Taateli

Tyhmät kysymykset vauvanhoidosta

637 posts in this topic

Joo toi 3 tuntia varmaan on semmonen että kannattaa kalibroida lapsen mukaan se aikaraja. Ja muutenkinhan toi on tosi lapsikohtainen juttu. Mutta mä en siis tarjoaisi tuttia aina ensin, vaan riippuen siitä kuinka kauan on syötöstä ja mikä on oma arvio siitä kuinka usein vauva yleensä syö.

 

Lähinnä mä luotan siihen, että se tutti lähtee kyllä suusta, jos lapsella on oikeasti nälkä, mutta en ihan luota siihen, että tissi lähtee jos ei ole. Erityisesti yöllä mä en haluais mitenkään totuttaa lasta imeskelemään tissiä jos sillä ei oikeasti ole nälkä. Mun äitiys nimittäin karisee aika nopeasti jos en saa ees jonkun verran nukuttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jepjep, toinen hyvä vinkki on se, ettei totuta lasta imemään yöllä tuttia :rolleyes: Meillä vietetään aamuyöt niinkin typerästi kuin pitelemällä tuttia toisen suussa.

(Tosin nyt se saa riittää, ens yönä sitten valvotaan ilman tuttia kun ihan älytöntä tuommonen toiminta mitä meillä nyt on. Mut tää on meidän eka lapsi, harjoituskappale ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe. No, kun vauva on 10 kk, se on oppinut noukkimaan ite tutin sängystä suuhun, kun taas tissiä sen ois hankalampi sinne saada ilman että mä herään. Että semmonen suhteellisuuskysymys. Ehkä se on niin että teit mitä vaan, joku tyhmä tapa sille tulee kuitenkin josta saat sitten vaivalla kouluttaa veke. ;)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun täysimetyksellä oleva vauva pitkän yrittämisen jälkeen suostuu syömään tuttia imemistarpeeseensa, niin mistä sitten tiedän että koska hän vain haluaa imeä, ja koska hänellä on oikeasti nälkä?

 

Sanon samaa kuin johannem, että tutti kyllä lentää kaaressa hevonkuuseen (miten niin pieni parin kk ikäinen vauva voikin saada tutin lentämään niin kauas!) tai sitten itketään vaikka tutti edelleen suussa. Kyllä se nälkäkiukku aika hyvin sitten tulee esille siis tavalla tai toisella, kun vauva protestoi sitä ettei tutista tule maitoa :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku auttaa? Olimme eilen isovanhempien luona syömässä ja poika (kohta 10 kk) söi keitettyä perunaa että porkkanaa. Seassa oli vähän raejuustoa. 2 tunnin päästä syömisestä oli eka ripulimainen kakka vaipassa, 6 tunnin päästä toinen mutta nyt joukossa sulamattomat porkkanan palaset. Onko normaalia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mOmma, meillä ainakin vaipasta löytyy monesti sulamattomia porkkanan paloja. Jotkut muut ruoat tuleva samalla tavalla, ainakin tomaatin ja viinirypäleen kuoret. Ei ole epänormaalia, että näin käy :girl_smile:

 

Saiko poika ensimmäisen kerran raejuustoa (tai siis hapanmaitotuotteita ylipäänsä)? Ensimmäiset maistelukerrat aiheuttavat usein ripulia, kun suolisto ei ole tottunut maitotuotteisiin. Pitäisi helpottaa maistelukertojen myötä. Toki kyseessä voi sitten olla myös maitoallergia, joka vaatii tarkempia selvityksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos :girl_in_love: On saanut muutamia kertoja ( =3) raejuustoa ja joka kerta sen jälkeen on ollut ripulia. :girl_mad: Poika tykkäisi sormiruokailla raejuustolla ja on samalla ainut "pala" joka menee sihtikurkun läpi :girl_crazy:Mutta seurailen ja kokeilen, kuinka monen kerran jälkeen yleensä alkaa suolisto tottua uuteen ruokaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mOmma, joo, vaikuttaa normaalilta. Vauvan löysään kakkaan pätee se nyrkkisääntö, että se ei ole ripulia ennen kuin se on niin nestemäistä että imeytyy vaippaan. Voi kestää muutaman viikonkin ennen kuin normalisoituu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos! Kakka on ajoittain ollut niin löysää, että tulee vaipasta läpi (reunoista). Odottelen sen pari viikkoa ja katson mihin suuntaan asia kääntyy :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas kyselen tyhmiä. Laittakaa oikeaan ketjuun, jos on väärässä paikassa :girl_crazy:

Kohta noin viikon ajan pojan syöminen on ollut hankalaa. Ei siis tahdo syödä soseita. Maito kyllä uppoo hyvin. Tänään aamupalalla ei taaskaan uponnut mikään ruoka paitsi banaani, jota sai itse sormiruokailla. Soseissa syödään edelleen sileitä, koska klöntit aiheuttavat kakomisen (viimeksi kaverin luona olleessa oksensi kaksi kertaa kaaressa kun sai maistaa viinirypäleitä). Pitäiskö olla nyt huolissaan tuosta huonosta syömisestä vai onko tuo nyt jokin merkki, että karkeempaa ruokaa kehiin? Miten sen oikein toteuttaisi? Olen esim. laittanut raejuustoa ruokiin, jolloin ruoka ei uppoa mutta pelkkä raejuusto sormiruokailuna taas menee erittäin hyvin. Ihan pihalla vaihteeksi :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on jo pidempään syönyt hyvin karkeampaa, kunhan on on kunnolla karkeaa, eikä "klimppistä sosetta". (Eikö kuulostakin namilta? :girl_crazy: ) Siis esim. 8 kk valmisruuat uppoaa edes jotenkin vasta nyt yli vuosikkaalle vaikka itse tehtyä jauhelihakastiketta spagetilla söi jo yhdeksänkuisena. Ehdotan siis, että kokeilette antaa jotain ihan aikuisten ruokaa (tietysti lapsen rajoituksilla vähäsuolaisena jne.,), ihan mitä vaan mitä itse syötte. Ne voi hyvinkin kiinnostaa edes sen verran, että syömisen harjoittelua tulee vaikka välttämättä kauheasti ravintoa ei tulisi.

 

Syökö poika muita sormiruokia? Voisiko niillä harjoitella karkeampia ruokia? Jos tottuisi jotenkin pyörittelemään suussaan palasia ja nielemäänkin ne, ehkä oppisi "kunnon ruokiakin" syömään. Meidän tyttö söi aika pienenä jo esim. tuota rakettispagettia itse. Ja tietysti kasviksia voi keitellä, niillä ainakin voi tosissaan harjoitella syömistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syö muitakin, esim. leipää, makaroonia, perunaa. Kovasti haluaisin maistella kaikkea esim. kurkku tuli myös oksennuskaarena pois, vaikka annoin sitä keskiosaa.

Olen kokeillut antaa spagettia ja jauhelihaa mutta yhdessä ne ei taas uppoa. Jauhelihakin vain pyöri suussa ja tippui lopulta pois.

 

Appelsiinia olen antanut mutta vain varoen, koska siitä on tullut allergia oireita. Päärynäkin tuli kaaressa ulos! <_<

 

Pitää kokeilla tuota kasviksia, olisiko joku he-ma-pa hyvä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kasviksista hyvä on varmaan just se, mistä poika sattuu tykkäämään. :girl_sigh: Uskomattoman hyödyllinen vastaus. Helpommin kuitenkin varmaan syö sitä, mistä kovasti tykkää. Eikun kokeilemaan vaan. Raakana ja kypsänä, kylmänä ja lämpimänä. Eli just niinkuin olette tehneetkin. Mä oon tosi avulias nyt. :girl_sigh::grin: Mut kannattaa erikoisempiakin kokeilla, meillä tyttö tykkää kovasti esim. palsternakasta ja raa'asta paprikasta, joista itse en niin välitä. Vähemmän suosikit saattaa sylkeä pois, vaikka osaisikin ne syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos! Eli varmaan vaan joku vaihe menossa, toivottavasti! :grin:

Pitää vaan alkaa kokeilemaan, tosin melko varovasti kun on allergioita (raakana ei olla hirveesti vielä syöty kuin hedelmiä) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 10kk tyttö ei suostu tällä hetkellä soseisiin ollenkaan, mutta sormiruoka maistuu. Hän katsoo tarkkaan mitä me muut syödään ja haluaa samaa. Olenkin tehnyt tyttölle omat versiot meidän ruoista ja saa ne syödä sormin. Herkkua on makaronilaatikko (vastikkeesta tehtynä). lohi on herkkua, samoin kana. Perunasta ja kasviksista ei kovasti välitä.

Edited by Citronella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselisin päiväuniasoita.

Meidän melkein 9 kk tyttö on oppinut nukkumaan yöllä hienosti usein n. 11 tuntia putkeen. (Tai siis ainakin niin, että mä en tiedä, että typy olisi herännyt, vaan osaa hakea unen uudestaan itse.) Näiden parantuneiden yöunien myötä päikkärirymti on kuitenkin mennyt sekaisin. Ennen tyttö nukkui aamupäivällä ja iltapäivällä noin 1,5 tuntia, mutta nykyään aamu-unille meno on yhtä taistelua ja jos saan nukahtamaan vaunuihin, niin herää jo alle puolen tunnin päästä. Iltapäivällä olen saanut nukkumaan pinniksessä vähän reilun tunnin.

Mietininkin, että pitäisikö siirtyä yksiin päikkäreihin? Onko yhdet päikkärit 9 kk vanhalle liian vähän? Ajattelin kokeilla lounaan aikaistamista klo 11 ja sen jälkeen päikkäreille menoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos vaan aluksi kokeilisit siirtää myöhemmäksi niitä aamupäikkäreitä, ja sitten teet loppupäivän sen mukaan mahtuuko sinne ne toiset? Käsittääkseni lapset on näissä asioissa tosi yksilöllisiä ja tärkeintä on, että vuorokaudessa tulee yhteensä tietty määrä unta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, oon miettinyt ja pari kertaa kokeillut aamupäikkäreiden siirtoa myöhemmäksi, mutta tuntuu, että silloin vauvalle ehtii jo tulla lounasnälkä ennen kuin on nukkunut tarpeeksi. Tai sitten voisi tietysti kokeila antaa pienen välilpalan ennen päikkäreitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä suosittelisin päikkäreiden siirtoa lounaan jälkeisiksi. Jos lapsi nukkuu yöllä noin mahtavan pätkän, niin luulisi toisen jaksavan oikein hyvin lounaalle asti ilman unta. :) Katsoin arkistoista, ja meillä oli 9kk iässä kääntynyt rytmi juuri noin, että ekat päikkärit nukuttiinkin tavallisesti vasta lounaan jälkeen. Pian meidän ennen-niin-onneton päikkäritorkkuja ottikin tavaksi venyttää nuo päikkärit puolitoistatuntisiksi. Tuon pätkän lisäksi poika nukkui päivällisen aikoihin vielä puolituntisen; jos oltiin vaunuilemassa, poika nukahti jo ennen päivällistä, ja jos kotona, niin torkut otettiin päivällisen jälkeen. Sitten jaksettiin iltaan asti, ja unta jäi hyvin vielä yöllekin.

 

Pianhan unentarve saattaa vähentyä, ja silloin nuo iltapuolen torkut saattavat olla liikaa. Meillä ainakin sen huomasi noihin aikoihin olevan heti yöunista pois, jos pojan antoi päivällä nukkua liikaa. Poika on siis aina ollut pieniuninen ja ysikuisena nukkui vuorokaudessa yhteensä noin 12h (yöunet 10h ja päikkärit 1½h ja ½h). Kaksiin kovin pitkiin päikkäreihin ei siis välttämättä kannata edes tähdätä, vaan ehkä mielummin on yhdet päikkärit ja sitten lyhemmät "torkut", jotta yöunet pysyvät noin mahtavina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Täytyy vähän testata, mutta jotenkin tuntuu, että tuo yhdet päikkärit ja pikku torkut voisi olla hyvä tässä vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeilemallahan se selviää. Se, tarvitaanko pikkutorkkuja lisäksi riippuu varmaan lähinnä siitä, kuinka pitkään lapsi nukkuu niillä ekoilla päikkäreillä.

 

Ei 9 kk ole liian pieni yksiin päiväuniin (kaikille ei tietty vielä sovi siinä iässä), meidän esikoinen siirtyi vakituisesti yksiin päiväuniin puolivuotiaana ilman mitään ongelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän melkein 8,5kk neiti nukkuu pääsääntöisesti yhdet päikkärit. Nukkuu koko yön heräämättä eli 21-8.00 ja päikkärit ottaa yhden aikaan. Useimmiten nukkuu 1-2,5h. Joskus jos neiti vaikuttaa tosi kiukkuiselta niin laitetaan pienille torkuille kuuden aikaan illalla mutta neiti nukkuu silloin vain maksimissaan puoli tuntia. Eli meillä ainakin toimii yhdet päikkärit pitkillä yöunilla hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas häiriköin. Koska flunssa kierre ei ota loppuaakseen ja poika tehokkaasti kieltäytyy syömästä kaikkea paitsi maitoa niin pitäiskö illaksi ottaa käyttöön iltavelli?

Vaikka ravintoarvo ei ole maitoa kummoisempi, pitäiskö se nälkää paremmin? Varsinkin kun unikoulukin on mennyt päin p******ä ja poika heräilee 4-8 krt yössä, maitoa kuluu helposti yön aikana reilut 0.5 litraa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helna: Meillä siirryttiin yksiin päikkäreihin muistaakseni 10-kuisena kun päikkäreiden kanssa alkoi olemaan aikamoista taistelua. Aluksi joutui viihdyttämään aamupäivällä enemmän että tyttö jaksoi lounaaseen asti ja sen jälkeen päikkäreille (jotka muuten saattoi kestää varsinkin alkuun 3h putkeen). Sitten päikkäreiden jälkeen välipalaa. Eipä tarvinnut juuri sen jälkeen taistella päiväunille menosta samalla tavalla vaan uni alkoi kummasti maistumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas häiriköin. Koska flunssa kierre ei ota loppuaakseen ja poika tehokkaasti kieltäytyy syömästä kaikkea paitsi maitoa niin pitäiskö illaksi ottaa käyttöön iltavelli?

Vaikka ravintoarvo ei ole maitoa kummoisempi, pitäiskö se nälkää paremmin? Varsinkin kun unikoulukin on mennyt päin p******ä ja poika heräilee 4-8 krt yössä, maitoa kuluu helposti yön aikana reilut 0.5 litraa

 

Eikö puurokaan uppoa? Voishan sitä velliä kokeilla, ainakin yksi kaverini syötti lapsillensa aina iltavellit maidon sijaan koska hänen mielestään nälkä pysyi niin yöllä paremmin poissa. Puuro olisi toki parempi jos vain kelpaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now