Maro

Kestovaipat vol. 2

1000 posts in this topic

Voiko villahousuja tehdä mistä tahansa langasta jos se on 100% villaa? Mietin kun mulla olisi kaapissa vähän merinovillaa ja mulla ei varmaan tuolle määrälle olisi muuta käyttöä kuin housut. En ole kyllä ihan varma riittäiskö niihinkään. Voiko siitä villasta tehdä imua tai jotain muuta järkevää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Villalanka ei saa olla Superwash-käsiteltyä! Villasta voi tosiaan tehdä myös imuja. Jos on Superwash-käsiteltyä villaa, niin tee rinnanlämmittimet ;) Tai mä tekisin merinosta kyllä siinä tapauksessa jotkut pienet töppöset + tumput vauvalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos suskis, täytyypi katsoa sitä vyyhtiä vähän paremmin mitä sanoo tuosta pesusta. En kyllä muista että olisi ollut mainintaa. Olen kyllä vielä ihan ulalla näistä kestoista mutta kaipa sitä pikkuhiljaa niistä alkais jotain ymmärtää.

Edited by syksyn tyttö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ohjeessa sallitaan konepesu, ei lanka käy villahousuihin. Käsinpestävä lanka käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ootteko keittopesseet huoletta kaikkia vaippojanne?

 

Mä olin itse 5pv kipeänä. En paljoa sängystä päässyt ylös, joten kestot jäi pyykkikoriin lojumaan... Maalaisjärki jotenkin sanois, että ne tarttis tehokkaampaa pesua kuin sen normaalin 60C. Mutta mietin, että tohdinko kaikki Bummarit, R&R:t, bambuvaipat ja -imut yms. heittää 90C?

 

Kyllä meillä on kaikki käynyt keittopesussa. Ja kaikkia sun mainitsemia meiltä löytyy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites Imsevimsen kuoret, voiko nekin pestä 90 asteessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa, kun nyt on aloitettu uusi ketju. Mäkin olen aivan pihalla kestoilusta ja yritän hiljalleen päästä kartalle. Sen vanhan ketjun 50 sivua (vai montako niitä oli) lannisti jo alkuunsa. :P Täytyy se vanhakin kyllä kahlata jossain vaiheessa läpi ajan kanssa. Olen tässä selaillut Vaippailmiö-kirjaa, mikä on vähän auttanut pääsemään kärryille, nyt ymmärtää sentään jo ihmisten kysymyksiä ja vastauksia vähän paremmin.

 

 

Mistä coolmaxia voi ostaa, saako sitä ihan tavallisesta kangaskaupasta? Mitä se suunnilleen maksaa ja kuinka iso pala sitä pitäisi hommata?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei bodyt toimi enää ollenkaan vaippojen kanssa. Bodyn haaraosa menee lähes aina vaipan reunan alle imaisemaan pisut. girl_sad.gif Housut+paita -yhdistelmällä vaipat pitävät kaiken sisällään ihan hyvin, joten nyt alkoi meillä paitojen hamstraus, niitä kun ennestään aika vähän. Vikat käytössä olleet bodyt ovat 74-80-senttisiä. Onko muilla käynyt näin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on käynyt Bummisten kanssa aika usein noin, jos pissiä kerkeää tulemaan yhtään "normaalia" enemmän. Yleensä laitankin vain keskimmäisen napin bodyista kiini ja laitan ekstraimuja vaippaan, että eivät kastuisi kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä coolmaxia voi ostaa, saako sitä ihan tavallisesta kangaskaupasta? Mitä se suunnilleen maksaa ja kuinka iso pala sitä pitäisi hommata?

 

Netin vaippakaupoista saa, mutta voipi tuurilla olla jossain tavallisessa kangaskaupassakin. Hinta on noin 10-15€/metri, riippuu ainakin väristä ja valmistusmaasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips,

 

tietääkö onko Eurokankaissa vielä PUL BR:ää myynnissä, siis tuleeko sitä lisää tms. Petikossa oli joku aika sitten vaan rullan jämä vaaleanpunaista enkä ehtinyt vaivailla myyjiä kun ohimennen nopsaan poikkesin. Pohdin vaan, että onko nämä jäämässä pois? Kun joku vuosi-pari sitten siellä oli useampaa väriä ja nyt kelpaisi mielummin neutraalimmat värit kun ei tiedä kumpi on tulossa. :grin:

 

Mistä olette tilannet harsokangasta? Katselin, että Kangastukussa olisi jotain kaksinkertaista? Kokemuksia?

 

Entäs parhaat ostoharsot? Kiinnostaisi Disanan luomuharsot ja ehkä Imse Vimsekin luomut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Turun Eurokankaassa oli viikonloppuna vaaleanpunaista ja turkoosia, molemmat pakassa. Muita värejä ei ole ilmeisesti lähiaikoina ainakaan Turkuun tulossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei bodyt toimi enää ollenkaan vaippojen kanssa. Bodyn haaraosa menee lähes aina vaipan reunan alle imaisemaan pisut. girl_sad.gif Housut+paita -yhdistelmällä vaipat pitävät kaiken sisällään ihan hyvin, joten nyt alkoi meillä paitojen hamstraus, niitä kun ennestään aika vähän. Vikat käytössä olleet bodyt ovat 74-80-senttisiä. Onko muilla käynyt näin?

 

Meillä samaa vaivaa. Bodyn jatkopala auttaa, se on bodya kapeampi ja siten ei mene reunojen alle :) Paidat on olleet aika epäkäytännöllisiä ryömivällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai meilläkin on ne jatkopalat kaivettava taas esiin, niin pysyy vaatteet kuivina.

 

Mä olen ehkä ihan vähän yrittänyt unohtaa koko jatkopalojen olemassaolon, kun jotenkin paidat vaan tuntuu nykyään bodyja kivemmilta muutenkin.. Ongelma vaan on siis se, että niitä paitoja pitäis ostaa lisää ja bodyja taas on kaappi pullollaan girl_haha.gif

 

Niin ja tuo keskimmäisen napin kiinnittäminenkin on varmaan hyvä vinkki, pitää kokeilla!

Sukkiksia meidän naperolle ei oikein viitsi näin lämpimillä keleillä enää laittaa :)

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti vaan tulla raportoimaan, että näköjään tämän vuoden äippäpakkauksessa on uudistettu kestovaippavalikoimaa ja mukaan on otettu yksi AIO-vaippa. Hieno juttu, toivottavasti se on monelle toimiva ja rohkaisee kestoilemaan :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piti vaan tulla raportoimaan, että näköjään tämän vuoden äippäpakkauksessa on uudistettu kestovaippavalikoimaa ja mukaan on otettu yksi AIO-vaippa. Hieno juttu, toivottavasti se on monelle toimiva ja rohkaisee kestoilemaan :girl_smile:

 

Huippu juttu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista uusista äp-vaipoista on vielä vaikea mennä sanomaan mitään, kun en ole itse nähnyt. Sellainen käsitys kuitenkin on, että se Kushies Ultra lite AIO on 4-10 kg kokosuosituksesta huolimatta reilua kokoa, ehkä paremmin sopii 6 kg ->. Ja kuten AIO:lla yleensä, ei välttämättä kannata ihan rimppakintulle kokeilla, tulee kaikki ulos lahkeesta :) Toisaalta sitten Bambino Mio -kuoret ovat yleensä vähän naftimpaa kokoa, eli se 5-7 kg kokosuositus kannattaa taas unohtaa ja kokeilla vaikka jo vastasyntyneelle. Toki taas riippuen vastasyntyneen koosta, alle 3-kiloiselle tuokaan tuskin sopii.

 

Odottelen jännityksellä tietoa siitä, millaiset Bambino Mion sisävaipat oikein ovat. Käsittääkseni ovat kyllä muotoonommellut, ei siis prefold, mutta vähän samaan tyyliin kuin Imse Vimsen flanelletet eli ei ole erikseen mitään kiinnitystä. Käytettäisiin siis myös niin, että sisävaippa kuoreen ja molemmat kerralla päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi kiva, että äp:ssa on nyt Imse Vimsejen sijaan 2 erityyppistä vaippaa. Mutta vielä kivampaa olis, jos siellä olis joku kotimainen vaippa jollain kivannäköisellä kuosilla. :girl_in_love: No, saahan sitä haaveilla. :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kestojen pesusta muutama kysymys. Mikä pesuaine niille sopii? Ite ehdin jo käyttää Miniriskiä ennen kuin edes ajattelin asiaa. Ja toinen: voiko tahrojen puhdistamiseen käyttää sappisaippuaa vai tukkiiko se jotenkin kestoja? Jos toi ei käy, niin millä olette kakkatahrat poistaneet kestoista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mikä tahansa pesuaine, joka on valkaisuaineeton (haurastuttaa PUL-kangasta), zeoliititon (jää ärsyttämään ihoa vaippoihin ja aiheuttaa tunkkaisen hajun) ja sisältää saippuaa (tukkii suurina määrinä kuivaliinakankaat) alle 5 %. Sappisaippuaa voi käyttää tahranpoistoon, tosin se voi tukkia kuivaliinoista esim. fleecen, jonka saa tarvittaessa kyllä avattua esipesemällä käsitiskiaineella.

 

Pesuainetta kannattaa muuten käyttää vaippapyykkiin vain kolmannes ohjeellisesta määrästä, jotta välttää pesuainejäämät. Tarvittaessa pesua voi tehostaa parilla teelusikallisella ruokasoodaa (lisätään pesuainelokeroon pesuaineen joukkoon) ja huuhteluaineena voi käyttää lorauksen etikkaa, joka desinfioi ja vedenlaadusta riippuen pehmentää enemmän tai vähemmän vaippoja.

Edited by rouva Tossavainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kestojen pesusta muutama kysymys. Mikä pesuaine niille sopii? Ite ehdin jo käyttää Miniriskiä ennen kuin edes ajattelin asiaa. Ja toinen: voiko tahrojen puhdistamiseen käyttää sappisaippuaa vai tukkiiko se jotenkin kestoja? Jos toi ei käy, niin millä olette kakkatahrat poistaneet kestoista?

 

Mä olen käyttänyt tahroihin sappisaippuaa ja muuten pesuaineena pesupähkinöitä. Niillä pestään meillä ihan kaikki pyykki, ei vain vaipat ja puhdasta tulee kyllä. Kakkatahroihin en ole hirveästi jaksanut paneutua nyt vaippa-aikaan, siistin ne sitten kun/jos alan vaippoja myymään. Toistaiseksi ne ovat vain kosmeettinen epäkohta eivätkä vaikuta käytettävyyteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos rouva tossavainen ja Antsa. Enköhän mä näillä tiedoilla pääse taas vähän eteenpäin tässä kestoasiassa.

 

Noista äp:n kestoista. Mua harmittaa, että vuoden 2009 paketissa ne kestot oli niin pieniä. En ehtinyt itse ajatella kestoja vielä siinä vaiheessa, että noi olisi meidän pojalle sopineet, joten jäi käyttämättä. Tosi ikävää. Hyvä, että nyt tossa uudessa paketissa on hieman isompikokoisia ne kestot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.