Taateli

Tyhmät kysymykset vauvanhoidosta

637 posts in this topic

Nasolin Aqua on ihan vastaava kuin perus keittosuola. Siinä ei siis ole mitään lääkeainetta.

 

Vajaa vuosi sitten Nasolin nenätippoja sai antaa vielä alle 2-vuotiaille pakkauksen mukaan. Nyt se on sitten muuttunut ja täytyy mennä vaan keittosuolalla. Tosin 1-vuotiaille on Otrivin nenäsuihke, jota voi antaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meitä myös neuvottiin synnärillä laittamaan vauva kyljelleen nukkumaan. Nyt on kotona päivisin laitettu myös selälleen välillä, koska silloin voi tarkkailla pulauttelua itse. Yleensä kyllä pysyy kyljellään tosi hyvin: selän takana on pyyherulla ja poitsu vetää kyljelleen asetettaessa itse itsensä kippuralle, vähän kuin sikiöasentoon nilkat ristissä ja siinä pysyy hyvin kyljellään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksiköhän meidän 7 kk tyttö herää joka ilta 40-50 minuuttia nukahtamisen jälkeen? Liittyykö tähän joku unisyklin vaihtuminen vai mikä? Nukahtaa aika myöhään (22-23), mutta tämä on ollut tytölle tyypillistä koko ikänsä.

 

Jännästi nukuttamisasentojen ohjeistukset vaihtelee. Meille sanottiin sekä neuvolassa, että sairaalassa, että nykyinen suositus on selällään. Sairaalassa tarkennettiin, että jos antoi lisämaitoa pullosta niin silloin nukutettiin kyljelleen, koska pulauttelun todennäköisyys oli suurempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vauvojen unisykli on tosiaan sen 50 minuttia ja aika monelle taitaa olla vaikeuksia siirtyä syklistä toiseen. Meidän vauva nukkuu öisin usein noin kolme sykliä putkeen ongelmitta, mutta sisäpäikkäreiltä herää aina joskus kolmen vartin jälkeen vaikka kuinka hetkuttelisi tai hyssyttelisi. <_<Tässä on mun mielestä aika hyvä HUS:n artikkeli vauvojen unihäiriöistä ja niiden syistä. :)

 

Onko vauvan kynsien leikkaaminen kynsileikkurilla ihan täysin kielletty? Me ei vaan saada kynsisaksilla pojan kynsiä tarpeeksi lyhyiksi vaan sitä valkoista osaa jää aina ihan reippaasti. Kerran kokeiltiin leikkurilla ja sillä sai paljon siistimmin. Aikuisen kynnethän suositellaan leikkaamaan nimenomaan leikkurilla, mutta miksi lapsilla suositaan saksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä sanoisin, että leikkaa vaan leikkureilla! Kyllä mä ainakin leikkaisin jos kerta niin onnistuu paremmin. Ei kai se lapsi siihen kuole girl_crazy.gif Meillä ei onnistuisi muilla, kun noilla pyöreäpäisillä saksilla, koska aina vahingossa voi tökätä tyttöä tms.

Mulla ei tästä mitään tietoa sen kummemmin oo, mutta ihan maalaisjärjellä ajattelisin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai kynsileikkureita saa käyttää.. Mutta mulle ainakin neuvolassa sanottiin ettei tarvitse leikata kokonaan sitä valkoista osaa pois jos se on hankalaa. Ja meillä tytöllä ne valkoiset kärjet on aika leveät eli olisi tosi vaikea saada sitä valkoista kokonaan pois kun silloin varmaan leikkelisi jo kynsinauhojakin (vai onko kynsinauhat vielä siinä kynnen yläosan vieressäkin, mutta siis niitä tarkoitan)...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Täällä päiin maailmaa ainakin ohjeistetaan käyttämään joko saksia, viilaa tai leikkuria, joten eiköhän ole ihan ok vaihtoehto.

 

Ainoastaan vauvan kynsien puremista ei suositella, koska siinä voi aiheuttaa infektion.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Siis niin, että vanhempi puree vauvan kynnet? :blink: Ei kyllä ihan heti tullut tuollainen vaihtoehto mieleen. :D

 

Kiitos vastauksista, jatketaan siis leikkurin käyttämistä. Ei meilläkään kyllä millään saa kaikkea valkoista pois, mutta kunhan nyt edes niin, että olisivat selkeästi lyhyet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin itsellä tuntuu kynnet liian lyhyiltä jos niistä leikkaa valkoisen osan kokonaan pois, sormenpäät tulee araksi. Joten en oo vauvaltakaan edes yrittänyt leikata niin lyhyiksi. Ihan järkyttävää tahtia kynnet kyllä kasvaa, monta kertaa viikossa joutuu leikkaamaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys jo vähän isommasta vauvasta, mutta kuinka kauan vauva nukkuu pinnasängyssä, noin suunnilleen? Vielä ei toki ole suunnitelmissa siirtää meidän neitiä pois pinniksestä, kun yöllä kerkeää yleensä vaeltaa koko sängyn läpi nukkuessaan :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taisi nukkua vajaa kaksivuotiaaksi kun sitten tajusi että siitähän pääsee helpostikin pois. Muuten kyllä kiipeili varsin ketterästi mutta (onneksi) ei aikaisemmin tajunnut että pinnasängysträ pääsee laidan yli varsin ketterästi sängystä pois. Itse ajattelin että mitä pidempään siellä viihtyy niin sitä myöhemmin meijän tarvitsee alkaa ramppaa viemään poikaa takaisin sänkyyn kun normi sänky vaihdettu, mutta niin ei onneksi sitten kuitenkaan käynyt, siis lapsen palauttelua takaisin sänkyyn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinniksestä siirrytään normi sänkyyn sitten kun lapsi alkaa ite kiikkumaan pinniksestä pois, helpompaa sieltä matalasta lastensängystä on tulla äitin ja isin viekkuun :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä siirryttiin pinniksestä lastensänkyyn tasan 1-vuotiaana. Minusta siirtämisen voi tehdä aikaisintaan silloin, kun lapsi osaa laskeutua jalat edellä, ja viimeistään se täytyy tehdä silloin, kun lapsi saa kiepautettua itsensä pinniksen reunan yli tai kun lapsi ei enää mahdu nukkumaan pinniksessä suorassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko vauvan kynsien leikkaaminen kynsileikkurilla ihan täysin kielletty? Me ei vaan saada kynsisaksilla pojan kynsiä tarpeeksi lyhyiksi vaan sitä valkoista osaa jää aina ihan reippaasti. Kerran kokeiltiin leikkurilla ja sillä sai paljon siistimmin. Aikuisen kynnethän suositellaan leikkaamaan nimenomaan leikkurilla, mutta miksi lapsilla suositaan saksia?

 

Mä leikkasin laikkureilla meidän alle 2kk vauvalta pikkurillistä palan sormenpäätä irti. Saksien liikkeen voi vielä pysäyttää, ja niillä ei saa vahinkoa niin helposti aikaan, mut jos leikkureitten terät painaa kiinni ja vauva heilauttaa kättään, niin vastakkain napsahtavat terät leikkaavat yllättävän suurella voimalla kaiken, mikä väliin jää.

Monet itkut itkin tuon tapauksen takia, nyt vasta pojan ollessa lähes 1v 4kk ollaan alettu leikata leikkureilla.

Mä suosittelisin jo ihan tuon tapauksen takia leikkaamaan saksilla. Ei mekään vauvalta ihan lyhyeksi saatu kynsiä, ja ei se taida olla ihan suosituskaan. Vauvoille kun tulee helposti kynsivallin tulehduksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi vauvat nukkuvat paremmin ulkona? Johtuuko se tottumisesta vai mitä siinä on taustalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Useimmat ihmisethän nukkuvat paremmin viileässä kuin liian lämpimässä. Raikasta ilmaa on parempi hengittää, kun liian lämmintä. Olisiko lapsilla sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin sen raikas, viileä ilma on ehdoton, lisäksi vauva rauhoittuu välittömästi, kun pakataan lämpimiin vaatteisiin ja toppapussiin niin, ettei mahdu liikahtamaan. Kai siinä on sitten turvallinen olo :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

jääkö lapsi jostain paitsi jos ei nukuteta ulkona? on niin kamalia pakkasiakin nytten, että on jääny vaunulenkitkin yhteen kertaan...vai onko kyseessä vain pukeutumiskysymys? eniten huolettaa kasvojen jäätyminen...

vaunuja en saa parvekkeelle siirrettyä, joten nukuttamista varten pitäisi keksiä ihan jotain muuta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tottakai raitis ilma nukkumisen / tai muun ulkona olon muodossa tekee lapselle hyvää. Teillä on kuitenkin niin vielä pieni vauva, joten itse en murehtisi siitä, että lapsi jää jostain paitsi, jos on ulkona vähänlaisesti näillä pakkasilla. Eihän kaikkia vauvoja nukuteta lainkaan ulkona, vaikka sää sen sallisikin -voihan sitä ulkoilla muutenkin :girl_smile:

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuulssi, kovien pakkasten aikaan ei mielestäni tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa ellei vauvaa nukuta ulkona. Meillä pakkasrajana on n. -15 astetta jolloin vielä puolen tunnin lenkki menee, mutta tuota kovemmilla pakkasilla en vauvaa ulos ole vienyt. Nämä taitavat olla osittain tapauskohtaisia juttuja (meillä tyttö on ollut ihan lämpöisen oloinen sisälle tullessa mutta osalle vauvoista tuo -15 astetta voi olla liikaa). Jos pakkasta on alle 10 astetta teemme päivittäin pari kertaa vajaan tunnin lenkin ja meillä ainakin huomaa eron nyt selvästi kun ei tuota olla voitu tehdä sään takia. Unet siis ovat paljon paremmat päivällä ja myös yöllä, kun päästään ulkoilemaan normaalisti. Usein uni jatkuu vielä vaunuissa sisälle tullessa. Meillä ei myöskään nukuteta parvekkeella mutta liikkeellä olevissa vaunuissa tyttö nukkuu hyvin ja saahan siinä mukavasti itsekin liikuntaa samalla.

Edited by Xanor

Share this post


Link to post
Share on other sites

jääkö lapsi jostain paitsi jos ei nukuteta ulkona? on niin kamalia pakkasiakin nytten, että on jääny vaunulenkitkin yhteen kertaan...vai onko kyseessä vain pukeutumiskysymys? eniten huolettaa kasvojen jäätyminen...

vaunuja en saa parvekkeelle siirrettyä, joten nukuttamista varten pitäisi keksiä ihan jotain muuta...

Mä en nukuta parvekkeella ollenkaan, koska se on niin pieni ja suojaton, ja vaunulenkeilläkään ei näillä keleillä käydä joka päivä (liian kylmä tai ei aurattu lumia). Oon ajattelut ite tän asian niin, että maailma on täynnä kylmissä maissa asuvia pikkuvauvoja, joita ei ikinä nukuteta ulkona ja hyvin nekin pärjää käsittääkseni elämässä ;) Ja jossain jenkeissähän ne tuskin edes harrastaa vaunulenkkejä, kun kulkevat muutenkin autoilla paikasta toiseen ja jalkakäytävät on monessa paikassa ihan olemattomat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen kanssa miettinyt, että josko "ulkonanukutuksen" vois jotenkin tehdä sisällä. Säätäis huoneen lämpötilaa alemmas, pistäis vaunuissa eteiseen tai jotain sellaista.

 

Me muutetaan omakotitaloon ja hiekkatien toisella puolen on kuulemma ketun pesiä. Ketut vievät pihoille unohtuneita hanskoja yms pesiensä luokse. Joku aika sitten lehdessä kerrottiin sisälle livahtaneiden brittikettujen raadelleen talon toisen kerroksen makuuhuoneessa nukkunutta vauvaa, joten ulkona nukutus epäilyttää mua. Toisaalta raskaushormoonien takia mä olen nyt herkkä hermostumaan melkein mistä vaan. Miten te suhtaudutte kaupunkien villieläimiin: oraviin, kissoihin jne? Onko teillä jotain varotoimia käytössä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä ei kyllä varotoimia oo sen kummemmin käytössä, kun hyttysverkko ympäri vuoden. Oon kuullut, että talitintti on kerran mennyt vaunuihin, kun vauva on siellä nukkunut ja siksi pidänkin tuota verkkoa aina. Tässäkin paljon pikkulintuja pyörii. Lisäksi tyttö nukkuu keittiön ikkunan takana ja mä touhaan käytännössä lähes aina tässä keittiössä (tietokonekin keittiössä), joten näenkin sinne lähes koko ajan. Luotan myös siihen, että itkuhälytin ilmoittaa jos vaunujen lähellekkin eksyy jotain. Varmaan suurin meillä on siis se, että hyttysverkkoa pidetään, joka estää kuitenkin jo jotain ja se, että oon lähes koko ajan näköetäisyydellä.

 

edit. Toki meillä on sen verran pieni asuntokin (rivarikolmio), että näen terassille lähes joka paikasta missä yleensä oon, kun tyttö nukkuu.

Edited by pinkdream

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Meillä on lasitettu parveke, mutta jos ei olisi, niin laittaisin sen oravaverkon vaunujen päälle. Se pitää ainaskin sen verran meteliä, että kuulee, jos joku elukka yrittää vaunuihin.

 

muoks. itse asiassa varmaan yhdistäisin sen oravaverkon kanssa vielä hyttysverkon, ettei jotkut pikkueläimet pääse menemään vaunuihin...

Edited by Gerda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now