Annma

Olisi ihana nimi MUTTA...

389 posts in this topic

On hankalaa, kun on ollut paljon lasten kanssa työn puolesta. Moni hyvä nimi on saanut kasvot ja sen takia jää käyttämättä. R-nimet jää käyttämättä myös, sillä itselläni on hankaluuksia sen lausumisessa. Käyttämättä jää myös ihanat suomalaiset luontonimet, sillä mies ei niistä pidä. Se ehkä hankaloittaakin nimimietintää eniten, että yhteistä nimimakua on haastavaa hahmotella :girl_sigh: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tietyt nimet jääneet heti kättelyssä negatiivisten tuntemuksien takia, tai sitten miehen suvussa (josta löytyy varmaan sata ja yksi lasta..) se on jo käytössä jollain serkun tytöllä tms. Myös osa mielestäni kauniista nimistä, jotka sisältävät R-kirjaimen, on jouduttu luopumaan miehen lievän r-vian takia. Itse tykkään yksinkertaisista suomalaisista nimistä, mies taas tykkää hieman erikoisemmista, joten keskustelua riittää.. Onneksi ei nimettävä aivan vielä putkahda pihalle. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emil on kaikkien aikojen suosikkini, mutta se löytyy lähipiiristä :(

 

Aaron on myös ihana, mutta löytyy niin ikää lähipiiristä.

 

Tyttöjen nimistä Elin on ihana, mutta koska ei olla suomenruotsalaisia niin ei toimi. Siitä saa liian ruman väännöksen suomenkielisten suussa :angry: Tietty jos sen kirjoittaisin Eelin..? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi jumavee. Mä opin tänään, että miehen veljen vaimolla on just se toinen nimi, minkä mä olin päättänyt, että tulee meidän lapsen (jos joskus sellainen saadaan ja se on tyttö) toiseksi nimeksi. Se siitä sitten, kun en mä ihan noin läheisen ei-sukulaisen mutta kuitenkin sukuun kuuluvan ihmisen mukaan halua lastani nimetä. :rolleyes:

 

Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä kun en oo edes raskaana. :grin:

 

Muoks. Pari päivää asiaa ajateltuani totesin, että tästä huolimatta mä voin ihan hyvin antaa lapselleni tuon toisen nimen. :girl_haha:

Edited by Elkku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie oon halunnu antaa tytölleni jo vuosia nimen Emma. Ehotin esikoiselle, ei käyny. Ehotin toiselle, ei käyny vieläkään. Nyt kolmanne kohalla vaan ilmotin miehelle, että tytöstä tullee Emma (PISTE!!). Ja nimi sopisi noihin kahteen muuhunki hyvin, joten en antanu miehelle nyt enää muuta mahollisuutta. MUTTA.. Mua alko tökkimään juuri se asia, että kyseinen nimi on ollu niin monena lähivuotena (ainaki kahtena) Suomen suosituin tytönnimi enkä siksi halua nimeä tälle ipanalle. Aivan ihana nimi yhä, mutta ei tule meän prinsessalle. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni myös Fanny on ihana nimi, mutta jää käyttämättä sen englanninkielisen merkityksen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miusta tytön nimi Ingrid ois ihana mutta suomalaisen sukunimen kanssa ei passaa. Myöskään mitkään S-kirjaimella alkavat eivät käy, liekkö miulla joku angsti jäänyt päälle entisenä s-vikaisena :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä pidän luontonimistä, mut mies ei. joten ne on out paria nimeä lukuunottamatta, koska mulla on niille hyvä perustelu. myös meillä on toi että joku ihminen on nimen "pilannut" niin sitä ei voi käyttää. myöskään lähipiirin nimiä ei haluttaisi käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on todella nirso mies nimien suhteen, joten monet mielestäni hyvät nimet jää meillä tyystin käyttämättä... Tai eipä niitä lapsiakaan oo suunnitelmissa koko nimilistani verran, mutta kuitenkin ;) Mies keksii aina jonkun ihme selityksen miksei nimi käy (tyyliin joku ala-asteen luokkakaveri ollut samanniminen, tai ihan tavallisistakin nimistä sillä tulee outoja mielleyhtymiä). Onneksi meillä on kuitenkin parin vuoden miettimisen jälkeen kasassa yksi nimi kummallekin sukupuolelle (toisilla nimillä siipalle ei ole väliä, huh) josta kumpikin tykkää hulluna, joten toivoa sopii ettei kukaan tuttu nappaa noita nimiä ennen kuin meidän pikkuinen (rv 4+4) ehtii syntyä skilletgirl.gifgrin.gif

 

Tyttöjen nimistä "epäkelpoja" ovat esim. Liia, Unna, Alise, Louna, Tekla... Pojista taas mm. Kauri (okei, myönnän itekin et tää on ehkä hieman outo), Julius, Kaapo, Kaapro, Kaarlo, Paulus (melkein kuin kaulus niin eihän sitä voi ajatellakaan!), Petrus, Otso, Alvar, Altti, Josi, Venni, Veino, Marlo... Eli melkeinpä kaikki joita oon ehdottanut. Tyttöjen nimistä sentään löytyy semmosia jotka "ehkä menis" miehen mielestä.

 

Huoh grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi sukulainen ehdotti tulevan vauvan nimeksi miehen edesmenneen mummon nimeä. Nimi on sinänsä tosi kaunis ja käyttökelpoinen, mutta

-esikoisellakaan ei ole nimiä suvusta

-tasapuolisuuden vuoksi pitäisi olla nimi sitten myös mun suvusta (ainakin jommalla kummalla lapsella)

-mä en ole erityisen sukurakas enkä näe syytä miksi nimiä pitäisi kierrättää suvussa (varsinkaan sellaisten henkilöiden nimiä, joita en ole koskaan edes tavannut tai joihin ei muuten ole aivan erityisen lämmintä suhdetta)

-tämä ehdotettu nimi on myös äitini siskon nimi, ja musta tuntuisi hassulta "nimetä lapsi hänen mukaansa", kun ei juuri missään tekemisissä olla. Vaikka kyseisessä henkilössä ei sinänsä mitään kielteistä olekaan.

-ehdotettu nimi tuo mulle ensisijaisesti mieleen raamatullisen alkuperänsä, ja se ei miellytä

-meillä on nimi jo päätettynä

Edited by Kaakaopapu

Share this post


Link to post
Share on other sites

-meillä on nimi jo päätettynä

 

Tämä oli minusta ainoa hyvä peruste. :grin: Toki täysin riittävä. Mä olen jotenkin sitä mieltä, että lapselle valitaan miellyttävä nimi, ja kyllä ne assosiaatiot miehen mummuihin ja ala-asteen poikaystäviin häviävät aika nopeasti.

 

Mulle suurin "este" monien kivojen nimien käyttämiseen on, ettei ne minusta sovi sukunimen kanssa yhteen. Meillä pitkä konsonanttivoittoinen sukunimi, joten haluan että lapsen etunimi on melko lyhyt (mieluiten kaksitavuinen) ja äänneasultaan pehmeä. Lisäksi en voi ajatella nimiä, jotka yhdessä sukunimen kanssa muodostavat alkusoinnun.

 

Ja sitten vielä oma (mielikuvitus)este: Esikoisen nimi on Voitto, enkä voisi kuvitella nimeäväni mahdollista toista lasta Tapioksi. Koska se on niin lähellä tappiota. :blush:

Edited by alannee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, lapselle valitaan miellyttävä nimi. Ja edellisessä postauksessa mä just luettelin, miksi ko. nimi ei miellytä mua (siis omalle lapselle annettuna) girl_wink.gif

 

 

Kyllä mulle nimen äänneasun lisäksi on tärkeää myös nimen tausta, merkitys ja assosiaatiot. Esim. Fanny olisi äänteellisesti kaunis nimi, mutta englannin kielisen merkityksensä vuoksi se jää meillä käyttämättä. Assosiaatiot muihin henkilöihin toki vähenevät nimen henkilöityessä uuteen kantajaansa, mutta nuo taustat säilyvät silti.

 

Mulle ei olisi ongelma nimetä lasta esim. miehen exän tai mummon lehmän nimiseksi, mikäli nimi muuten tuntuisi luontevalta ja omalta. Myös työni kautta useat nimet yhdistyvät vahvastikin tiettyihin henkilöihin ei-niin-kovin-positiivisesti. Tämäkään ei mua haittaa. Tällaiset assosiaatiot varmasti katoavatkin ajan myötä. Assosiaatiot sukulaisiin ovat mun mielessä kuitenkin pysyvämpiä (varsinkin jos nimi on tarkoituksella sieltä suvusta haettu), ja nuo edellä luettelemani seikat pudottavat tämän tietyn nimen pois laskuista. Toisaalta, jos olisin aina rakastanut ko. nimeä, niin toki se sitten olisi harkintalistalla suku- ja raamattuyhteyksistään huolimatta. Mutta jos ja kun voidaan valita kaikista maailman nimistä mikä tahansa, niin näiden syiden vuoksi valinta ei satu kohdistumaan tähän nimeen girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan miehen kanssa saatu aikaan jo vääntöä nimiasioista, vaikka lasta ei oo vasta kun haaveissa! :rolleyes: Mutta kun mun mielestä nimien miettiminen on niin mukavaa puuhaa plussaa ootellessa. Miehen mielestä ei oo yhtään mukavaa.

 

 

Reko on nimi jota oon vuoskauden haaveillu mun maholliselle pojalle MUTTA se, tai oikeen mikään muukaan r- kirjainta sisältävää ei kelpuuteta, koska mies on kotoisin tuolta kauko aasiasta, ja siellä kun se ärrän lausuminen on mitä sattuu.. Helposti pojasta tulis isänsä ja muiden sukuilasten suussa "Leko"...

 

Iisa on mun uus nimi-ihastus! MUTTA vaikka mies osaa ja ymmärtää hyvin suomea, lausuminen on vielä melko karkeeta. Joten kuulemma hänen korvissaan "Iisa" ja "isä" kuulostaa ihan liian samanlaisilta :girl_impossible: Ja myös hänen kielellään "ii" tavulla on negatiivinen tarkoitus.

 

Eeka taas kuulostaa hänen mielestään sanalta "eikä" :girl_mad:

 

 

Ollaan myös yritetty miettiä jotain nimeä miehen kotimaasta, mutta ne on ollu tähän asti liian vaikeita suomalaiseen suuhun, ja... suoraan sanottuna aika rumia :P Anteeks vain.

No, me yritetään olla tekemättä asiasta ongelmaa, kun kuitenkin tosiaan vasta raskautta ootellaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mäkin tykkään Reko-nimestä, muttta mies ei. Jos meille tulee poika, niin 1. nimi on jo sovittu, mutta Reko ois hyvä 2. nimeksikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin jo monta vuotta ajatellut, että jos saan tyttölapsen joskus niin hänestä tulee Nella.. No eipäs tulekaan kun ystäväni ehti ensin :girl_to_take_umbrage2:

Toivon, että mukana kulkeva salamatkustaja on tyttö, niin voimme nimetä hänet isoisomummuni kutsumanimen mukaan. Nimi on kaunis ja jotenkin niin herttainen, Sanni :girl_in_love: Mummuni nimi ei ollut oikeasti Sanni, häntä vain kaikki kutsui sillä nimellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ronja on minusta ihana nimi, mutta sisko ehti ensin. Toisaalta mieheni ei siihen olisi kuitenkaan suostunut, koska hänestä Ronja kuulostaa ekohipiltä, joka ei ajele kainalokarvojaan. grin.gif

 

Meillä olisi myös loistava nimi pojalle, paitsi että, kuten toisessa ketjussa mainitsinkin, se eroaa miehen nimestä vain yhdellä kirjaimella ja mies saa jo nyt puolet posteistaan sillä nimellä. Siinähän sitten arvailtaisiin, kummalle nyt lähetettiin jotain...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaron tai sitten pelkkä Aaro on kyllä ihana pojalle. Tyttöjen nimistä taas Iisa kuulosti tosi nätiltä.:girl_sigh: Monet nimet ovat kyllä kauniita, mutta jotenkin mulla tökkii se, että joko joka toinen lapsi on nimetty samalla tavalla tai sitten vanhemmat ovat hakeneet niin yksilöllistä ja persoonallista nimeä, että nimi kuulostaa jo oudolta. Ehkä oon vaan kapeakatseinen..? :girl_to_take_umbrage2:

Edited by Havina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä meinasin että laitettais pojalle nimeksi Aatos Onni ja sit vielä yks kolmas pidempi nimi, mut sit tajusin että ton voi lausua niin että siitä tulee Sonni. :girl_sigh: Jää sit varmasti laittamatta, ainakaan tuossa järjestyksessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hertta :lipsrsealed: olisi ihana tytön nimi, mutta meillä lähipiirissä yksi tämän niminen. Eikä meillä sitä paitsi ole tyttöäkään. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen jo varmaan kymmenen vuotta haaveillut, että tytön nimeksi tulisi Helmi. Noh, ei tuu kyseeseen, kun en halua, että lapsella on sama nimi kuin puolella ikäryhmästään. Onneksi mieskin vastusti tuota nimeä jo alusta pitäen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aino, olisi äitini äidin nimi, mutta jäänee pois siksi, etten halua lapsella olevan muutaman vuoden välillä koulussa 50 nimikaimaa. Olen itse saanut kasarin alussa nimen, jolla siunattiin samalla ala-asteluokalla kahtakin muuta tyttöä, ei kiitos.

 

Hilla, kaunis nimi, mutta sitäkin esiintyy jo lähitaloissa muutamia kappaleita :(

 

Muutama muu tyttönimi jää väliin lapsuusaikaisten "ei niin hyvien ystävien" takia, joiden tekoset ketuttavat vieläkin. Onneksi nekin olivat suosiossa viimeksi lähinnä kasarilla. Siinäkin tosin on ajatusta, 70- 80-lukujen nimiä voisi tuoda takaisin, koska ne alkavat olla eksoottisia nykyisten Riannojen maailmassa. Todennäköisesti lapsi/lapset nimetään vaikka väkisin siten, että ääntäminen onnistuisi myös ulkomailla (eli jos edes joku lapsista pääsisi maaseudulta pois...). Ts., pojalta Artut ja muut vaikeat äännettävät jäävät väliin, kuten myös Lauri ja muut anglokulttuurin naisnimet.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jäi mieluinen nimi käyttämättä koska miehen serkun lapsi sai saman nimen. Sukunimetkin meillä samat, joten olis ehkä ollu vähän hassua. Ja kuitenkin ikäeroa on puoli vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helmi on minustakin kaunis nimi ja sointuisi sukunimeen todella hyvin. Helmi oli rakkaan mummoni nimi. Mieheni ei taida vain haluta sitä.

 

Minea kävis kans mutta se on luokkakaverini tytön nimi, joten ei sitten. Kuten myös Aino, joka on tätini nimi.

 

Minulla myös noi samat kriteerit, ei mitään exien nimiä tai muiden entisten kavereiden tai inhokeiden nimiä. Eikä tietenkään samoja nimiä, mitä lähipiirin lapsilla on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frida olisi ihana nimi tytölle. Harmi vain, että meidän vanhempien edesmenneen koiran nimi oli Frida, eikä mies tästä syystä nimestä innostu :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jäi mieluinen nimi käyttämättä koska miehen serkun lapsi sai saman nimen. Sukunimetkin meillä samat, joten olis ehkä ollu vähän hassua. Ja kuitenkin ikäeroa on puoli vuotta.

 

Meillä ei onneksi ole läheinen suku, tosin jos olisi ei näinkään olisi varmasti käynyt. Minun lapsellani on täysin saman niminen pikkuserkku, ja lapsemme serkulla on myös saman niminen pikkuserkku. (pikkuserkutkin on keskenään serkkuja :grin: ) Nimet ovat sattumaa, koska pikkuserkut asuvat tosi kaukana toisistaan, eikä jälkeen nimetyn vanhemmat ole tienneet ensin nimetystä vauvasta edes. Omamme on ensin nimetty, joten meitä ei voi kopioinnista syyttää. :)

 

Ironista on se että kaikki sukunimen omaavat on todellakin sukua toisilleen. Ei mikään erityisen harvinainen sukunimi ole kyseessä, mutta alle 400kpl kuitenkin. (minullakin on kaima suvussa, siis tässä johon itse en ole edes syntynyt. :grin: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now