Maro

Kestovaipat vol. 2

1000 posts in this topic

^^ Ja kaikella rakkaudella, itse mieluummin keittopesen vaipat ja imut pari kertaa vuodessa kuin huuhtelen jokaisen vaipan jokaisen käyttökerran jälkeen. Ei huvita tehdä lapsen vaipattamisesta turhan monimutkaista, varsinkaan kun noita hajuongelmia ei yleensä tule kuin huonommin sopivista ruoka-aineista (muksulla on maitoallergia ja mahdollisesti yliherkkyyksiä muillekin ruoka-aineille, mutteivät ilmene kuin suolisto-oireina). En myöskään kehtaisi vaatia huuhtelemista päivähoitajilta - riittää, että osaavat kiinnittää puhtaan vaipan oikein ja laittaa likaisen pul-pussiin, mistä sitten heittelen taskut ja imut illalla joko suoraan pesukoneeseen tai likapyykkikoriin.

 

Kuivasäilytyksessä likavaipat säilyivät homeettomina, tahrattomina ja hajuttomina kerran yli viikonkin, kun mies unohti pestä kotiin jääneen vaippapyykin minun ja pojan viettäessä joululomaa mummolassa. :rolleyes:

 

 

Niin. No meitä on niin monta vaipattajaa kun on vaipatettavaa. Mä en koe tuota vaippojen huuhtelua mitenkään erityisen monimutkaisena, tai anti-ekologisena. Huuhtelen yleensä kaikki illalla yhteen syssyyn. Mua äklöttäis jättää ne pissit lemuamaan ja kuivumaan niihin vaippoihin pariks päiväks ja musta tuntuu, että silloin ne vasta pinttyis ne hajut. Ja imutkin huuhtelen. Kastan pariin otteeseen vedessä ja puristan pois ylimääräiset vedet. Ei sen kummempaa. Meillä on myöskin lapsi kotihoidossa, eli kukaan muu kuin minä tai lapsen isä ei niitä vaippoja huuhtele.

 

Mut jännä, että tääkin oman tapansa kertominen tuntuu herättävän antipatioita... Ei vaikka kuinka monta sydämen kuvaa laittaa ja yrittää olla kenenkään tunteita loukkaamatta. girl_sad.gif Se on harmi, ettei pysty omaa äänensävyä saamaan täällä palstalla näihin juttuihin mukaan, jotta lukija ymmärtäis, ettei millään pahalla täällä kirjoittele...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No mut kiva, että kullekin on löytynyt itselleen sopiva tapa pestä :)

 

Meillä huuhdellaan (ja puristetaan kuivaksi) vielä toistaiseksi kaikki vaipat, koska ainakaan mulle ei oo tullut vielä vastaan kakatonta vaippaa girl_crazy.gif Mies on kuulemma sellaisenkin ihmeen nähnyt kerran tai pari. Sit onkin ihan ihmeellistä, kun toi kakkakone toimii vain joitain kertoja päivässä. Sitä odotellessa grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin jakamaan, kun olen nyt muutaman viikon etsinyt minimivaivajärjestelyä kestoilulle. Vauvalla ikää 2 kk, eli maitokakkaa tekee vielä, kakkaa noin kerran vuorokaudessa ihan satunnaiseen aikaan, pissaa about joka vaippaan.

 

Systeemi on nyt tämä: on itse ommeltuja (nojoo, mun tapauksessa äitini ompelemia) kosteussulkukuoria ja imuja. Imut on vanhoista flanelliyöpaidoista jne muutama kerros päällekkäin semmosia ihan vaan päästään pyöristettyjä suorakaiteita, ommeltu reunoista yhteen, ei mitään muotoilua. Kuorissa on kosteussulkukangas ulkopuolella, joku ohut liinakangas sisäpuolella, tarrat joilla menee vyötäröltä kiinni ja kuminauhat reisissä.

 

Vaidan vaipan aina syötön jälkeen (ja tietysti jos vauva tuntuu kitisevän märkää vaippaa tai se vuotaa, jota ei kyllä ole vielä sattunut). Päivävaipaksi pistetään 4 kpl imuja ja sitten kuori vaan päälle. Pissavaippaa vaihtaessa imut menee pyykkikoriin (sellaisenaan, eivät juurikaan haise). Kuori ei yleensä varsinaisesti kastu, kostuu vaan hiukan, joten sen laitan hoitopöydän laidalle kuivamaan ja toinen kuori päälle. Kakkavaipan jälkeen huuhtelen kakkaantuneet imut ja kuoren (meillä on pyykkihuoneessa lavuaari ja käsisuihku) ja nekin vaan sellasenaan pyykkikoriin odottamaan. Kori on semmonen ilmava, yleensä siinä päällimmäiset kuivahtaa suuremmitta hajuitta (tää voi muuttua jahka tyttö alkaa saada kiinteitä, näkee sitten). Kerran viikossa pesen kaiken yhtenä päivänä, 3-4 koneellista tulee mukaanluettuna mun ja tytön arkivaatteet.

 

Yövaippana meillä on vielä kertakäyttövaippa, mutta päivätestailun mukaan harso + se neljä imua pitäisi riittää siihenkin. (Öisin ei vaihdeta vaippaa ellei ole ilmeistä kakkaräjähdystä.) Aion kokeilla myös semmosia all-in-one hienoja pakettivaippoja joita juuri ostin muutaman käytettynä, mutta epäilenpä että koska yo systeemi toimii en jaksa niitä huuhdella ja pestä, saati ostaa niin monta että riittäisivät kertaviikkoiseen pesuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teidän koko viikon vaipat mahtuu yhteen koneelliseen? :girl_impossible: Mä pesen joka toinen päivä, ja 8 kg kone on mun näkemyksen mukaan aika täynnä. Tosin, eipä meillä ole vaippojakaan niin paljon että voisi harvemmin pestä. :girl_sigh:

 

Mä en ole koskaan oikein innostunut AIO-vaipoista, en tykkää että pul-vaipassa on kiinteää imua (paitsi ehkä yksi kerros) koska en usko että se kuivuu narulla ikinä. Normaalisti rummutan imut yhden kerran ja kuivatan loppuun narulla, näin aamulla pesukoneesta otetut vaipat ovat käyttökelpoisia jo iltapäivällä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ne yhteen koneelliseen mahdukaan, kyllä niitä pari kolme tulee. Mä tosiaan käytän vaan noita yksinkertaisia imuja ja harsoja tällä hetkellä, ne ei vie niin kauheasti tilaa, ja yövaippana ja liikkeellä ollessa on kertakäyttöiset. Mä kuivatan ihan vaan narulla, päivä siihen kyllä menee imujen kanssa, harsot tietty kuivuu nopeammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä hankin meidän vessan isohkoon kaappiin Elfan yhden lankakorin, jossa ajattelin että vaippapyykki saa olla aina pesuun asti, kun en uskalla laittaa pyykkikoppaan "tavis"pyykin kanssa samaan. Se on vielä semmonen rottinkikori, joka on vuorattu kankaalla, eli siellä varmaan kyllä homehtuisi.

 

Meillä on siis vauva vasta tuloillaan (huomenna LA, jaiks), ja vaippapyykki on lähinnä pyörinyt käyttöönottopesun oloisena. Kuivausrumpua ei ole. Oon vaan tässä miettinyt kaikenlaista, ja lueskellut täällä paljon, ja nyt sitten tuli tämmönen mieleen:

 

käyttääkö joku vielä vaippapesussa sitä etikkaliemessä, (suljetussa) ämpärissä lilluttamista? onko se parempi/huonompi vaihtoehto kuin esim. tuo metallilankakorissa säilytys? Kokemuksia?

 

Mulla ei oo lähipiirissä ketään kestoilijaa, jolta saisi ensikäden tietoja, ja kaikki tieto on hankittu netistä. Kohtuullinen valikoima on vaippojakin, tiedä sitten miten lähtee käyntiin. Saitte musta siis yhden kestoilijamamman tähän ketjuun mukaan :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä ainakin mietin tota siltä kannalta, että jos vaippoja ei pese joka päivä, niin se vesi pitää ymmäratääkseni kuitenkin vaihtaa päivittäin.. Meillä on kans ELFA-kori, missä on pohjalla sellanen matala muovilaatikko, jonka päällä ritilä. Ei pääse nesteet kaapin pohjalle, mut ilma kiertää vaippojen altakin :) toiseen reunaan on viritetty lankakori, jossa on vauvan vaatteet (ei siis koske niihin vaippoihin). Meillä on kylpärissä tosi huonosti kaappitilaa, joten piti aika kauan miettiä et miten sais ton vaippakuvion toimimaan girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pul-kankaalle ei edes suositella etikassa liotusta, koska kalvo saattaa siitä kärsiä (huuhteluaineena kestää etikan, koska altistus on niin lyhytkestoinen), ja se liotusvesi pitäisi tosiaan vaihtaa päivittäin. Näkisin siis liotussäilytyksen huomattavasti työläämpänä ja myös vaippojen kannalta riskialttiimpana kuin kuivasäilytyksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin. No meitä on niin monta vaipattajaa kun on vaipatettavaa. Mä en koe tuota vaippojen huuhtelua mitenkään erityisen monimutkaisena, tai anti-ekologisena. Huuhtelen yleensä kaikki illalla yhteen syssyyn. Mua äklöttäis jättää ne pissit lemuamaan ja kuivumaan niihin vaippoihin pariks päiväks ja musta tuntuu, että silloin ne vasta pinttyis ne hajut. Ja imutkin huuhtelen. Kastan pariin otteeseen vedessä ja puristan pois ylimääräiset vedet. Ei sen kummempaa. Meillä on myöskin lapsi kotihoidossa, eli kukaan muu kuin minä tai lapsen isä ei niitä vaippoja huuhtele.

 

Mut jännä, että tääkin oman tapansa kertominen tuntuu herättävän antipatioita... Ei vaikka kuinka monta sydämen kuvaa laittaa ja yrittää olla kenenkään tunteita loukkaamatta. girl_sad.gif Se on harmi, ettei pysty omaa äänensävyä saamaan täällä palstalla näihin juttuihin mukaan, jotta lukija ymmärtäis, ettei millään pahalla täällä kirjoittele...

 

Ensimmäisestä viestistäsi tuli tiettyjen sanavalintojen takia sellainen "antakaa, kun täti kertoo oikean tavan" -mielikuva. Pahoittelen, että tulkitsin väärin. On ihan hyvä, että erilaisista omassa taloudessa toimiviksi todetuista tavoista kerrotaan muillekin. Itse olen kuitenkin yrittänyt pitää homman mahdollisimman yksinkertaisena, vähän siihen KISS-tyyliin (keep it simple, stupid :lol:), jotteivät isovanhemmat, päivähoitajat, kerhotädit tms. nurisisi kestovaippojen käytöstä ainakaan siksi, että ne vaatisivat heiltä ylimääräistä työtä. Toivon myös, että aloitteleville kestoilijoille tai kestoilua suunnitteleville kerrottaisiin ensisijaisesti mahdollisimman yksinkertaisista käytännöistä, jottei kestoilu tyssäisi siihen, ettei huvita alkaa huuhtelemaan joka osaa käytön jälkeen, pesemään pul-taskuja ja -kuoria sekä imuja erikseen omilla ohjelmillaan ja pesuaineillaan yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mei, toi onkin hyvä idea toi että on muovi alla ja ritilä päällä, riippuu tietty miten läpimäräksi tää tyyppi pissaa vaippansa... :lol: aattelin ite että siel pohjalla vois pitää ihan harsoa tms., joka imis sen verran ettei vaipoista tiputtelisi mitään siihen alas. Hmm...

 

ja mulla kans on periaate keep it simple, etenkään kun takana ei ole mitään periaatteellista (esim. että meidän vauva käyttää vain ekologista/vain itsetehtyä/tms.), vaan lähinnä se että olen käsityöihmisiä ja vaippojen ompelu on ihanaa, ja lisäksi siinä sitten säästää, kun oon suurimman osan tehnyt itse/saanut lahjaksi/ostanut halvalla, ja kun vertaa nyt kestoihin kulunutta rahamäärää siihen, paljonko kuluisi kertakäyttöisiin, niin huokaan jo nyt helpotuksesta. Vesimaksukin on kiinteä/hlö, joten se nousee joka tapauksessa kun vauva tulee taloon. Pyykkiä on siis varaa pyörittää, ja mukavaahan se on kun ei tarvi odottaa ikuisuuksia pyykkikoneen täyttymistä, terv. meillä pestään pyykkiä nykyisin ehkä 1-2 koneellista viikossa... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen maitokakkavaiheessa vaan viskannut vaipat sellaisenaan odottamaan pesua (toki imun otan vaipan sisältä pois), en niitä koskaan huuhtele erikseen. Käytössä on ollut imse vimsen flanelletet pul-kuorien kanssa ja nyt enenemissä määrin pul-taskut mikrokuituimuilla. Molemmat lapset ovat vauvana kakanneet lähes joka vaippaan.

 

Likaiset vaipat säilytän muovisessa heilurikantisessa roskiksessa, jonne olen vanhasta lakanasta ommellut oikean kokoisen pussin sisälle. Pussi on sitten helppo nostaa kokonaan pois ja kaataa vaipat koneeseen + pestä samalla pussikin. Vaippapyykkiä (samalla myös vauvan 60 asteessa pestäviä vaatteita ja pukluharsoja yms.) pesen kerran päivässä tai joka toinen päivä.

 

Pesuaineena ollaan käytetty jo esikoisen vauva-ajasta asti Erisan coloria ja huuhteluainelokeroon lorautan joka kerta hieman etikkaa. Näin myös vaikka pestäisiin omiakin vaatteita tai lakanapyykkiä. Kuivausrumpu meillä on, mutta pul-kuoret ja -taskut kuivatan ilman sitä. Imut yms. menee kuivuriin ja samalla kun kylppäri lämpenee kuivurin vaikutuksesta, kuivuvat kuoret ja taskut tosi nopsasti siinä vieressä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pyykkikorina semmonen nelikerroksinen vissiin vaatekomeroon tarkoitettu korisysteemi. Ylimimmässä korissa on kirjavat vaatteet (omat ja tytön), seuraavassa vaaleat "puhtaat" (eli muu kuin vaippapyykki), sitä seuraavassa pissavaipat ja pahiten puklatut rätit, ja alimmassa kakkapyykki (myös tahriintuneet vaatteet jne). Korien alla ei oo mitään paitsi pyykkihuoneen kaakelilattia, mutta jos ei ois viemäröity huone niin varmaan laittaisin jonkun muovikorin vielä alimmaksi. Kun pesen niin pesen ulimmästä ensin vaatteet 40 asteessa, sitten 60 asteessa kakkapyykin laittaen sekaan pissavaippaa + likaantuneempia vaatteita tarvittaessa niin että tulee täysiä koneellisia, sitten lopun pissapyykin + vaaleat vaatteet 40 asteessa. Juu kyllä laitan noita sekaisin, enkä ahdistu yhtään. 60 asteen pesussa kuolee kakassa olleet pahikset ja terveen ihmisen pissahan on steriiliä jo lähtökohtaisesti. Joskus pesen vielä 90 asteen koneellisen pahiten tahrautuneita harsoja jne.

 

Musta ei haise pahasti edes viikossa seisten, tosin aika ilmavasti ovat tuossa ja kuivuvat, sen sijaan että jäisivät muhimaan. Eihän ne nyt puhtaalle pyykille tuoksu, mutta sillai että huoneeseen voi mennä ilman että lemu lyö vastaan. Kakkavaipoista siis huuhtelen pahimmat pois, pissavaippoja tosiaankaan en.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

mei, toi onkin hyvä idea toi että on muovi alla ja ritilä päällä, riippuu tietty miten läpimäräksi tää tyyppi pissaa vaippansa... :lol: aattelin ite että siel pohjalla vois pitää ihan harsoa tms., joka imis sen verran ettei vaipoista tiputtelisi mitään siihen alas. Hmm...

 

Kakkavaipat täytyy huuhdella, ja niihin jää (ainakin mulla) sen verran vettä ettei harso riittäisi. Tietenkin, jos oikein kuivaksi rutistaa, niin toimiihan se ehkä sitten.

 

Meillä on WC:ssä vetolaatikossa vaippapyykkikori, ihan muovinen laatikko jossa on kaksinkertaisesta fleecestä pussi. Pussiksi nyt käsivi mikä tahansa lakanakankaasta tehty, mutta mulla nyt on tommonen... Tuo pussi on mun mielestä tosi kätevä: koko pussi vaan sisältöineen koneeseen, ylösalaisin toki koitan ravistella suurimman osan vaipoista pois sieltä. Ei tartte enää käsin mähmiä niitä vaippoja, eikä pöyhiä sitä vaippakasaa - varsinkin kun vuoden vanhalla rupee ne vaipat jo haisemaan aika tujulta. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta alkaa kyllä tuntua, että kaiken järjen mukaan toi vaippojen haju riippuu enemmänkin vauvan suolistofloorasta kuin mistään muusta.. Koska muuten meidän vaippojen pitäisi kyllä haista, ei oo kunnon ilmaiva säilytysjärjestelmiä (kun on niin pieni vessa), en oo tehny keittopesuja tai käyttänyt etikkaa, ja kaiken lisäksi mies vielä usein heittää vaipan vaippakoriin imuine kaikkineen (kun "unohtaa" ottaa ne pois :rolleyes: ). Mutta ei noi meidän vaipat, eikä imut, kyllä haise (kävin äsken haistelemassa pyykkinarulla... :D ) ja siis on tässä nyt jo osa ollut käytössä melkein puoli vuotta. Ja todistetusti mulla on hajuaistikin olemassa. Voisko johtua sitten siitä, että kuivuvat yleensä tosi nopeasti..? Meillä kun on pääosin puulämmitys, niin talvella kuivuvat katonrajassa tosiaan alta aikayksikön ja näin kesäkaudella kuivaan yleensä pihalla.

 

Muoks. Nyt mä oon kyllä alkanut miettiä, että pesupussi tossa vaippakorissa olis tosi kätevä, mutta mitenköhän mä koulutan ton miehen "muistamaan" että ne imut pitää ottaa vaipasta pois... :girl_sigh:

Edited by avena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisestä viestistäsi tuli tiettyjen sanavalintojen takia sellainen "antakaa, kun täti kertoo oikean tavan" -mielikuva. Pahoittelen, että tulkitsin väärin. On ihan hyvä, että erilaisista omassa taloudessa toimiviksi todetuista tavoista kerrotaan muillekin. Itse olen kuitenkin yrittänyt pitää homman mahdollisimman yksinkertaisena, vähän siihen KISS-tyyliin (keep it simple, stupid :lol:), jotteivät isovanhemmat, päivähoitajat, kerhotädit tms. nurisisi kestovaippojen käytöstä ainakaan siksi, että ne vaatisivat heiltä ylimääräistä työtä. Toivon myös, että aloitteleville kestoilijoille tai kestoilua suunnitteleville kerrottaisiin ensisijaisesti mahdollisimman yksinkertaisista käytännöistä, jottei kestoilu tyssäisi siihen, ettei huvita alkaa huuhtelemaan joka osaa käytön jälkeen, pesemään pul-taskuja ja -kuoria sekä imuja erikseen omilla ohjelmillaan ja pesuaineillaan yms.

 

Ok, ei se mitään :) ... Joskus tulee tosiaan väärinkäsityksiä, kun ei tunne ihmisiä kunnolla, eikä tosiaan tiedä mihin sävyyn on ajatellut tekstin kirjoitettavaksi. Kuten edellä, mun kohdalla tässä mentiin siis todella metsään..girl_sigh.gifMulla kun ei todella ole tarvetta eikä välttämättä "kokemusta" ketään lähtemään neuvomaan tai ohjeistamaan mistään vauvan hoitoon liittyvistä asioista yhden vasta reilun puolentoista vuotisen vekaran äitinä, tarkoitus oli todellakin vaan kertoa, että näinkin voi tehdä ja mahdollinen hyöty siitä on ollut ehkä just tuo, että hajuhaittoja koskaan ole ollut. En tiedä, voihan se olla, että sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Missään vaiheessa en sanonut/tarkoittanut että tapani on se ainoa oikea tapa, se on ainoastaan yksi mahdollinen toiminta tapa... Tuo kun kirjoitin kokemuksesta vaipattamisesta tarkoitin lähinnä sitä, että meillä ei tässä tämän ihan vastasyntyneen vaipatuksen alusta lähtienkään ole hajuhaittoja ollut. En siis yrittänyt mitenkään brassailla mahtavilla vaipanvaihtotaidoillani grin.gifgrin.gif Eiköhän me kaikki olla yhtä lahjakkaita vaipattajia kaikki tyynni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole nyt melkein 4 kk kohdalla kertaakaan vaipat haissut (vaikka ei se tarkoita, etteivätkö ne ala haisemaan?) kun ollaan n 2 kk välein keittopesty kaikki vaipat ja säilytys on sellaisenaan muoviämpärissä tiiviin kannen alla. Eli vaipat ovat aavistuksen kosteita pesuun mennessä. Kakkavaipat ollaan huuhdeltu pönttöön ja puristettu pahimmat vedet pois ja sitten ämpäriin märkien pissavaippojen sekaan. Pesuaineena Erisan Color ja silloin tällöin etikka huuhteluaineeksi. Kuivatus narulla. Mutta tosiaan hajuja ei ole tullut vielä ja toi ämpäri on helppo tyhjentää suoraan koneeseen aina, kahden päivän välein suurinpiirtein pestään :)

 

(Vaippoina siis Fuzzeja & Helemiä/Helmiä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mutta mitenköhän mä koulutan ton miehen "muistamaan" että ne imut pitää ottaa vaipasta pois... :girl_sigh:

Ratkaisuehdotuksia otetaan vastaan myös tähän talouteen tuohon lihavoituun ongelmaan :girl_sigh: Varsinkin nyt kun on ilmennyt tuota hajuongelmaa niin "muistaminen" olis erityisen tarpeen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä miehellä on kaksi vaihtoehtoa: joko ottaa ne imut pois vaipoista laittaessaan ne pyykkiin tai vaihtoehtoisesti täyttää pesukoneen (ja ottaa ne imut erilleen siinä vaiheessa). Mies on valinnut ensimmäisen vaihtoehdon. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä huuhtelen kakkavaipat/kakkaiset imut siten että reunasta kiinni, vessanpöntön sisäreunaa vasten roikotetaan ja bideesuihkulla suihkastaan. Sitten vaippapyykkiämpärin reunalle kuivumaan.

 

Pisssaiset vaipat pistän vaan siihen pyykkiämpärin reunalle kuivumaan ja seuraavana aamuna heittelen ne sinne ämpärin pohjalle kuivina. Ei siis mitään etikkaliemiä keitellä täällä, kuulostaa hurjan työläältä!

 

Enkä käytä pesussa mitään huuhteluaineita, edes etikkaa. Eivät haise ainakaan vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisko joku valasta mulle mikä se piimäliotus on mistä aina välillä lukee muilla foorumeilla, mutta missä kukaan ei kerro mikä se on. Eli mikä se on, miten se tehään, onko väliä mitä piimää, kuinka kauan liottaa ja kestääkö pul-vaipat sen vaikka ei ilmeisesti etikkaliotusta kestä kuitenkaan vai onko kaikki liotus NOUNOU?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole nyt melkein 4 kk kohdalla kertaakaan vaipat haissut (vaikka ei se tarkoita, etteivätkö ne ala haisemaan?) kun ollaan n 2 kk välein keittopesty kaikki vaipat ja säilytys on sellaisenaan muoviämpärissä tiiviin kannen alla.

Ihan pikkuvauvallahan pissa on yleensä aika hajutonta ja ne hajut lisääntyvät kunnolla vasta kiinteän ruoan tullessa kuvioihin. Meillä saatiin joku ekat puoli vuotta nauttia hajuttomasta vaipparoskiksesta kunnes sitten hajut alkoivat pikkuhiljaa lisääntyä ja nykyään vaipparoskiksen avatessa sieltä leijailee sellaiset tuoksut, että taju meinaa lähteä. :wacko: Mutta puhtaat vaipat meillä ei ikinä haise vaikka olen tosi laiska keittopesemään vaippoja, imut muistan pestä korkeammassa lämpötilassa ehkä joka toinen kuukausi ja taskut olen keittopessyt tasan kerran. Ja poika tosiaan pissaa paljon ja paineella eli imut on aina kyllä ihan märkiä pesukoriin joutuessaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo mä olen samaa mieltä, että meillä alkoi pissavaipat haista selkeästi kun kiinteät tuli kunnolla kuvioihin 6kk paikkeilla :girl_sigh:

 

 

^ Meillä miehellä on kaksi vaihtoehtoa: joko ottaa ne imut pois vaipoista laittaessaan ne pyykkiin tai vaihtoehtoisesti täyttää pesukoneen (ja ottaa ne imut erilleen siinä vaiheessa). Mies on valinnut ensimmäisen vaihtoehdon. :grin:

Haa, hyvä pointti! Meillä kun on uus pesukone niin on ihan innoissani ite pessyt kaiken pyykin! Nyt pesuvuorot uusjakoon! :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillähän oikeastaan vaipat alkoi haista kanssa nyt kun on kiinteet, mutta noi on myös käytettyinä ostettu kaikki eli ei mitään hajua onko niitä miten keittopesty yms.

Ja sit kun meillä on tuollainen kirppu tuo tyttö että fuzzeistakin menee edelleen ylärivin napit tiukimpaan ja reisien napit toiseen nappiin eli aika pieniin säädöksiin. Ja tuosta päätellen vaippoja käytetään vielä pitkään ja olisi kiva jos ne ei haisisi. Muutama noista ois tarkoitus myydä eteenpäin ja jättää vain söpöimmät säästöön enkä mä kehtaa mitään haisuleita laittaa myyntiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin uuden ketjun sikali mikali kukaan tata haluaa tallentaa.

Jotain muutakin piti sanoa, mutta meilla herattiin nyt kesken unien grrr!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.