Annma

Olisi ihana nimi MUTTA...

389 posts in this topic

mä en osaisi antaa lasteni nimiksi kummankaan exien nimiä. muita sellaisia ehdoton ei-nimiä on tietyt menneisyyden nimet, joiden ajatteleminenkin aiheuttaa huonoja fiboja. vaikka olisi kauniskin nimi, niin mielleyhtymän takia en voi edes harkita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimiä on jäänyt käyttämättä monestakin syystä. Joko eivät ole kelvanneet puolisolle (molemmin puolin..) tai sitten lähipiirissä on samannimisiä juuri kastettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin halunnut toiselle tytöllemme ihanan nimen, mutta kirjoitusasu on suomenkieleen vähän huonosti sopiva, ja sanasta suomalaisittain lausuttuna olisi tullut jotain ihan muuta kuin ihana nimi... :(

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastedes aion pitää nimi-ideani vain itselläni. Miulla oli pitkään yksi suosikkinimi tytölle, johon kaveri myös tykästyi ja koska hänelle ei lapsia ole tulossa kuulemma piiiiitkään aikaan, niin hän sitten antoi nimen koiralleen. Että kiitos, siinä meni se sitten. (tosin en tiedä tietysti vielä onko tulossa tyttöjä vai poikia vai yksi molempia, mutta harmittaahan tuo silti)

 

Toinen, mikä pilaa kivoja nimiä on laaja ja läheinen suku. Miulla on pelkästään serkkuja kymmeniä plus sitten kaikki tädit ja sedät ja miehen puolen suku ja koska ollaan suvun kanssa paljon tekemisissä, en haluaisi, että suvussa olisi kokonimikaimoja (tai edes etunimikaimoja) lapsille. Mutta valitettavan monet kauniit nimet on jo sukulaisilla käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nimeä mietittiin melkein ristiäisiin saakka. Siinä kerettiin käymään kaikki mahdolliset läpi ennen kuin sopiva nimi löytyi. Jotenkin tuntui siltä että joka nimen joku uuvatti oli käyttänyt pilalle. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Exän kolmas nimi on aina ollut yksi suosikkinimistäni ja se olisi toiminut niin hyvin tuon meidän pojan toisen nimivaihtoehdon kanssa. Harmittaa vähän, mutta ei onneksi paljoa kun ykkösnimivaihtoehto nyt jää voimaan, sillä kastetaan ja poikakin on ihan nimensä näköinen. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä suurin syy on kyllä nuo tutut, joiden lapsilla on niin kauniita nimiä! Kutsumanimeksi ei haluta antaa sellaista, joka on jollain melko samanikäisellä lapsella, joiden kanssa ollaan aktiivisesti tekemisissä.

Mulla on ollu nuoruudesta saakka kolme tytön nimeä, joista pidän erityisesti, eikä niitä ole kellään aivan lähipiirissä. Kuitenkin näyttää nyt siltä ettei niitä tule meidän vauvalle, jos se on tyttö. Tässä syyt: Yksi näistä nimistä pongahti 2000-luvulla nimitilastoihin aivan yhtäkkiä (itse pidin siitä jo 90-luvulla kun sitä ei vielä ollut Suomessa juuri kellään) ja 2000-2010 lähes 10 000 suomalaistyttöä sai tämän nimen. Ei käy enää, en halua että meidän lapsella on sellainen nimi, joka on kaikkien isosiskoilla. Toinen nimi on hieman ruotsinkielinen ja olisi minusta ollut ihanaa antaa, koska anoppini suku on ruotsinkielinen ja tämä olisi muistuttanut myös anoppini nimeä (kuitenkin suomessa melko paljon käytetty tytön nimi) mutta eräs umpisuomalainen kaverini päätti antaa tämän nimen tytölleen. Sinänsä ei muuten haittaisi vaikka ollaankin jonkin verran tekemisissä, mutta kun tämän lapsen kummi on erittäin hyvä ystävä meidän kanssamme ja tulisi olemaan myös meidän vauvallemme läheinen, niin ei tätä ainakaan kutsumanimeksi. Muu nimi voi kyllä olla. Kolmas nimi ei rimmaa nykyisen sukunimemme kanssa sitten ollenkaan, on aivan liian hienon kuuloinen meidän tuikitavalliseen suomalaiseen sukunimeen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette nimistä, jotka ovat olleet viime vuosina annettujen etunimien kärjessä? Siis että voiko yleisen nimen antaa lapselleen? Olemme mieheni kanssa kutsuneet vauvaamme rakenneultrasta lähtien yhdellä viime vuosien suosituimmista etunimistä. Miehelleni ei oikein muu nimi kelpaa. Minäkin pidän tästä nimestä, mutta miltä lapsesta tuntuu jos hänellä on paljon kaimoja sitten myöhemmässä elämässään? Minulla kun ei nimen yleisyydestä ole mitään kokemusta, en tunne omannimisiäni yhtäkään. Tosin jos suosituimpia etunimiä annetaan n. 400 tytölle/pojalle vuodessa, niin tuleeko niitä kaimoja sitten NIIN paljon vastaan?

Tosi kakspiippunen juttu... Pidän nimestä, mutta häiritseekö tuo yleisyys sitten myöhemmin minua tai lastamme? Kommentoikaa joku jotain tähän pulmaan :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Amalia-: Mun nimeni oli monta vuotta suosituimpien nimien top3:ssa ja kaimojakin oli koulussa samassa ikäluokassa muutama, mutta en mä ainakaan ikinä asiasta mitenkään kärsinyt. Oikeastaan se oli vähän kivaakin joskus pienenä. Oli jännää, että jollain oli sama nimi kuin minulla ja se oli silti ihan erinnäköinen ja muutenkin erilainen! Ja lempinimiäkin usein keksitään, joten harvemmin ihmiset menee sekaisin. Nykyään niitä suosituimpiakaan nimiä ei anneta ihan samassa mittakaavassa kuin joskus 80-90-luvulla, eli ei niitä kaimoja varmasti niin hirveästi tule vastaan, joten en mä kivaa nimeä jättäisi pelkästään yleisyyden takia antamatta, jos muuten siitä kovasti tykkäisin :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mua ainakaan haitannut pienenä, että itselläni oli ala-asteella jonkun vuoden 4 kaimaa girl_crazy.gif. Eikä nimeni ollut oikeasti mitenkään yleinen, oli vaan sattumien summa tuo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua ainakin pienenä häiritsi se, että mulla oli harvinainen nimi, enkä tuntenut ketään samannimistä :girl_sigh: Tai nimi on mun ikäluokassa harvinainen, muuten ihan "tavallinen".

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun nimi on ollut kolmen suosituimman joukossa sinä vuonna kun olen saanut nimeni ja mulla ei ole koskaan ollut samalla luokalla yhtään kaimaa. Yksi kaima on ollut harrastuksissa ja hänkin oli monta vuotta nuorempi. Meidän neidin nimi on tämän hetken suosituimpia, sitä vähän aikaa mietittiin, mutta oman kokemuksen mukaan ajateltiin että se ei haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joonas on kiva mutta jää käyttämättä, koska mieleen tulee Jone Nikula. Matias on myös kiva mutta valitettavasti jo monella sukulaisella käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jää käyttämäti tosi monta kivaa nimeä, koska jollain sukulaisella tai tutulla on sama nimi. Muutenkin mulle vaikuttaa tosi paljon erilaiset mielikuvat siihen millaisilta ne nimet "maistuu". Vaikka olisi kuinka kaunis nimi, mutta se on ollut jollain pönttöpäällä joskus ammoisina aikoina niin pilalle meni koko nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pidän kovasti nimestä Est(h)er/Esteri. Mutta en voi antaa sitä, koska ihan varmasti lapsi kuulisi sen rimpsun Esteristä ja sen perseestä... :girl_to_take_umbrage2::girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä haluaisin antaa etunimeksi yhden nimen (joka on myös äitini toinen nimi), mutta mies sanoo että se on vanhan mummon nimi ja ei voi antaa kuin toiseksi nimeksi :skilletgirl: Aion kyllä vielä ylipuhua sen.. onneksi on vielä monta kuukautta aikaa :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin pitkään haaveillut, että antaisin mahdolliselle tytölle nimeksi Leni, mutta mieheni sanoo sen kuulostavan Itä-Saksan naisten kuulantyöntöjoukkueen johtajan nimeltä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin pitkään haaveillut, että antaisin mahdolliselle tytölle nimeksi Leni, mutta mieheni sanoo sen kuulostavan Itä-Saksan naisten kuulantyöntöjoukkueen johtajan nimeltä grin.gif

 

^Mä olen kanssa ihastunut tähän nimeen, edelleen. Voisi toimia jos toinen tyttö tulisi. MUTTA mieheni mukaan genetiivi on entinen "hirmuhallitsija" joten kuulemma ei missään nimessä... girl_sad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jäi myöskin Leni-nimi käyttämättä samasta syystä kuin minkä tiukut mainitsi. Muuten olisi tosi ihana nimi :lipsrsealed:

 

Mies on tosi tarkka naissä asioissa, mm.lasten nimissä ei saa olla kahta ässää peräkkäin esim. Saara Sofia ei tulisi kysymykseenkään. Hollannissa kun käyttävvät allekirjoituksessakin vaan yksiä kirjaimia niin näyttäisi kuulemma tosi pahalta S.S. Virtanen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdoton suosikkinimi pojalle meni siihen, että miehen serkku laittoi sen poikansa nimeksi :girl_mad:

Lauri olisi kiva nimi, mutta siinä on ongelmana se, että ainakin englanninkielisissä maissa sitä luultaisiin tytöksi. Ja kaverin exän nimi oli Lauri. Leosta tykkäisin myös kovasti, mutta työkaverilla on Leo-niminen poika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olisin aina tahtonut tytölle toiseksi nimeksi Astrid, ja mun mielestä se on yhä yksi kauneimmista nimistä, joita tiedän. Miehen mielestä se on kuitenkin liian ruotsalainen ja mummomainen? Pöh sanon minä.girl_mad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

fumfum Meillä oli myös mietittynä lapselle valmiiksi nimi (nimi viittasi myös isukkiin), mutta sitten miehen setä vaimoineen valitsi lapselleen sen nimen :hysteric: Suu loksahti ristiäisissä auki, kun nimen kuulin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä Otto olis aivan ihana nimi pojalle. Muttakun entinen poikaystäväni, ehkäpä jopa se vakavin ennen aviomiestäni, on Otto, niin jotenkin tuntuisi oudolta antaa se nimi omalle lapselle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now