Little Elf

Vasektomia?

46 posts in this topic

Olemme miehen kanssa päättäneet että meidän lapsiluku on täynnä kun toivottavasti tämä toinen raskaus päättyy onnellisesti terveen vauvan syntymään. Olemme siis pohtineet vakavissamme vasektomiaa loppuelämän ehkäisyksi. Vasektomia tuntuu toimenpiteenä helpommalta kuin minun sterilointini joka käsittääkseni tehtäisiin nukutuksessa, miehelle taas paikallispuudutuksessa.

 

Onko kenelläkään (tai kenenkään miehellä) kokemuksia toimenpiteestä? Hinta? Kipuiluaika? Jälkivaikutukset? Kriisejä?? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et ehkä vastaustani kaipaa, mutta mä en antaisi mieheni mennä kyseiseen toimenpiteeseen. Syy on se, että mitä jos sattuu niin, että minä tai minä ja kaikki lapset kuolevat jostain syystä?! Miehellä voi olla vielä vuosikymmeniä elämää edessään. Entä jos hän haluaakin perustaa uuden perheen? Tai tulee tilanne, että lapsia vielä jostain syystä halutaan?

 

On totta, että tuo olisi helppo ehkäisykeino, mutta millaiset ovat mahdollisuudet sen purkamiseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vasektomiaa mekin ollaan mielessämme pohdittu... Kun/jos me neljäs lapsi saadaan joskus, on meidän lapsiluku sitten täynnä.

 

Miehen vasektomia olisi siis mahdollisesti sitten edessä. Mutta vaikka miehen mielipide on ehdoton ei tällä hetkellä uusia vauvoja kohtaan, mitäs sitten jos me vaikka erotaan joskus?? Jos mies löytää uuden ja hehkeän naisen, joka ehdottomasti haluaa lapsen ja saa miehenkin mielen muuttumaan. Tai jos me ei erota, mutta halutaankin vielä joskus iltatähti tai, tai, tai...

Koskaan ei voi sanoa ei koskaan. 5-10 vuoden päähän kun tilannetta on mahdoton ennustaa, tai edes vuoden päähänkään...

 

Mä en ole asiaan sen kummemmin vielä perehtynyt, nyt on toimenpide lähinnä vasta mietintäasteella. Yksi vaihtoehtohan olisi siemennesteen pakastus varmuuden vuoksi, mutta kuinka kallista ja hankalaa puuhaa se on, siitä en tiedä.

 

Wikipedia:

 

"Vasektomia tarkoittaa miehen siemenjohtimien katkaisua. Siemenjohdin on putki, jonka kautta siittiöt siirtyvät kiveksistä pois. Vasektomia on siis eräs steriloinnin menetelmä miehille. Vasektomia on mahdollista purkaa, mutta purkamisen onnistumistodennäköisyys on niin huono, että vasektomiaa on pidettävä pysyvänä ehkäisymenetelmänä.

 

Vasektomian ei ole katsottu vähentävän seksuaalista mielihyvää eikä se estä siemennesteen muita ainesosia paitsi siittiöitä ejakuloitumasta. Vasektomia ei suojaa sukupuolitaudeilta."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jos sattuu niin, että vasektomian purkaminen ei onnistu, niin vaihtoehtoja on vielä. Kivekset kun kuitenkin edelleen tuottavat siittiöitä, niin ne voidaan sieltä napata samoilla menetelmillä mitä lapsettomuushoidoissa käytetään. Eli 100 % menetetty ei ole lapsensaantimahdollisuudet. Hankalaa ja kallistahan se tietysti on, mutta aika harvalle tulee tuota tarvettakaan.

 

Meillä ei tätä (vielä ;)) harkita, kunhan pohdin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan pohdittu asiaa, ja näillä näkymin haluan itselleni steriloinnin, mieluiten kohdun poiston. Ei tarvitsisi enää miettiä mitään pillereitä tai muutakaan ehkäisyä. Tokihan me ollaan vielä nuoria ja eka lapsi vasta tullut, joten tässä on ainakin 3 vuotta vielä aikaa ennen kuin sterilisaatio olisi edes mahdollista mulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä me ollaan tämä asia ihan loppuun saakka ajateltu ja otettu huomioon kaikki kauhuskenaariotkin. Pidän erittäin epätodennäköisenä sitä että minä ja molemmat lapset kuolisimme eikä mieheni siinäkään tapauksessa haluaisi uusia lapsia. Eikä meillä ole kyse siitä annanko mieheni tehdä vasektomian vaan siitä että mitä yhdessä päätämme koska minulle ei mikään hormonaalinen ehkäisy sovi enkä halua kierukkaa. Voihan sitä loppuelämänsä kortsuilla, mutta huonosti on meillä onnistunut tähänkin asti... :rolleyes:

 

Sperman säilytys maksaa n. 75,00 € vuosi ja talteenotto/pakastus joitain satkuja siihen päälle. Lisäksi sperma pitää analysoida vielä mahdollisen sulatuksen yhteydessä jolloin tulee lisää hintaa. Tämä tuntui aika kalliilta eikä meillä oikein tarvetta säilytykseen olekaan varsinkin kun Miinasen mainitsema tapa on olemassa JOS tulisi joskus tarvetta saada spermaa.

 

Itsekin kyllä mietin sterilisaatiota ja kohdunkin poistoa, mutta vaikuttaako poisto jotenkin naisen hormoonitoimintaan? Se vähän arveluttaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohdunpoistoa ei kyllä tehdä ilman selvää lääketieteellistä syytä, kuten hankalat myoomat kohdussa, eli mahdollisimman varmaan ehkäisyyn on käytännössä vaihtoehtoina miehen vasektomian lisäksi naisen munanjohtimien tukkiminen/katkaisu tai hormonikierukka. (Kuparikierukka ei ole niin varma.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menee hiukan jo ohi aiheen, mutta myös meillä on niin, ettei minulle käy hormonaalinen ehkäisy. Jos tuossa kuparikierukassa ei ole ehkäisyteho kohdillaan, niin aika vähiin käy ehkäisykeinot. Kai se on sitten pelattava kortsuilla ja annettava lasten tulla, jos on tullakseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos tuossa kuparikierukassa ei ole ehkäisyteho kohdillaan,

 

Mun kohdalla ei kuparikierukka tosiaan toiminut ihan suunnitellusti, ehkäisyteho kateissa B) Eikä hormonaalinen ehkäisy tunnu sopivan, joten vähiin käy vaihtoehdot...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin olisi tällainen mietinnässä mahdollisen kolmannen lapsen jälkeen. Kolmen sektion jälkeen en uskaltaisi antaa enää minkäänlaista mahdollisuutta raskaudelle, kun neljäs sektio tuskin on kovin suositeltavaa. Pystyisiköhän sterilisoinnin tekemään sektion yhteydessä? En haluaisi mennä enää mihinkään ylimääräisiin toimenpiteisiin ja epäilen että miehelläkin on aika korkea kynnys...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee myös tämä vaihtoehdo kyseeseen sitten kun lapsiluku on täynnä. Veikkaan, että jos joskus toisen lapsen saamme niin lapsemme ovat siinä.

 

Mies on jo alustavasti keskusteltuna erittäin halukas toimenpiteeseen. Hänen työkaverinsa kävi ko. toimenpiteessä ja suositteli. Jos nyt tuollaista voi suositella :rolleyes: . Muutama päivä kipuja, mutta seksipuolelle ei ollut vaikutusta.

 

Työkavereiden kanssa joskus ko. asiasta juttelin ja yllättävän moni reilu nelikymppinen nainen on steriloitu. Monen mielipide oli, että saa olla huoleton ehkäisyn suhteen (edellyttäen tietenkin, että on vakikumppani). Harvalle oli tullut steriloinnista ylimääräisiä harmeja.

 

^iisa. Ymmärtääkseni sektion yhteydessä voi suorittaa steriloinnin ja olisikin suotavaa, koska paikat ovat jo valmiiksi "auki". Ymmärtääkseni, ainakin aiemmin, sterilointeja on tehty myös alatiesynnytyksen yhteydessä, periaattella "kun kerran jo sairaalassa ollaan".

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Omakohtasta kokemusta ei oo, mutta mun äitille on tehty sterilisaatio. Se olis halunnut sen tehtävän samalla, kun mun nuorin sisko synty (kun siis suositeltiin samalla tehtäväks), mutta joku idiootti lääkäri oli sitä mieltä, että ei kirjota siihen lähetettä, jos meidän isi ei ookaan varma. :blink: Äiti oli siis 37 ja synnytti niiden viidennen lapsen.. No, se tehtiin sitten erillisenä operaationa eikä siitä oo tietääkseni ollut mitään haittaa. Mutta mun käsittääkseni kans toi mielellään tehtäis synnytyksen yhteydessä jos mahdollsita ja luulis etenkin sektion yhteydessä olevan helpompaa vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun lähiperheessäni olevalle miehelle on tehty vasektomia ja kokemukset on olleet kuulemma pelkästään positiivisia.

 

Mielestäni jos asian on tarkkaan miettinyt ja molemmat puoliskot ovat sen kannalla niin go for it.

 

Itse olen jo nyt (ennen ensimmäistäkään lasta) varoitellut miestäni että kun meille on saatu ne toivotut lapset niin hän saa ottaa ehkäisyn omaksi huolekseen, eli mennä vasektomiaan. Mielestäni se on ihan kohtuullista kun ottaa huomioon miten pitkään minä olen joutunut syömään hormonaalista ehkäisyä. Itse en ihan heti menisi sterilisaatioon sillä se on naiselle iso leikkaus jossa on kunnon toipumisaika jne riskit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näissä pysyväisluonteisissa ehkäisyissä kannattaa pitää mielessä se, että se puolisoista on järkevää steriloida, joka on aivan, täysin, 100% varma siitä, että se lapsiluku on ja pysyy täynnä, ei sitä, joka on helpompi steriloida. Jos molemmat ovat sitä mieltä, ettei lapsia haluta lisää ikinä, ei edes siinä tilanteessa, että syystä tai toisesta on uusi kumppani, niin sitten toki mies on järkevämpi steriloitava helpomman operaation takia.

 

Mää oon muuttanu mieltäni elämässä ja tässä lapsiasiassa niin monta kertaa, etten sterilisaatiota edes ajattele. Jos joskus vielä toinen muksu tulee, niin sen jälkeen mies saa toki mennä vasektomiaan, jos itse sen kokee hyväksi. En määkään kahta enempää aio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle tuo 'nipsaisu' on niin paljon helpompi tehdä kuin naiselle.. Olen kuullut siitä vain pelkkää hyvää. Itse en halua sterilisaatiota, mutta meilläpä mieskään ei halua vasektomiaa.. Että kun lapset on tehty niin kortsuillaan. Ei kai siinä muu auta kun hormonaaliset ehkäisyt ei sovi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi

 

 

Olen nelikymppinen mies, jolle tehtiin viikko sitten vasektomia. Vaimolla 2 raskautta, toisessa alkava raskausmyrkytys ja muita vaivoja.

 

Vaimolle ei mikään ehkäisy tuntunut toimivan. (Kumikin aiheutti yliherkkyysoireita ;) )

 

Hain ensimmäisen kerran paperit toimenpiteeseen 10 v. sitten ja en silloin niitä palauttanut.

 

Toisella kerralla vaikeuksien kautta voittoon.

 

Työterveyslääkärin puheille toukokuussa ja parin viikon jälkeen tuli kunnalliselta puolelta ilmoitus, että jonossa ollaan. Kesälomien jälkeen soitin ja kysyin kuinka pitkä jono on. Sain operaatioajan elokuun lopulle.

 

Operaatiopäivänä ajat olivatkin jostkin syystä aikaistuneet ja syömäni aamupala (sisälsi lihaa) aiheutto toimenpiteen perumisen. Kotiin hammasta purren.

 

Uusi aika lokakuun alkuun. Nyt ei aamupalalla ollut lihaa ja toimenpide saatiin alkuun.

 

Rauhoittavat ja särkylääkkeet nappeina, sänkyyn odottelemaan.

 

Toimenpidehuoneeseen, housut jalasta, valmisteltiin toimenpidealue, lisää rauhoittavaa suoraan suoneen, puudutus, viilto, johto poikki, poltto, pussin suu kiinni ja sama toiselle puolelle. Salissa n. 30 min.

 

Pari tuntia lepäilyä ja sitten vaatteet päälle. Vaimo haki ja sitten kotiin.

 

Pari päivää särkylääkkeitä.

 

Viikon jälkeen kastettiin kärkeä ekan kerran ja alkuvarovaisuuksien jälkeen "rutiinisuoritus". Ei kipuja eikä ongelmia muutenkaan. Tikit kuulemma vähän pisteli :huh:

 

Tällä hetkellä istuessa tai noustessa seisomaan tuntuu kassien sivuilla pientä aristusta (asteikolla 1-10 n. 1,5) eli lähinnä huomaa, että joku siellä on käynyt jotain tekemässä.

 

Nyt tyhjennellään kolme kuukautta ladattua asetta ja sitten antamaan näytettä.

 

Toimenpiteen jälkeen olo oli lähinnä helpottunut, nyt se on tehty. Minä tein sen pitkän harkinnan jälkeen ja tällä hetkellä ei kaduta, enkä usko siihen jatkossakaan.

 

Minä tein sen osin itsekkäistä syistä, mutta myös säästääkseni vaimoani. Minulle toimenpide helpompi, kuin mikään ehkäisymenetelmä vaimolleni.

 

Ei sitten muuta kuin harkittuja päätöksiä tämän asian suhteen,

 

 

Ruuna

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vasektomiaa mekin ollaan mielessämme pohdittu... Kun/jos me neljäs lapsi saadaan joskus, on meidän lapsiluku sitten täynnä.

 

Miehen vasektomia olisi siis mahdollisesti sitten edessä. Mutta vaikka miehen mielipide on ehdoton ei tällä hetkellä uusia vauvoja kohtaan, mitäs sitten jos me vaikka erotaan joskus?? Jos mies löytää uuden ja hehkeän naisen, joka ehdottomasti haluaa lapsen ja saa miehenkin mielen muuttumaan. Tai jos me ei erota, mutta halutaankin vielä joskus iltatähti tai, tai, tai...

Koskaan ei voi sanoa ei koskaan. 5-10 vuoden päähän kun tilannetta on mahdoton ennustaa, tai edes vuoden päähänkään...

 

Mä en ole asiaan sen kummemmin vielä perehtynyt, nyt on toimenpide lähinnä vasta mietintäasteella. Yksi vaihtoehtohan olisi siemennesteen pakastus varmuuden vuoksi, mutta kuinka kallista ja hankalaa puuhaa se on, siitä en tiedä.

 

Wikipedia:

 

"Vasektomia tarkoittaa miehen siemenjohtimien katkaisua. Siemenjohdin on putki, jonka kautta siittiöt siirtyvät kiveksistä pois. Vasektomia on siis eräs steriloinnin menetelmä miehille. Vasektomia on mahdollista purkaa, mutta purkamisen onnistumistodennäköisyys on niin huono, että vasektomiaa on pidettävä pysyvänä ehkäisymenetelmänä.

 

Vasektomian ei ole katsottu vähentävän seksuaalista mielihyvää eikä se estä siemennesteen muita ainesosia paitsi siittiöitä ejakuloitumasta. Vasektomia ei suojaa sukupuolitaudeilta."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuonna 2000 syntyi perheen viimeinen tytär (4.) Vaimo ehdotti, että jospa olisi minun vuoro hoitaa ehkäisy. Ja koska kumit ei kiinnosta, niin vasektomia tuntui luontevalta. Olin mielestäni lapset tehnyt enkä enempää halua, ei tätä kannata lähteä tekemään tilapäisenä ehkäisykeinona. Operaatio on helppo ja nopea ja aika kivutonkin. Kertaakaan en ole katunut. Seksi on aina vaan yhtä ihanaa - ellei peräti parempaa kuin koskaan. Suosittelen jos olette varmoja, että enempää lapsia ei tehdä. Olin 41 v kun operaatio suoritettiin kahdeksan vuotta sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mieheni on jonossa vasektomiaan, ja olen täältä hänelle lukenut ääneen noista kokemuksistanne, kiitos niistä!

 

Sitä ollaan mietitty, että tarvitseeko toimenpiteen jälkeen yleensä sairauslomaa ja jos, niin arviolta kauanko?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terveen pojan syntymän jälkeen me varattiin aika tammikuussa Väestöliittoon jossa ei ollut jonoa lainkaan. Ensimmäinen lääkärin käynti maksaa 95,00 euroa, josta saa Kelavähennyksen, itse toimenpide n. 400 euroa ja se sisältää näytteenottomaksun siitä 3 kk operaation jälkeen tehtävästä spermanäytteestä. Lääkärin ja mieheni erittäin huonosti yhteensopivista aikatauluista johtuen toimenpide on edessä vasta kahden viikon päästä. Ruumiillista työtä on käsittääkseni pari päivää vältettävä, muita kieltoja on että ei saa kylpeä, saunoa tai uida viikkoon. Mun mielestä esim. toimistotyöhön ei saikkua tarvitse lainkaan.

 

Mä odotan tuota toimenpidettä niin innolla, koska pojan syntymän jälkeen syömäni minipilleritkään eivät sopineet tai jos nyt tykkää kroonisista menkoista...

 

Voin tulla kertomaan meidän kokemukset parin viikon päästä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitä ollaan mietitty, että tarvitseeko toimenpiteen jälkeen yleensä sairauslomaa ja jos, niin arviolta kauanko?

 

Mun isä kävi tässä toimenpiteessä 1990-luvun puolivälissä, kun kuusi lasta oli vanhempieni mielestä tarpeeksi. ;) Mä muistan, että äiti ja isä puhuivat saunassa toimenpiteestä, johon isä seuraavana aamuna meni sairaalaan, mutta mitenkään muuten ko. toimenpide ei kyllä näkynyt. Ei siis ollut sairaslomaa (isi istui töikseen tietokoneella), eikä mitään muutenkaan poikkeavaa - ainakaan siis noin niin kuin teini-ikäisen näkökulmasta. B)

 

Off topic edit. Pakko lisätä, ettei siitä toimenpiteestä puhuttu nimellä, vaan jälkikäteen olen nämä asiat yhdistänyt toisiinsa. Silloin itse asiassa vähän ihmettelin, mihin isä on menossa, ei kai vain ole jotain vakavaa ja jälkikäteen sit kummastutti, kun isä oli ihan normisti, eikä mitään näkynyt eikä mistään puhuttu. Toiseksi jostakin saattaa olla omituista, että teini-ikäinen on saunassa yhdessä isän kanssa, mutta mä olen ensinnäkin ollut, vähintään fyysisesti ;), myöhäiskypsä, ja toiseksi meillä oli ylipäätään tapana aika pitkään saunoa koko perheellä yhdessä, isi oli ainoa miespuolinen aika pitkään, kun vasta se kuudes lapsi oli poika.

Edited by Miaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tiedoista, Little Elf ja Miaka :) Mies tekee kevyttä toimistohommaa, joten ei siis todennäköisesti tule tarvitsemaan ollenkaan saikkua.

 

Mies kävi ekan kerran asian tiimoilta tk-lääkärillä tuossa tammikuun alussa, jolloin lähete lähti toimenpiteen tekevälle osastolle sairaalaan ja sieltä odotellaan kutsua. Meillä ei toisaalta ole asian kanssa kiirettä, mutta toisaalta alkaa kumin kanssa pelaaminenkin jo vähän tympiä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt onnistunut vasektomia takana. Sairaslomaa ei tarvinut lainkaan, mies oli työkykyinen heti toimenpiteen jälkeen. Burana 600 mg sai ja niitä popsi parina päivänä, tai olisi selvinnyt vähemmälläkin jollei tyttö olisi monottanut autosta nostettaessa isukkia kasseille.. :blink: Jouduttiin tuon potkun seurauksena käydä näytillä kun tuli ylimääräisiä kipuja ja turvotusta, mutta mitään vauriota ei tullut.

 

Kivut, joskin lievinä, kesti yhteensä viikon ja mustelmat häipyivät samassa ajassa. Puudutus kuulemma sattui kuin "potku munille", mutta itse toimenpide oli kivuton. Viikkoon ei saa harrastaa seksiä, käydä saunassa tai uimassa eikä harrastaa raskaita urheilulajeja. Kolmen kuukauden tai 25 siemensyöksyn jälkeen spermanäyte labraan ja sitten saa joko puhtaat paperit tai vielä yksi näyte jonkun ajan kuluttua.

 

Toimenpidettä ei enää edes huomaa, katsotaan nyt mitä labratuloksia tulee!

Share this post


Link to post
Share on other sites
tai olisi selvinnyt vähemmälläkin jollei tyttö olisi monottanut autosta nostettaessa isukkia kasseille.. :blink:

 

Neidille pinnat. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Muhahahaa :lol: Meinas tulla siiderit (mä yritän parhaani mukaan nostattaa mun hyvä-äiti -pisteitä ;) ) näytölle, kun luin tytön tempauksesta :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now