Galentin

Isovanhempien nimitykset

321 posts in this topic

Meillä ei ole vielä lapsia, mutta sitten kun on : minun vanhemmat ovat mummo ja pappa, miehen vahemmat mummo ja vaari (anoppi kyllä haluaisi olla ämmi...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vanhempani ovat isoäiti ja ukki. Lapsemme on heidän ensimmäinen lapsenlapsensa. Miehen vanhemmat taas ovat mummo ja ukki, koska ovat sitä jo kahdelle aikaisemmallekin lapsenlapselleen. Kahdesta ukista ei tule sekaannusta, koska emme ole juurikaan tekemisissä miehen vanhempien kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun vanhempani ovat mummi ja vaari. Vanhemmat itse valitsivat nimitykset. Appivanhemmat ovat taas mummo ja appiukon etunimi. :rolleyes: Appi ei okein koe olevansa omien sanojensa mukaan isoisä, joten toivoo kutsuttavan etunimellä... Me olemme ehdottaneet, että appi olisi etunimi-pappa eli matti-pappa. No sekään ei mennyt läpi... Musta on vaan jotenkin koomista, kun puhumme lapselle mummista ja vaarista sekä samanaikaisesti mummosta ja Matista... Kuulostaa siltä, että mummolla olisi joku 20v gigolo poikaystävänä. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti ja isä on mummi ja muffi. miehen vanhemmista tulee kai farmor ja farfar. Omat vanhemmat saivat ite päättää miksikä siiten haluavat itseään kutsuttavan kun se aika piakoin koittaa. Kakiskielisyyden takia tuota piti kuitenkin kysyä. Miehen vanhemmilta ei olla mitään kysytty mutta kai sekin aikanaan selviää :D Paras isoäiti-nimytys jonka olen kuullut on ämmä. Ämmäksi haluaisin joskus tulöevaisuudessa itsekkin!

Edited by Doris78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muoriksi ja papaksi sanon ainakin vielä kaikkia :P Mun äitiä on joka tapauksessa typerä sanoa minkäänlaiseksi mummoksi, kun ei oo ees 45 vielä. Anoppi itse aina pyytää meitä kylään mummolaan, mutta muoriksi kutsun silti. Voi olla että kun poika alkaa oikeasti nimitellä niin sit mietitään uudestaan.. Itsellä on ollut mumma ja mummu, molemmat jo kuolleet ja pappoja en oikein ehtinyt nähdäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun vanhempani ovat mummu ja taata, he päättivät itse miksi heitä kutsutaan. Äidinisäni on vaari minulle, niin myös tytölle, koska sekaantumisen vaaraa ei ole. Miehen vanhemmat ovat kuolleet, joten Sitruunalla ei ole kuin yhdet isovanhemmat :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vanhemmat ovat mummi ja pappa. Miehen äiti on mummo. Isän kanssa emme ole tekemisissä. Lisäksi lapsilla on elossa kolme isoisovanhempaa, mun mummi, mummu ja pappa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mun isänäiti on mamma ja äidinäiti mummo, ja mun omasta äidistä tuli sitten epäselvyyksien estämiseksi mummi. Oma isäni on pappa. Siskollani on meidän tyttöä vanhempi lapsi, joten nämä nimitykset olivat selvät ennen meidän lapsosta.

 

Miehen vanhemmille meidän tyttömme oli eka lapsenlapsi. Kysyttiin sitten heiltä, että miksi he haluavat itseään kutsuttavan. Miehen isä halusi olla afi (lausutaan aavi), koska äitinsä oli islantilainen ja siellä isoisää sanotaan afiksi. Miehen äiti halusi aluksi olla ämmi, karjalaisten sukujuuriensa mukaan. Lasen synnyttyä tämä vaihtui kuitenkkin mummiksi, koska ämmi sekoittuu aika heposti ämmään, ja ei siten kuulosta kovin kivalle.

 

Mummit erotetaan toisistaan käyttäen etunimeä mummisanan yhteydessä. Oma äitini asuu toisella paikkakunnalla, joten etunimi liitetään usein kun puhutaan hänestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi ei ole vielä maailmassa, mutta veikkaisin, että isovanhemmat on ukki ja mummu. Ei vielä tietoa miten erotetaan ukit ja mummut keskenään, kun molempien suvuissa isovanhempia on kutsuttu näin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vanhemmat ovat mummu ja pappa, miehen vanhemmat mummu ja vaari.

 

Joskus olen "kiusoitellut" lähinnä isääni kutsumalla heitä (=vanhempiani) lasteni "tummuksi ja tuoraksi" - käyttääköhän näitä vähän vanhempia nimityksiä enää kukaan? Isällä ainakin on ollut tummu ja tuora joskus silloin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mun äitini on mummi, mutta anoppini..... huhhuh, anopillani on selvästi ikäkriisi, ja häntä kauhistuttaa olevansa liitettävissä sanoihin "mummi" tai isoäiti", joten hän, perisuomalaisena, vaati häntä kutsuttavan fammuksi!

En voi käsittää, että häntä pitäisi puhutella fammuna, vaikka hän ei ole suomenruotsalaisia juuria nähnytkään. Anoppi jopa korjaa, jos häntä erehtyy kutsumaan mummiksi! Raivostuttavaa. Ettäkö puhuisin lapselleni mummistaan "fammu"na....? :angry::rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tämä ei ole vielä ajankohtainen asia, mutta minun vanhempani tulevat olemaan mummu ja pappa (nämä kulkeneet suvussa kauan), miehen äiti on mummi, miehen isä todennäköisesti ukki, mun pappani tulee olemaan sukunimi+pappa ihan kuten mullekin ja anopin äiti on etunimi+mummi (kuten mekin häntä kutsutaan). Appiukon vanhemmista en tiedä, haluavatko olla isomummi ja isoukki vain ovatko esim. etunimi+mummi ja etunimi+ukki. Mä jotenkin vierastan noita iso-alkuisia nimityksiä, ehkä siksi, että itse sanoin isomummuani paikkakunta+mummuksi. Appiukon avovaimoa kutsutaan todennäköisesti vain etunimellä, koska nähdään harvoin, eikä hän ole meille kovin läheinen. (Lisäksi appiukolla tuntuvat nuo kumppanit vaihtuvan aika tiheään. :rolleyes: ) Anopin mies sen sijaan saa halutessaan ottaa käyttöön jonkun muun nimityksen. Hän kun on meillekin todella läheinen, ja tulee meidän tuleville lapsille olemaan yksi isovanhemmista. Olen kuitenkin miettinyt, että jos nimeksi tulee sama kuin mun isällä tai miehen isällä, niin sitten voidaan käyttää etunimeä selventämään asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän suvussa on vielä useampi sukupolvi, joten "mummuja ja vaareja" riittää. Omat isovanhempani ja mieheni isovanhemmat ovat Pikku-A:lle isomummeja ja -vaareja, aina asuinpaikan mukaan eriteltynä, sitten on vielä isoukki ja isofammu ja ns.tavalliset isovanhemmat ovat vaari, mammu ja pappa. :) Meillähän näitä riittää. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun vanhempani ovat mummo ja vaari ja mieheni vanhemmat muori ja vaari. Sitten on iso-mummo (minun mummo) ja miehen isovanhemat ovat iso-mummu ja äijä. Miehelle itselleen äijä on vaari, mutta vaari itse päätti, että seuraavalle sukupolvelle hän on äijä! :lol: Anoppi myös yks kaks rupesi kutsumaan muoriksi, mikä onkin toooodella nuorekas nimitys! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^äijä :lol:

 

Minun vanhemmat mummi ja vaari. Miehen vanhemmat famo ja fafa. Muut elossa olevat on mun mummit, joita kutsumme molempia etunimi - mummiksi.

 

Isäni on siskon lapsille pappa. Saa nähdä miten tämä asia kehittyy aikanaan, koska meidän tytölle pappa on hänen oma isänsä. Pappa nimitys isälleni tuli, kun hän puhui heidän koiralleen aina mitä papan "turre". Siitä siskon vanhin lapsi poimi pienenä vaarille nimen pappa ja sehän heillä jäi käyttöön.

Edited by Santtu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä anoppi ja appiukko ovat mamma ja pappa.

 

Isäni on ukki ja äitini ei vielä kuulemma ole päättänyt nimikettään, mutta mummoksi häntä kutsumme. :D Saa itse vaihtaa, jos keksii paremman.

Isäpuoltani sanotaan Kari-vaariksi (katsotaan onko tää pysyvä ilmaus vai ei).

 

Lisäksi minulla on elossa oma isänäitini eli mummi ja äidinäitipuoleni eli muori ja äidinäitini (jota en ole edes tavannut ja asuu Ruotsissa) on vaan Ruotsin mummo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole vielä lapsia, mutta tulevia nimiä on kyllä jo mietitty enemmän tai vähemmän vakavasti. Mun äitini tulee varmaan olemaan Mummi, ja isä joko Pappa tai Tuffa (ensimmäinen tässä ketjussa?). Miehen äiti ei osaa päättää, eikä toki vielä tarvitsekaan, mutta häntä kutsutaan niin yleisesti lempinimellä, että tiedä vaikka ihan se vakiintuisi käyttöön. Esim. hänen omat lapsensa eivät kutsu häntä juuri koskaan äidiksi, vaan käyttävät tätä hellittelynimeä. Samaten miehen isä, hän tulee varmaan olemaan Äijä, tai sitten häntäkin kutsutaan lempinimellään.

 

Mun isovanhempani tulevat olemaan etunimi-Mummu ja Fammu. Miehen isoäiti on ihan vaan Mummu, ja isoisää kutsutaan ihan lempinimellä, vaikkakin joskus puhutaan myös Papasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ongelma isovanhempien nimityksistä. Miksi kutsua mieheni äidin miesystävää, joka ei siis ole miehelleni missään vaiheessa ollut isähahmo, koska on tullut kuvioihin vasta ihan viime aikoina.

 

Ongelman tästä tekee se, että nimitys täytyy "keksiä" ruotsiksi. Eli perinteinen farfar tuntuu vähän hassulta, kun hän ei siis ole mieheni isä, eikä mieheni häntä voi kuvitellakaan isähahmoksi. Anopin miesystävällä on jo lapsen lapsia aikaisemmasta liitostaan, mutta nyt hän on tietenkin todella innoissaan myös anopin lapsenlapsista ja haluaisi olla "joku" myös meidän lapsille. Mutta "farfar" tuntuu todellakin erikoiselta, kun minusta se viittaa niin paljon ihan oikeaan isän isään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antsa: mites olisi lyhenne fafa :) ? Vai kuulostaako liian hassulta. Mun mutsin isä on aina ollut meille lapsenlapsille mufi (morfar), lyhenne sekin B) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kun toi "fafakin" vähän liikaa viittaisi siihen, että se olisi "farfar"... Miksi ei ruotsiksi voi olla käytössä jotain neutraalia nimitystä isovanhemmille, vaan kaikki ovat niin ydinperhekeskeisiä.

 

Esimerkiksi ukki ei viittaa ollenkaan mihinkään biologiseen vanhemmuuteen kun taas "isoisä" minusta viittaa. Vaikeaa. Vai teenkö mä nyt vaan tästä itselleni isomman ongleman kuin se onkaan. Lapselle tulaan joka tapauksessa puhumaan sekä suomea, että ruotsia ja vieläpä todennäköisesti sellaisena sekamelskana, että "ukki" siellä välissä välttämättä edes kuulosta hassulta. Jos vain jotenkin saisi tälle "ruotsin ukille" selvitettyä sanan merkityksen :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vanhemmat on lapsille mummi ja ukki, appivanhemmilla ei vielä vastaavia titteleitä ennestään olekaan. Appi sanoi itseään papaksi, joten eiköhän se oteta käyttöön, anopista tulee myöskin mummi, eli luultavasti molemmat on sitten "Etunimi"-mummeja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun äiti on mummu, isä on moffa, ja appivahemmat ovat fammo ja faffa. Näistä puhutaan suomea äitini kanssa, muiden kanssa ruotsia. Eli meillä näin.

Edited by Auringonkukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun vanhempani ovat jo siskoni lapsille mummi ja pappa. Miehen vanhemmille tasta on tulossa ensimmainen lapsenlapsi, joten siella nimet ovat viela harkinnassa. Talla hetkella nayttaa silta, etta anoppi ja hanen miehensa olisivat grandma ja grandpa [etunimi], appi on grandad ja hanen uutta vaimoansa kutsutaan luultavasti vain etunimelta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omat vanhempani ovat mummu ja paappa. Miehen isä on ukki, ja miehen äiti on mamma.

Sitten on vanhamamma (minun isänäiti), mummo (miehen äidinäiti), vaari (miehen isänisä) ja tosivanhamamma (miehen isänäidinäiti) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on mummi & ukki ja mummi & pappa. Usein liitetään myös etunimet tuohon eteen. Isomummeja löytyy kaksi ja yksi isopappa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now