Taateli

Tyhmät kysymykset vauvanhoidosta

637 posts in this topic

Noista unista vielä, että meillä poika ainakin oli juuri tuossa 9kk iässä ihan yleisesti ottaen onneton päikkäri (ja yönukkuja) eli oli joku vaihe, jossa nukkui todella kevyttä unta ja heräsi sitten aina jo alle tunnin päästä.

 

Mutta kannattaa kokeilla niitä yksiä päikkäreitä, mutta voi siis olla myös, että tuo huonounisuus johtuu jostain muusta, johon ei voi vaikuttaa ja saattaa mennä myöhemmin ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas häiriköin. Koska flunssa kierre ei ota loppuaakseen ja poika tehokkaasti kieltäytyy syömästä kaikkea paitsi maitoa niin pitäiskö illaksi ottaa käyttöön iltavelli?

Vaikka ravintoarvo ei ole maitoa kummoisempi, pitäiskö se nälkää paremmin? Varsinkin kun unikoulukin on mennyt päin p******ä ja poika heräilee 4-8 krt yössä, maitoa kuluu helposti yön aikana reilut 0.5 litraa

 

Eikö puurokaan uppoa? Voishan sitä velliä kokeilla, ainakin yksi kaverini syötti lapsillensa aina iltavellit maidon sijaan koska hänen mielestään nälkä pysyi niin yöllä paremmin poissa. Puuro olisi toki parempi jos vain kelpaisi.

 

Ei uppoa, ei sitten millään. :dash2: Ehkä vaan ostan vellin ja kokeilen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuttiteemaan taas...

 

Tenavan imutarve on kohtalaisen karmea eli aterian jälkeen tutti on jonkinlainen välttämättömyys. Tutti iskettiin lapselle suuhun kätilön toimesta jo synnärillä, eli on ainakin tottunut ko. kapistukseen. Nälästä ei ole kyse (olettaisin, tilanteeseen tarjottu lisämaito tulee yleensä pukluna pihalle, vaikka röhtäyskin olisi saatu ennen makuulle laittoa), mutta tutin täytyisi olla läsnä lähes aina, ellei lapsi ole syönyt itseään tajuttomaksi jo valmiiksi, ts. ei oikein osaa nukahtaa ilman tuttia.

 

NO, tästä on todennäköisesti keskusteltu jo jossain, mutta otan innolla vastaan sekä vinkkejä että mahdolliset linkit keskusteluun (en oikein löytänyt itse), millä tuon tuttiasian saisi häivytettyä taka-alalle? Tarkoitan tällä sitä, että nukahtaminen noudattaa usein, varsinkin päivällä, kaavaa "tutti suuhun, tutti tippuu nukahtaessa, lapsi herää lähes paniikissa tutin tippumisen takia, vanhempi laittaa tutin takaisin, toista N kertaa...". Tutin tippuminen tuntuu tosiaan olevan lähes hengenlähdön pelkäämisen veroinen asia lapselle, ikää 2 vk 1 pv...

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 vk vanha on vielä niin pieni, että todennäköisetsi sitä jatkuvaa imemisen tarvetta ei saa just nyt häivytettyä taka-alalle yhtään millään muulla kuin odottamalla, jos selvästi kerran kyse ei ole nälästä. Tuttiin nukahtamisesta ei sinänsä ole tänikäiselle mitään haittaa ja ite vastaavan tapauksen kohdalla ajattelin homman niin, että pienempi vaiva se on käydä nostamassa se tutti useammankin kerran kuin hyssyttää ja heijata tunti... Kun siis meilläkin se oli nimenomaan nukahtamisvaiheessa tuollaista, ei yön läpi.

 

Yleisesti vauvan totuttamisessa pois tietystä nukahtamis/nukkumistavasta toimii useimmilla vauvoilla sellainen "hivuttaminen", jossa pikkuhiljaa luovutaan tavasta. Eli tutin kanssa esimerkiksi ensin toimitaan niin, että kun vauva pääsee kunnolla sikeään uneen sen miljoonan tutintippumisen jälkeen, käydään ottamassa tutti hiljaa pois niin että tulee pätkiä jotka vauva nukkuu ilman tuttia. Sitten yritetään ottaa sitä pois aikaisemmin ja aikaisemmin kunnes päästään siihen, että sen saa pois kun vauva on uninen muttei vielä nuku. Jne. Mutta tällaisetkaan ei toimi kaikille lapsille ja harvoin ihan näin pienille kai.

 

Jossain 6-8+ kk kohdalla vauva voi myös oppia laittamaan sen tutin itse suuhun kun se tippuu, mutta sinnehän teillä on vielä matkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitkälti samaa mieltä JAW:n kanssa. Jos tuossa vaiheessa se imun tarve on kauhea niin sitten se on niin. Sitten sen lapsen vaan pitää saada imeä jotain. Se mitä jotain on tietysti vanhemmankin päätettävissä, mutta itse koin sen tutin helpoimpana. Meillä tyttö ei vielä ekoina viikkoinaan huolinut tuttia, niin sitten sen piti saada imeä tissiä jatkuvasti ja se jos jokin oli ärsyttävää, kun itse piti sitten aina olla paikalla. Ja onhan se nyt helpompaa työntää tutti suuhun kuin (mahdollisesti siirtää lapsi syömään ja) asettua itse tutiksi.

 

Sitten kun näyttää, että imun tarve pienenee, voi alkaa vähän vähitellen sitä tutin käyttöäkin vähentämään (JAW:lla olikin siihen vinkkiä) mutta siihen asti pitää vaan selvitä ja nostaa aina se tutti. Ei sen pariviikkoisen nukkuminen kuitenkaan niin yksiselkoista ole, että tuosta varsinaisesti helppoa ulospääsyä olisi. Kuulostipas karulta, mutta niin se vaan on. :grin: Ajan kanssa se helpottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ja ^^, kiitokset! Tottahan tuo ja kieltämättä helpottavaakin, että lapsi huolii tutin. Nukkuu kyllä verraten usein siten, että tutti yksinkertaisesti putoaa, mutta lasta ei hirvittävästi haittaa, jos on riittävän väsynyt. Jatketaan nostelua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seuraava tyhmä kysymys: miten lapsi puetaan tällä kelillä vaunuihin nukkumaan? Tällä kelillä = n. 14-15 astetta. Pihassa ja vaunulenkkipaikoilla tuulee aina suoraan sanoen pirusti. Taidan pakata tenavaa hieman liian paksusti, eilen oli kuumahko niska, ei hikinen, mutta vaikutti vähän liian kuumalta. Tähän asti olen pukenut lapselle sisävaatteiden (pitkähihainen body ja puolipotkarit + sukat päälle) lisäksi sellaisen Cirafin "vanuhaalarin" ja pistänyt lapsen äitiyspakkauksen makuupussiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuo on aina paha ja aina sitä saa miettiä ja pohtia. :girl_sigh: Riippuu aina niin pienistä asioista ja paljon lapsestakin. Tuo pukemasi kuulostaa semmoiselta, joka monella vauvalla toimisikin, mutta ei kaikilla. Meidän tyttö on jo yli vuoden, mutta nukkuu päiväunensa vaunuissa ja on siinä sinänsä verrattavissa vauvaan eli uskallanpa vastata tältä pohjalta, viime vuodelta kun en enää itsekään muista. :girl_sigh:

 

Nyt näillä kymmenen asteen ympärillä pyörivillä keleillä tyttö on nukkunut päällään sisävaatteet (body ja sukkikset esim., yksi kerros kuitenkin), kypärämyssy ja hanskat (nämä siksi, kun työntää kätensä esiin, jos pitäisi pussissa ei tarvisi) äitiyspakkauksen makuupussissa. Eli tuo vanuhaalari vähemmän. Tyttö pärjää selvästi unensa aika vähällä vaatetuksella, moni muu saattaisi tarvita enemmän.

 

Jos susta teidän vauvalla oli melkein sopiva, kokeile vaihtaa vanuhaalari johonkin vähän ohuempaan tai ihan jättää pois. Tai jätä makuupussi auki. Vaunuissa se tuuli ei selvästikään tunnu läheskään niin hyvin kuin niiden ulkopuolella. Meidän rattaissa ei siis koppaa ole enää tietenkään käytössä, ja silti pärjää noin vähällä. Jos käyt kävelyllä ja aurinko paistaa, se tietenkin lämmittää vaunujakin ja mun kokemuksen mukaan vaikuttaa vauvaan huomattavasti enemmän kuin tuuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta tutti-asiasta olisin kysynyt, että onko esim. peukalon imemiseen jokin tietty herkkyysikä? Tarkoitan, että jos siitä pääsisi yli ilman tuttia ja ilman peukaloa (esim. tumppuja pitämällä) niin välttyisikö sekä tutin että peukun imemiseltä? Ja onko siitä jotain haittaa, jos ei saa syödä kumpaakaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mayatar: minun mielestäni kyse on enemmän tietystä lapsesta kuin tietystä vaiheesta. Joillekin lapsille tutit ja peukalot ovat huipputärkeitä ja toiset elävät ihan helposti ilman, samalla tavalla kun joillekin lapsille on ominaista että on esimerkiksi joku turvallinen rakas oma riepu mikä pitää olla aina mukana nukahtaessa ja vaikkapa vieraissa paikoissa kun taas toisille ei ikinä tule lemppariunilelua vaan on aika sama minkä pehmon ottaa viereen. En siis yrittäisi kotikonstein estää mitään tuollaista koska lapselle sillä on silloin suuri merkitys, jos hän sen katsoo parhaaksi aloittaa.

 

Tiedän yhden aikuisen joka on jatkanut peukalonimemistä aikuisikään asti, hänellä on ihan terveet hampaat ja muutenkin normaali, fiksu tyyppi. ;) Kaikki muut tutti- tai peukaloriippuvaiset ilmeisesti vain lopettavat jossain vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kärpänen: kiitokset :)

 

Seuraava tyhmä kysymys, meneeköhän enemmän terveyspuolelle...

 

Google kertoo seuraavaa: Hormoninäppylät diagnosoidaan usein niiden ilmentymisen ajankohdan ja ulkonäön perusteella, mutta on olemassa myös muita syitä minkä takia tällaisia oireita voi esiintyä. Siten vauva kannattaa näyttää hoitavalle lastenlääkärille oireiden ilmaannuttua oikean diagnoosin tekemisen vuoksi.

 

Eli, pitääkö lapsi oikeasti viedä lääkäriin tämän takia? Tytölle ilmestyi kyseinen ilmiö viitisen päivää sitten. Olin jotenkin kuvitellut, että tämä menee kategoriaan "tulee ja menee, ei paniikkia".

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No en mä kyllä osais tollaisen syyn takia viedä, kun on aika tosi tosi epätodennäköistä, että olis mistään vaarallisesta kyse. Ja mä sentään vein lapsen korvia näyttämään vaan siksi, että se oli levoton ja nukkui huonosti :D (juu, puhtaat oli) eli oon ehkä vähän herkkis lapsen suhteen.. Milloin teillä on neuvola?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en kyllä myöskään normaalilla tavallaan syövää ja nukkuvaa ja muuten terveeltä vaikuttavaa vauvaa todennäköisen hormoninäpyn takia lähtis näyttämään. Jos sattuis samoihin aikoihin olemaan neuvola niin kysyisin varmaan siellä, mutta asiakseen en lähtisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvola on seuraavan kerran ensi viikolla, joten asia jaksanee odottaa hyvinkin sinne, kiitos!

 

Seuraava tyhmä kysymys: googletin asiaa ja sain useita mielipidevastauksia (mm. eräältä samansuuntaiselta palstalta, jossa yleensä tosin keskitytään haukkumaan ihmisiä nimettömänä), mutta kysytään samaa vielä täältäkin:

 

Koska lapsen saa laittaa sitteriin?

 

Meillä on Baby Björnin Balance, mutta en ole tenavaa vielä siihen laittanut. Ikää on nyt paria päivää vaille kuukausi ja painoa jotain 3,5 kg:n päälle (3465 n. viikko sitten). Pitääkö odottaa jotain tiettyä asiaa esim. lonkkiin liittyen, tms.? Vastaukset vaihtelivat asteikolla "vastasyntynyt - 1 kk - 2kk - ei koskaan, tai vammautat lapsesi". <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luottaisin noissa aika pitkälle valmistajan ohjeisiin siksi, että oikeusjuttujen pelossa ne tuppaa olemaan enemmänkin konservatiivisia kuin uhkarohkeita. Käyttöohje on netissä ja siinä annetaan rajoiksi vastasyntyneestä heti kunhan painoa on yli 3,5 kg, ja varoitetaan että sitteriä ei ole tarkoitettu pitempiin nukkumispätkiin, mutta muuten aikarajaa ei sanota: http://www.babybjorn...ultHandler.aspx

 

Omana kommenttinani, että noi Balancethan on semmosia, että matalimmassa asennossa vauva on niissä semmosessa "kuopassa" kankaassa selällään, joka on aika samantapainen asento kuin vaikkapa sylissä, kantoliinassa, tai sängyssä. Asento sinänsä siis ei varmastikaan ole vahingollinen. Vauvan pitäminen pitkään asentoa vaihtamatta on tietysti ongelma, mutta terve vauva osaa kyllä huutaa kun sillä on epämukava olla. En siis nukuttaisi vauvaa rutiinisti tommoseen enkä pitäisi huutavaa vauvaa siinä kauaa, mutta muuten en olis huolissani. En siis vaikka silloin tällöin kävisi niin, että se siihen siipahtaa ja ottaa siinä torkut.

 

Nää "lapsesi saa elinikäisen vamman jos pidät sitä <paikassa X> kun se vaikuttaa siinä ihan tyytyväiseltä ja virkeältä" -jutut, joita saa vastaukseksi kysyi ihan mistä asiasta hyvänsä, jättäisin ihan omaan arvoonsa.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kuukauden ikäinen tyttö jolla on tosi paljon hormooninäppylää kasvoissa. Voinko jotenkin itse vaikuttaa näppylöiden syntyyn ja katoamiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et. Yleensä näppylöitä on eniten noin 1-2 kk:n iässä ja ajan myötä ne häviävät, todennäköisesti jo kuukauden kuluttua iho on rauhoittunut huomattavasti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä nyt ei ole vielä ajankohtaista, mutta sattuneesta syystä askarruttaa mieltä.


Jos on vauva, joka ei suostu juomaan pullosta, ja alkaa syödä kiinteitä ennen kuin yöimetykset on loppu, ja äidin maidontulo ehtyy tai radikaalisti vähenee ennen kuin yösyötöt lakkaa, miten ne yöllä syömiset hoidetaan? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkkinä, totuta pulloon :). Mä olen tän kakkosen kanssa taistellut ja vihdoin syö myös pullosta (mun maitoa). Ja niin kauan kuin lapsi syö yöllä tissiä niin maito kyllä riittää, yösyöntihän on se mikä pitää sitä maidontuloa yllä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, olipa hieno vinkki, kyllä olet fiksu, ei olekaan tullut itselle mieleen. No, sarkasmi sikseen - kerrotko vielä miten totutan? Olen nyt kaksi kolme kuukautta yrittänyt, seitsemän eri pullotuttia, kaikki kaupan korvikkeet, omat pumpatut sekä suoraan että lämmitettynä, unisena, virkeänä, nälkäisenä, kylläisenä ja siltä väliltä, äidin sylissä, isän sylissä, mummon sylissä, sitterissä, makuulla, poissaollessani ja läsnäollessani. Viimeiset 2 viikkoa olen joka päivä useita kertoja tarjonnut pulloa. Ottaa sen kyllä suuhunsa, että sikäli on siihen tottunut - mutta ei ryhdy siitä syömään. Mitä pullosta valuu pisaroita valuu puoliksi suupielistä ulos. Aion kyllä jatkaa harjoituksia, mutta uskoni ei enää ole kovin suuri, että ne johtaisi mihinkään, ennen kuin vauva ei enää tuttipulloa tarttekaan.

 

Ennen tätä vauvaa mäkin uskoin, että jos vauva ei opi juomaan pullosta, kyse on vaan siitä, että vanhemmat ei ole tarpeeksi sinnikkäästi yrittäneet. En voi välttää toivomasta, että sullekin vielä tällainen lapsi siunaantuu.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

voisin ajatella, että parin kuukauden päästä maito alkaa kelvata (nokka)mukista. varmaan käännekohtana voisi ajatella istumaanoppimista ja siinä vaiheessa kelpaa jo muualtakin kuin rinnasta.

mikäli niin radikaalisti kävisi, että maitoa ei vaan yhtään tulisi muualta, niin pakkohan vauvan olisi oppia jotenkin juomaan. tällöin kuvittelisin luonnon hoitavan niin, että sitten olisi vaan pakko oppia. tai sitten pitäisi ruokkia niin kuin meidän molemmat lapset mun poissaollessa: hörppyyttämällä tai lääkeruiskulla.

 

muoks: yösyömisiin en sitten osaakaan ottaa kantaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuolle saa jo jonkun verran nytkin hörppäytettyä nokkamukista, eli mun poissaollessa syömiset kyllä jotenkin hoituu, vaikka huvituttina olen kyllä myös saanut välillä olla, kun ei tuo siitäkään mitään tunnu tajuavan. En siis ole päiväruokkimisista millään lailla huolissani, kiinteitäkin menee kivasti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

JAW oletko kokeillut tälläisiä pulloja? http://www.bumbeez.com/Tommee-Tippee-Closer-to-nature-antikoliikki-tuttipullo-2-kpl (aventilla näyttäis kanssa olevan samantyylisiä)

Ne toimi meillä. Toinen mitä mietin, että kokeilisi heti nokkamukista, sellaisesta silikonitutilla olevasta. Esim. tälläinen http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/4646/pl

 

Oot varmaan kokeillut tuttiosia eri virtauksilla? Jos pullosta tuleekin liian hitaasti pienimmillä virtauksilla?

Entä, jos kokeilisit silloin ottaa tuttiosan suuhun niin painaa siitä tutistä, että maitoa menis sinne suuhun, jos siitä keksis.

Tai miten itse yritin saada syömään tuttia, niin tutti suuhun ja pienellä ruiskulla maitoa sieltä välistä suuhun (tosin ei toiminut meillä :grin: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aventin Natural-pullot on kokeiltu, tota Tommee Tippeetä ei nyt satu olemaan niiden seitsemän pullotutin joukossa jotka on testattu. (Lupaavin tutti on NUKin luonnonkuminen joku natural-tutti, josta vauva on kolme kertaa ruvennut peräti imemään.) Ja olen joo kokeillut myös eri virtauksia ja suihkuttaa maitoa suuhun sekä tutilla itsellään että sivusta. 

 

Nokkamukista tuo suostuu hörppäyttämällä ottamaan sekä äidinmaitoa että hetken seissyttä korviketta, eli siitäkään ei ole kyse, että jommankumman makua vieroksuisi. 

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now