Hernyó

TENS- laite kivunlievityksenä

173 posts in this topic

Kerro kokemuksista (sekä omista että kuulemistasi).

Kaikki tieto kiinnostaa, viimeksi en jostain syystä uskaltanut tilata/lainata, tällä kertaa kiehtoo ja paljon :)

 

Tässäpä lainaus vau.fi- sivustolta:

 

 

"Synnytyskipuja voidaan lievittää laitteella, jonka lähettämät sähköimpulssit estävät kipuviestien etenemistä aivoihin ja auttavat lisäämään kehon oman kipulääkkeen, endorfiinien, tuotantoa.

 

Laitteen käyttö ei aiheuta äidille tai vauvalle minkäänlaisia sivuvaikutuksia.

Paristokäyttöinen TENS-laite (Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) lähettää selkään laitettavien elektrodilappujen kautta sähköimpulsseja synnyttäjään.

 

Nämä impulssit vaikuttavat hermoihin, jotka ovat tekemisissä aivoihin vietävien kipuviestien kanssa estäen kipuviestien etenemisen.

 

Impulssit auttavat myös lisäämään kehon omia kipua lievittäviä endorfiineja. Impulssit tuntuvat selässä pienenä kihelmöintinä. Impulssien voimakkuutta voit itse säädellä kiputuntemusten mukaan.

 

Elle_Tens.jpg

 

TENS-laitetta voidaan käyttää muun kivunlievityksen rinnalla

 

 

Babycare TENS on jo vuosia ollut erittäin suosittu kivunlievitysmenetelmä Iso-Britanniassa. Se on suunniteltu erityisesti synnytyskipujen hallintaa varten.

 

TENS–laite on tehokas ja lääkeaineeton vaihtoehto kivunlievitykseen, eikä sulje pois muita kivunlievitysmenetelmiä."

 

Elle_Tens.jpg

Edited by Fungus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heip. En osaa vielä sanoa tuosta laitteesta tarkemmin, mutta olen vuokrannut sen käyttööni 2 vko:a ennen LA:ta kuukaudeksi eteenpäin. Tulen sitten päivittämään tietoja, kunhan pääsen tositoimissa kokemaan. Itse olen ajatellut, että mikä vain voisi auttaa niin sen kokeilen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kanssa kiinnostaa kokemukset! Olen itse vuokrannut laitteen synnytykseen ja odotan mielenkiinnolla, kuinka toimii.

 

Muiden kokemuksista sen verran, että ollessani joku aika sitten aktiivisynnytyksen illassa, siellä kerrottiin että noista heidän vuokraamistaan laitteista on tullut tosi hyvää palautetta eli synnyttäjät ovat kokeneet että todellakin auttaa. Osa on pärjännyt pelkästään tuolla, osa ottanut sitten muutakin kivunlievitystä. Sairaalan omista laitteista ei ole saatu niin hyvää palautetta, johtuen siitä että opastus käytössä on monesti ollut puutteellinen ja selkään laitettavia läpysköitä on saattanut olla vain kaksi, kun niitä pitäisi olla neljä. Ja tuo laitehan olisi hyvä ottaa käyttöön heti kun synnytys käynnistyy parhaimman tehon saamiseksi. Jos vuokraa laitteen, kannattaa huomioida että joissakin synnytyssaleissa on sellaiset käyrälaitteet, että käyrällä olon ajaksi tens-laite täytyy ottaa pois. Kannattaa kirjoittaa esitietolomakkeeseen tieto tens-laitteesta, toivottavasti sitten pääsisi sellaiseen saliin, jossa laitetta voi käyttää myös käyrillä olon ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellänikin on varattuna tuo TENS synnytykseen, toivottavasti siitä on apua. Aika vähän täällä on ihmisillä ollut kokemuksia laitteesta ikävä kyllä. (Eräällä toisella [suljetulla] foorumilla olen kyllä saanut lukea enemmänkin käyttökokemuksia)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olen aika varmasti lueskellut samalla foorumilla (ja samalla nikillä ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

No taalta loytyy yksi TENSin paras kaveri rolleyes.gif ! Asun ja synnytin siis Iso-Britanniassa ja taalla tosiaan TENS on ihan rutiinikamaa, itse lainasin kaverilta. Aloitin TENSin melko heti kun supistukset alkoivat ja kaytin sita niin kauan kun pystyin. Ja TENS auttoi todella hyvin! Ehka osittain siksi, etta minulla supistukset tuntuivat erityisesti selkapuolella. Enaa en ilman sita lahtisi synnyttamaan! Hetkessa TENSista tuli paras kaveri ja roikuin siina kiinni hampaat irvessa blink.gif

 

TENSissa on 2 erilaista moodia (erityyppista taristysta) ja voluumia niihin saa yhdesta kymppiin. Kauhean hyvin en muista mutta itse heiluin siella jossain 5 vaiheilla joten ytya olisi loytynyt viela lisaakin. Sen lisaksi TENSissa on boosteritoiminto, joka on yhtajaksoinen stimulaatio ja se oli tarpeen erityisesti supistusten aikana.

 

TENS pitaa siis aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa jota se toimii parhaiten ja se stimuloi kehon omia kivunlievityspisteita. Sen tehoa voi nostaa pikkuhiljaa ihan omien tuntemusten mukaan ja jos sen ottaa vasta viimemetreilla kayttoon ei se enaa ehdi stimuloida kroppaa mukaan eika se pahimmissa supistuksissa varmaan enaa tunnu tarpeeksi jarealta. Ainoa huono puoli on, etta veteen ei sen kanssa voi menna eli jos haluaa vesisynnysta, siina vaiheessa on TENSista erottava kun veteen menee.

 

Taalla tosiaan monet sita kayttavat ja kokemukset vaihtelee, mutta monilla se tuntuu auttaneen ainankin jonkun verran. Itse olin todella tyytyvainen komboon TENS&ilokaasu ekat 24h ja olisin halunnut jatkaa pidempaan niiden kanssa mutta minulla jouduttiin puhkaisemaan vedet ja laittamaan oksitosiinitippa ja moni juttu mutkistui siina vaiheessa.

 

Mutta siis todella lampimasti suosittelen! Mielellani vastaan, jos teilla on mitaan erityisia kysymyksia.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo alkaa kuulostaa jo niin hyvältä, että voi olla vaikeaa olla ostamatta omaa :lol: Ainoa vaan, että ainakin viimeksi joutui kyllä käyrillä olemaan vähän väliä käynnistyksen alusta saakka. Muistaakseni sitä elektrodivyötä ei edes otettu pois välillä, johdot nyt tietenkään eivät olleet kiinni kuin mittausten ajan. Onkohan se mikään ongelma? Jos siis vain mittausten ajaksi ottaisi virran pois vehkeestä. Ei kyllä houkuttele ajatus, kun tuo käyrillä olo oli avautumisvaiheessa juuri hankalinta :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siellä toisella foorumilla sanottiin noista käyristä, että kokeilevat ensin useassa paikassa, että häiritseekö laite käyrien ottoa. Jos ei niin saa pitää päällä. Kaipa ne häiriöt on sitten sellaista luokkaa, että sen kyllä huomaa, jos johtuu tensistä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

taytyy sanoa, etta minulla ei ole mitaan mielikuvaa siita, oliko TENS paalla kayran oton aikana, luultavasti ei. Mutta varmasti en muista. Kaikille TENS ei tietenkaan auta, etta se on vahan trial and error meininkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä linkki, jonka kautta pääsee tutustumaan Aktiivinen Synnytys Ry:n TENS vuokraussivuille : Aktiivinen Synnytys

Itse vuokrasin tuolta ja saan laitteen 2vkoa ennen laskettua aikaa ja se on varattu minulle yhteensä neljäksi viikoksi.

Edited by siilis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kovin kiinnostunut TENSistä seuraavaa synnytystä ajatellen. En ole tainnut kertaakaan kuulla mitään negatiivistä laitteen käyttäjiltä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli käyränoton aikanakin, eikä pyydetty sammuttamaan. En kyllä olisi siihen suostunutkaan! Siis hyvä laite, en voi kuin kehua!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa vastaako esim. Instrumentariumissa myytävä laite tuota 'virallista' TENS-laitetta? Meillä on sellainen ja ihan TENS-laitteesta siinä muistaakseni puhutaan. En jaksa käydä tarkistamassa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noita TENS-laitteitahan on eri tarkoituksiin. Luulisin, että Instrussa myydään sellaista, mikä on tarkoitettu yleiseen hierontaan ja kivunlievitykseen. Niissä on ilmeisesti paljon pienemmät elektrodit - ainakin noissa synntys-TENS-kuvissa näyttäisi tulevan neljä läpykkää selkään ja joskus kokeilemassani Omronin TENS-laitteessa oli kaksi lätkää, jotka olivat kooltaan suunnilleen samankokoiset kuin nuokin eli käytännössä puolet pienemmät siis. Ja noissa synnytykseen tarkoitetuissa on ohjelmissakin eroa.

 

Luulisin, että jos on jo olemassa "tavallinen" TENS-laite ja osaa käyttää sitä, se voisi olla melkein yhtä hyvä synnytyksessäkin. Mutta jos taas on hankkimassa synnytystä varten laitetta, niin synnytys-TENSIähän voi käyttää myös myöhemmin hierontaan.

 

Itse voisin kuvitella, että haluaisin synnytykseen mahdollisimman simppelin vehkeen. Tehonsäätö vaan eikä mitään taputteluohjelmia :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli TENS-laite käytössä ja hyvät olivat kokemukset mullakin. Samoin kuin Rhialla, otin tensin käyttöön heti kun supistukset alkoivat tuntua vähän epämukavilta. Sen avulla (lisänä miehen hieronta ja omaa ihme hyminää) pärjäsin kuutisen tuntia, sitten jouduin ottamaan ilokaasun avuksi. Näillä kahdellä pärjäsinkin reilut 12 tuntia mutta sitten meno meni niin rajuksi että tarvitsin järeämpiä apuja :girl_crazy:

Mutta mun mielestä se oikeasti auttoi sietämään kipua, osittain kai juuri siksi että se stimuloi jotain hermopisteitä ja osittain siksi että se värinä ja surina 'hämää' niin että kipu ei tunnu. Minäkin käytin muistaakseni laitetta noin puolivälin tehoilla, joten jytyä olisi siitä kyllä vielä löytynyt. Suosittelen siis lämpimästi, eniten siksi että siitä ei todellakaan ole mitään haittaa, pahimmassa tapauksessa se ei vaan auta ja joutuu sitten käyttämään jotain muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Kiitos Miinanen! :) Ehkä otan tuon meidän laitteen mukaan, katsotaan sitten tuleeko käytettyä vai ei. Kai se ainakin tyhjää parempi saattais olla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääsin mammajoogassa testaamaan laitetta ja hyvin voin kuvitella sen auttavan/kääntävän ajatukset hieman muualle kun supistuksiin. Tunne oli hieman pistelevä mutta ei epämukava.

 

Niin kovasti vaikutuin että laitoin nyt itsekin vuokrauspyynnön menemään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ipsi, mistä noita voi vuokrata ja mikä on vuokrahinta? ..kiinnostus heräsi! smile.gif

 

Muoks..no olisinpa voinut selata tätä ketjua ennen kun laitoin tätä kysymystä.. Siiliksellähän oli tähän kysymykseen jo vastaus.. :)

Edited by Mischa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko TENS-laitteilla/valmistajilla eroa? Itse olen katsonut ebay:sta Elle TENSia. Rhia/Pom osaatteko sanoa naista Briteista saatavista TENSeista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annick, mä hain juuri torstaina lainaan synnytystä varten Aktiivinen Synnytys ry:ltä vuokraamaani tensin ja se on juurikin tuo Elle Tens. Kokemuksia ei vielä ole, mutta kolmen viikon sisään pitäisi olla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli TENS käytössä ja kyllä siitä oli jonkin verran apua. Mulla supistukset tuntui enemmänkin vatsan puolella ja kun ne läpyskät on selässä, niin apu ei ollut niin suuri. Mutta kun jonkun supistuksen tullessa unohti painaa heti sitä booster-nappulaa, niin huomasi, että kyllä siitä kuitenkin on jonkin verran apua. Mulla oli TENS käytössä heti ekoista kipeistä supistuksista ponnistusvaiheeseen saakka. Ja ei tarvinnut sulkea TENSiä käyrien oton ajaksi. Jyväskylässä myös sairaalalla on noita TENS-laitteita!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, synnytys takana ja kävipä sitten niin, että tens-laite oli ainut kivunlievitys, muuta en ehtinyt saamaan. Sairaalaan mennessä olin 3 cm auki, sitten meni vedet ja puolessa tunnissa aukesin kokonaan ja kivunlievitykset jäi saamatta.

 

Mulla myös supistukset tuntuivat vain vatsan puolella, mutta jonkun verran apua tens-laitteesta kuitenkin oli. Alkuun vähän arasti säätelin tehoja, mutta sitten kun rohkastuin ottamaan isompia tehoja kehiin, toimi paremmin. Otin laitteen käyttöön ehkä vähän liian myöhään, kipeitä supistuksia oli tullut epäsäännöllisesti jo muutaman tunnin ennen kuin laitoin sen. Pelkäsin, että jos kyseessä on kuitenki väärä hälytys ja läpyskät eivät sitten enää tartu jos ne joutuu ottamaan välillä pois... Niinpä sitten odottelin, että alkoi olla todellakin sellainen tunne, että nyt on tosi kyseessä.

 

Mulla oli laite käytössä ihan loppuun asti, mutta avautumisvaiheen viimeisen puolen tunnin ja ponnistusvaiheen aikana siitä ei kyllä enää apua ollut, kivut olivat ihan hirveitä laitteesta huolimatta. En siinä tilassa enää kyllä kyennyt painelemaan sitä boost-nappulaakaan enää, kun kaikki huomio meni kivusta selviytymiseen. Synnytin Jyväskylässä ja laite sai olla koko ajan päällä. Olin salissa, jossa on stan-laite ja etukäteen olin siinä käsityksessä, että juuri tuon laitteen kanssa tensiä ei voi käyttää yhtä aikaa, mutta supistuskäyrillä en ollut lainkaan synnytyssalissa joten en tiedä vaikuttiko tuo asiaan. Vauvan sydänääniä kyllä kuunneltiin eikä tens vaikuttanut siihen.

 

Pyysin miestä ottamaan läpyskät pois heti synnytyksen jälkeen, mutta jälkikäteen ajateltuna olisi voinut antaa niiden olla vielä ja käyttää laitetta vielä jälkisupistuksiinkin, niihinkin se kuulemma tehoaa ja voi niihin käyttää.

 

Olisin kyllä muuta kivunlievitystä lisäksi tarvinnut, jos olisin ehtinyt saada. Kuitenkin tens oli ihan positiivinen kokemus ja jos vielä kolmatta kertaa tähän rumbaan alkaisin, niin ottaisin sen varmaan uudestaankin käyttöön.

Edited by RouvaR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annick, mulla oli juurikin tuo Elle Tens ja ihan tyytyväinen olin. Siinä oli muistaakseni portaaton säätö. Minäkin arastelin käyttää niitä voimakkaampia säätöjä alussa, enkä tainnut missään vaiheessa täysille sitä laittaakkaan. Mutta mulla loppuikin sen käyttö 12 tunnin jälkeen kun touhusta ei meinannut tulla yhtään mitään :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostavaa - täytyykin tiedustella, olisiko sairaalassa noita mahdollisuus lainata. Neuvolassa kerran kysyin itseasiassa laitteesta, mutta terkkari ei ollut siitä kuullut - no, sen jälkeen on vaihtunut asuinkunta, eli uudet utelut kehiin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now