Taateli

Tyhmät kysymykset vauvanhoidosta

637 posts in this topic

Miten vauvan niskalihaksia voisi vahvistaa? Saatiin neuvolassa vähän moitetta, että tyttö ei kannattele päätään tarpeeksi. Nostellaan lasta kylkiasennossa, jonka pitäisi vahvistaa niskaa ja pidetään lattialla mahallaan, mutta siitä ei juuri hyötyä ole, kun tyttö käy vaan nukkumaan. Muutama viikko sitten piti päätään ihan hyvin ylhäällä ja kääntyilkin, mutta nyt on jotenkin unohtanut nuo taidot...

 

Mikä muuten lasketaan esineeseen tarttumiseksi? Pitääkö lapsen itse ottaa esine käteen esim. lattialta, vai riittääkö se, että antaa lelun lapselle ja hän pitää siitä kiinni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Siinä mahallaan ollessa kannattaa laittaa jotain kiinnostavaa molemmin puolin päätä etuviistoon ja sitten siihen lapsen eteen. Lapsi yrittää katsella mikä siinä vieressä/edessä on, ja samalla treenaa niskalihaksiaan. Eli jotain värikästä, liikkuvaa, ääntelevää... yksi oiva esimerkki on mennä itse poski maassa makaamaan siihen vauvan eteen ja jutustella vauvalle. Äiti kyllä kiinnostaa suurinta osaa lapsista ja pää nousee. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos vinkistä! Leluja on kyllä laitettu, mutta tyttö vaan kääntää päätä taaksepäin ja luovuttaa, jos ei näe tarpeeksi. Mutta tota äiti-hommaa voisi kokeilla, olen kyllä ollut tytön vieressä, mutta silloinhan ei tietenkään tartte päätä nostaa, kun äidin näkee muutenkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yks mikä kans kannustaa vauvaa nostamaan päätään, on laittaa peili kasvojen eteen. Monet vauvathan tykkää tuijotella omaa kuvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiemmin meidän poju ei tykännyt olla mahallaan lattialla (kun ei jaksanut just niskojaan kannatella vielä kunnolla), mutta tykkäsi pötkötellä äidin/isän polvien päällä. Siinä kai sai paremman asennon ja kuitenkin sai niskatreeniä. Siitä oli hyvä tähystellä ympärille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko antaneet vauvanne herätä itse imemään maitoa öisin? Meillä ukkeli posottais enemmän kuin se sairaalasta neuvottu neljä tuntia.. Nyt kysees on sellanen kohta viikon ikäinen mukula. Et uskaltaako pidempiä välejä pitää..hmm :girl_cry2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko antaneet vauvanne herätä itse imemään maitoa öisin? Meillä ukkeli posottais enemmän kuin se sairaalasta neuvottu neljä tuntia.. Nyt kysees on sellanen kohta viikon ikäinen mukula. Et uskaltaako pidempiä välejä pitää..hmm girl_cry2.gif

 

Kokeile yhtenä yönä miten pitkäksi syöttöväli venyy jos annat vauvan nukkua, yhdellä yöllä et voi mitään suurta pahaa saada aikaiseksi. Jos syöttöväli on 5-6h, niin antaisin nukkua, mutta jos venyy pidemmäksi, niin sitten ehkä herättelisin syömään varsinkin noin pienen.

Ja tietysti vauvan kokokin vaikuttaa ja painon nousu.

Edited by Monnax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mullekin sairaalassa sanottiin, että 4 h maksimissaan on syöttöväli ja noudatinkin sitä tasan sen kerran, kun salista siirryttiin osastolle (koska hoitaja tuli katsomaan, miten imetys sujuu). Muuten oon antanut vauvalle maitoa silloin, kun sitä on halunnut. Toisinaan halusi sitä tunnin välein, joskus harvemmin. Mä luotin siihen, et vauva kyl ilmoittaa, kun on nälkä. Niin juu, siis näin tekisin, ellei kyseessä ole esim. keskonen tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös toi pakkoherättely koske vain pieniä ja liikaa painoaan pudottaneita? Meillä neiti oli pieni syntyessään ja ei jaksanut kerralla syödä paljoa joten häntä heräteltiin tissille 3 tunnin välein 24/7. Tämän neuvon sain sairaalasta(sekä neuvolasta) ja sillä mentiin kunnes painokäyrä lähti nousuun ja tyttö vahvistui syömään tarpeeksi kerralla. Mä olen kyllä ollut aina siinä luulossa että vauvat herää nälkäänsä.

 

Meille silloin joskus sanottiin että jos ekan kuukauden aikana tulee jotain ongelmaa taikka kysymystä niin osastolle saa soittaa. Jos pähkäilet vielä asian kanssa niin soita vaan rohkeesti sinne jotta saat mielenrauhan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin, että tyttöä pitäis alkuun herätellä kolmen tunnin välein (oli pieni syntyessään) niin kauan kunnes tyttö alkaa itte vaatimaan rintaa. Välillä nukuttiin kolme, viisi ja jopa kahdeksan tuntia ennen kuin herättiin syömään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä tuota pään kannattelua koskien! Itsekin höksittiin tuo peili-juttu ja ostettiin tytölle puuhamatto, jossa on kaikenlaista härpäkettä, myös peili. Niska on jo selvästi vahvempi eikä esim. sylissä pitäessä päätä tarvitse enää tukea. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syömään herättämisestä: Meille sanottiin neuvolasta että sen neljän tunnin välein herättelisi päivisin, mutta antaa yöllä nukkua jos pitkät unet sijoittuvat yöhön. Musta tuo oli fiksu neuvo, jos painonnousussa ei ole mitään huolestuttavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milloin flunssainen vauva (5kk) pitää viedä lääkäriin? Kuumetta ei ole, räkäinen ja rohiseva (hengittäessä rohisee kun kaikki röörit ihan tukossa) nyt kolmatta päivää eikä näytä vointi yhtään paremmalta. Voinko huoletta odotella taudin paranemisista jos ei kuume nouse tai muita selkeitä oireita (esim. korvakipua ja siihen liittyvää itkua) ilmene? Onko joku raja, että pitkittyessä pitäisi käydä lääkärillä näytillä?? Vielä toinen on onneksi ihan kohtuullisen virkeä ja yöunet nukkuu kohtalaisesti. Päivisin unet tuntuvat keskeytyvän noin 30 minsan jälkeen ja yleensä silloin olen löytänyt sängystä tosi tukkoisen tytön, tukkoisuus varmaan häirinnyt unia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ainakin sitten, jos syöminen vaikeutuu tai häiriintyy tukkoisuuden takia, on syytä mennä lääkäriin. Mutta muuten meille sanottiin 2-kuisen kanssa (jolla tosin oli vähän kuvailemaasi lievemmät oireet), ettei tarvitse mennä ellei kuumetta ole yli 38 astetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Oletko kokeillut suolatippoja ja nenäfriidaa? Meillä mentiin niillä viime talvena kun neiti oli alta vuoden. Räkä irtoaa helpommin kun laittaa pari tippaa sieraimiin ja odottelee hetken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pienen flunssapotilaan öitä helpottaa myös se, kun kastelee esim. ihan tavan pyyhkeitä ja laittaa vauvan huoneeseen kuivumaan yön ajaksi. :) Ilmasta tulee kosteampi hengittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitini on antanut vinkin, että flunssaisen lapsen lakanan alle kannattaa laittaa sipulia. Sipuli halkaistaan puoliksi ja molemmat puolikkaat lakanan alle leikkuupinnat ylöspäin, niin pääsee aromit lakanan läpi. Ollaan kokeiltu tuota kerran. Uskon, että siitä oli jotain apuakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itse käytän valkosipulia. Neidin huoneeseen olen laittanut sängyn alle paksuina viipaleina ja hieman kostuttanut. Pysyvät mehukkaina ja tuoksua riittää :girl_haha: Onneksi se haju häviää nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ihmeessä välttää vauvan nukkuessa vaipan ohivuodot? Meillä pojalla käytetään Liberon 1-koon vaippoja (myös Pampersin 1-koko kokeiltu) ja ne fuskaavat tosi usein vyötäröltä (vauvan ollessa sängyssä / vaunuissa makuulla). Katsotaan aina vaippaa laittaessa, että pippeli sojottaa alaspäin eikä kaulusta kohden ja vaippa on niin tiukalla vyötäröltä, ettei enää tiukemmalle voi laittaa.. Vaipanvaihtoväli on maksimissaan 5 h ja en oikein raaskisi tämän takia tempoa öisin nukkuvaa vauvaa ylös sängystä, kun muutoinkin unet on välillä aika katkonaisia ummetusvaivojen vuoksi. Hermot menee, kun päivittäin saa vähintään kerran pestä lakanapyykkiä ja etenkään öisin ei ole kiva vaihtaa vauvan vaatetusta pissavahinkojen vuoksi (kun syöminen+vaipanvaihto meillä onnistuisi puoliunessa, mutta vaatteiden vaihtoon herää). Mikä neuvoksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En tiedä onko tästä teille apua, mutta me vaihdettiin vaipat kokoon 2 tossa vaiheessa, oli sama ongelma falskaamisen kanssa. Melkein joka vaipasta tuli ohivuoto. En sitten tiedä auttoiko koon vaihto vai joku muu asia kuten kuun asento :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Minkä kokoinen teidän poika on? Villahousut voisivat auttaa teitä jos ei muuta keksi, niistä löytyy kestovaippa ketjusta enempi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika painaa reilun 3 kg. Aika siro on kropaltaan. Villahousut tulikin jo testattua vaipan päällä (kun itse tuota kestoketjussa pohdiskelin), mutta ei auttanut pysäyttämään kaikkea "kauluksesta" vuotavaa. Pitänee kokeilla isompaa vaippakokoa; sen saakin kirrata tosi tiukalle.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Me käytettiin vielä yli 3kg noita premature vaippoja. Meillä myös neiti otti varaslähdön tähän maailmaan mutta ei ihan niin paljoa kuin teillä. Ettei vaipat kuitenkin olisi vielä liian isoja? Me kun siirryttiin ykköskokoon niin teipit meni päällekkäin, neiti sai pallomasun vasta yli 1-vuotiaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itse käytän valkosipulia. Neidin huoneeseen olen laittanut sängyn alle paksuina viipaleina ja hieman kostuttanut. Pysyvät mehukkaina ja tuoksua riittää :girl_haha: Onneksi se haju häviää nopeasti.

 

Minäkin käytän valkosipulia nimenomaan siitä syystä, että tuoksu katoaa nopeammin. Tavallinen sipuli jos unohtuu vähänkin pitemmäksi ajaksi sänkyyn, siitä jää aika paha haju vuodevaatteisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Empsu, meillä oli tuossa samassa vaiheessa ihan tismalleen sama ongelma. Poika kotiutui 34+4, enkä ollut tajunnut selvittää noita premature-vaippojen tilaamisjuttuja. Me pohdittiin jo miehen kanssa sitä, että ollaanko vain niin tyhmiä, ettei osata edes vaippaa pukea vauvalle, kun aina se vuoti. :grin: Ongelma meni sitten vaan itsekseen jossain vaiheessa ohi, mutta parhaimmillaan lakanoita taidettiin vaihtaa 2-3 kertaakin yössä, muutamana yönä. Mitkään ylimääräiset viritykset (kestovaippojen kuoret tms.) eivät auttaneet. Ongelma oli siis se, että masu oli pullea, mutta pylly tosi kapea ja pieni.

 

Yksi vinkki olisi antaa, oletko kokeillut vaippaa niin, että laittaa sen vaipan aika piukasti kiinni aika alhaalle? Jos se menee liiaksi masun päälle (pulleampi kuin pylly) ja valahtaa siitä, se jää lopulta löysäksi. Hankalasti selitetty, saitkohan ideasta kiinni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now