Maro

Kestovaipat vol. 2

1000 posts in this topic

 

Uskoisin, että tuo on suht lyhyillä vaihtoväleillä tai kuivaliina-lisäimun kanssa ihan ok paketti. Sikäli on kyllä ihan määritelmän mukainen helppovaippa, että kaikki osat ovat kiinteästi paikallaan, eikä tarvitse erikseen nepitellä lisäimuja kiinni eikä pujotella taskuihin.

 

Ja sitten vielä tyhmä kysymys... Mikä on kuivaliina?

Ollaan nyt käytetty tosiaan kotona SnapOnin aioja ja minun mielestä niissäkin pinta jää märäksi eli onko kestoissa yleensä kuiva pinta vaikka vaippa olisi märkä..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kuivaliina on nimensä mukaisesti sellainen liina, jonka pinta tuntuu kuivalta. Eli kun vaippa kastuu ja ihoa vasten on kuivaliina, se siirtää kosteuden itsensä läpi seuraaviin kerroksiin. Esim. täällä näyttäisi olevan useammanlaisia kuivaliinoja, ja niitä löytyy monilta eri vaippavalmistajilta. Niitä on myös kertakäyttöisiä (niinkuin tuolla mainitsemallani sivulla listan alkupäässä), mutta itse käyttäisin mieluiten pestävää eli kestoa, kun kerran tarkoitus on kestoilla. ;) Monissa kestovaipoissa sisäpinta on jo valmiiksi kuivaliinana toimivaa kangasta, esim. mikrofleeceä, coolmaxia tai kuivaliinaneulosta, joten niissä ei erillistä kuivaliinaa tarvita. Ja nuo tosiaan tuntuvat kuivilta, vaikka vaippa olisi märkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voisko noita kuivaliinoja tehdä myös itse jostain kankaasta? Saako kuivaliinaksi käyvää kangasta nettikaupoista, esim. coolmaxia tai mikrofleeceä? Kysyy ihan aloittelija :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi tehdä itsekin, ja fleecestä se on kaikkein helpointa kun ei tarvitse kuin saksia :) Nettikaupoista löytyy, ja saisihan sitä vaikka Eurokankaastakin, mutta siellä asioiminen vaatii vähän omaakin asiantuntijuutta kun on ihan turha myyjiltä kysyä mikä fleece sopisi kestovaippaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Nettikaupoista tosiaan saa (ainakin kestovaippatarvikekaupoista, mutta myös joistakin kangaskaupoista), eikä kannata ostaa sellaista paksua fleeceä (se ei päästä kosteutta lävitseen), vaan mikrofleeceä tai babyfleeceä. Coolmaxia saa myös nettikaupoista, mutta niinkuin Miinanen jo sanoi, niin fleece on helpointa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja siis jos teillä on märkäpintaista vaippaa ennenkin käytetty onnistuneesti, niin ei sitä kuivaliinaa ole mikään pakko käyttää. Joillekin vauvoille voi tulla ihottumaa, jos on pitkään märässä, sekään ei kyllä minusta ole ylipäätään tarkoituksenmukaista, vaan meillä pyritään vaihtamaan vaippa, kun se on märkä, oli kuivaliinapinta tai ei. Meillä on siis molemmanlaisia ja kaikki sopii. Noissa märkäpintaisissa on minusta kyllä se huono puoli, että ne menee yleensä aika karheiksi, jos ei kuivaa kuivausrummussa.

 

Meillä on Kushies Ultra AIO ihan käytössä, mutta ei mikään lempparivaippa. Syinä tuo sisäpinnan karheus ja se, ettei se ole oikein sellainen istuva vaippa (en siis usko johtuvan vauvan muodosta, vaan ihan vaipasta). Ehkä siksi, että ulkopinta on niin kova, ehkä siksi, ettei takana ole kuminauhaa, ehkä siksi, ettei siinä ole kunnon siivekkeitä vaan pienet tarrat vain. Plussaa siitä, että se on ehdottomasti helpoin meidän vaipoista, ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin ottaa narulta päälle, viskata pyykkiin ja taas narulle. Kaksi muutakin AIO:a meillä on, toinen on Sampsukan Tikki-AIO, joka ei minusta ole mikään aio, kun kerran siinä on erillinen (nepeillä kiinnitettävä) läppä, joka pitää pujotella sisään ja ulos. Toinen on BumGenius Luomu-AIO, jonka kanssa täytyy kyllä nähdä vaivaa kuivumaanlaitossa, jos meinaa saada sen joskus kuivaksi, ja silti se kuivuu kauemmin kuin muut. Siinä pitää lisäksi taitella ne keskiläpät jotenkin, jos käyttää pienemmällä asetuksella.

 

 

Miksi kuminauhakujallisista taskuista tulee pissat läpi? Tai siis "tottakai" ne tulee, kun kerran siihen on ommeltu rivi reikiä, mutta kai niidenkin olisi tarkoitus toimia? Olenko oikeassa kun mietin, että sinne täytyisi laittaa lisää jotain nopeaa imua?

 

Miksi meidän villahousuista tulee aina pissat läpi, vaikka olen kyllä lanoliinittanut niitä? Kai tähänkin auttaisi, että toppaisi tarpeeksi imua sinne sisään, mutta kun olen käsittänyt, että se on sen kosteussuojan tarkoitus pitää vaatteet kuivina... Toisin sanoen, pitääkö villisten kanssa käyttää merkittävästi enemmän imua kuin PUL-kuoren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on kaikki taskut kujallisia eikä niistä tule pissat läpi :huh: Imuina meillä aina on alla hidas imu ja sen päällä mikrokuituinen. Olet siis oikeassa että lisää imua, en sitten tiedä kumpaa tarvii lisää mutta onneksi se selviää kokeilemalla :)

 

Meillä oli noita kuivaliinoja mutta en mä niitä jaksanut käyttää, tyttö mieluummin leikkii niillä kun on kivoja kuvioita(retronorsut vs oranssi cmx :lol: ). Kertakäyttöisiä käytettiin jonkun aikaa mutta niiden taitteluun meni hermo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin villahousut tuntuu toimivan jo itsessään ikään kuin lisäimuna, kun usein villapöksyt on yön jäljiltä selvästi kosteat, mutta vaatteet ei välttämättä silti. Oman kokemuksen perusteella siis en sanoisi, että villahousujen kanssa tarvitaan enemmän imuja, mutta enpä tiedä onko niiden tarkoitus toimia noin kun aiempaa kokemusta ei ole. ;-) Minkälaisia villahousuja teillä Chimelli on? Mä oon meidän pöksyt tehnyt itse hahtuvasta enkä oo edes viitsinyt lanoliinittaa kuin yhdet niistä kerran kun alkoi tuntua siltä että tarttis. Hahtuvassahan on lanoliinit jo valmiina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kokemusta Dimoon taskullisesta AIOsta? Ne olisi nyt alessa tämän päivän vielä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän villahousut on pääasiassa myös itsetehtyjä hahtuvaisia...

 

Niissä kuminauhakujallisissa taskuissa: Siksi arvelin ettei voi olla sinänsä imun määrästä kiinni, kun niissä on ollut pääasiassa kolminkertaiset perhostaitot kaikissa. Bumgeniuksista tulee harvemmin läpi, vaikka niissäkin on kuminauhakujat ja pelkät kolmikerroksiset mikrokuituimut. Tuntuu vain, ettei niiden perhostaittojen kanssa kovin paksua imua enää sinne mahdu. Toimiiko mikrokuitu vielä hyvin nopeana ja levittävänä imuna, jos siihen ompelee jotain päälle? :huh: Ehkä jos jotain ohutta ja nopeaa ompelisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mitä matskua sun taitot on? Jos sulla on pelkkää mikrokuitua niin sehän on kuin pesusieni. Toisin sanoen jos se on täynnä ja vauva istuu/nojaa imuun niin se kyllä tulee sieltä vaipasta yli(kokemusta on). Meillä edelleen paras yhdistelmä on 2krs bambuhampputaitto nelinkerroin taiteltuna ja päällä 3krs mikrokuitua, pitää pissan kuin pissan.

 

Onko nuo taskut jotka vuotaa uusia teille vai oletko ostanut ne käytettynä? Ostin meille yhden käytetyn taskun joka falskaa vaikka sinne mitä laittais. Epäilen että siinä on kosteussuojat menneet jotenkin "rikki".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästäkin on varmaan jo keskustelua, mutta en ehdi alkaa etsimään...

 

Lanoliinitatteko te villikset joka pesun jälkeen? Kyseessä Ruskovillan merino(?)pökät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mitä matskua sun taitot on? Jos sulla on pelkkää mikrokuitua niin sehän on kuin pesusieni. Toisin sanoen jos se on täynnä ja vauva istuu/nojaa imuun niin se kyllä tulee sieltä vaipasta yli(kokemusta on). Meillä edelleen paras yhdistelmä on 2krs bambuhampputaitto nelinkerroin taiteltuna ja päällä 3krs mikrokuitua, pitää pissan kuin pissan.

 

Onko nuo taskut jotka vuotaa uusia teille vai oletko ostanut ne käytettynä? Ostin meille yhden käytetyn taskun joka falskaa vaikka sinne mitä laittais. Epäilen että siinä on kosteussuojat menneet jotenkin "rikki".

 

Ne on kyllä ihan uusia olleet, osa itsetehtyjä (ja aiemmin toimivat ihan hyvin, ehkä pissamäärät on lisääntyneet). Perhostaitoissa on vissiin 2 krs bambua ja sitten joustofroteeta/bambujoustofroteeta 1 krs. Bambuhan vissiin on vähän hitaampi imu, vaikka kyllä nuo imut märkiä on kuitenkin, eli on ne pissaa imenyt. Ei perälle asti kuitenkaan, eikä muutenkaan voi olla sinänsä imun määrästä kyse, kun noissa on suht paljon imua kuitenkin. Pelkkää mikrokuitua käytetään tosiaan Bumgeniuksissa, ja niissä se toimii pääasiassa ihan hyvin pelkältään, vaikka on vain 3 krs sitä ja kuminauhakujat. Pitää jotain mikrokuituimuja varmaan värkätä ja laitaa siihen päälle, menee vain aika täyteen jo vaippa niistä, mutta kyllä sinne juuri ja juuri vielä mahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chimelli: Jos ero on sitten siinä, mikä vaippa niiden villahousujen sisällä on? Meillä käytetään harsoja, ja ne ainakin levittävät pissat nopeasti niin, että kosteus imeytyy housuihin pikkuhiljaa vähän joka puolelta. En tiedä, miten muunlaiset sisävaipat käyttäytyy, mutta tuli mieleen, että voisko ne sitten päästää pissat läpi yhdestä kohdasta niin, ettei villahousut ehdi mukaan? Kunhan spekuloin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästäkin on varmaan jo keskustelua, mutta en ehdi alkaa etsimään...

 

Lanoliinitatteko te villikset joka pesun jälkeen? Kyseessä Ruskovillan merino(?)pökät.

 

En.

 

Enkä muitakaan villiksiä. Sit ku alkaa tuntumaan että on pesty niin monta kertaa että alkaa villikset falskaamaan ni sit laitan lanoliinia.

 

Aattelin kyllä jossain vaiheessa kokeilla niitä pesuaineita joissa on jo valmiiks lanoliinia, ni sit ei tarttis muistaa lanoliinittaa sitäkään vähää :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chimelli: Jos ero on sitten siinä, mikä vaippa niiden villahousujen sisällä on? Meillä käytetään harsoja, ja ne ainakin levittävät pissat nopeasti niin, että kosteus imeytyy housuihin pikkuhiljaa vähän joka puolelta. En tiedä, miten muunlaiset sisävaipat käyttäytyy, mutta tuli mieleen, että voisko ne sitten päästää pissat läpi yhdestä kohdasta niin, ettei villahousut ehdi mukaan? Kunhan spekuloin...

 

Meilläkin kyllä käytetään suurimmaksi osaksi harsoja. Varsinkin vähän ohuemmat harsot ei tietysti vain välttämättä enää riitä näin isolle lapselle, mutta kun kyllä ne PUL-kuoren kanssa tai taskuvaipan sisällä toimii ihan hyvin, niin silloin vika on mielestäni kyllä enemmän villahousuissa. Ja kyllä ymmärrän, että villahousut ei samalla tavalla stoppaa sitä pissaa kuin seinään niin kuin PUL, joten helpommin tulee läpi, mutta sen takia en oikein ymmärräkään noitten villahousujen hehkutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään villahousuista ihan esteettisistä syistä, ja siksi kun niissä ei ainakaan ole mitään muovista. En tykkää siitä miltä PUL-kuoret tuntuu, ja kuvittelen, että hengittävyyden kannalta ne ei oo paljoa sen parempia kuin kertikset. Mutta tuleehan niistä villiksistä tosiaan pissat lopulta läpi, ja kuten mä aiemmin kirjoitin, niin meillä tulee aina kakatkin lahkeesta. ;-) Silti mä käytän mieluummin villahousuja - saa nähdä muuttuuko mieli sitten puolen vuoden päästä kun meidän vauva on yhtä iso kuin teidän, jos ne tosiaan ei sitten enää pidä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No lisäät sitten vain imua! Kyllä minä luulen että meilläkin imun lisääminen voisi auttaa, kun laittaisi kunnon toppaukset siihen kohtaan, johon pissat tulee. En vain jaksa ruveta, kun meillä käytetään oikeastaan pelkästään taskuvaippoja (on niitäkin ihan nättejä :lipsrsealed:). Harsoja ja villiksiä oli vain myös käytössä nyt kun käytiin mökillä, jossa ei ole pesukonetta, joten piti olla isommat vaippavarastot mukana. Vaikka loppujen lopuksi ei niitä sielläkään montaa tarvinnut käyttää ja taskujakin jäi muutama yli...

 

Mutta kannattaa kyllä siihen varautua, että isommalla vauvalla ei enää pelkkä harso ja villikset riitä ilman lisäimua, vaikka varmaan teilläkin vaippa vaihdetaan yleensä jo yhden pissan jälkeen. Meillä ainakin vauvan kasvaessa pissaaminen on harventunut ja kerralla pissattavat määrät suurentuneet. Enemmän luulisin kyllä olevan ongelmana sen vaipan laittaminen karkuun lähtevälle vauvalle... Meillä ainakin oli aika hommaa saada vauva pysymään paikallaan niin kauan, että saa harson värkättyä sille päälle. Villikset nyt voi pukea vaikka vauva olisikin jo karkuun menossa. Mutta eipä se etutarrallisten taskuvaippojenkaan kanssa ihan helppoa ole... Sivunepilliset taskut olisi varmaan parhaita tässä iässä, kun nepit näkisi takaapäinkin ja nepeistä muutenkin tietää mihin tähdätä. Lisäksi lapsi ei saa niitä niin helposti itse auki... Mutta enpä minä viitsi koko vaippavarastoa ruveta uusimaan, kun aiemmillakin pärjää.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, imuja meillä jo onkin varasto, ja olin kuvitellut, että niitä joutuisi jo aiemminkin ottamaan käyttöön. Mutta tosiaan kun vaipan vaihtaa heti kun se kastuu, niin ilman niitä pärjätään vielä hyvin. Nyt helteillä ei ole aina ollut edes niitä villahousuja jalassa, eikä pissat ole harsostakaan ehtinyt mihinkään imeytyä kun vauva on pelkissä vaipoissa.

 

Taskuvaipoista on tähän mennessä vaan huonoja kokemuksia, kun on falskanneet sivusta - johtuu kyllä varmaan siitä, että vauva oli niin pieni kun kokeiltiin, ja näköjään tännekin on kirjoiteltu, että ne toimii vähän isommilla paremmin. Eikä ne lainavaipat mitä meillä on ole edes nättejä. ;) Jotkut paksummat sisävaipat mitä myös on lainaan saatu on nättejä ja ihanan pehmeitä ja mukavia, ja niitä voi tuon kanssa käyttää ihan ilman kuoria, mutta mulla meni hermot kun niissä kestää monta päivää kuivua. :blink: En tajua miten pelkästään sellaisilla voi kestoilla ilman kuivausrumpua, niitähän tarttis olla kymmenittäin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teidän vauva taitaa sitten ainakin vielä pissata aika vähän kerrallaan :) Meillä on ne muutamat sisävaipatkin taskumallia juuri siksi, että ei ne muuten kuivuisi ikinä. (Meilläkin muuten ihan pienenä käytettiin aluksi sekä taskuja että harsoja ym. ja ne toimikin ihan hyvin, mutta tosi pian kaikki taskut rupesi falskaamaan sivusta, joten siirryttiin pelkkiin harsoihin ja villiksiin/PUL-kuoreen. Joskus muutaman kuukauden jälkeen otettiin taskut taas käyttöön ja on toiminut ihan hyvin (en tiedä oliko osansa sitten sillä, että pesin niiden sisäkankaat vielä varmuuden vuoksi fairylla).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mitäs merkkejä noita lanoliinipitoisia pesuaineita on?

 

Ainakin Ulrich villanpesuaine (Lanolin Wollkur), sitä saa täältä.

 

Sit babyidean sivuilla on esitelty Wollwikkel.

 

Muita en toistaseksi oo löytänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mitäs merkkejä noita lanoliinipitoisia pesuaineita on?

 

Meillä on imse vimsen, en muista enää mistä tilasin. Villapesuaineessa on 5-15% lanoliinia ja sitten mulla on vielä erikseen imse vimsen lanoliinia villatuotteille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei vaan jaksa koko ketjua ja edellistä käydä läpi, joten kysyn vaikken tiedä josko vastaus jo löytyisi.

 

Meillä on kestot nyt pistetty sivuun, kun märkiä vaippoja ei juuri tule. Mutta parit Myllymuksun harkkahousut on ja nyt mietityttääkin, että riittääkö pissavaipoille/harkkiksille 40 asteen pesu? Meillä ei juuri tule 60 pyykkiä, joten pohdiskelin että kannattaako noita harkkiksia sitten käyttääkään... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen laittanut pyyhkeet samaan koneeseen. Nyt ainakin kesällä kun suihkussa käydään jatkuvasti niin pyyhepyykkiäkin tulee, miksei vois lakanatkin laittaa kyllähän 60 astetta tappaa pöpöt. Tosin eipä taida liinavaatepyykkiä parin päivän välein tulla joten eipä tästä löpinästä varmaan hyötyä olekaan... :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.