Taateli

Tyhmät kysymykset vauvanhoidosta

637 posts in this topic

Niin mekin laitetaan se ihan kiinni nenään, kun eihän sinne sieraimeen sisälle mene kuin ihan vähän sitä päätä. Imu saa kyllä olla aika kova, että jotain saalista saa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan "tukkoon" mekin on sierain sillä laitettu ja meikäläinen saa ainakin imeä ihan täysillä naama punaisena että sieltä jotain ulos tulee. Mutta saaliit on kyllä sitten ollut sellaisia ihania keltaisia klunsseja että kannatti imeä. Eikä tuo ole pahakseen pistänyt, ei enää edes huuda imemisestä. Sopeutuvainen poika :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä on sujunut lapsen siirtäminen yöunille omaan huoneeseen?

 

Meillä poika 1v10kk nukkuu omassa (lasten)sängyssä meidän makkarissa eikä olla koettu aiheelliseksi siirtää omaan huoneeseen kun on ihan hyvin siinä nukkunut. Toisaalta meillä olisi huone vapaana jonne poika voisi mennä nukkumaan....

 

Lähinnä mua mietityttää se että tuntuuko hankalalta juosta viereiseen huoneeseen rauhoittelemaan jos lapsi herää yöllä, vai nukkuuko päinvastoin rauhallisemmin ja herää harvemmin kun saa olla omassa rauhassa?

 

Poika nukkuu nyt pääsääntöisesti täysiä öitä, mutta joskus on ajoittain rauhattomia öitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me vain siirrettiin omaan huoneeseen, ekat kaksi yötä meni suht rauhassa ja sitten oli viikon levoton kausi eli monta heräämistä ja puolentoista tunnin rauhotteluja joka kerta. Nyt on kaksi viikkoa nukkunut täysin rauhassa heräämättä kertaakaan 10-13h per yö.

Päivisin koitetaan viettää paljon aikaa omassa huoneessa ja kaikki lelut on sielä myös, huoneesta puhutaan omana huoneena ja nukkumaan mennessä sanotaan että mennään omaan huoneeseen nukkumaan.

 

Kerrotaan hiukan taustaakin eli tähän asti ennenkö oma huone saatiin, asuttiin kaksiossa eli nukuimme kaikki samassa huoneessa. Öisin herättiin 2-6kertaa per yö, unikoulua käytiin 6kk alkaen ilman apuja. Muutto uuteen isompaan kotiin toi vasta rauhan öihin, siirsimme jopa samantien omaan huoneeseen nukkumaan eli uudessa kodissa ei ole nukkunut kun yhden yön meidän huoneessa ja senkin välissä kun oli paha vesirokko puhkeamassa.

 

Ei ollut tuona yhden levottoman viikon aikana vaikeaa mennä toiseen huoneeseen rauhottelemaan, tietysti jos itse on huono saamaan unta uudelleen jos on pitkään ollut hereillä yöllä (kuten mieheni) saattaa se olla rankkaa vanhemmalle joka saa huonosti myös nukuttua. Mutta jos omaan huoneeseen siirto ei onnistu niin voihan silloin palata takaisin vanhempien huoneeseen joksikin aikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Teillä siis parani yöt oman huoneen myötä...(siis ton ekan viikon jälkeen)

 

Mun mies pelkää että poika alkaa omassa huoneessa heräillä ja pelätä, mä taas ajattelen että ne satunnaiset heräämisetkin saattais jäädä pois kun tuntuu että poika herää siihen että me käännetään kylkeä tai peitto kahisee tms.

 

Tosiaan meillä ei ole nytkään paljon valittamista nukkumisen kanssa, mutta mä luulen että itse saattaisin nukkua paremmin kun poika ei nukkuis samassa huoneessa. Mulle on jotenkin jäänyt sellainen "valppaus" päälle että herään tosi helposti jos se hieman ynisee unissaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oikeestaan ton heräily viikon aikana oli myös vesirokko eli sekin saattoi olla syynä heräilyyn osittain. Mutta kyllä parani ihan huomattavasti ja on ihanaa saada oma makuuhuone takaisin, voidaan jutella sängyssä ja lukea. Ehkä ennenkö omaan huoneeseen siirtää lopullisesti kannattaa tehdä huoneesta tosi kiva paikka, leikkiä paljon sielä, puhua omana huoneena ja vaikka iltasin viettää enemmän aikaa sielä, rauhotella ennen unille menoa. Jos teillä on sadun lukua ennen nukkumaan menoa jomman kumman kainalossa niin sen voi tehdä lapsen huoneessa? Me siirrettiin iso korituoli pojan huoneeseen jossa voidaan tehdä iltahalailut ja meillä on vielä maito joten se juodaan sylissä tuolissa, ja siitä sitten siiretään sänkyyn.

 

Voisin muuten tehdä samalla vastakysymyksen. Minkä ikäsenä siirsitte pinnasängystä lastensänkyyn nukkumaan ja miten se toimi? :) Meinattiin itse kesällä hommata lastensänky laidoilla ja siirtää sinne pinniksestä kun pinniskin tarvitaan loppu vuodesta toiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siirrettiin poika lastensänkyyn noin viikko-kaks sitten (mä en ihan tarkkaan muista, mutta ei siitä kauan ole)

 

Ihan mukavasti meni siirtyminen, laitettiin mekin nojatuoli sängyn viereen ja luetaan siitä käsin iltasatu kun poika lojuu jo sängyssä. Ainoa ongelma ekoina öinä oli että poika ilmeisesti luuli vielä olevansa pinniksessä ja nousi unenpöpperöisenä heti seisomaan jos heräs. Me laitettiin patja lattialle sängyn viereen varulta jos putoaisi alas, mutta tätä ei kertaakaan tapahtunut. Nyt on lakannut seisoskelemasta. :)

 

Taidanpa laittaa pojan huomenna omaan huoneeseen. Se toimii nykyään leikkihuoneena ja poika viihtyy siellä hyvin. Olis mustakin kiva saada meidän makkari takaisin, ihan vaan meille. Mä en ole saanut lukea sängyssä kohta kahteen vuoteen ja se kun oli niin mukavaa. :)

Edited by Marthe

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No niimpä, ollaan nyt kuukausi asuttu uudessa kodissa ja makuuhuone ollu omana kuukauden päivät. Olen lukenut kaksi paksua kirjaa ja kolmatta eilen aloitin :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me siirrettiin tyttö alta vuoden ikäisenä omaan huoneeseen ja voi niitä öitä sen jälkeen. Olen siis nukkunut todella hyvin kun en enää herää jokaiseen pikku kitinään ja niiskutukseen. Tyttö heräili alkuun ehkä pari yötä normaalia useammin mutta sitten tottui ja on nukkunut aiempaa paremmin. Meillä parani yöt huomattavasti.

 

Onko teillä Marthe pojan tuleva nukkumispaikka myös leikkipaikka? Jos ei niin sitten voi siellä ehkä pelätäkin mutta jos huone on tuttu niin ei kai siellä pelättävää ole? Näin mä sen järkeilin silloin kun tytön siirsin.

 

Meillä myös mietitään normaaliin sänkyyn siirtymistä mutta taidan kesän yli pitää vielä mun vauvan pinniksessä, ehkä jopa pidempään :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo huone on kyllä tuttu ja mukavakin. :) Lähinnä ajatellaan tuota pelkäämisasiaa siksi että poika sillontällöin herää yöllä ihan paniikissa varmaan pahaan uneen. Sitten näkee meidät ja rauhoittuu nopsaan. Jos olis yksin huoneessa niin ehkä pelkäis enemmän. No, senhän näkee kokeilemalla. Onneks näitä yöllisiä pelkotiloja on niin harvassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika siirtyi jo 3kk ikäisenä omaan huoneeseen pinnikseen ja ei se ainakaan ole honontanut meillä öitä. Poitsu nukkui alkuun mun vieressä, mmutta kun en itse niin osannut nukkua eikä poikakaan kovin hyvin nukkunut, eikä myöskään pinnis olisi meidän makkariin kovin hyvin mahtunut, niin siirrettiin sitten omaan huoneeseensa. Nyt kun ikää on kohta 1v. ollaan jätetty huoneesta yövalo (pöytävalaisin) pois, enää on vaan huoneen ulkopuolella käytävässä valo, eikä tämäkään ole nukkumisiin vaikuttanut mitenkään. Poika siis nukkuu täysiä öitä, joinain öinä voi yksi kaksi tutitusta olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marthe, kyllä meilläkin painajaisia nähdään. Yleensä tyttö vaan vetää pupunsa tiukemmin kainaloon ja nukahtaa uusiksi. Näin meillä oli vielä silloinkin kun oli meidän huoneessa. Joskus kyllä huutaa niin että olen paikalle mennyt mutta aina tuo ehtii nukahtamaan kun kävelen nuo muutamat metrit.

 

Nyt kun oikein mietin niin kyllä nuo painajaisetkin on vähentyneet kun tyttö on ollut huoneessaan. En nyt edes muista koska viimeksi olen huutoon herännyt. Olen kyllä kuullut että nuo painajaiset liittyisivät jotenkin kehitysvaiheisiin? En sitten tiedä siitä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä kummasta voi johtua, että vauvan (5 viikkoa) suupielet ovat rikki?? Ei varmaan tunnu kovin mukavalta syödä, kun suu pitää rinnalla saada kuitenkin isosti auki. :girl_to_take_umbrage2: Onko kellään kokemusta tällaisesta? Ei varmaan vitamiinin puute näin pieneen iske...? Neuvolaankaan ei voi soittaa, kun on huomenna kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^En osaa sanoa mistä johtuu, mutta tuli mieleen, että jos sulla on Lansinoh-voidetta, niin sitä voisi laittaa sipaisun noihin suupieliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten pitäisi reagoida kun meidän 5 viikkoisella näyttäisi olevan silmässä (sarveiskalvossa) naarmu? Ei näytä tyttöä häiritsevän, mutta mua tietysti huolestuttaa. Pitäiskö olla yhteydessä lääkäriin? Soitella neuvolaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllähän tuosta voisi neuvolaan olla yhteydessä. Sieltä varmasti tarvittaessa ohjaavat neuvolalääkärille tai silmäpolille tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten pitäisi reagoida kun meidän 5 viikkoisella näyttäisi olevan silmässä (sarveiskalvossa) naarmu? Ei näytä tyttöä häiritsevän, mutta mua tietysti huolestuttaa. Pitäiskö olla yhteydessä lääkäriin? Soitella neuvolaan?

 

Meillä oli myös tytön ollessa ihan pieni sellainen pienehkö naarmu silmässä ja kysyttiin neuvolasta asiasta niin eivät reagoineet mitenkään. Sanoivat vaan et voi olla että tyttö on raapaissut kynnellään itteään silmään ja menee ajan kanssa ohi. Niinhän se menikin eikä kyllä haitannut meidänkään tyttöä mitenkään. Kannattaa kuitenkin soitella neuvolaan ja kysäistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset vastauksista Madison ja Edwina! Lopulta en sitten soittanutkaan neuvolaan (tai muualle) kun enää tänään "naarmua" löytänytkään. Oliko sittenkin joku ripsi yms.? Täytyy seurailla silmää ja olla tarvittaessa yhteydessä johonkin. Taitaa tosin esim. terveysneuvontapuhelin olla asiantuntevampi kuin neuvola.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minä ainakin aina jossain vaiheessa olin näkevinäni pojan silmässä naarmun, mutta tarkemmin tihrusteltuani tunnistinkin sen ripseksi tai heijastumaksi... Tosin kyllähän noilla pienillä oikeat naarmutkin paranevat todella nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän hassu kysymys, mutta osaisikohan joku vastata...

 

Jos vauva on saanut vasta-aineita maidon kautta noroon, niin jääkö sille siitä samalla tavalla suoja kuin sairastamisen jälkeen vai toimiiko nuo vasta-aineet vain silloin kun niitä saa? Vauva ei siis ole sairastanut itse noroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo maidon kautta ja raskausaikana saadut vasta-aineet häviää muutamassa viikossa/kuukaudessa. Norovirukseen ei muutenkaan jää pysyvää immuniteettia, voit siis itsekin saada sen pian uudestaan. Tai siis todennäköisesti vähän sama juttu kuin flunssaviruksissa, että muunnoksia on liikkeellä paljon ja yhden flunssan sairastaminen ei todennäköisesti estä seuraavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta! Ehkäpä kolmen viikon takainen multa saatu vasta-aineannos vielä vaikuttaa, kun ei tauti ole pahaksi yltynyt. Tai sitten kyse ei olekaan norosta vaan jostain muusta vatsavaivasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on nyt 1v10kk. Ei ole koskaan ennen tehnyt mitään eroa miehen ja mun välillä (lukuunottamatta aikaa kun imetin ja oli nälkä ;)) vaan mies on kelvannut ihan yhtälailla lohduttamaan ja sylittelemään.

 

Mä olen kotona pojan kanssa ja mies käy töissä, joten mä vietän paljon enemmän aikaa pojan kanssa, mutta muuten mies hoitaa siinä missä mäkin.

 

Käytiin tuossa kohta kaks kuukautta sitten pojan kanssa kahdestaan mun äidin luona Ruotsissa. Oltiin poissa pari viikkoa, ja siitä lähtien poika suosii mua aika rankasti.

 

Kun tultiin kotiin iskä ei kelvannut mihinkään, nyt sentään leikkii iloisena ja istuu sylissä lukemassa kirjoja, mutta äiti on ainoa jonka syli kelpaa kun väsyttää tai sattuu. Ihan rimpuilee isänsä sylistä pois ja huutaa mun perään.

 

Mikä vaihe tää on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten se oli vauvojen/pienten lasten ja aurinkosuojien kanssa? Muistelisin, että iholle levitettäviä aurinkorasvoja ei saisi käyttää? Mistä iästä lähtien niitä voi käyttää?

 

Hatuilla, pitkillä hihoilla ja lahkeilla plus aurinkovarjoilla sun muilla tietenkin suojataan mahdollisuuksien mukaan, mutta entäs ihan kädet (kämmenet, kämmenselät) tai jalat? Jotenkin tuntuu pienen pehmeä iho niin aralta että hirvittää... Tytöllä ei tosin juuri koskaan ole edes ollut mitään ongelmia ihon kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now