Sign in to follow this  
Followers 0
Tang0

Kierron tasaantuminen ehkäisyn lopettamisen jälkeen?

   89 members have voted

  1. 1. Kauanko hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen kesti, ennen kuin kuukautiskierto tasaantui?

    • Tulin heti raskaaksi
      7
    • 0-2 kiertoa
      48
    • 2-6 kiertoa
      9
    • 6-12 kiertoa
      3
    • Kauemmin
      4
    • Ei tasaantunut lainkaan
      20

Please sign in or register to vote in this poll.

59 posts in this topic

Kuinkakohan kauan ennen yritystä on järkevä jättää pillerit pois ja siirtyä kumien ihanaan maailmaan :rolleyes: ?. Miet

ityttää vaan, kun on tullut n.10v yhteen mittaan pillereitä syötyä, että kuinkahan kauan kestää elimistön löytää raiteilleen :huh:...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tasaantui vasta kahden lapsen jälkeen :rolleyes: Pillereiden lopettamisen jälkeen kierrot olivat mitä milloinkin ja syyksi selvisi myöhemmin pco. Kakkosen imetyksen loppuvaiheessa alkoi kierrot, jotka ovat mun mittapuulla säännölliset, kun kierrot ovat olleet 27-34 päivää. Tietty ovat sitten elämäni ekaa kertaa ilman pillereitä noin säännölliset, kun en lasta halua. Ei voinut olla silloin, kun lapsia toivoimme :unsure: Ehkä se kolmas lapsi joskus tai sitten ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pillereitä söin reilut 6 vuotta ja jätin ne pois 9/07. Sen jälkeen ei ole tullut menkkoja kertaakaan, nyt on terolut-kuuri meneillään (alkoi 4/08). Toivottavasti näistä jotain apua on.

 

Vastasin siis "ei tasaantunut lainkaan". Pillerimerkkinä mulla oli pari ekaa vuotta Meliane ja loppuajan Yasmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen kierto oli sellaiset rapeat 65 päivää, sitten 45, sitten 35 ja neljännestä jo tärppäsikin :rolleyes: .

 

Muoks. kirjoitusvirheet.

Edited by Odefiina

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vastasin nyt kuitenkin polliin, vaikka tuo antaakin hiukan vääristyneen kuvan. Minulla nimittäin kävi niin, että kierto oli pari kuukautta pillereitten lopettamisen jälkeen säännöllinen, mutta sitten muuttui epäsäännölliseksi.

 

Samanlainen tilanne oli kuin Naddallakin. Mulle tyypilliseen eli pitkiin ja epäsäännöllisiin kiertoihin kroppa palautuin n. puolessa vuodessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kierto tasoittui heti ja pysyi tasaisena. Raskaaksi tulin kuitenkin vasta 11 kierrolla ehkäisyn lopetuksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

0-2. Mulla alkoi tasaantua heti pillereiden lopettamisen jälkeen ja 9 vuotta niitä popsittuani. Pitkiä luomukierrot ovat olleet aina, joten itselleni oli säännöllistä sellainen 33-40. Ajan kanssa (ja keskenmenojen jälkeen) kierrot vähitellen lyhenivät entisestään, ja kestävä plussa saatiin yhteensä n. puolentoista vuoden yrittämisen jälkeen elämäni toisesta 28 päivää kestäneestä kierrosta.

 

Anniina kyseli, kuinka kauan kropalla menee siihen, että elimistö löytää raiteilleen. Mulle lääkäri sanoi, että pillerit ovat nykyään niin matalahormonisia, ettei niiden pitäisi vaikuttaa yhtään sen kauempaa kuin niitä syödään. Kuitenkin totuus taitaa olla jotain muuta, kuten tästä pollistakin näkee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monesti noita pillereiden jälkeen ilmeneviä häröilyjä puolustellaan sillä, että (yhdistelmä)pillereillä saadaan "feikattua" kuukautiskierto, ja tämä voi peittää alleen oikeita kiertohäiriöitä. Minipillereidenkin kanssa mikä tahansa on normaalia, täydellisestä vuodottomuudesta jatkuvaan tiputteluun.

 

En kuitenkaan ihan täysin usko tähän. Jotenkin tuntuu kummalliselta sattumalta, että juuri minipillerien lopetuksen jälkeen kuukautiset katoavat täysin moneksi kuukaudeksi ja senkin jälkeen on vielä puoli vuotta kierto mitä sattuu... Varsinkin kun homma ajan kuluessa kuitenkin selvästi tasoittui.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monesti noita pillereiden jälkeen ilmeneviä häröilyjä puolustellaan sillä, että (yhdistelmä)pillereillä saadaan "feikattua" kuukautiskierto, ja tämä voi peittää alleen oikeita kiertohäiriöitä.

 

No itsestäni tiedän sen, että ennen pillereiden aloittamista mulla oli kierto erittäin säännöllinen ja tasainen useamman vuodean ajan. Tuolloin ei ainakaan mitään kiertohäiriöitä ollut, päinvastoin (uskon myös ovulaation tapahtuneen säännöllisesti, vaikka varma en voi olla). Olen kuullut myös tuon perustelun asiaan, mutta en siihen oikein usko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisiko kierron palautumisella olla merkitystä eri pillerimerkkien välillä..?!

 

nkohan joidenkin tietyn merkkisten pillereiden kohdalla enemmän tavattavissa

heittelyitä lopettamisen jälkeen? hmmm.

 

-Olisi kiva tietää jatkossa myöskin mitä merkkiä/merkkejä olette syöneet..?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin, ettei tasaantunut lainkaan.. Tosin olisin kai voinut vastata myös että tulin heti raskaaksi :unsure: Söin siis Diane Nova-pillereitä ennen yritystä, kierrot oli jotain 42-59 päivää sen 3. kiertoa mitä yritettiin, sit aloitin Yasmine-pillerit joita söin puoltoista liuskaa kunnes lopetin kesken haittavaikutusten takia ja päätettiinkin jatkaa yritystä, raskauduin heti seuraavasta kierrosta ja olisko ollut about kp 35 kun testasin plussan eli selkeesti olis ollut lyhyempi kierto kuin nuo aiemmat luomukierrot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Olisi kiva tietää jatkossa myöskin mitä merkkiä/merkkejä olette syöneet..?!

 

Mulla meni kierto sekaisin Yasminien lopettamisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lainaan itseäni:

 

Mun kierron tasaantumisessa meni 1 kierto, eli tyhjennysvuodon ja ekojen luomumenkkojen välillä oli pitempi aika ja sen jälkeen menkat tulleet suht säännöllisesti reilun 30 päivän välein.

 

Tämän (noi kierrot oli 33 ja 34) jälkeen itse asiassa seuraava kierto oli 37 päivää ja sitä seuraava olikin yk1 ja samalla plussakierto - se kai olis ollut noin 40 päivää pitkä. Eli ei ihan täysin tasaantunutkaan kuitenkaan, mutta tahtia ei haitannut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuvaringit jätin pois joulukuussa -07. Yritys alkoi vasta huhtikuun alussa, siihen asti käytettiin kortsuja (halusin nimenomaan tasoittaa omaa kiertoa ennen yrittämistä). Kierto vakiintui heti niin, että pari ekaa kiertoa oli 28 päivää ja loput pari 26 päivää. Raskaaksi tulin suureksi onneksemme ekasta varsinaisesta yrityskerrasta. Ennen Nuvaringia (oli käytössä 5/07 alkaen) käytin Evraa vajaan vuoden ja sitä ennen söin Merciloneja melkein 9 vuotta. Tosin välillä pidin yhden kesän taukoa pillereistä (kesä -04, kun söin pitkän lymesyklin-kuurin).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinkakohan kauan ennen yritystä on järkevä jättää pillerit pois ja siirtyä kumien ihanaan maailmaan :rolleyes: ?. Miet

ityttää vaan, kun on tullut n.10v yhteen mittaan pillereitä syötyä, että kuinkahan kauan kestää elimistön löytää raiteilleen :huh:...

 

 

Mua mietityttää ihan sama! Oon käyttänyt 10 vuotta hormonaalista ehkäisyä ilman taukoja. Ensimmäiset 8 vuotta Meliane-pillereitä ja nyt 2 vuotta ehkäisyrengasta. Mulla on jäljellä kolme rengasta ja meinasin lopettaa siihen ja siirtyä kortsuun. Raskaus voisi olla ajankohtainen vuoden päästä.

 

Onko fiksua lopettaa hyvissä ajoin ja elää "luomuna" vai pitäiskö vielä jatkaa ehkäisyrenkaan käyttöä?

 

Toinen asia, mikä mietityttää on se, että ennen pillereiden aloittamista mulla oli runsaat ja kivuliaat menkat. Palautuukohan ne ehkäisyn lopettamisen jälkeen? Onko jollekin tullut aknea tms. vaikkei ennen hormonaalista ehkäisyä ole sellaisesta kärsinyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle iski akne pari vuotta sitten kun lopetin pillerit. Akne alkoi selästä ja siirtyi rintaan ja poskiin.

Ei mennyt kuin muutama kuukausi niin tilanne oli niin paha, että söin 8kk isotretinoin-kuurin, joka koetteli fyysisesti että henkisesti. Ja tuon lääkkeen kanssa taas sitouduin syömään pillereitä..

Koskaan aiemmin ei ihoni kukkinut, ei edes murrosikäisenä.

Nyt kun olen taas lopettanut ehkäisyn (siirryin pillereiltä laastariin 6kk sitten) 3kk aiemmin, ei ainakaan vielä ole aknea havaittavissa, mutta joka ikinen pienikin paukama säikäyttää pahasti. Uusi isotretinoin-lääkitys kun hautaisi vauvahaaveet taas vuodeksi eteenpäin.

 

Jotain positiivistakin, mulla on luomuna huomattavasti helpommat kuukautiset mitä ehkäisyn aikaan vaikka aikana ennen ehkäisyä vuoto oli kuten sullakin.

Edited by ohdakkeenkukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hormonien avulla saatiin kierto katkeamaan ja suht koht tasaisena pysymään. Luomusti ei taida onnistua..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kierto tasaantui heti pillereiden jälkeen päivälleen samaksi kuin oli ennen niiden syömistäkin. Kierto on ollut aina kuukautisten alkamisesta asti tasainen, joten samana jatkui. Toisessa kierrossa ja ekassa yrityksessä sitten tärppäsi. Vielä en tosin kovin kovasti hihku -on vielä hyvin alussa ja kun tuon luonne on vähän pessimismiin kallistuva.. Cypretyliä söin muutaman vuoden ja sitä ennen jotain toista, mitä en enää muista, muutaman vuoden, välissä lyhyt tauko yhteensä ehkä 6-7 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahdeksan vuoden pillerin syömisen jälkeen eka kierto oli 33pv, seuraava 27 ja sitten tasaantui 26 päivään. Eli vastasin 0-2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin 0-2-kiertoa. Sanoisin että kierto tasaantui heti pillerien lopettamisen jälkeen, jos kolmen kierron perusteella voi vetää johtopäätöksiä. Kiertojen pituudet olivat 31-30-28. Neljännestä kierrrosta (ja ekasta täysin ehkäisyvapaasta kierrosta) tulin raskaaksi, mutta sen pituus olisi ollut ehkä 35. Käytin pillereitä yhteensä yhdeksän vuotta. Ennen pillereitä kierto ei myöskään ollut koskaan täysin säännöllinen, vaan heitteli useammalla päivällä, ehkä jopa viikolla. Yhdeksän vuoden aikana ehdin käyttää monta eri pillerimerkkiä, viimeisimpänä Mercilonia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekasta kierrosta tärppäsi! Söin cerazette-minipillereitä, pillereiden takia kuukautiset oli jääny pois kokonaan, jätin levyn kesken, ekoja kuukautisia sain odotella jonkin aikaa... Normi kierto on varmaan jotain 32...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin "kauemmin", mutta yhtä hyvin voisin vastata "ei tasaantunut ollenkaan". Riippuu siitä, mitä tasaantumisella tarkoitetaan. Pillereitten lopettamisen jälkeen pisin tauko oli reippaasti yli 100 päivää, joten nykyiset 10 päivän sisällä tapahtuvat heitot eivät paljoa hetkauta. Vuodot ovat myös edelleen aika eri mittaisia ja vuotomäärät erilaisia. Kumminkin kuvailisin tämän vuoden puolella olleita vuotoja tasaisiksi. Lopetin yhdistelmäpillereiden syönnin viime vuoden helmi-maaliskuussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisestä kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen on kierto ollut 29-30 päivää. Yllättävän nopeasti normalisoitui. Pillereitä (viimeisimpänä Yasminelle) söin n. kolme vuotta. Vielä ei ole tärpännyt mutta ehkä pian... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0