Taateli

Tyhmät kysymykset vauvanhoidosta

637 posts in this topic

Just jostain luin, olisko ollut Vauva-lehti, että alle 2- vuotiaalle ei suositella laitettavan aurinkorasvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo tällaisen tiedon mä itse asiassa itsekin tänään jostain löysin. Ja lisäohjeena vaatteiden lisäksi oli vaan välttää suoraa aurinkoa, erityisesti 11-15 välillä.

 

Ja silmät pitää muistaa suojata hyvin, kun eivät suodata säteilyä niin hyvin kuin aikuisilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten se oli vauvojen/pienten lasten ja aurinkosuojien kanssa? Muistelisin, että iholle levitettäviä aurinkorasvoja ei saisi käyttää? Mistä iästä lähtien niitä voi käyttää?

 

Hatuilla, pitkillä hihoilla ja lahkeilla plus aurinkovarjoilla sun muilla tietenkin suojataan mahdollisuuksien mukaan, mutta entäs ihan kädet (kämmenet, kämmenselät) tai jalat? Jotenkin tuntuu pienen pehmeä iho niin aralta että hirvittää... Tytöllä ei tosin juuri koskaan ole edes ollut mitään ongelmia ihon kanssa.

 

Meille viime vuonna apteekista suositeltiin silloin 10kk vanhalle pojalle aurinkorasvaa jonka suoja ei perustunut kemikaaleihin, vaan joka jäyyi ikäänkuin "kalvon" ihon päälle ja blokkasi niin auringon haittavaikutuksia. Mä en nyt muista merkkiä, mutta apteekissa osaavat neuvoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikuttaako lämpimät ilmat täysimetetyn alle puolivuotiaan vauvan syömisiin tai pissaamisiin mitenkään? Eli tarvitseeko enemmän äidinmaitoa vai tuleeko pissaa vähemmän vai eikö vaikuta mitenkään. Mietin tässä, että saako lapsi tarpeeksi nestettä kun hikoileekin aika paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helteellä äidilläkin on kuuma, ja sekä hikoilu, että maidoneritys lisääntyy. Maitorauhaset kun ovat oikeastaan erikoistuneita hikirauhasia :lol: Maito on kuumalla vähän "vetisempää" eli täyttää vauvan lisääntyneen nesteentarpeen. Vauvantahtisesti imettämällä pitäisi pysyä nesteytyksen kunnossa. Vauvan pissamääriä kannattaa toki tarkkailla, ja varsinkin jos pissa näyttää tavallista tujummalta, yrittää vähän useammin tarjota rintaa. Ja tietysti itse pitää muistaa juoda tarpeeksi :)

 

Helteellä voi tosin käydä niin, että imetys tuntuu hikoilun takia tukalalta sekä vauvalle että äidille. Jos tuntuu, että vauva ei malta syödä, niin voi kokeilla, onnistuisiko vaikka makuullaan imetys niin, että saisi vähän "hajurakoa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Marthe, pitääkin käydä apteekissa pyörähtämässä!

 

Helteellä äidilläkin on kuuma, ja sekä hikoilu, että maidoneritys lisääntyy. Maitorauhaset kun ovat oikeastaan erikoistuneita hikirauhasia laugh.gif Maito on kuumalla vähän "vetisempää" eli täyttää vauvan lisääntyneen nesteentarpeen.

Uskomatonta, miten luonto onkaan osannut ottaa kaiken huomioon girl_sigh.gif Aika älyttömän hienoa, kun asiaa ajattelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Miinanen!!

 

Tässä seuraava kysymys: onko vauvoille haittaa tai pitääkö ottaa jotenkin huomioon joka vuotiset huonot ilmanlaadut esim Helsingissä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä on normaalia vauvan hikoilua? Huomasin äsken imetyksen jälkeen, että vauvalla on pään lisäksi hikoilleet myös kainalot :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika kans hikoilee kainaloista, on tehnyt niin "aina". Lisäksi selästä hikoaa turvakaukalossa. Lienee normaalia =) jos paljon kainalot kastuu niin kannattaa harkita talkin käyttöä, meillä on meinannut toisen kainalon iho mennä rikki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä on normaalia vauvan hikoilua? Huomasin äsken imetyksen jälkeen, että vauvalla on pään lisäksi hikoilleet myös kainalot :o

 

Meillä tyttö on hikoillut aina imetyksen jälkeen, nyt näin helteillä kahta kertaa kauheammin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on nyt 1v10kk. Ei ole koskaan ennen tehnyt mitään eroa miehen ja mun välillä (lukuunottamatta aikaa kun imetin ja oli nälkä ;)) vaan mies on kelvannut ihan yhtälailla lohduttamaan ja sylittelemään.

 

Mä olen kotona pojan kanssa ja mies käy töissä, joten mä vietän paljon enemmän aikaa pojan kanssa, mutta muuten mies hoitaa siinä missä mäkin.

 

Käytiin tuossa kohta kaks kuukautta sitten pojan kanssa kahdestaan mun äidin luona Ruotsissa. Oltiin poissa pari viikkoa, ja siitä lähtien poika suosii mua aika rankasti.

 

Kun tultiin kotiin iskä ei kelvannut mihinkään, nyt sentään leikkii iloisena ja istuu sylissä lukemassa kirjoja, mutta äiti on ainoa jonka syli kelpaa kun väsyttää tai sattuu. Ihan rimpuilee isänsä sylistä pois ja huutaa mun perään.

 

Mikä vaihe tää on?

 

Mä olen pariltakin noin 2-vuotiaan vanhemmalta kuullut samaa. Yksikin isä juuri ihmetteli, että voiko 2-v:lle kasvaa napanuora takaisin :girl_haha:, isä kun ei tunnu kelpaavan nykyään yhtään mihinkään. Meillä on myös tytön kanssa ihan samanlaista, tyttö on kyllä aiemminkin suosinut mua vähän enemmän, mutta nykyään kukaan muu kuin äiti ei saa pukea, laittaa vaippaa, pestä hampaita...

Paitsi silloin kun en ole paikalla, silloin kyllä kelpaa isäkin. Ja meilläkin isä kelpaa kyllä leikkiseuraksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaako vauvalle antaa rokotteesta johtuvaan vatsanväänteeseen lääkettä? On itkuinen ja vaippa pörisee niin tiiviisti, että ilmaa taitaa masussa olla runsaasti. Jos antaa lääkettä niin suppo vai nestemäinen Panadol?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me annettiin rokotteen jälkeen tarvittaessa Panadolia, tuon kokoiselle suppo oli kätevämpi. Piti vain pitää peukkua hetki pyllyreijän päällä ettei punnannu suppoa takaisin ulos ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Teppi :)

 

Kiva kuulla että tämmöistä on muillakin tän ikäisillä. Mä tosiaan aloin miettiä että oliko toi meidän Ruotsinloma vaikuttanut asiaan noin paljon, mutta tuskin sitten.

 

Nyt iskä on alkanut pikkuhiljaa taas kelvata, vaihetta kseti noin kuukausi. Olen mä vielä hiukka enemmän suosiossa, mutta iskä kelpaa sentään taas lohduttajaksikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sitten on niitä lapsia jotka vain jostain syystä suosivat toista vanhempaansa, erityisesti sitä, jonka kanssa viettävät enempi aikaansa. Esikoinen on yli kolmen mutta isä on pop ihan kaikkeen, etenkin lohduttamiseen. Olen kuullut, pojalta, että hän on ihan vain isin poika ja, etten saa pyyhkiä hänen pyllyä (kuulema saan olla tästä kiitollinen). :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys vauvan ihosta/näpyistä!

 

Pojallamme (nyt 2kk) on tullut kolmannen kerran ihonpuhdistusnäppyjä. Tai siltä ne näyttävät. Ekan kerran tulivat kun poika oli pari viikkoa, eli tosi aikaisin. Sitten "normaalissa" n. kuuden viikon iässä toiset, ja nyt kolmannen kerran. Toisen kerran jälkeen iho lehahti pahasti punaiseksi ja selvästi kutisi, lisäksi oli sellainen paksuuntunut ja hilseilevä, sekä silmien ympärys vähän turvonnut. Tämän vuoksi jouduttiin käymään lääkärissä, joka määräsi vain kortisonivoidetta, sekä kutinaa helpottavaa Ataraxia (suun kautta annettava kolmiolääke, jota en enää uskalla antaa, kun oma neuvolalääkäri sanoi ettei ainakaan omalle noin pienelle lapselle sitä antaisi!). Ihottuma helpotti kortisonilla, mutta nyt tosiaan kolmannen kerran on tullut näppyä. Voiko kyse olla vain ihonpuhdistusnäpyistä?

Jos jollakulla olisi kokemusta moisesta, niin ilomielin kuulisin kommentteja! Toki aion ottaa ensi viikolla yhteyttä neuvolaan/lääkäriin, jos ei nyt viikonloppuna helpota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaako vauvalle antaa rokotteesta johtuvaan vatsanväänteeseen lääkettä? On itkuinen ja vaippa pörisee niin tiiviisti, että ilmaa taitaa masussa olla runsaasti. Jos antaa lääkettä niin suppo vai nestemäinen Panadol?

 

Toisaalta Panadol mikstuura (=nestemäinen) vaikuttaa nopeammin, eli jos vaan saa menemään ni siinä mielessä se on mukavampi. Mä ainakin oon hyvin saanu menemään ruiskun avulla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytettynä ostetut vaunut, joissa on kova kantokoppa. Siinä mukana ei tullut mitään patjaa tms. (en tiiä kuuluisko tullakaan), mutta täytyyhän sinne alle nyt jotain laittaa. Eli mitä? Riittääkö makuupussi ihan vai pitääkö sinne askarrella joku patja? Mä en oo kauheasti kiinnittänyt koskaan huomiota vaunuihin, että mitä niihin on ängetty eli ollaan ihan pihalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meidän kovassa kantokopassa on semmonen ohut patja, mikä sinne kuuluu. Itse varmaan askartelisin patjan koppaan ohuesta vaahtomuovista, jos sitä ei siellä valmiina olisi. En kyllä tiedä olisiko se niin pakollinen juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta! Tähän samaan päädyttiin myös tuolla yleisessä pulinassa, eli vaahtomuovi ostoksille vaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen eilen ja tänään ihmetellyt 2 kk vanhan tytön vaipan tuotosten hajumuutosta. Ilmeisesti kakka haisee nyt jotenkin ihan erilaiselle, sellaiselle hieman pistävälle. Pitääkö huolestua? Muuten tytössä ei ole tapahtunut muutoksia, tosin eilen nukkui tosi pitkiä päiväunia.

 

Edit. Perun kysymyksen. Tajusin, että pistävä, inhottava haju onkin vaipassa (siis jo puhtaassa) blush.gif Eivät mun mielestä aiemmin ole haisseet noin voimakkaalle.

Edited by Vanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mielestä Pampersin vaipat (ainoastaan Newbornista kokemusta) haisivat ihan sairaan pahalle. Aika pian vaihdettiin Liberoihin ja Muumeihin, jotenkin tuli Pampersista sellanen tunne et olivat jollain kemikaalilla kyllästettyjä.

Imivät kyllä hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pampersin Newbornit tosiaan haisevat märkinä pissasta, mutta muut koot eivät enään haise omasta mielestä. Me käytettiin se ihan eka koko Muumeja ja sitten vaihdettiin takaisin Pampersiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko mitään haittaa nukuttaa vauvaa yön yli vaunukopassa? Jostain nettisivulta luin aikoja sitten, että ei suositeltaisi, mutta mitään perusteluita ei asiaan annettu... Mutta nukkuuhan vauva niissä päiväuniakin, niin miksi ei yöunia? Olisi mökkireissu tulossa ja matkasänkyä ei ole vielä hankittu, mietin vaan että onko jotain estettä nukkua noissa Emmaljungissa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei varmaan mitään haittaa ole vaunukopassa nukkumisesta! Me käytettiin Emmaljungan city-koppaa matkasänkynä noin puolivuotiaaksi saakka. Patja on tuossa kopassa hieman ohut, jos haluaa niin siine voi taitella alle vaikka jonkun pikkupeiton. Jos vauva osaa jo nousta ylös, niin sitten on tietty vaara, että voi kaataa kopan tai tulla yli reunan. Paljon kätevämpi kooltaan tuo vaunukoppa on kuin joku iso matkasänky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now