Taateli

Tyhmät kysymykset vauvanhoidosta

637 posts in this topic

Miten toimitaan vauvan kanssa julkisissa tilaisuuksissa? Mihin vauvan (siis pienen joka ei vielä liiku itse) voi ottaa mukaan? Seminaari olisi tulossa ja vauvan osallistuminen on ok, pääsen tarvittaessa poistumaan tilasta ketään häiritsemättä. Vauva on yleensä kiltisti jos on vieraita paikalla eikä pelkää uusia paikkoja ja ääniä. Mutta istuessa toki on pitkäveteistä joten millä viihdyttää 4 kk vauvaa että ehtisi itsekin vähän kuunnella seminaaria. Vai varaanko mukaan ulkopuolelle isovanhemman hoitamaan vauvaa osan aikaa? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi vaihtoehto on, että annat isovanhemman hoitaa lasta koko seminaarin ajan :) Maitoa mukaan ja leluja, vaippoja unohtamatta, niin varmasti pärjäävät hyvin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lueskelin tässä just tassuhoidosta. Yleinen neuvohan on silitellä lasta selästä. Mitenköhän sen pitäsi onnistua kun lapsi nukkuu (ohjeiden mukaisesti) selällään. Mahasta ilmeisesti ei kannata silittää. Te tassutelleet, kuinka olette ratkaisseet ongelman?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon tassutellut mahan päältä, kun ei meilläkään mahallaan nukuta. Tärkeintä on tuntunut olevan että vauvalla on olo, että jotain on "tiiviisti" vauvaa vasten, vähän kuin painona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommentista!

Tosiaan ei varmaan kannata silitellä vaan mieluummin pitää kättä vaan "painona" päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksei mahasta kannata silitellä? Olen siis ite silitelly mahaa, kun ei tuo ainakaan siitä pahaa tykkää eikä pulauttelu mitenkään lisäänny, ja äiti täällä käydessään välillä antaa "mahahierontaa", että kakka kulkisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa vauvaa silittää mahasta, mutta nukuttaessa se voi olla huono idea. Ei siis kiellettyä, mutta siitä ei kaikki välttämättä nukahda. Mä itse inhoan sitä, jos mua yrittää silittää kun olen väsynyt. Tasainen kosketus on parempi.

 

Vauvoille on muuten ihan erikseen sellainen hieronta-jumppa, joka tekee niiden kehitykselle hyvää. Otetaan kädestä kiinni ja hellästi viedään vastakkaisen puolen jalan kanssa yhteen jne. Kannattaa googlettaa. :)

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ahaa, joo :)

 

Mein vauva nukahtaa parhaiten pään silittelyyn. Tietty sit ku alkaa silmät lupsua, ni melkein lopetan sen silittelyn ja tosiaan pidän vaan kättä sillai ihan pienesti pään päällä ja siihen tuo sit melkein aina nukahtaa lopullisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo jostain mäkin olin lukenut että vatsan silityksesta vauva vaan aktivoituu. Ei varmaan taas ihan joka ikiseen vauvaan päde samalla lailla, mutta tosiaan tässä uskossa olin itse :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi tyhmä esikoisen neuroottisen äidin kysymys. Kun aina sanotaan että muutaman viikon ikäisen ei saisi antaa huutaa yhtään ennen kuin ottaa syliin, niin miten pystytte lähtemään yhtään minnekään tiettyyn kellonaikaan (esim neuvola)? Ainakin meidän herra 2 vko huutaa muutaman minuutin kuin syötävä jos hänet laitetaan vaunuihin tai turvakaukaloon ilman että nukkuu sikeästi. Yleensä kyllä sitten rauhoittuu itsekseen. Mutta ei esim turvakaukalosta voi nostaa syliin. Jos ollaan miehen kanssa liikkeellä, niin tietty toinen voi olla rauhoittelemassa, mutta jos mä oon yksin ajamassa, niin en voi edes ajon aikana ihan salamana olla rauhoittelemassa tai ottamassa syliin, ja kun neuvolaankin pitäisi ehtiä ajallaan... Oletteko näissä tilanteissa vaan antaneet vauvan huutaa ns ohjeiden vastaisesti, vai oikeasti nostaneet vauvan syliin niin kauan kunnes hän rauhoittuu kaukaloon/vaunuihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikoinaan oli sellainen käsitys, että vauvojen tulee huutaa ihan sikana ennenkuin niitä sai ottaa syliin. Huuto kuulemma paransi keuhkoja. Se käsitys on myöhemmin todettu vääräksi ja lapselle haitalliseksi. Joku mummo voi vielä uskoa näin, mutta niitä ei saa kuunnella. Eli tärkeintä on, että ei huudata vauvaa tahallaan! Väkisinkin voi pientä väliä tulla vauvan huudon ja syliin pääsynväliin, sillä pitää äidinkin kengännauhat solmia yms. mihin tarvii kahta kättä, mutta se on eri asia. 

 

Itse olen tehnyt niin, että olen autossa jutellut vauvalle ja laulanut hänelle. Hän kuulee, että olen olemassa ja joskus jopa rauhoittuu. Vauvan itkussa on myös eri sävyjä. Kun se menee ihan raivoisaksi, niin olen pysähtynyt bussipysäkille tjms. ja ottanut hänet syliin rauhoittumaan. Kun pieni on rauhoittunut, niin matka jatkuu. Monesti myös huuto jatkuu, mutta onpahan stressitaso päässyt laskemaan siinä välissä. Pahimpina päivinä ollaan pysähdytty joka pysäkillä. Äkkiä ne kasvaa ja parin viikon päästä ne ei enää itke. Se alku pitää vaan jaksaa.

 

Vähän isommalle voi antaa jotain katsottavaa, kiinnittää vaikka jonkun kuvan selkänojaan? Tutti? Harso, joka on ollut mukana imetyksessä ja tuoksuu äidille?

Kannattaa myös pitää huoli, että vauva on syönyt ja vaippa on hyvin yms. Ainakaan meidän lapset eivät rauhoittuneet millään, jos esim. vaippa ei ollut ihan kuiva.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja meidän vauvan huutoa kaukalossa ei saa loppumaan millään, jos vauvalla on kuuma! Eli tämäkin äiti on pysähtynyt pienen vauvan kanssa pysäkille ja antanut tutin ja ajanut sata metriä ja todennut, ettei tutti auttanut, mutta ei oo pitkästi kotiin. Parkkipaikalla huuto lakkasi ja sisällä kaukalosta selästä märkää vauvaa nostaessani tajusin, että kuumahan vauvalla oli.

 

Mutta onpa sitä jopa muutakin hullua tullut tehtyä, jotta vauva ei itkisi, jonkun mielestä vähän liikaakin. Mutta kunhan ainakin pääasiassa vauvan itkuun reagoidaan, siis juurikin vaikka laulamalla, juttelemalla noissa tilanteissa ja muulloin sylitellen, tissitellen/pullotellen, hytkytellen yms., niin ei varmaankaan jää mitään traumoja vauvalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Ehkä olen ottanut vähän liian tosissaan ne kirjoitukset, joiden mukaan pienen vauvan itkuun pitää reagoida sekunneissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllähän siihen reagoidaankin. Se reaktio ei vaan aina ole syli. :) Katse, ääni ja kosketus on myös reaktioita. Tärkeintä on, että vauva ei luule tulleensa hylätyksi. Reagoidaan siis heti puheella ja syliin pääsee heti, kun se vaan on mahdollista.

 

Mä opetin vauvan kärryihin silleen, että juttelin, silittelin yms ja aina kun itki, niin nostin syliin, mutta pistin mahdollisimman pian takaisin. Ja taas syliin ja alas ja syliin ja alas ja syliin ja alas... Se tuntui loputtomalta, mutta hyvin hitaasti edetyn 2-3 korttelin jälkeen hän jäi kärryyn. Tais olla näköyhteys ja kosketusta, mutta silti jäi. Joka päivä matka lyheni ja lopulta hän nukahti kärryyn ennenkuin kärryt lähti liikkeelle. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Souls, tuo on aika tavallista, että vauva itkee hetken esim. ennen nukahtamistaan/totutellessaan uuteen asentoon, eikä siinä mitään. Mutta mä olen välttänyt autoilua silloin kun vauvoilla (siis, ei ole kaksosia vaan kaksi lasta, mutta koskien molempia) on ollut kausia, joina ovat huutaneet istuimessa eivätkä ole suostuneet nukahtamaan siihen, siksi, että en halua, että joutuvat huutamaan kovin kauaa yksin. Joskus on toki pakko ajaa ja silloin ei voi mitään. Mä pääsen onneksi melkein kaikkialle julkisilla, ja niillä kulkiessa on helpompi lohduttaa vauvaa. En todellakaan usko, että mitään traumoja jää jos muutaman kerran itkee takapenkillä vaikka 15 min, mutta itse en halua antaa vauvan itkeä, joten meille molemmille on helpompi näin.

 

Kesällä kun yritimme ajaa 2 tunnin matkan mökille niin vauva huusi jostain syystä kuin syötävä vaikka olin takapenkillä silittämässä, laulamassa ym. (ei ollut nälkäinen). Silloin pysähdyimme ja kanniskelimme häntä jonkun aikaa, että väsyi.

 

Vaunuista: mun mielestä väsynyt ja kylläinen vauva nukahtaa melkein aina vaunuihin. Siksi, jos työntelen väsynyttä ja kylläistä vauvaa joka itkeskelee hieman, niin jatkan vaan työntelyä. Mutta joskus ei - jos vauva itkee ihan onnettomana niin toki otan syliin ja rauhoittelen siinä ja kokeilen sitten uudelleen vaunuihin. Joskus ei ole rauhoittunut millään ja olen kantanut sitten kotiin saakka jos vain mitenkään olen jaksanut (pidän joskus kantoreppua mukana näitä tilanteita varten). Kasman tapa kuulostaa kyllä järkevämmältä kuin mun :) Joskus vauva ei välttämättä olekaan väsynyt eikä halua siksi olla vaunuissa, jos ei ole mitään tekemistä/katseltavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Mulla melkein ainoa "pakollinen" yksin vauvan kanssa autoiltava juttu on neuvola, jonne on 5 km matkaa. Onneksi siinä ajomatkassa ei kauan mene ja ainakin tähän mennessä vauva on rauhoittunut kaukaloon nopeasti.

 

Myös vaunuihin vauva on ilmeisesti tottunut, pukiessa huutaa edelleen, mutta yleensä simahtaa heti kun lasketaan vaunukoppaan ulkovaatteissa, vaikka ei olla edes vielä ulkona :D Toki pätee vain silloin kun vauva on väsynyt, mutta meidän 1 kk ikäinen nukkuu käytännössä kaikki ajat kun ei syö tai vaihdeta vaippaa (taitaa olla unentarve vähän tavallista suurempi...) joten se on melkein aina väsynyt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sitä väsymystä kannattaa hyödyntää. Tuo on aivan ihana vaihe. :)

 

Sen verran pitää tarkentaa, että mun kävelyopetukseen tais mennä 3-4 kävelyä. Äkkiä se meni ja esikoinen pyöräili siinä vieressä samalla. Nopeasti ne kehittyy. Vaikka joku juttu tuntuu niin kamalalta, niin pari viikon päästä siitä on jo jotenkin selvitty. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, me ollaan nyt alettu kanssa opettaa vauvaa nukahtamaan sisälle päiväunille, kun aina ei pysty lähtemään ulos (nukahtaa siis tällä hetkellä helposti vain vaunuihin ja turvakaukaloon). Vauva menee ihan yliväsyneeksi kun ei pysty itse rauhoittumaan ja sitten itkee vaan. Toivotaan että opettaminen siihenkin menee nopeasti, kun ollaan järjestelmällisiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katselin meidän vanhoja vauvakuvia. Nyt niistä näkee, että pieni on ihan väsynyt ja äiti vaan onnessaan kuvaa. :D Silloin sitä toisen väsymystä ei tajunnut ajoissa. Opettelua se on, molemmin puolin. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko ihan normaalia että 5 vko ikäisen nukuttaminen sisälle on yhtä taistelua? Meidän poika alkaa näyttää väsymisen merkkejä jo 45 minuuttia heräämisestä mutta vaikka alkaisi nukuttaa hämärässä huoneessa syliin heti silloin, niin yleensä nukahta vasta 1,5-2 h päästä. Usein nukkuu jo, mutta herää sitten pukluun tai johonkin muuhun ja alkaa itkeä. Kun saa nukkumaan, niin nukkuu usein useamman tunnin. Ulkona vaunuihin (liikkuviin) nukahtaa ja turvakaukaloon, mutta ei pysty aina lähtemään ulos heti 45 min pojan edellisen heräämisen jälkeen... Tuntuu että elämä vauvan kanssa on yhtä nukuttamista, eikä vauvan kanssa voi yhtään seurustella, kun vauva aina joko syö silmät kiinni, vaihdetaan vaippaa jolloin katselee oikealle yläviistoon tai sitten itkee silmät kiinni. Tai nukkuu. Onko tuo 45 minuutin hereilläoloaika ihan tavallinen tämän ikäisille? Ja saako nukahtamista millään helpotettua?

 

Muoks. Ollaan mietitty sitäkin eikö pojalla kuitenkaan ole vielä väsy, mutta kun haukottelee, kitisee ja silmät lupsuu kiinni. Ja välillä sitten itku yltyy ihan kimakaksi kipuitkun tyyppiseksi. Mahavaivoja varmaan on, ja en tiedä sattuuko tuo puklaaminen, kun puklua tulee vaihtelevasti jopa 1,5 h syömisen jälkeen. Toisaalta välillä puklu tulee ihan ilman mitään kitinöitä. Ja välillä nukahtaa ilman kitinöitä.... Ota tästä nyt sitten selvää.

Edited by Souls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu, että kaikki on normaalia vielä 5 viikon ikäisellä?! :D En siis osaa sanoa, mutta ootko sisällä kokeillut nukuttaa pystyasennossa? Siis vaikka omalla olalla tai rinnalla (vauvan pää siis sun leuan alla) pystyssä.

 

Puklailusta varmaan osaa joku muu kertoa enemmän ja paremmin, mutta vähän sellainen käsitys mulla on, että julkisella on asenne, että kaikki puklailu on normaalia, jos painokäyrä ei heittele eli vauva kasvaa. Tästä sitten on varmaan niitä eriäviä mielipiteitä, yksityisillä lääkäreillä ja refluksilapsien vanhemmilla. Mutta en tiedä asiasta sen tarkemmin, meillä oli samanalaista, vauva puklaili vähän, mutta saattoi puklata tunninkin päästä syötöstä (mitä ei "pitäisi" tapahtua enää noin kauan syötöstä).

 

Ja 5 viikkoa vanha on niin pieni vielä, että hänellä on "raskausajan jatkoaika" menossa, ei niin pienen kanssa tarvitse kovasti seurustellakaan. Tai siis tottakai pitää puhua ja sylitellä, mutta jos vauva ei vielä ole ottanut katsekontaktia ja hymyillyt, hän on vielä vauvakuplassaan. Siis sen ehkä ymmärtää jälkikäteen, mutta siis... no, vauveli ei ehkä vielä ole päässyt tähän meidän maailmaan mukaan, vaikea selittää. Jos joku osaisi paremmin?

 

Ja voi olla, että vauva tosiaan nukkuu paremmin ulkona? Entäs ootko kokeillut kapaloida sisällä vauvaa? Jos siis pinnikseen esim. laitat päiväunille, kannattaa kokeilla tehdä pinnikseen pesämäinen rakennelma ja kapaloida vauva, silloin vauva tuntee olonsa samaksi kuin kohdussa ja kokee olevansa turvassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nukutin just meidän 1,5 vuotiaan turvakaukaloon, kun ei rauhoittunut mihinkään muualle. :blush: Meillä on siis kannettava turvakaukalo, jota voi keinuttaa lattialla. Esikon kanssa tein joskus samaa: äiti istui koneella ja lapsi oli turvakaukalossa lattialla. Mä kehottaisin kanssa kokeilemaan kapaloa tai mitätahansa vähän rajaavaa juttua. Ei pääse kädet heilumaan yms. 

 

Mun muistikuvien mukaan vasta 2 kk vanha vauva "herää sosiaaliseen maailmaan". Sit tulee ekat hymyt. 4-5kk ikäiset suorastaa syö katseellaan äitiä ja on muutenkin ihan erilaisia kuin nuo vasta syntyneet.

 

Musta 45 minuuttia on ihan hyvä suoritus pieneltä vauvalta. :)  Jossain oli että 3 haukotukseen mennessä pitäisi aloittaa nukutus. Auttaisko kantoliina/manduka? Siinä olisi kivan piukka rauhallinen olo vauvalla, lähellä äitiä ja sulla olisi kädet vapaana. Vauva voi siinä seurata maailmaa ja kun väsyttää, niin ottaa torkut. Jos on hyvin sidottu, niin siinä voi äiti istua yms. Sitteri? Turvakaukalo on musta ihan sallittu vaihtoehto kerran päivässä. Tai voiko ne kärryt nostaa eteiseen ja nukuttaa siellä? Esikoisen kanssa heilutin vauvan sylissä uneen ja sitten katsoin vauva sylissä tv:tä. Mikä vaan, mikä toimii ja sopii teille. :)

 

ai niin, meillä auttoi se, että mä lauloin. Se rauhoitti äitiä ja sitten vauvakin pystyi paremmin nukkumaan. :)

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! En oo kokeillut nukuttaa pystyasennossa muuten paitsi kantoliinassa. Liinassa usein nukahtaa tai ainakin rauhoittuu, mutta herää jos yritetään siirtää muualle nukkumaan. Kuitenkin pitäisi pystyä jotain muutakin tekemään, käymään vessassa, syömään ja mielellään myös vähän kotitöitä, sellaisiakin mitä ei liinan kanssa pysty. Sitteriin ei ole nukahtanut ja vaunuissa herää hetken päästä, jos ei ole lähdetty ulos. Eikä vaunuissa suostu nukkumaan parvekkeellakaan, jos ei ole käyty lenkillä. Kapaloa meidän poika inhoaa, nukkuu unipussissa ja pinnikseen on rakennettu "pesä". Poika siis nukkuu hyvin pitkiä päiväunia kunhan vaan nukahtaa, tuntuu vaan että nukahtaminen on niin hirveän työn takana ja kun on yksiltä unilta herätty, niin syötön ja vaipanvaihdon jälkeen saakin jo aloittaa uuden nukutusoperaation. Ja viime päivinä on tuntunut että nukahtaminen on aina vaan vaikeampaa.

 

Vauva on kyllä sillä tavalla herännyt maailmaan, että katselee ympäristöään kiinnostuneena, joitakin kuvia, mobilea ym mutta kasvot eivät oikein tunnu vielä kiinnostavan. Ja sit toisaalta kun sitä ns iloista aikaa on päivästä ehkä jotain 10-20 minuuttia, kaikki muu on kitinää/huutoa tai sitten nukkumista (tai syömistä tietty), niin ei ole oikein mahdollisuuksiakaan seurustella sen enempää.

 

Lähinnä mä nyt mietin sitä, että onko se ihan normaalia, että nukuttamiseen menee se 1-2h kerrallaan ja vauva huutaa siit suurimman osan ja ennen kaikkea koska tää nukkumaan meno helpottuu (vai helpottuuko se?) Esim tänään kun käytännössä koko päivä on mennyt siihen, että yritän saada vauvaa nukkumaan. Nyt istun vauva kantoliinassa ja se onneksi torkkuu tällä hetkellä. Sylissä olen kokeillut nukuttaa myös, mutta heti kun vähänkin liikahdan, niin vauva herää ja alkaa itkeä. Unet jää siis siinä lyhyeksi. Satunnaisesti saan sylistä siirrettyä pinnikseen tai vaunukoppaan jatkamaan unia, mutta jos herää, niin on taas uusi 1-2 h nukutusoperaatio edessä.... Sit taas jos pysyy unessa, niin saisi varmaan vaikka pommi tipahtaa korvan juureen eikä poika edes heräisi.

 

Sahina, koska teillä tuo puklailu helpotti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now