Taateli

Tyhmät kysymykset vauvanhoidosta

637 posts in this topic

Jos ei oo muuten kipeän oloinen, niin hampaiden tuloonkin voi liittyä lievää lämpöilyä. Sit jos tosiaan on vielä ollut kuumissaan mitatessa, niin ei kuulosta siltä, että huoleen on suurempaa syytä, ellei kuume nouse korkeaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maimai: Onko tuo kakkaustiheys jatkunut pidempäänkin? Meillä ainakin hampaita pukatessa kakkaa tulee tosi monta kertaa päivässä ja myös lämpöä nousee silloin. Mutta tilanne on rauhoittunut muutamassa päivässä. Jos kakka ei ole erityisen löysää niin eipä kai sille ole mitään tehtävissä eikä se varmaan viittaa mihinkään sairauteenkaan, luulisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jatkui kyllä aika pitkään, mutta helpotti sitten jossain vaiheessa ihan itsestään. Nuo pikku puserrukset olivat siis melko kiinteitä möykkyjä, ei mitään ripulia. Yhtäkkiä vaipassa olikin sitten kouru täynnä kunnon laavaa, ja sen jälkeen vatsa normalisoitui. Mietin, että ehkä siellä oli jotain sulamatonta ruokaa jäänyt tukkeeksi, jonka ohi kuitenkin pystyi jonkin verran pusertamaan, ja lopulta kun tukos saatiin liikkeelle niin hanat aukesivat... :huh: Kukapa tietää. Tuollaisia "nokarepäiviä" on satunnaisesti ollut tässä nyt myöhemminkin, mutta ei ihan tuossa määrin.

 

Hampaita tuli kyllä aikamoiseen tahtiin. Nyt tuolla seitsenkuisella on jo kahdeksan. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koin ahaa-elämyksen erinäisiä vauvakeskusteluja luettuani ja ajattelin tulla vielä täältä hakemaan vahvistusta asiaan. Eli voivatko vauvat pitää nukkuessaan epämääräistä ärinä/murina/ähellysääntelyä? Voiko se olla ihan äänekästäkin?

 

Meillä etenkin tyttö ärisee tai murisee (en keksi kuvaavampaakaan ilmaisua ko. äänelle) paljon ja olen jotenkin liittänyt tuon ääntelyn siihen, että mahaa vääntää tai on ilmavaivoja tai kakka tulossa. Usein tyttö lopettaa syömisenkin niin, että laittaa suun suppuun ja pullauttaa nännin ulos suusta, ärisee ja vetää itsensä kippuraan. Vastaavanlaista vääntelehtimistä ja ärinää se harrastaa öisinkin ja mie oon tähän asti tulkinnut, että aha, nyt se ei enää nuku hiljaa, joten on siis hereillä ja nälkäinen ja oon alkanut syöttää sitä. Nyt vasta tajusin ajatella, että voisikohan se olla jotain muuta kuin nälkää. Onko teillä muilla kokemuksia vastaavasta?

 

Kokeilemallahan tuo tietysti selviää myös, mutta ajattelin, että täältä saattaisi löytyä kokemuksia vastaavasta toiminnasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä nälkäinen tai mahakipunen vauva huutaa tavalla, josta ei voi erehtyä. Sairaalassa opetettiin, että ei ole väärin tarjota rintaa jokaiseen kitinään, mutta viestiihän vauvat paljon muutakin asiaa. Meillä vauva "laulaa" väsyneenä unilaulua ja ainakin isovanhempien korvaan se "laulu" kuullosti itkulta. Itse kuvailisin sitä enemmin valittavaksi murinaksi. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on vauva alkanut yöllä johonkin aikaan ääntelehtimään. Joku yö kun en jaksanut alkaa maitoa lämmittämään kun olin niin koomassa (hyi paha äiti :grin:) niin kokeilinpa laittaa tutin vauvalle. ja kappas vaan, pieni hetki meni ja tuhina kuului pinniksestä. Nyt mä kokeilen tätä aina jos alkaa sellaista ähinää tai mölinää kuulua ja usein tuon tutin avulla sitten nukutaankin vielä muutama tunti eteenpäin. Meillä tosin vauva ei ole missään vaiheessa kovaa huutanut yöllä nälkäänsä kun olen ehtinyt herätä ennen sitä joten tuo uniähinä ei siitä eroa. Sitten jos tutti lentääkin suusta pois ja ähinä alkaa uudestaan niin sitten on nälkä. Tämä oivallus on helpottanut huomattavasti kun aamuyön syöttö on oikeastaan jäänyt pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uu_: meidän poitsu on pahimmillaan unissaan örissyt kuin juoppolalli ojanpohjalla :D Varsinkin just ekat 2-3kk kuulosti öisin siltä kuin pinnasängyssä olisi säännöllisesti vieraillut parvi pikkulintuja, nuorten poikien kuoro tai just joku karmea känniörisijä :girl_crazy: Voin kertoa, että noina aikoina oli itsellä melko usein vaikeuksia saada unen päästä kiinni öisin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

On tavallista, että vauvat ähisee ja pöhisee unissaan, joku saattaa parahtaakin. Se on samaa kuin että aikuinen saattaa kääntyillä kevyen unen vaiheessa. Nimenomaan ei kannata (jos ei oo jotain erityistä syytä) alkaa siihen tarjota tissiä, vaan antaa vajota itekseen takas syvään uneen uudestaan, ettei käy niin, että kohta ei vauva osaakaan itekseen mennä kevyestä unesta syvään. Ekat kuukaudet meilläkin saattoi tunninkin joskus pöhistä ja murista itekseen, mutta siitä sitten hiljenikin. Nälkäitku on sitten eri juttu, ja se ei itekseen tai tutin laitolla vaimene.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koin ahaa-elämyksen erinäisiä vauvakeskusteluja luettuani ja ajattelin tulla vielä täältä hakemaan vahvistusta asiaan. Eli voivatko vauvat pitää nukkuessaan epämääräistä ärinä/murina/ähellysääntelyä? Voiko se olla ihan äänekästäkin?

 

Meillä etenkin tyttö ärisee tai murisee (en keksi kuvaavampaakaan ilmaisua ko. äänelle) paljon ja olen jotenkin liittänyt tuon ääntelyn siihen, että mahaa vääntää tai on ilmavaivoja tai kakka tulossa. Usein tyttö lopettaa syömisenkin niin, että laittaa suun suppuun ja pullauttaa nännin ulos suusta, ärisee ja vetää itsensä kippuraan. Vastaavanlaista vääntelehtimistä ja ärinää se harrastaa öisinkin ja mie oon tähän asti tulkinnut, että aha, nyt se ei enää nuku hiljaa, joten on siis hereillä ja nälkäinen ja oon alkanut syöttää sitä. Nyt vasta tajusin ajatella, että voisikohan se olla jotain muuta kuin nälkää. Onko teillä muilla kokemuksia vastaavasta?

 

Kokeilemallahan tuo tietysti selviää myös, mutta ajattelin, että täältä saattaisi löytyä kokemuksia vastaavasta toiminnasta.

 

Meidän molemmat tytöt ärisivät nukkuessaan kuin merimiehet. :D Nyt on onneksi se helpottanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimenomaan ei kannata (jos ei oo jotain erityistä syytä) alkaa siihen tarjota tissiä, vaan antaa vajota itekseen takas syvään uneen uudestaan, ettei käy niin, että kohta ei vauva osaakaan itekseen mennä kevyestä unesta syvään.

 

Aikamoista! Tai siis ei ole tullut mieleenkään itselle tällainen vaihtoehto ..

 

Meillä poika aloittaa ähinäpuhinansa aina tiettyyn aikaan yöstä. jolloin otan hänet syömään ja jää siitä siten viereen nukkumaan. Itketty meillä ei ole koskaan öisin (lukuun ottamatta uniparahduksia, joita harrastaa välillä. Näistä siis jatkaa unia itsekseen heti) ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monestihan vauvat ovat aamuyöstä levottomampia ja pitävät monenlaisia ääniä nukkuessaan. Olen kuullut, että ähinät ja puhinat liittyvät usein siihen, että suoli alkaa toimia juuri tuolloin aamuyön tunteina.

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuuluukohan tänne... Mutta missä vaiheessa vauvan sai laittaa puoli-istuvaan asentoon vaunuihin ja kuinka pitkäksi aikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan joku neuvoa? Miten, voi miten IHMEESSÄ vauvan saa röyhtäisemään? :girl_sad: Nyt meillä ei nuku äiti eikä tyttö, ja kohta pääsee itku molemmilta. Olen kokeillut kaikki googlella löytyvät vinkit, mutta kun ei niin ei. Sitten, kun röyhtäys joskus vahingossa tai äärettömän pitkän pystyasennossa kantamisen jälkeen tulee, tytön olo helpottaa silminnähden ja pieni nukahtaa samantien.

 

Monet neuvovat pitämään vauvaa sylissä polvien päällä - tarkoittaako tuo siis oikeasti, että vauva laitetaan sivuttain omien reisien päälle...? Niin olen kokeillut, mutta ei kyllä ole auttanut. Ja tiedän, että tarkoitus on "pumpata" ilmaa siellä masussa ylemmäs ja ulos, mutta kun ei vain onnistu.

 

Ja jos pitää vauvaa pystyssä omaa olkapäätä vasten, niin onko vauvan tarkoitus olla ihan pystyssä, vai roikkua olkapään yli niin, että pää roikkuu mun selän puolella ihan alaspäin...?

 

Tiedän myös, että kaikki vauvat eivät vain röyhtäise, mutta kun meillä tuo onnistuessaan sitten helpottaa tytön oloa ihan huomattavasti.

 

Alkaa olla jo ihan epätoivoinen olo... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olkapäällä roikottamisesta. Minä olen roikottanut meidän poikaa pienestä asti sen verran selän puolella, että hartiani on pojan kainaloissa, eli vauvan käsivarret ovat kokonaisuudessaan selän puolella. Tuossa se roikkui rennosti aina mukana arjen askareissa. Ihan pystystä asennosta ei ehkä olisi niin hyötyä + vauvan pitämiseen tarvittaisiin kaksi kättä, kun taas tuolla lailla enemmän retkottaesaan se pysyy mukana helposti yhdellä kädellä (mikä tärkeintä :D ).

 

gallery_2072_267_47806.jpg

 

muoks. Niin, muuten en osaa neuvoa. Meilläkään ei röyhtäilty mitenkään helposti, ja useimmiten annoin vaan asian olla ja yritin sen sijaan saada ilmavaivaisen vauvan piereskelemään. Parhaiten röyhtäisy tuli syönnin jälkeen, kun nostin vauvan ilmaan kasvot minuun päin niin, että roikotin kainaloista, peukalot vauvan etupuolella ja muut sormet lapojen yli selän keskellä, jolloin vauva avustettuna oikaisi itsensä ryhdikkääksi "rinta rottingille". Siinä kun hetken aikaa hytkytteli, niin röyhtäys saattoi päästä ulos. Muutenkin pieni hytkytys, taputtelu ja kääntely tuntui olevan hyödyksi.

Edited by Maimai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Maimai, kun ohjeistit oikein kuvan kanssa :D. En ole oikein osannut päätellä, tulisivatko ne ilmat pihalle paremmin noin selän puolella roikottamalla vai ihan pystyssä pitämällä.

 

Tuosta rinta rottingille -asennosta luinkin jostakin vauvakirjasta, siinä vauva oli ihan sun kuvailemassa asennossa, mutta istuallaan, eikä siis "seisomassa". Tai ei tietysti oikeasti istumassa, mutta kannateltuna juuri niinkuin kuvailit. Sitäkin olen meidän neidin kanssa kokeillut, mutta ihan tuloksetta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuota "rinta rottingilla" -asentoa mekin käytettiin kuopuksen kanssa paljon kun röyhtyjä oli välillä tosi vaikeeta saada tulemaan. Mä heilutin siinä asennossa ees taas sivulta sivulle.

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos röyhtäisy auttaa muttei tule helposti, kannattaa kokeilla apteekista saatavia ilmavaivalääkkeitä, nimeltään Cuplaton tai Disflatyl. Ovat melkein samaa ainetta, mutta eri muodossa vähän. Cuplatonia annetaan joka syötöllä, mikä on helppoa jos saa sen tiputettua imettäessä suupielestä, Disflatylia taas kerran pari vuorokaudessa. Meillä auttoivat noihin vaivoihin kuin taika, Cuplatonia kun tiputteli syöttäessä niin se pilkkoi mahassa ilmakuplat semmoisiksi, että ne tuli helpommin röyhtäsemällä ulos, ja itkuisuus loppui siihen. Noi lääkkeet on turvallisia, sillä ne ei imeydy suolistosta, vaikuttavat vaan siellä pintajännitykseen niin että kuplat liikkuu helpommin. Edes reseptiä ei tartte, ja sen auttavatko vai eivät huomaa kyllä selvästi (jos pitää miettiä, että onkohan tää nyt toiminut, niin ei ole, sen verran selvä se efekti toimiessaan on).

 

Ei lääkkeellisistä keinoista vielä, että sitten kun vauva nostaa päätä mahallaan kunnolla, niin mahallaan lattialle laittaminen saa ton "rinta rottingille" -efektin aikaan kanssa. Meillä yhdessä vaiheessa röyhtäykset tuli parhaiten nimenomaan siinä.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuuluukohan tänne... Mutta missä vaiheessa vauvan sai laittaa puoli-istuvaan asentoon vaunuihin ja kuinka pitkäksi aikaa?

Mä pidin jollain viltillä puoli-istuvaan asentoon pönkättynä siinä viiden-kuuden kuukauden iästä alkaen, aina kävelylenkin ajan, kun ei tuo viihtynyt enää makuuasennossa vaunuissa. Tai ei se oikeastaan edes ollut "istuva" asento, sellanen hyvin paljon pääpuolesta kohotettu makuuasento. Hyvin viihtyi, en sitten tiedä onko tuohon jotain virallista ikärajaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos myös J A W vinkistä, cuplatonia itse asiassa jo ostettiinkin, ennen kuin ehdin sun kommenttia lukea :).

 

Kysynpä nyt sitten toisenkin kysymyksen, jos täältä löytyisi taas apuja, kun itse en enää keksi...

 

Meillä nyt 6-viikkoinen vauva on alkanut itkemään aivan hurjasti aina yöunille mennessä, nimenomaan makuuhuoneessa. Muissa huoneissa tuntuisi rauhoittuvan jonkin verran, ellei sitten ole sattumaa. Ennen tuota on aina syötetty ja vaipat vaihdettu yms, kaikki pitäisi olla siis hyvin. Voiko noin pieni jotenkin osata pelätä nukahtamista ja unen aikaista eroa äidistä? En keksi enää mitään muuta syytä. Mietittiin myös, pelkäisikö vauva tuolla huoneessa jotakin, mutta mikään ei ole siellä muuttunut. Ihan pimeää ei ole, vaan hämärää, että näen öisin syöttää ja vaihtaa vaipat. Itku alkaa aina sänkyyn mennessä, joten siksi en usko, että olisi masukipujakaan tms. Yritetään myös viedä neiti aina nukkumaan tosi ajoissa, ettei itkisi yliväsymystäkään...

 

// Nukutaan siis perhepedissä. Pari kertaa on käynyt aiemmin niin, että vauva on nukahtanut sänkyyn, ja me ollaan vielä miehen kanssa menty sitten yläkertaan, ja vauva on siis jäänyt yksin nukkumaan. Sitten vauva on herännyt itkemään yksin, ja ollaan toki menty rauhoittelemaan. Mietin jo sitäkin, voisiko noin pieni muistaa nuo yksin (hädissään?) heräämiset, ja kammoksua nukkumaanmenoa nyt sen takia...?

Edited by Elinainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vaunukoppana Emmaljungan Quadrolift, jossa tyttö nukkuu päiväunet. Mitä sitten tehdään kun kantokoppa jää pieneksi - nyt talvitamineissa ja makuupussissa ei tilaa enää kovin paljoa jää? Eli mihin vauva sitten laitetaan, suoraan vaunujen pohjalle vai kuinka?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me laitettiin vaunujen pohjalle lampaantalja ja makuupussi siihen päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ennen niinkuin Scarletilla ja nykyään niinkuin pikku_kolikolla. :grin: Kopassa pitäisin kunnes oikeasti ei enää sinne mahdu. Vauvathan monesti viihtyy pienessä tilassa eikä haittaa vaikka jalatkin olisi koukussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on neidillä tullut eka hammas ikenestä läpi, kohta noin 2 viikkoa sitten. Mutta missä vaiheessa siitä hampaasta tulee enemmänkin näkyviin kun nyt sitä on noin 2-3mm vaan? Ja tuleeko kaikki hampaat ensin noin läpi ja vasta sitten alkavat kasvattaa pituutta vai miten tuo hampaiden tekeminen oikein tapahtuu?

 

Nimim. en ole koskaan nähnyt vauvan suuta, ennen oman vauvani saamista :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now