Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Penni

Keskosen/keskosten jälkeinen raskaus

33 posts in this topic

Mitenkäs teillä keskosäideillä on seuraava raskaus mennyt ja miten sitä on seurattu? Mä sain juuri ekan äitipoliajan rv 19+5. Vissiin siinä samalla käynnillä on rakenneultrakin, siitä ei kyllä ollut mainintaa mutta oletan näin. Tosi kiva, että pääsee seurantaan ja toi puoliväli on musta hyvä aika aloittaa mun tapauksessa, kun tyttöjä odottaessa rakenneultran ja rv 24+2 välillä oli alkanut paikat aueta mulla. Tällä hetkellä on siis vasta rv 5+6 joten aika nopeaan tuli noi ajat, ihan hirvittää kun ei ole edes ar-ultrassa vielä käyty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan tuttuja tuolla monikkoperheiden osastolla, mutta vastaan nyt tännekin.

 

Ensinnäkin onnittelut alkaneesta raskaudesta. Toivotaan, että kaikki menee loppuun asti hyvin.

 

Meillähän esikoinen syntyi rv 33+1 ja kaksoset 27+4 (vedet meni 25+5). Kolmas raskaus jännitti ja pyysin/vaadin aktiivisesti tiiviimpää seurantaa äitiyspolilla, mihin ei kuitenkaan suostuttu edes taustojen vuoksi. Olin äärettömän pettynyt ja jännittynyt, kun kolmannessakin raskaudessa taas supisteli ahkeraan. Lopulta sain ahkeralla yrittämisellä muistaakseni yhden ylimääräisen ultran ja periaatteellisen luvan soittaa ja tulla käymään jos supistukset alkaa epäilyttää. Käytännössä tuo ei kuitenkaan toiminut, kun soitin huolissani, niin aikaa ei olisi annettu. Näin oli myös edellisessä raskaudessa.

 

Täytyy siis sanoa, että meillä ei kyllä ollut mitään seurantaa kolmannessa raskaudessa, vaikka taustalla oli jo kaksi ennenaikaista synnytystä. Vasta sitten alkoi tapahtua äitiyspolin puoleltakin, kun kävin yksityisellä tarkostuttamassa tilanteen ja siellä huomattiin kohdunkaulan olevan jo hyvin lyhyt ja kohdunsuun pikkasen raollaan. Tämä tapahtu viikolla 29+. Olinkin sitten vuorokauden synnytysosastolla seurannassa, mutta pääsin vielä kotiin vuodelepoon. Sen jälkeen vasta alettiin seuraamaan kahden viikon välein ja lopulta päästiin viikolle 38+1.

 

Onko tuo sinun aikasi äitiyspolille ihan vaan seurannan aloitamista varten vai luuletko, että on vain normaali rakenneultrakäynti? Tosi hienoa, jos saat tiiviimpää seurantaa. Mua ainakin stressasi kovasti se ennenaikanen supistelu ja sen pohtiminen ollaanko taas "muuttamassa" keskolaan tämänkin vauvan kanssa.

 

Tsemppiä!! Vaadi itsellesi omat oikeutesi seurantaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Tosi harmi, ettet saanut seurantaa mutta toisaalta hienoa, että pääsit noin hienoille viikoille!

Soitin äsken äitipolille ekaa ultra-aikaa vaihtaakseni ja kysyin samalla tuota seurantaa. Mulle on historiani takia laitettu rakenneultran yhteyteen erikoislääkärin aika. Käytännössä kuulemma erikoislääkärin tekemä ultra ja mahdollisesti muita tutkimuksia. Silloin aion kyllä vaatia lisäkontrolleja, koska mulla oli kriittiset viikot juuri rakenneultran ja rv 24 välillä (sillä välillä oli kohdunkaula hävinnyt ja olin 3cm auki. Toivottavasti nyt pääsis vähemmillä supistuksilla ja kunhan nyt ensin näkis monta siellä on (tunne on että yksi) ja että menis paremmin kuin edellinen, km raskaus. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on nyt tulossa vauva keskosena syntyneiden kaksosten jälkeen ja mulle oli laitettu lääkäriaika rakenneultran yhteyteen. Tyttöjä odottaessa oli etinen istukka ja jouduttiiin tekemään elektiivinen sektio rv 34+2 sekä kohdun embolisaatio joten halusivat tsekata istukan paikan ja kohdun tilanteen. Sitten sain rakenneultran yhteydessä synnytystapa-arvion ja pelkopoli ajan raskausviikolle 34 että voidaan vielä katsoa vauvan kokoa, tarjontaa ja kohdun tilannetta. Ihan kiva että nyt koitetaan vähän ennakoida ettei tule sellaista sirkusta kuin edellisellä kierroksella..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla, että olet saanut riittävän äitipoliseurannan. Mulla on kanssa siinä rakenneultran yhteydessä lääkäriaika. Mä aion kyllä pyytää siitä mahdollisimman pian seiraavan ajan, koska mulla se kriittisin aika oli juuri siinä rakenneultra- 24+2 välillä, jolloin paikat lähtivät aukeamaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle terkka sanoi laittavansa lähetteen äippäpolille juurikin tuon ennenaikaisen synnytyksen takia eli vissiin olisi sitten joku ylimääräinen käynti tulossa. Ja synnytystapa- arviokin tulee kuulemma automaattisesti kun ensimmäinen synnytys on tapahtunut sektiolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi yllättäen viikolla 34+5. Synnytys käynnistyi spontaanisti vesien menolla ja 5 tuntia myöhemmin poika oli jo maailmassa. Mitää syytä keskosuudelle/synnytyksen käynnistymiselle ei löytynyt. Oli hyvän kokoinen (2490g 45,5cm) ja reipas, jäntevä poika joka pääsi heti vierihoitoon. Kotiuduttiin yhdessä 5. päivänä synnytyksestä, kun bilirubiiniarvot lähti laskuun. Jo loppulausuntoon lääkäri oli laittanut että "seuraavassa raskaudessa ylimääräinen cervix-kontrolli neuvolassa viikolla 24 ja vkosta 28 -> seuranta äitipolilla". Kaksi kertaa kävin (viikot 28 ja 32) ylimääräisessä ultrassa eikä mitään muutoksia kohdunsuulla ollut (tosin, ei ollut esikoisestakaan mitään merkkejä, viikkoa ennen syntymää kohdunkaula 4cm ja -suu tiukasti kiinni). Tämä kakkonkaan ei laskettuun aikaa odotellut, mutta pääsi kuitenkin täysiaikaiseksi syntyen rv:lla 37+3 3502g ja 49,5cm kokoisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt ollut yksi ylimääräinen kontrolli rakenneultran yhteydessä ä-polilla. Seuraava on n. rv 25 samassa paikassa. Lisäksi on ollut pari ylimääräistä neuvolalääkärin käyntiä. Mulla on onneksi tosi hyvä neuvolalääkäri! Toistaiseksi kontrolleissa on ollut kaikki hyvin, vaikka jonkin verran supistuksia on tullutkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kävin sitten NKL:n päivystyksessä, kun supistukset on lisääntyneet ja niitä tulee myös levossa. Näytti kuitenkin vielä olevan kaikki hyvin, tosin kaulaa oli n.38mm, mikä on muutamaa millimetriä vähempi kuin aiemmin. Voi kyllä johtua myös mittaajasta (siis ihan ultralla mitattiin) ja siitä, että otti mitan tosi nopsaan. Noh, kuitenkaan ei ole nyt syytä vielä paniikkiin ja hyvä niin, koska viikkoja vasta 22+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on mennyt ihan mukavasti. Yhden viikon olin jo aiemmin sairaslomalla supistusten takia, mutta ne siitä sitten rauhoittui.

Nyt olen sairaslomalla selän takia pari viikkoa.

Toistaiseksi ei kuitenkaan ole mitään viitteitä raskausmyrkytyksestä tai hepatogestoosista (joiden takia esikoiset syntyivät ennen aikojaan), joten siinä mielessä kaikki on hyvin.

Viikkoja mulla on nyt 31+4.

Vajaan viikon päästä on se ylimääräinen ä-poli käynti edessä.

Edited by Monnax

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko teidän kanssa käyty joko synnärillä tai neuvolassa palaveria ja diagnostiikkaa ennenaikaisuutenne mahdollisista syistä ??

 

omalla kohdallani ei. kukaan ei ottanut sitä esille paitsi minä itse hetkenä kun lastenlääkäri synnärillä tuli kiireisesti luokseni ja sanoi että jos minulla on JOTAIN TODELLA TÄHDELLISTÄ KYSYTTÄVÄÄ niin hänellä olisi nyt pari minuuttia aikaa. ja vastaukseksi sain nopean oppikirjamaisen luettelon teoreettisista syistä.

 

eikö näitä kukaan halua seuloa jo tieteellisen tutkimuksen nimissä ?????:skilletgirl:

 

onko se yhdentekevää ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko teidän kanssa käyty joko synnärillä tai neuvolassa palaveria ja diagnostiikkaa ennenaikaisuutenne mahdollisista syistä ??

 

omalla kohdallani ei. kukaan ei ottanut sitä esille paitsi minä itse hetkenä kun lastenlääkäri synnärillä tuli kiireisesti luokseni ja sanoi että jos minulla on JOTAIN TODELLA TÄHDELLISTÄ KYSYTTÄVÄÄ niin hänellä olisi nyt pari minuuttia aikaa. ja vastaukseksi sain nopean oppikirjamaisen luettelon teoreettisista syistä.

 

eikö näitä kukaan halua seuloa jo tieteellisen tutkimuksen nimissä ?????skilletgirl.gif

 

onko se yhdentekevää ??

 

Miekin kovasti asiaa kyselin ja arvuuttelin sairaalassa, mutta kaikki oli niinkun pitikin (istukka ok, ei tulehduksia tms..) eikä ketään tuntunut hirveästi kiinnostavan miksi esikoinen lähti niin yhtäkkiä syntymään. Kuulemma oli vaan valmis. Miun kohdalla epäiltiin myös väärää la:ta, mutta aika kummallista se olis ollut, koska plussakierrossa tein ovistestejä ja molemmissa ultrissa vauva vastas täysin viikkoja viim. kuukautisten mukaan. En itekään sitten jäänyt asiaa sen enempää murehtimaan ja märehtimään. Kaikki oli kuitenkin hienosti. Ja tiesin että seuraavassa raskaudessa kontrolloidaan. Aina (ja käsittääkseni melko useinkin) näille ei löydy syytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän näistä (ainakin täällä) ihan rutiinina katsotaan esim. johtuuko keskosuus äidin tulehduksesta tms. Käsittääkseni on kuitenkin niin, että jos ennenaikaisuus ei johdu tulehduksestya, eikä äidin rakenteellisesta poikkeamasta, niin "mitään syytä ei ole". Eli ei siinä mikään kiinnostuksen määrä auta, kun niitä syitä, joiden tiedetään aiheuttavan ennenaikaisuutta on hyvin rajallinen määrä. Jos nuo ei natsaa, niin sitten kyse on vaan huonosta tuurista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille syntyi keskosvauva siksi, että raskausmyrkytykseni meni niin pahaksi, että oli pakko leikata. Mietinkin, että tietääkö kukaan onko mahdollisessa uudessa raskaudessa tiiviimpi seuranta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullahan ekat syntyivät ennenaikaisesti vain siksi, että mulla on herkästi supistelevainen kohtu ja lisäksi paikat aukesivat mitattömillä pikku suspistuksilla. Ei ollut tulehduksia eikä mitään muutakaan "vikaa".

 

Tässä tokassa raskaudessa alkoivat paikat aukeamaan vasta rv33+1, jolloin oli säännöllisiä supistuksia. Ne kuitenkin loppuivat ja selvisin parin päivän sairaalalevolla (sain kortisonit). Tyttö kuitenkin syntyi vasta 42+0 käynnistyksen jälkeen, vaikka 37+0 olin jo 2cm auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Empsu, joillakin on ollut tiiviimpää seurausta vastaavissa tilanteissa, toisilla taas ei... Riippunee sekä neuvolasta, sairaalasta että äidin aktiivisuudesta. Joka tapauksessa kenties vasta loppua kohden seuranta tiivistyisi? Kannattaa olla itse aktiivinen sitten kun aika on ja kysellä seurannan perään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille syntyi keskosvauva siksi, että raskausmyrkytykseni meni niin pahaksi, että oli pakko leikata. Mietinkin, että tietääkö kukaan onko mahdollisessa uudessa raskaudessa tiiviimpi seuranta?

 

Mulla on sama tausta kuin sulla (raskausmyrkytys syynä pojan keskosuuteen), ja nyt olen uudestaan raskaana. Mulla alkaa tiiviimmät seurannat äitiyspolilla rv 24 alkaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista!

 

Meillehän Poitsun olemassa olo on lapsettomuustaustalla aivan ihme, joten voi olla, että toista ei kuulu, ei näy, mutta jos kuitenkin joskus... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko tulla tänne hehkuttamaan! Näyttää nimittäin siltä että tämä raskaus kestää kauemmin kuin edellinen. girl_dance.gif Nyt on 33+2 ja poika syntyi 33+3. Ei ole mitään raskausmyrkytyksen merkkejä ilmaantunut. Ja vaikka niitä nyt alkaisikin tulla niin ei haittaa, päästään vamasti pidemmälle. Ja vauvan kokokin on arvioitu jo selvästi isommaksi kuin mitä esikoinen oli syntyessään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upeaa Bambi! Tänään on JUST SE PÄIVÄ! :girl_wink: Uskon että pääsette vielä monta viikoa eteenpäin ja saat nauttia raskaana olemisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen syntyi 34+2, synnytys alkoi lapsivesien menolla - eikä selitystä keskosuuteen selvinnyt (paikatkin oli kiinni vielä 9 tuntia ennen synnytystä). Kuopuksesta supistelin 20 raskausviikolta lähtien, olin säännöllisessä seurannassa 3-4 viikon välein. 33+6 sain kortisoonit ja estopiikit, kun tuli ihan säännölliset supistukset - raskaus oli täynnä ennenaikasuuden "pelkoa". Pikkusisko lopulta tuli kuitenkin maailmaan vasta 37+4 ihan täysaikasena lipsrsealed.gif.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen siinä rajoilla, onko meidän lapset keskosia vai ei. Esikoinen syntyi käynnistettynä rv 36+5 ja kuopus niin ikään käynnistettynä rv 36+2. Nyt olen taas raskaana ja jos raskaus etenee loppuun asti, niin jännittää, joudutaanko taas käynnistämään ennenaikaisesti tai tuleeko vauva muuten ennen aikojaan ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen syntyi viikolla 34, syy tähän ei koskaan selvinnyt. Lähdin käymään kontrollissa kovien selkäkipujen takia ja niinhän siinä kävi, että synnytys oli käynnissä jo kovaa vauhtia. Nyt toista odottaessa ainakin neuvolasta sanoivat, että loppuraskaudesta seurattaisiin tarkemmin ja olisi ylimääräinen ultrakin. Toivon todella kovasti, että tämä kakkosasukki viihtyisi masussa täysille viikoilla saakka. Katsotaan kuinka käy.

 

Onko kellään muuten kokemusta lapsivakuutuksen ottamisesta, kun ensimmäinen tai edellinen lapsi on syntynyt keskosena? Saako mistään normaalia lapsivakuutusta ennen lapsen syntymää vai tuleeko siihen jotain erityisehtoja ennenaikaisuuteen liittyen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lapsivakuutus Tapiolasta, eikä siinä hakulomakkeessa kysytty mitään sellaista mihin olisi pitänyt mainita esikoisen keskosuudesta. Saatiin vakuutus siis myös kuopukselle, esikoinen syntyi keskosena ja jotain siihen liittyvää vakuutuksesta on korvattukin, joten vakuutusyhtiössä kyllä varmaan näkivät tilanteen vaikka lomakkeessa siitä ei mainittu. Jos keskosuuden syy on raskausmyrkytys niin silloin voi olla nihkeä saada vakuutusta ennen syntymää. Se kai uusiutuu herkästi ja sitä kysyttiin lomakkeessa ihan suoraan. Sama voipi koskea diabetesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0