Galentin

Isovanhempien nimitykset

321 posts in this topic

Meillä ihan perinteisesti minun vanhemmat mummu ja ukki ja miehen mummi ja pappa.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vanhemmat on päippä ja pappanen ja miehen mummi ja papsu sekä Tampereen isoäiti.

 

Ja vaatinee hieman tarkennuksia :grin: Eli mun vanhempien piti olla isoäiti ja ukki mutta mä sanoin isoäippä jonka Ville muokkasi nimeksi päippä ja sitten äiti nimitti iskää papparaiseksi ja Ville muodosti siitä pappanen nimen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on mun puolelta: mummi& markov ja sitten mofa. miehen puolelta on sitten jo valmiiksi valitut granny ja grandad.

 

mun isän puolisoa poika kutsuu ihan etunimellä ja niin oli alunperin tarkoitus että markoviakin kutsuttaisiin, mutta poika päätti vääntää siitä markovin, vaikka nimi ei kuulosta ollenkaan samalta... :grin: Se nimi jäi sitten vaan ja nyt koko meidän perhe ja mun äiti kutsuu mun äidin puolisoa markoviksi... :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä perheenlisäys on vasta kaukana tulevaisuudessa, mutta kommentoinpa silti! Minun vanhempiani sanotaan mummiksi ja vaariksi, koska heillä on jo kaksi lastenlasta. :) Mieheni vanhemmista tiedän sen verran, että varmasti miehen isää sanotaan vaariksi, mutta anopin nimityksestä en tiedä. Sillä on jo nyt meneillään toisinaan pahoja ikäkriisejä, vaikka onkin vielä reilusti alle 50! Eli mummous, niin ihanaa kun se onkin, varmasti on kova kolaus! Ollaan vitsailtu miehen kanssa, että kai sitä pitää vara-äidiksi, tai supertädiksi tai joksikin vastaavaksi kutsua. :D

Edited by Takaintialainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen vanhemmat ovat lapsille mummo ja pappa, koska ovat olleet sitä jo aikaisemmillekin lapsen lapsille. Mun äiti oli mummi (on nyt kuollut) ja isäni oli kuollut jo ennen lasten syntymää, mutta jos lapset kyselevät kuvista että kuka tuo on, niin kerron että se on vaari.

 

Mulla itselläni oli aikoinaan molempien puolelta mummo ja pappa, joten niihin liitettiin sitten aina xxxx-mummo tai yyyy-mummo. Nykyään mun isän vanhemmat on vielä elossa ja ne aina kirjoittavat vaikka lasten synttärikortteihin että mummu ja ukki. Itse puhun lapsille iso-mummosta ja ukista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elossa on kaksi ja heistä mun äiti on mumma ja miehen isä granpa

 

ÄItini valitsi itse nimensä jo veljeni lapsen syntyessä vuotta aiemmin. Miehen isä halusi, että me päätetään, joten on nyt sitten grandpa

(Grandad ei jotenkaan vaan istunut, grandfather olis hälle jotenkin ihan liian virallinen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun äitiä ja isää jo olemassa olevat lapsenlapset kutsuvat mummiksi ja papaksi. Noh, mahdollisesta tulevasta lapsestamme tulee kaksikielinen, joten isääni ei enää oikein papaksi voi kutsua, kun lapsen isä on pappa.. Toivottavasti vanhempani omaksuvat myös mummun ja mufan nimitykset. Miehen äiti ei ole elossa, joten hänen isänsä uutta puolisoa kutsutaan varmasti nimellä ja isänisää fafaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun vanhempani ovat mamma ja pappa, heidän "uusia" puolisoitaan kutsutaan ihan vaan nimellä. Miehen vanhemmat ovat mummo ja vaari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiehtovia tilanteita tiedossa kun saa pistää sukuun tulleet "isovanhemmat" pähkäilemään miksi haluavat itseään kutsuttavan. Meidän molempien molemmilla vanhemmilla on uudet puolisot ja vaikka biologisten vanhempiemme kutsumanimet on jo vaimon isää lukuunottamatta selvillä (mamma, mummi ja vaari), niin jää nähtäväksi haluaako tulokkaat sitoutua kutsumanimillä vai haluavatko tulla puhutelluksi omilla nimillään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isännän äite haluaa olla mummi, mun äitini mummu. Isännän iskä on kai pappa, mutta mun isä vaari. Äidin uus aviomies haluaa olla myös vaari.

 

Mutta sitten onkin isomummut..ne kai ovat vaan mummuja nekin ja isovaarit vaareja.

Tulee niin paljon samoja nimityksiä, että me varmaan aletaan puhuun esimerkiks "Tampereen vaari" ja "Lempäälän mummu" yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuleva lapsemme kutsunee mun vanhempia nimillä Ukki ja Mummu (heillä on jo 2 lapsenlasta, siskoni lapset, joten nimet ovat vakiintuneet, ja tuntuu että isäni ei edes muuta kutsumanimeä enää tottele kuin tuota Ukkia, ts. minäkin sanon häntä jo nyt usein Ukiksi!) Mun oma mummuni on sitten Isomummu.

 

Anoppini tulee olemaan Mummi ja hänen miesystäväänsä kutsutaan varmaan etunimellä, tai siihen voi lisätä arvonimen Vaari.

Appiukko taas on varmaan Pappa ja hänen naisystäväänsä varmaan kutsutaan ihan etunimellä, ei ole erityisen tuttu tai läheinen meille. Mieheni ainoa elossa oleva isovanhempi on sitten varmaan etunimi+mummi.

 

Luulen että nuo nimitykset Ukki ja Mummu on aika tavalliset siellä mistä olen kotoisin, kun taas täällä eteläisemmässä Suomessa kuulee Mummia/Mummoa ja Pappaa/Vaaria enemmän. Vaikka kai tämä on aika perhekohtaista kuitenkin. Minusta "vaari" kuulostaa ihan ikälopulta, siis vähintään 90-vuotiaalta ihmiseltä! tongue.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taitaa aika varmasti mennä omalta puoleltani, että isäni on ukki, äitini mummu, äidin uusi mies, luultavasti kulkee omalla etunimellään, ellei välttämättä halua kutsuttavan jotenkin muuten, päättäköön asian itse, mulle käy miten vaan. Isoisovanhemmat tulevat olemaan luultavasti etunimi-mummu, etunimi-mumma, sekä etunimi-pappa ja isoisomummu etunimi-mummu.

Miehen puolella on aina ollut vaan pappoja ja mummeja, joten luultavasti siellä ollaan pappa ja mummi, sekä isomummi etunimi-mummi.

 

Miehen äiti halusi olla mummu, joten meillä on sitten mummu (mun äiti) ja yksi etunimi-mummu (miehen äiti) lisää :)

Edited by MaariaU

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaikki saaneet päättää itse nimityksensä. Mun vanhemmat on mamma ja pappa - appivanhemmat on mummo ja vaari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oma äitini on lapselleni memme, hän itse halusi että häntä kutsutaan sillä nimellä. girl_smile.gif

Muuten saa sitten lapsi itse keksiä kun tulee sen aika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Miten sitten pystytte puhumaan lapselle näistä ihmisistä, jos odotatte että lapsi itse keksii nimet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Miten sitten pystytte puhumaan lapselle näistä ihmisistä, jos odotatte että lapsi itse keksii nimet?

 

 

 

Alkujaan varmaan ihan vaan etunimillä. Kenties. Empä tullut miettineeksi kovin pitkälle tuota. girl_mad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mun äiti halusi olla mummo, ja isä sitten vaari :) miehen vanhemmilla on ollut vähän niin ja näin, anoppi sanoo itseään mummuksi mutta appiukko ei oikein tiedä, mikä on, ja kutsuu itseään välillä vaariksi, välillä papaksi... itse haluaisin tuon vaarin olevan mun isäni nimitys, ku ollaan vaarina puhuttu siitä jo tosi kauan, mutta mikäs perustelu se sitten appiukolle kelpaisi... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now