Maro

Kestovaipat vol. 2

1000 posts in this topic

Meillä asusti kanssa yhdessä vaiheessa pikkukäärme. Totesin silloin että sivunepilliset toimii parhaiten kun laittaa nepin kerrallaan kiinni. Hoitotasoa käytetään edelleen silloin tällöin ja kyllä tuo jo jaksaa olla paikoillaan. Silloin kun karkaamisvimma oli pahimmillaan niin annoin tytölle käteen jotain mitä hoitasolla oli: vaippoja, kuivaliinoja, harja, jokin vaate. Sillä aikaa kun hän niitä tutki niin ehdin aina napittaa vaipat.

 

Tuo vaihe on onneksi ohi menevää(vaikkei se sua varmaan nyt helpota) ja kummasti se lapsi jossain vaiheessa rupeaa ymmärtämään että pääsee helpommalla kun antaa vaihtaa vaipan ilman temppuja. Jossain vaiheessa huomasin myös että väsytystekniikka on ihan toimiva eli annoin neidin pyöriä ympäri kunnes kyllästyi ja sitten laitoin nepit kiinni. Aikaa se vie mutta eipä saanut neiti tahtoaan läpi(miten niin 2 jääräpäätä? :girl_haha: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö jaksaa ihan hyvin maata paikallaan sen aikaa, että vaipat saadaan asennettua. Joskus pitää napata tutkittavaksi jotain mielenkiintoista, mutta hyvin jaksaa siis. Lattialla tapahtuu vaipanvaihto. Hoitopöydän käytöstä luovuttiin muutaman kuukauden iässä kun siinä ei pysynyt hetkeäkään.

 

Esikoinen vaipatettiin (pääosin tarrallisilla kertiksillä, mutta toisinaan myös kestoilla) hoitopöydällä kunnes oppi päiväkuivaksi ja senkin jälkeen usein vielä puettiin ja ainakin yövaipat laitettiin hoitopöydällä.

 

Mä en ole koskaan oppinut housuvaippoja lapsilla käyttämään kun on jotenkin hankalia olevinaan. Eilen kokeiltiin Nallen hiekkapikkareita ja ne oli aika kivat. Yhdet pissat pitivät mainiosti.

 

Suunnitelmissa on ollut housuvaipan ompelu. Siihen pitäis varmaan laittaa osa imuista kiinteänä ja osa läppänä, että joskus kuivuisikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan noita kestohousuvaippojakin, niissä on tietysti vähän se ongelma, että kakan tullessa ei saa revittyä auki, tosin en oikeasti usko sen olevan kovin iso ongelma, en ole kokeillut. Sivunepillisethän saa sitten avattuakin, ja moni niitä kuulemma käyttää housuvaippana, minä en ole kyllä onnistunut. Kesällä kun ollaan pelkässä vaipassa tai jossain hellemekossa nuo housuvaipat olisi varmaan käteviä, mutta en ole hankkinut yhtään, koska minusta se olisi tosi hankalaa sitten talvella, kun on housuja päällä ym. ja ne kaikki pitäisi riisua että saa vaipan vaihdettua. Samahan se on noissa kertishousuvaipoissakin, että en tiedä miksi ne on niin suosittuja :girl_sigh:

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kaikki villakuoria käyttävät :) Jos aikaa/jaksamista riittää, niin heittäkääpä yksärillä ja kertokaa millaiset on mielestänne hyvät villavappahosut. Malliltaan, materiaaliltaan ja vaikka väriltäänkin! Meillä on kallis muutto tulossa ja ajattelin koittaa muutamat neuloa myyntiin, jos vaikka joitakin euroja tienaisi...

 

Mielipiteistä olisi paljon hyötyä! Olen joitakin villiksiä neulonut ennen tytön syntymää, mutta meillä on käytetty vain äp-vaippoja, joten käyttökokemusta niistä ei ole.

 

Muoks. Olisi kiva myös tietää mikä on mielestänne sopiva hinta tällaisille käsinneulotuille villiksille. Mielestäni niistä pyydetään usein aika kohtuuttomia hintoja, enkä ihan hirveitä viitsisi pyytää. Kuitenkin niin, etten ihan pilkkahintaan myy :)

Edited by Annamaaria

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo tottahan tuo on, että kaikki täytyy riisua sitten vaihdon yhteydessä, tosin kyllä mä otin muutenkin kaikki housut pois vaipan vaihdon yhteydessä, oikeestaan aina girl_sigh.gifoli ne sitten etu/sivu/neppi/tarrakiinnitteisiä tai mitä vaan... Tai sanotaanko näin, että ei ne meillä jaloissa pysynyt lainkaan, sen verran mobiili on tuo vaipatettava! girl_crazy.gif

 

Etenkin jos jossain yleisillä paikoilla on vaippa vaihdettava, niin nuo housuvaipat saa päälle tuolle kiemurtelevalla sylissäkin. Mua muutenkin inhottaa laskea lasta hoitohuoneissa johonkin muualle kun oman hoitoalustan päälle ja nyt kun hän ei siinä pysy sekunttiakaan...girl_haha.gifvaan tutkii vaan ympäristöään, niin sylissähän ne vaipat sitten olis päälle saatava. Tarravaippa tai siis normivaippa vaatii aikalailla akrobatiaa (...ainkin minulta...) saada sylissä pienen kiemurtelijan päälle.

 

Täytyy testata vielä noita sivukiinnitteisiä vetää päälle niinkuin housuvaipat, kokeilin jo meidän lempparivaippoja beeboja, mutta ne on kyllä aika hankalat laittaa housuna päälle.

 

Maro kiva kuulla että on "kohtalotovereitakin" ja että vaihe saattaisi olla ohimenevää... meillä se on kyllä vaan hankaloitunut mitä enemmän tyttö osaa liikkua. Toisaalta kyllä ne tavalliset vaipat saa seisovallekin vauvalle puettua, kunhan vaan on sellainen ympäristö missä viittii vauvan antaa seistä.

 

Kaakaopapu me annetaan myös tytölle tavaroita tutkittavaks, toimii toisinaan. Yleensä ei, pakko vaan nousta itse tutkailemaan hoitopöydän tavaroita, tai sitten vaikka lattian/sängyn missä nyt sitten kotona vaihdetaankin vaippaa. Täytynee siis vaan odottaa että tämä olis ohimenevä vaihe.

 

Hmmm kuullostaa kyllä jo varsin toimivalta idealta tuo housuvaippasi! Mutta voisko siinäkin olla tasku? Tai sitten kiinteät imut jotenkin sieltä taskusta ulos vedettävissä? girl_sigh.gif

 

 

Mua ihan ärsyttää ja harmittaa, kun on ollaan näitten kesälomien aikana tosiaan niin laiskistuttu (?), että pelkästään noilla housuvaipoilla nyt ollaan menty. Pyykinpesukone on laulanut aniharvoin (...verrattunua siis talven tahtiin, jolloin sitä vaippapyykkiä pesi harva se päivä), kun ollaan oltu lähes kaikki päivät vaan tuolla ulkona nauttimassa helteistä ja kodinhoitamiselle sun muulle kestojen laittelulle ei oikeestaan oo paljoakaan aikaa jäänyt...Ja nyt kun mallailee niitä omia kestoja päälle, niin ne tuntuu tosi paksuilta ja jopa hankalilta girl_mad.gif,vaikka mulla mielestäni silloin aiemmin oli tosi pienet paketit käytössägirl_sad.gif Ollaan muutenkin miehen kanssa vannoutuneita kestoilijoita ja nyt melkeen omaatuntoa soimaa... ja soimakin.Toisaalta se vauvan väkisin paikoillaan pitäminenkään ei tunnu todellakaan hyvältä, kummallista kun muuten tyttö on kiltti kuin enkeli, mutta vaipanvaihdon ja ruokailun kanssa tuntuu sitä omaa tahdonvoimaa riittävän kuin pienessä kylässä...grin.gif No ehkä tää tästä, kunhan taas arki palaa omiin uomiinsa ja mamma häärää täällä yksinään kotona, miehen ollessa töissä.. Ja kai sitä vois sitten vaikka osakestoilla jos tuo kodinulkopuolinen kestoilu on hankalaa/mahdotonta...

 

muoks. lisäyksiä...

Edited by canerva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en kyllä etutarrallisia saa mitenkään vauvan päälle, jos vauva ei makaa selällään. Nepparilliset saa helposti sylissäkin, kun siinä on ne tietyt paikat, joihin pitää tähdätä ja kun sen on siihen saanut, niin siinä pysyy. Etutarrallisia meillä suurin osa on, joten selällään maaten laitetaan. Joskus vauva makaa kiltisti paikoillaan, joskus yrittää kääntyä pois. Annan usein jonkun tavaran käteen tai sitten pidän vain väkisin paikallaan, eihän siinä mene kuin pikkuhetki, kyllä sen vauvakin kestää, vaikka vähän protestoisikin. Ja minustakin tuntuu, että vauva on vähän oppinut, kun joskus se ei ollut oikein koskaan paikallaan vaippaa laitettaessa, nykyään on aika useinkin. Varmaan se on tosiaan alkanut ymmärtää, että äitin ja isin päätös pitää ja vaippa laitetaan, ja helpoiten ja nopeiten siitä selviää, kun makaa hetken kiltisti paikallaan. Ei tosiaan aina toimi, mutta ainakin joskus :girl_smile:

 

// edit: Joo ja kyllä meilläkin jos päällä on vain yhdet housut niin ne usein riisutaan, mutta talvella kun oli useimmiten sukkahousut, sukat ja housut, niin niiden kanssa pääsi jo helpommalla vain vetämällä nilkkoihin. Ja ainakin sitten kun lapsi osaa kunnolla seistä, ja vaippa on helpointa vaihtaa seisaallaan (erityisesti julkisilla paikoilla kun kaikissa ei edes ole mitään hoitopöytiä eikä kovin iso lapsi ainakaan sellaisilla mielellään makoile), niin olisi minusta helpompaa, ettei tarvitse jalkojen kautta mitään pukea ja riisua. Toivottavasti neppivaipat olisi meillä tähän hyvä, kun en tosiaan oikein osaa noita tarrallisia laittaa päälle kuin selällään makaavalle.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olis nyt niin monta tyhmää kysymystä, että näistä vois varmaan koota FAQ:n tonne ketjun alkuun... :D Jos joku jaksaisi vastata edes osaan, niin olisin tosi kiitollinen.

 

Toiveissa olisi siis ainakin osittainen kestovaippailu... Mitä kaikkea mun kannattaisi näin alkuun ostaan (ja mitä ei)? Mulla on tällä hetkellä kaapissa vain äitiyspakkauksen tavarat ja pinkka harsokangasta. Onko ehdottomasti paras vaihtoehto vastasyntyneille villahousut? Kuinka usein niitä pitää lanoliinittaa? Toisaalta en ihan innostu tosta eläinkunnantuotteesta, joten onko olemassa muita pikkuisilla toimivia kuoria?

 

Mistä näitä villiksiä ja/tai muita kuoria (ja lanoliinia) kannattaisi ostaa/tilata?

 

Alkuun ilmeisesti harso riittää imuksi, mutta mitä kannattaa kokeilla lisäimuksi, kun tarve tulee? Niitäkin on ilmeisesti niin montaa laatua, että menin ihan sekaisin tätä ketjua lukiessa... Nopeaa ja hidasta, bambua ja mikrokuitua... :wacko: (Saa selventää :grin:)

 

Entä pesettekö vaippapyykin mukana muuta pyykkiä? Käytättekö esipesullista ohjelmaa?

 

Entä olisko muuta, mitä mun kannattais tietää? :girl_haha:

 

Ai niin, mitä on PUL ja AIO?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Jos ei villahousuista tykkää niin meillä ainakin toimivat vastasyntyneellä Imse Vimsen kuoret (ne aiempien vuosien äp-kuoret).

 

Harson kanssa lisäimuksi bambu vois olla hyvä. Tai jos on kuivausrumpu käytettävissä niin sitten hamppu.

 

Meillä pestään vaippapyykin kanssa kaikkea, mikä värien ja lämpötilan mukaan sopii joukkoon. Ei kuitenkaan miehen työvaatteita tai muuta oikeasti likaista.

 

PUL tarkoittaa polyuretaanilaminointia eli kosteussulkukankaasta puhutaan. AIO on all in one eli vaippa, jossa on imut ja kosteussulut yhdessä paketissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen joutunut laittamaan pois käytöstä kaikki etukiinnitteiset vaipat, koska tuo lapsi on niin liukas liikkeissään, että niitä on ihan mahdotonta saada sille päälle. Nyt on käytössä vaan sivukiinnitteisiä, joissa on kumpparit vyötäröllä edessä ja takana. Ne on minusta helpompi pukea "vauhdissa", kun lapsi kääntyy kyljelleen/mahalleen/kontalleen ja ne pystyy pukemaan myös housuvaipan tavoin.. Väkisin en saa lasta pidettyä paikallaan, mutta kyllä meillä puetaan vaippa (konstilla tai toisella), vaikka poika sitä vastustaisikin. Mullakin on suunnitelmissa ommella sellaisia harkkahousujen tyyppisiä, mutta taskulla. Mutta mietin onko sinne taskuun vaikea saada pujotettua imua, kun vaippa ei aukea suoraksi..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, hmmm ja Fungus! Vielä en ehtinyt tuonne Kestovaippainfoon vierailemaan, mutta hmmm:n vastaus auttoi jo hyvin alkuun :) Kiitos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kun löysin tällaisen keskustelun. Oon vasta aloitteleva kestoilija, vaippoja on nyt hommattu sen verran, että voin siirtyä osakestoilusta kokonaisvaltaiseksi :girl_haha:

 

Nyt vaan kiinnostaa, että onko täällä muita jotka on hurahtanu sit kerralla ja kunnolla? Mä oon kaiken muun hurahtamisen lisäksi hurahtanu siihen, et haluun kokeilla aina vaan uusia ja uusia vaippoja. Tää lähtee kohta hanskasta ja rahaa palaa (lähinnä siis siksi, että olen hurahtanut myös vaippojen ulkonäköön). Jostain syystä tuolta kaapista ei ikinä "osu käteen" ne vanhasta kylpytakista itsetehdyt imut yms. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä sitä Ecover Delicatea (vai mikä se nyt olikaan) löytää?

Käykö se siis ihan tavallisellekin pyykille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ecover Delicate (violettikorkkinen 1 l pullo) löytyy kaupassa hienopesuaineiden kohdalta. Se käy kaikelle pyykille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prismoista on muuten poistunut/poistumassa. Sääli. Oman uuden pönikän hain Ruohonjuuresta, hinta 2e tyyriimpi kuin marketissa :skilletgirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa harmi että Prismoista poistui! Se on meidän lähikauppa :girl_wink:

Hei kysyisin mielipiteitä Popolinin vaippoihin. Pitäis kyllä kokeilla. Täytyypi katsoa k-kaupasta kun sinne seuraavan kerran muromyslin takia kävelen :girl_smile:

 

Lähinnä panda ja bravo. Popo wrapistä tykkään itse kuorena ja sisävaipoista ainakin ultrafit ja onesize istuu meillä. Mutta mites noi panda ja bravo? Oisivat edullisempia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon käyttänyt pesuaineena Erisan Coloria, jauhe, sitä saa isoissa pakkauksissa Prismasta... mutta se ei sitten taas käy villiksien pesuun... :( Mut kaikkeen muuhun käy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laitan tytölle vaipan niin että se istuu mun sylissä. Sekä napillisilla että tarrallisilla etukiinnitteisillä vaipoilla se onnistuu ihan hyvin. Kannattaa kokeilla, helpottaa kummasti vaipanvaihtoa kun ei tarvi yrittää saada toista pysyy selällään :)

 

Mä ostin Prismasta poistuvista tuotteista 30%-alella just sitä lila korkillista Ecover Delicatea, mutta oon vähän miettinyt että voiko sillä siis pestä 60 asteessa vai onko se vaan tarkoitettu villan jne pesuun alhaisissa lämpötiloissa? Meillä tuli vaippoihin hajuongelma (puhtaana ei haisseet millekään mut kun pissat tuli vaippaan niin alkoivat haista ihan kamalalle!) ja mietin että onkohan tuo pesuaine sit aiheuttanut sen. Hajut sain onneks nyt pois kun pesin vaipat 90-asteessa..

 

 

Muoks. Nyt huomasinkin että tuossa pari viestiä aiemmin lukikin jo että tuo käy kaikelle pyykille!

Edited by sasa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minäkin siis saan etutarrallisen vaipan päälle sylissä istuvalle lapselle, mutta se menee ihan surkeasti ja löysälle. Tarrat ylettää kiinni vain ihan reunoista, vaikka selällään makaavalle laitettuna ne menee yhteen siitä keskeltä :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko suosituksia HKI:n keskustassa olevista lastentarvikeliikkeistä (tms) joissa olisi laaja kestovaippatarjonta ja palvelualtista sekä tietävää henkilökuntaa? Mutsi lupasi sponssata meidän vaippahankintoja ja haluisin käydä hypistelemässä ja mahdollisesti ihan livenä ostamassakin tavaroita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ipsi: mä kävin punavuoressa sijaitsevissa Jutassa ja Me & mamassa. Kandee eka kattoo niiden nettisivuja, et mitä siellä on tarjolla. Molemmissa oli mun mielestä hyvä palvelu. Ja Jutasta löytyi meidän lempparivaippakin. Sieltä ostin kokeilumielessä Close parentin Pop-in:in ja siitä tosiaan on tullu meidän ehdoton ykkönen. Niitä on tonne kaappiin jo aika monta kertynytkin :girl_smile:

 

Kiitos TytyK Vihti-vinkistä!

 

Hei, tulin just kaupasta ja mukana on nyt bio luvil sensitive nestemäinen pöydällä. Onko kellään siitä kokemuksia? Yritin siellä kaupassa niiden eri merkkisten aineiden sisältöjä lukea, mut aika samat tekstit monessa lukee. Esim. sitä zeoliittia ei mainita monessakaan erikseen ja muistaakseni sit esim. serto missä mainitaan et zeoliititon, niin sit siinä on jotain kirkastetta jota ei kai sais olla? Aikamoinen savotta tuo pesuaineiden maailma :girl_impossible:

 

Bio luvilin kyljestä: 5-15 % anionisia ja ionittomia tensedejä, < 5 % saippuaa, entsyymejä

Siis hyvä ettei oo saippuaa, mut miten ne kirkasteet ja zeoliitti...??

 

Vaikeeta!! :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei tuli vielä mieleen, et jos pääset ipsi Espooseen, niin itse olen tykännyt Villiankasta. Niiltäkin löytyy nettisivut josta katsoa valikoimaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis hyvä ettei oo saippuaa, mut miten ne kirkasteet ja zeoliitti...??

Vaikeeta!! :hysteric:

Zeoliittia voi olla ainoastaan jauhemaisissa pesuaineissa, ei nestemäisissä :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.