Sign in to follow this  
Followers 0
Tang0

Kierron tasaantuminen ehkäisyn lopettamisen jälkeen?

   89 members have voted

  1. 1. Kauanko hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen kesti, ennen kuin kuukautiskierto tasaantui?

    • Tulin heti raskaaksi
      7
    • 0-2 kiertoa
      48
    • 2-6 kiertoa
      9
    • 6-12 kiertoa
      3
    • Kauemmin
      4
    • Ei tasaantunut lainkaan
      20

Please sign in or register to vote in this poll.

59 posts in this topic

Kiinnostaisi tietää, että millaista hajontaa ihmisillä on ollut kuukautiskierron tasaantumisen suhteen sen jälkeen, kun hormonaalinen ehkäisy on jätetty pois. Mitä muita muutoksia havaitsit itsessäsi? Ehkäisymuodonkin voi toki mainita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuuluiskohan tää enemmän tonne 'vanhempien terveys'-osion alle? Siirtäkäähän modet tämä sinne, jos olette sitä mieltä.

Edited by Tang0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kierron tasaantumisessa meni 1 kierto, eli tyhjennysvuodon ja ekojen luomumenkkojen välillä oli pitempi aika ja sen jälkeen menkat tulleet suht säännöllisesti reilun 30 päivän välein. Ehkäisyrengas oli käytössä ja muistaakseni vuoden verran olin ehtinyt käyttää, olin käyttänyt aina 3 rengasta putkeen ennen taukoviikkoa eli rytmillä 9+1 vkoa. Kierto tasaantui siis nopeasti, mistä yllätyin, koska aiemmin pilleritaukojen aikana oli ollut pitempiäkin epäsäännöllisiä jaksoja.

 

Nää muutamat kierrot on menty kortsuilla, nekin jää pois toukokuussa, jipii!

 

Tällaisen ketjun oikeaan paikkaan ei ole yksiselitteistä vastausta, koska tää liittyy niin kuumeiluun, lapsettomuuteen kuin terveyteenkin (terveyspuolella onkin jo vähän vastaava ketju). Mun mielestä ihan ok pitää tää kuumeilupuolella, varsinkin kun ainakaan mä en ole vielä äiti ("vanhempien terveys"), vaikka toisaalta taisin vastata siihen toiseenkin ketjuun.. voishan ne yhdistää. Ihan sama :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin nyt kuitenkin polliin, vaikka tuo antaakin hiukan vääristyneen kuvan. Minulla nimittäin kävi niin, että kierto oli pari kuukautta pillereitten lopettamisen jälkeen säännöllinen, mutta sitten muuttui epäsäännölliseksi. Itse ainakin tulkitsin sen niin, että oma hormonitoimintani alkoi käynnistyä vasta muutaman kierron jälkeen ja siksi kuukautiset jäivät pois jne.

 

Lasta emme siis yrittäneet heti pillereitten poisjätön jälkeen, vaan halusin olla ensin ainakin puolisen vuotta ilman hormonaalista ehkäisyä. Kun kuukautiset jälleen palasivat, tulinkin heti raskaaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jätin ehkäisyrenkaan pois yli puoli vuotta sitten. Rengasta käytin muutaman vuoden ja sitä ennen olin käyttänyt pillereitä pari vuotta yhtäjaksoisesti.

 

Lopettamisen jälkeen kierto oli heti 28 päivää ja tähän päivään mennessä pisin kierto on ollut 32 päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tällaisen ketjun oikeaan paikkaan ei ole yksiselitteistä vastausta, koska tää liittyy niin kuumeiluun, lapsettomuuteen kuin terveyteenkin (terveyspuolella onkin jo vähän vastaava ketju). Mun mielestä ihan ok pitää tää kuumeilupuolella, varsinkin kun ainakaan mä en ole vielä äiti ("vanhempien terveys"), vaikka toisaalta taisin vastata siihen toiseenkin ketjuun.. voishan ne yhdistää. Ihan sama :D

 

Joo, nyt mäkin vasta huomasin tuolla vanhempien terveys-osiossa olevan ketjun aiheesta 'kuinka nopeasti menkat alkoi ehkäisyn lopettamisen jälkeen', samaa aihepiiriä, mutta tavallinen keskustelu, ei poll. Onko niitä edes mahdollista yhdistää, en tiedä. jos on, niin vois olla ihan hyvä idea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari kiertoa meni suht normaalisti, kp n. 35-40, mutta sitten alkoi kierrot venymään niin että hermot menee ja piti ottaa terolutit avuksi. Johtunee lievästä ylipainosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E-pillereitä söin 6 vuotta. Merkkinä Meliane, mutta viimeiset kuukaudet Yasminelle. Kierto tasaantui kyllä heti normaaliksi. Finnejä alkoi pukkaamaan naamaan aikalailla, mutta nyt reilu 3 kk:n jälkeen naama ihan siedettävä. Hankin kyllä uudet puhdistusaineetkin että vähän hillitsisi. Painoa kertyi lisää pari kiloa, mutta en laita sitä pillereiden syyksi. Ruokahalu ehkä kuitenkin kasvoi. Menkat tosi runsaat (kuten olivat ennen pillereitäkin) ja sen myötä olen myös väsyneempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetin pillereiden popsimisen heinäkuussa ja ensimmäinen kierto oli tasan 100 päivää. Sen jälkeen kierto on heitellyt 42 ja 21 päivän välillä. Kaksi viimeistä ovat olleet suht samanpituisia: 21 ja 27, eli ei enää niin suurta heittoa. Jospa tämä tästä alkaisi tasaantumaan…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin, että kauemmin. Hormonaalisen pois jätön jälkeen 7/06 on yhä epäsäännölliset kierrot. olisikohan eka puoli vuotta ollu suht säännöllisiä, mut nyt on sit ollu noita 90-100 kiertoja. Nyt tosin oli viimesin vain vajaa 40pvää. :P

 

katsotaan nyt sitten miten jatkossa.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostaisi nähdä tulokset, mutta kun en ole vielä lopettanut hormonaalista ehkäisyä, niin en voi vastata. Saisiko siis vaihtoehdon "vastaukset"? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minipillerit oli käytössä. Lopettamisen jälkeen kahdet normaalit kuukautiset (normaalit kiertopäivät). Kolmannella siis tärppäsi jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiinnostaisi nähdä tulokset, mutta kun en ole vielä lopettanut hormonaalista ehkäisyä, niin en voi vastata. Saisiko siis vaihtoehdon "vastaukset"? :)

 

Klikkaa siitä alhaalta show results -nappulaa. Tällä uudella pohjalla ei siis enää tarvii vaihtoehtoa "vastaukset" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Klikkaa siitä alhaalta show results -nappulaa. Tällä uudella pohjalla ei siis enää tarvii vaihtoehtoa "vastaukset" :)

 

Ahaa! Kiitos tiedosta, en tajunnutkaan tuota nappulaa. No nyt näkyy vastaukset. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun lopetin pillerit joulukuussa, olin jo varautunut odottelemaan kuukautisia, mutta kierto tasaantuikin heti ihan normaaliksi. Hyvä niin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin heti raskaaksi--> km

Tuon jälkeen oli pakko pitää yksi kierto väliä (lekurin suositus). Siitä vielä yksi kierto eteenpäin ja taas tärppäsi. Kierto oli kokoajan normaali (29 päivää, kuten pillereilläkin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meliane-pillereiden lopettamisen jälkeen ekat kuukautiset tulivat normaalisti, mutta sen jälkeen seuraavia ei sitten kuulunutkaan kolmeen kuukauteen. Sen jälkeen söin Teroluteja kolme kiertoa, mutta niiden lopettamisen jälkeen kuukautiset olivat edelleen hukassa. Seuraavaksi kokeiltiinkin sitten Clomifemia, jonka avulla tärppäsi ekalla yrittämällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin 8 vuotta pillereitä ja nyt olen ollut puolisen vuotta ilman. Kierto ei ole vieläkään täysin tasaantunut mutta vastasin silti tuon 2-6 koska kierrossa alkaa olla onneksi jo tasaantumisen merkkejä. Eka kierto oli raastavat 81 päivää pitkä, sen jälkeen kierrot lyhentyneet 30-45 päivään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin 0-2 kiertoa, eli kierto oli heti säännöllinen. Olin syönyt pillereitä yli kymmenen vuotta tuolloin ja pelkäsin miten käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin 6-12 kiertoa. Kierrot pyöri 26-63 välissä. Nyt sitten on tasaantunut 29-40, joten ei vieläkään ole ihan säännöllinen vaikka pillereiden lopetuksesta tulee kohta jo 3 vuotta..Pillereitä kerkesin syödä 7 vuotta. Ennen kuin pilsut aloitin, kierto oli tarkka 31 päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin ei tasaantunut lainkaan. E-pillereitä söin n.3 vuotta ennen kuin jätin ne viime heinäkuussa pois. Kerran tuli koko syksynä menkat, 2kk pillereiden jätön jälkeen. Tammikuussa sain Terolutit 3 kierrolle ja ne on nyt syöty. Kaikki tyhjennysvuodot oli kestoltaan jotain 2-3pv, että vielä niitä kunnon menkkoja odotellessa... Onhan niitä tässä jo kohta vuoden tullu odoteltua.

 

Ennen pillereitä kierto oli säännöllistä ja kestikin sen 5pv. Nyt jo kaipaa semmoisia menkkoja.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli heti lopettamisen jälkeen "normaali" kierto... ollut nyt jo 9 kk melko säännöllinen. Pari kertaa ollut muutaman pävän lyhyempi /pidempi, mutta muuten 27-29 pv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin "ei tasaantunut lainkaan". 8kk on kyllä vasta pillerien lopettamisesta, mutta olen aika skeptinen tämän suhteen. Eka kierto oli 155 päivää ja lakkasin vasta hormonien avulla. Hormonikuurin loputtua kierto meni taas ihan sekaisin (tai siis tuntuu jatkuvan hamaan maailman tappiin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0