Hernyó

TENS- laite kivunlievityksenä

173 posts in this topic

Onkohan TENSin käytössä jotain viikkoalarajaa? Tai siis kun sen saa vuokralle rv 38, niin onko sitä turvallista käyttää, jos synnyttää sitä ennen? Jos sen siis hankkii muuta kautta kuin vuokraamalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leena, mun Elle TENSin käyttöohjeessa lukee näin: "TENS-laitetta EI saa käyttää ennen 37. raskausviikkoa, ellet ole lääkärin valvonnassa."

 

En itse asiassa ole varma, koskeeko tuo ohje vain laitteen kokeilemista etukäteen, vai onko sen käyttö tosiaan kiellettyä myös synnytyksessä, ellei ole vielä 37. viikolla. :huh:

Edited by Maiskis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko noissa tens-laitteissa jotain eroja siinä, millaista laitetta voi käyttää synnytyksessä? Nuo vuokrattavat laitteet kun näyttävät olevan nimeltään Babycare tens. Käykö ihan vaikka Omronin tens synnytykseen?

Edited by Kaakaopapu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmasti käy, mutta joudut itse säätämään paljon. Näissä "synnytys TENS:seissä" on itsessään valmiiksi synnytykseen sopivimmat asetukset + Ellessä (ainakin) Boost nappi joka antaa välittömästi paljon lisää potkua supistuksen tullessa.

 

Toisekseen Omroniin ei välttämättä saa niin suuria läpysköitä kuin näihin synnytyslaitteisiin, eikä teho välttämättä siksikään ole tarpeeksi suuri. Eikä Omroneista voi olla varma aiheuttavatko häiriötä käyriin, jolloin ne täytyy laittaa kiinni sykkeitä ottaessa tms.

 

 

Kun taas näitä Synnytystenssejä voi aivan loistavasti käyttää muulloinkin vaikka hartiahierontaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli Elle Tens ja piin sitä ihan normaalisti käyrillä ollessakin. Mahapuolella oli apuna lämmitetty kaurapussi :) pärjäsin näillä ja ilokaasulla 4cm: asti ja sitten oli pakko saada epiduraali, kun mun supistukset kesti sellaset 5-8min/kpl.. :rolleyes: Ehdottomasti käytän seuraavallakin kerralla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on Tens varattu vuokrattavaksi. Kiinnostaa vaan jo etukäteen tietää, miltä tuo tuntuu? Tuntuuko ne ärsykkeet iholla tai syvemmällä ja jos, niin miltä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä miltä se tuntuu synnytyksen aikana. Mutta noin olkapäillä hartiahierontana sellainen hyvin kevyt kihelmöinti. Ja sitten sellanen "lihasnykäys". Ikäänkuin sun lihakset tekis töitä vaikka itse et tee mitään. Elohiirimäinen ehkä jokseenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leena, mun Elle TENSin käyttöohjeessa lukee näin: "TENS-laitetta EI saa käyttää ennen 37. raskausviikkoa, ellet ole lääkärin valvonnassa."

 

En itse asiassa ole varma, koskeeko tuo ohje vain laitteen kokeilemista etukäteen, vai onko sen käyttö tosiaan kiellettyä myös synnytyksessä, ellei ole vielä 37. viikolla. :huh:

Mun käsittääkseni tuo koskee vain kokeilemista, ainakin tällainen mielikuva mulle jäi mun Elle Tensin englanninkielisestä ohjekirjasta eli 37.viikosta eteenpäin sitä saa kokeilla käsivarsiin. Kannattaa ihmeessä testata käsivarteenkin niin saa vähän tuntumaa niihin eri toimintoihin :)

 

En tiedä miltä se tuntuu synnytyksen aikana. Mutta noin olkapäillä hartiahierontana sellainen hyvin kevyt kihelmöinti. Ja sitten sellanen "lihasnykäys". Ikäänkuin sun lihakset tekis töitä vaikka itse et tee mitään. Elohiirimäinen ehkä jokseenkin :)

Juurikin noin itse kuvailisin eli kevyttä kihelmöintiä tai "surinaa", jotka muuttuvat sitä kovemmiksi mitä kovemmalla laitetta pitää. Boostilla varsinkin oli sellaista ihanaa surisevaa tai pörisevää pikku tärinää, joka kihelmöi sitä enemmän mitä kovemmalle väänsi. Vaikea kuvailla! :D Noita lihasnykäyksiä mulla on tullut ainoastaan muualla keholla, ei siellä alaselässä :) Niin ja sanoisin, että mulla tuntui siinä ihon pinnassa ja noin muutaman millimetrin syvyydessä ihon alla tavallaan. Siis tuntui että se värinä säteilee ihon alle lihakseen asti niin kuin pitääkin.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain tensin vuokraajalta ohjeeksi, että testit ennen synnytyksen käynnistymistä kannattaa tehdä vaikka miehen käsivarteen, ettei laite provosoi supistuksia turhaan. Sen takia varmaan myös varoitetaan käyttämästä laitetta ennen rv 37, jos se mahdollisesti voi stimuloida/vahvistaa harkkasuppareita ilman synnytyksen etenemistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytin synnytyksen aikana (HYKS) TENS-laitetta. En ollut aikaisemmin kokeillut, oli siis sairaalan laite.

 

Auttoi yhdessä ilokaasun kanssa mukavasti ja antoi isällekin jotain tekemistä, kun hän tarkkaili käyrältä milloin supistus alkaa ja naputteli sitten tehoja masiinaan ja vähensi tehoja supistuksen loputtua.

 

Käytettiin laitetta myös sen jälkeen kun epiduraali oli pistetty, se kun ei vienyt kaikkia kipuja heti.

 

Suosittelen kokeilemaan jos sairaalassa sellainen mahdollisuus on!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli TENS käytössä viimeisimmässä synnytyksessä. Synnytys käynnistettiin tipalla (joka ei toiminut, vaan supparit alkoi vasta kalvojen puhkaisun jälkeen), otin TENSin käyttöön heti kalvojen puhkaisun jälkeen ja se oli käytössä ponnistusvaiheen loppuun saakka. Ja toimi loistavasti, mitään muuta kivunlievitystä en tarvinnut eikä tuo TENSkään raksuttanut läheskään maksimisäädöillä :tender: TENS oli käytössä myös käyrien oton ajan, sille ei ollut mitään estettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin aamulla viemässä esikoista päiväkotiin, kun eräs äiti vinkkasi, että hänellä on sitten näitä vuokrattavana, jos kiinnostaa. Ehdottomasti kiinnostaa, olin aika pettynyt esikoisen synnytyksessä tarjolla olleisiin kivunlievitysmenetelmiin - epiduraali tai ei mitään :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on Tens varattu vuokrattavaksi. Kiinnostaa vaan jo etukäteen tietää, miltä tuo tuntuu? Tuntuuko ne ärsykkeet iholla tai syvemmällä ja jos, niin miltä?

Vastaanpa itsekin, kun testasin laitetta lyhyesti haettuani sen. Tuntuu oikeastaan lähinnä siltä, kuin joku naputtelisi selkää sormilla kevyesti. Aika hauska tunne. Hetken päästä alueelle levisi sellainen pieni lämpö, joten verenkierto ilmeisesti tosiaan tehostuu ja lihakset rentoutuvat tai jotain. Toiveet on nyt aika korkealla sen suhteen, miten tuo sitten tosi tilanteessa toimii. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäissä synnytyksessä ikävimmät supistukset tuntuivat mahapuolella (niin kuin kohtu olisi laajennut ja revennyt, vaikkakin samalla tunne oli puristava). Selkäpuolellakin toki tuntui, mutta kipu oli paljon mukavampaa, kun mikään ei tuntunut hajoavan. Onko tensistä mitään apua mahapuolelle vai ainoastaan selkäpuolen supistuksiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärtääkseni TENS stimuloi kehon omaa endorfiinituotantoa yms. kipua säätelevien hormmonien tuotantoa. Siispä se lievittää kipua kokonaisvaltaisesti eikä vaan sinne selkäpuolelle vaikka ne läpsyt sinne tulevatkin.

 

Itse käytin TENSiä synnytyksessä. Se oli erittäin hyvä. Pärjäsin sillä, hengittelyllä ja kaurapussilla 8 cm saakka, jonka jälkeen otettiin epiduraali.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli TENS käytössä kun supparit alkoi käydä vähän ikäviksi ja se auttoi ihan tosi paljon! Kun menin synnärille, jouduin ottamaan sen käyrille mentäessä hetkeksi pois ja eron kyllä huomas. Olin tuolloin 3cm auki. Otin sen sitten pois kun kävin ammeessa, enkä jaksanut sitten värkätä sen kans kun tunui että muutenkin joutui niissä johdoissa roikkumaan kun piti muka koko ajan olla käyrillä :angry:

Kunnes sitten hetken kuluttua alkoi taas meno käymään pahemmaksi kalvojen puhkaisun jälkeen, niin mies viritteli lappuset takaisin. Tässä välissä sain kohdunkaulan puudutetta, joka ei kyllä auttanut. Kun olin valmis epiduraaliin, sainkin alkaa ponnistamaan :)

Niin ja just ennen ponnistusvaihetta, kun alkoi jo ponnistuttamaan, mulla tuntui supparit ihan järkyttävästi reisien sivussa ja toi TENS oli niihin aivan taivaallinen apu! Mies laittoi ne laput silloin siis reisiin ja paineli sitä boostia..

 

Mun vinkki onkin, että älä ota niitä lappuja pois missään välissä ja opeta mies käyttämään sitä laitetta :grin:

 

ja kyllä mäkin olisin halunnut laittaa ne laput myös mahan puolelle, mutta en uskaltanut kun ohjeissa ei siitä lukenut.. Onko kellään tietoa oisko siitä haittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain TENSin vuokraajalta ohjeeksi, että laitetta ei tarvi käyrille mentäessä automaattisesti laittaa pois päältä. Hän ei ollut kuullut, että TENS olisi koskaan haitannut käyrän ottamista. Toki jos käyrässä jotain poikkeavaa on, niin sitten pitää sulkea TENS ja ottaa käyrä ilman sitä.

 

 

Ja minäkin olen ymmärtänyt, että koska TENS stimuloi kehon omaan endorfiinituotantoa, ei lätkien sijainnilla suhteessa siihen, missä supistukset tuntuvat, ole merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle laitteen käytön opastanut fysioterapeutti sanoi, että synnytyksessä lätkät aina selkään, koska vaikka supistuskipu säteilisi mihin, ne ratkaisevat hermot on siellä ristiselässä ja siksi teho on paras, kun lätkät on siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti lisätä, että kyllä minä sain käyrillä pitää sitä TENSiä, mutta ihan ekan käyrän halusivat varmuuden vuoksi ottaa ilman sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TENS kiinnostaisi kovasti seuraavassa synnytyksessä kivunlievityksenä. Kuinkahan sairaaloissa on nykyään tietoa noista TENS laitteista? Joku oli ainakin maininnut, että jotkut sairaalat vuokraavat/lainaavat kyseisiä laitteita, mutta ei taida kaikki sairaalat? Tietääkö kukaan PKKS:n tilanteesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun Aktiiviselta Synnytykseltä vuokraama Tens tuli tänään postissa, ja erilaiset tehot yms näyttävät aika monimutkaisilta (siis liian paljon eri tasoja voimakkuudessa jne). Siksi olisikin kiva kokeilla tuota etukäteen ja opetella sen käyttö ennen tositoimia. Mutta miten ne lätkät? Nyt ne on suljetussa foliopussissa - jos otan ne jo nyt kokeiluun, niin pysyvätkö ne sitten enää synnytyksessä? Kai ne vain jonkin liiman avulla pysyvät ihossa? Ts. uskallanko avata lätkäpussin ja kokeilla, kiinnittyvätkö ne enää sitten johonkin alustaan tms takaisin, ettei liima kuivu ennen synnytystä...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Syyskuisten ketjussa vastasinkin jo, mutta muillekin tiedoksi, että elektrodeissa on ainakin Ellen laitteessa tukeva liimapinta, jonka ei kerrasta tai kahdesta pitäisi hätkähtää. Lisäksi lätkät voi tarvittaessa myös teipata kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now