Taateli

Tyhmät kysymykset vauvanhoidosta

637 posts in this topic

Vauvalla on ikää 6 viikkoa ja kakkaa itketään oikein suoralla huudolla, vaikka se on vain litkua maitokakkaa. Miten pientä voisi auttaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kannattaa ainakin tarkistaa, ettei pepunreiän lähistöllä oo mitään haavoja, ellet oo jo sitä tehnyt. Meillä tyttö itki pariin otteeseen ihan pikkuisena juurikin haavan takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^se itkee ennen kuin kakka on saatu ulos. Ihan kuin olis ummetus (vaikea saada ulos) ja ripuli (se mitä ulos tulee) samaan aikaan. Tänään otin ilman vaippaa syliin kun toinen huusi ihan paniikissa. Sain sitten kakat jaloilleni. Mut huuto onneksi lakkas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojalla oli ummetusta, vaikka tulos oli ns. ripulikakkaa tai muuten löysempää kakkaa.. Syynä oli allergia (maitoallergia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikein tiedä onko tää oikea paikka kysyä, mut kysyn silti... Miten paljon kuukauden ikäinen vauva nukkuu vuorokaudessa? Tai siis onko normia, että on yht äkkiä alkanut nukkua melkeinpä kellon ympäri? Tänään ei ole jaksanut seurustella entiseen malliin periaatteessa ollenkaan... :/ Nenä on vähän tukossa, mut muuten on ihan terve.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nukkuu nyt kanssa koko ajan. Me yhdistetään nukkuminen kasvuspurttiin. Jos on hereillä ollessaan normaali, syö hyvin jne, niin en olisi huolissani.

 

Vauvat nukkuvat kun kasvavat

HS 5.5.2011 7:30

 

Yhdysvaltalaistutkijat ovat mahdollisesti selvittäneet, miksi vauvojen nukkumatottumukset vaihtelevat päivästä toiseen. Taustalla saattavat olla kasvupyrähdykset, joiden aikana vauva nukkuu enemmän.

Yhdysvaltalaisten havainnot perustuvat tutkimukseen, jossa 23 äitiä kirjasi vauvojensa nukkumiset, sairastelut ja ruokavalion 4–17 kuukauden ajan.

Kun tietoja verrattiin vauvojen pituuden ja painon kehitykseen, kasvupyrähdysten havaittiin ajoittuvan lähelle päiviä, joina vauva nukkui 4–5 tuntia enemmän kuin tavallisesti tai otti kolmet lisäpäiväunet.

Poikien unia kasvupyrähdykset yleensä pidensivät, kun tytöt taas nukkuivat useammin.

Kasvun lisäksi uniin vaikutti se saiko vauva rintamaitoa vai pulloruokintaa. Rintaruokitut nukkuivat pulloruokittuja useammin ja lyhyempiä unia, tutkijat kirjoittavat.

Tulokset julkaistiin Sleep-lehdessä.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

mitä on odotettavissa kun 6kk ikäinen on syönyt pienen (n. 1x1cm) kokoisen palan pehmeää paperia? :blush: odotellaan ja katellaanko vai mitä pitäisi tehdä? yritin napata kielen päältä pois palan mutta kerkes nielasta enkä saanut puklaamaan sitä poiskaan.

 

joo, on vähän huonon äidin fiilikset :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eiköhän tuo tule omine aikoineen ulos :) Luulisin että mahahapot myös sulattaa sen rakenteen. Odotahan kun Venlasta tulee isompi, sitten vasta suuhun meneekin kaikkea ylimäärästä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies soitti muutama kuukausi sitten Myrkytystietokeskukseen, kun tyttö söi melko ison palan suhteellisen musteista paperia (hups rolleyes.gif). Sieltä sanottiin, että mustetta on kuitenkin niin vähän, ettei se mitään tee, ja selluloosa tulee ulos sellaisenaan smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, meillä ja tuttavaperheessäkin on joskus löytynyt vaipasta kirjallisia tuotoksia. :lol: Nykyisin lehtien painomusteet (kirjoista en ole varma) ovat muuten myrkyttömiä, joten senkään takia ei tarvitse huolehtia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuulssi: täällä kohtalotoveri, tosin sama pääsi tapahtumaan kahdesti viikon sisään :rolleyes: Ei tullut mitään seuraamuksia :) Niin paitsi että sen ekan kerran yhteydessä huomattiin, että poitsulle oli puhjennut alas 1. hammas, koska se puraisi mua sillä kun koitin kaivella paperinpalaa suusta :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko normaalia että vauvan kielen päällä on valkoista möhnää? Vauski on 10 päivän ikäinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, se voi olla maitoa/puklua tai sitten sammasta... Sitä voi koittaa huuhdella vedellä selvittääkseen onko se sammasta, mutta en tiedä toimiiko se testi. Jos se on puklua/maitoa, sen pitäisi periaatteessa lähteä vedellä. Jos se on sammasta, niin sitten sitä voi sitruunalla, puolukalla tai vissyllä pyyhkiä (samoin rinnanpäitä, ja tutteja yms. pitää keittää)... Ei se sinänsä kyllä haittaa, jos siitä ei ole muita oireita (rintojen kipeytyminen, vaippaihottuma yms.). Sitten jos siitä on haittaa eikä lähde kotikonsteilla, niin reseptillä saa lääkettäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä olen ymmärtänyt, että sammaksessa valkoista on myös muualla kuin kielen päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, sammasta on yleensä sitten poskissa ja kitalaessakin. Nekin peitteet kyllä ainakin meillä irtosi, muttei samalla tavalla kuin maito. Lisäksi ne paikat, joista sammas irtosi, punoitti yleensä jonkin aikaa. Meille neuvottiin myös vichyyn kastetulla pumpulipuikolla hoitamista, mutta meillä sammasta olikin oikeastaan tosi vähän ja paikoitellen.

 

Toisilla vauvoilla sammas voi ilmeisesti aiheuttaa myös imuvaikeuksia tms, mutta meillä se ilmeni vain niinä peitteinä.

Edited by Seida

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taaemmas ketjuun, ummetus voi oireilla ripulina jos on ns. "ylivuotoripulia", eli peräsuolessa on esteenä kiinteämpää kakkaa, jonka ohi löysempi kakka sitten tulvii kun yrittää turhaan sitä kiinteää estettä päkistää ulos. En kylläkään tiedä voiko näin olla jo noin pienillä, mutta semmosilla vuoden parin vanhoilla ainakin näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää ei nyt liity varsinaisesti vauvan hoitoon, mutta vauvoihin kuitenkin.

Eli milloin vauvasta tulee taapero?

Mä olen aina itse ajatellut, että 0-12 kk on vauva, ja sitten ollaan taaperoita, mutta tuolla vauvaklubien puolella heinäkuisten 2010 alaotsikossa sanottiin ekan olevan jo taapero, joten ei se sitten vissiin mennytkään ihan noin, kuin ajattelin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää ei nyt liity varsinaisesti vauvan hoitoon, mutta vauvoihin kuitenkin.

Eli milloin vauvasta tulee taapero?

Mä olen aina itse ajatellut, että 0-12 kk on vauva, ja sitten ollaan taaperoita, mutta tuolla vauvaklubien puolella heinäkuisten 2010 alaotsikossa sanottiin ekan olevan jo taapero, joten ei se sitten vissiin mennytkään ihan noin, kuin ajattelin.

 

Jos siellä on joku etuajassa syntynyt, joka on ollut maailmassa jo vuoden verran, vaikka LA on ollut heinäkuussa? Muutakaan selitystä en keksi :) Kyl munkin mielestä taapero on 1 v -->

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ja ^^ Ah, ok. Mä olen käsittänyt, että nuo klubit on vauvan todellisen syntymäajan, ei LA:n mukaan. Mä olenkin sitten väärässä seurassa :girl_wink:

Mutta tuskin sillä on väliä, kun en odotusaikana täällä käynyt kuin ihan alussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sitä ei välttämättä halua vaihtaa ketjua vauvan sntymän jälkeen: jos on esimerkiksi kirjoitellut heinäkuuksi vauvaa odottaneiden kanssa jo odotusaikana, tuntuu se porukka tutummalta kuin sen kuukauden ketju, jolloin vauva lopulta syntyi. Meidänkin tytöt oli joulukuuksi odotettuja, mutta syntyivät jo marraskuussa, mutten ole halunnut vaihtaa porukkaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Näin mä ajattelinkin, ja totta kai se niin onkin, että on kivempi niiden kanssa kirjoitella, joiden kanssa on yhdessä odottanutkin :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, täällä se heinäkuisten taapero! :grin:

 

Jäin siksikin tuonne heinäkuisiin, kun poika tosiaan syntyi keskosena, eikä siksi kehity samaan tahtiin muiden toukokuussa syntyneiden kanssa. Kehitysvaiheissa odotetaan aina lasketun ajan mukaisia vaiheita, joten tuntuu loogiselta siksikin olla tuolla heinäkuisissa. Meidän poikahan oli heinäkuisten viimeinen joka oppi ryömimään, vuoden iässä (eli kehitysikää 10 kk). :grin: Meillä siis vuoden vanha ei taaperra yhtään mihinkään (vaan ryömii toooodella hitaasti), mutta teknisesti kai taapero on oikea nimitys. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now