Sign in to follow this  
Followers 0
Leine

Lastenvaunut tai -rattaat lentokoneessa

130 posts in this topic

Santtu: mistä sä olet tuollaisia kasseja myynnissä bongannut? Meillä oli joskus ongelma kun TUI jakoi rattaille vain tavallisia jätesäkkejä ja meillä oli mukana yhdistelmät. Yritettiin ostaa rahallakin niitä Finskin paksumpia kirkkaita rataspusseja mutta eivät myyneet, ne oli kuulemma vain Finnairilla lentäville ilmaiseksi tarjolla eikä muille rahallakaan. Tämä tosin oli vuosi sitten, josko olisivat asiasta viisastuneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

TUIflyllä tosiaan ei ollut viime vuonna meillekään tarjota muuta kuin perus jätesäkkiä ja ei teippiä ollenkaan (milläs jätesäkit kiinnität/suljet?) HKI-Vantaalla, mutta onneksi oli itse varauduttu omalla teipillä paluumatkaa ajatellen :skilletgirl:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli viimeksi kolmirenkaiset rattaat mukana Egyptissä eikä tyhjennetty renkaita, kun milläs ne sitten olis enää täytellyt kohdemaassa. Hyvin tulivat rattaat ehjinä kumpaankin suuntaan. Nyt kun syksyllä lähdetään Kreikkaan, niin mukana on 3kk vauva myös. Noista rattaista ei saa selkänojaa makuuasentoon, joten meidän ois pakko kai ottaa nuo meidän yhdistelmät matkaan mukaan :girl_sigh: Kuinhan niiden pakkaus ja kuljettelu onnistuu, kuinka moni on lähtenyt ihan yhdistelmillä reissuun? Olen mä miettinyt sitäkin, että yrittäisin katella kirppiksiltä jotain halpoja matkiksia joissa menis selkänoja alas asti ja otettais ne mukaan..ei sitten harmita, jos rikkoutuvatkin tai jotain....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me laitettiin rattaat ruumaan check inin yhteydessä Helsingissä ja niissä oli pussit päällä sellaiset paksut rengaspussit ja teipattu kiinni. Rikki olivat menneet. Etuaisa meni poikki ja runko vääntyi. Ei oikeastaan tehty matkiksilla enää mitään. Usa:n päässä sanoivat, että kannattaa ottaa portille niin välttyy noilta, en tiedä sitten mikä on totuus. Lentoyhtiö kuitenkin korvasi täysin vaunut eikä sen suhteen ongelmia ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lennettiin viikonloppuna kotimaanlento Blue1:lla, eikä meidän yhdistelmille saanut mitään suojapussia. Hyvin kuitenkin selvisivät matkasta ilman mitään suojuksia, samoin turvakaukalo.

 

Kesällä luvassa lomalento Espanjaan, ja sinne lähtee mukaan kaverilta ilmaiseksi saadut varmaan lähemmän 10 vuotta vanhat matkikset. :D Eipä haittaa jos jotain kolhua tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lensimme Airfinlandillä ja pussi sai ostaa hintaan 5e Hgin kentältä. Mies tsekkasi + vei kamat edellisenä iltana (onnistuu klo 18:30-20:30 kun on vaan kaikkien passit mukana), lento oli EU:n sisäinen. Lisäksi kiinnitimme pyörät jne mahdolliset liikkuvat osat nippusiteillä (joita myös otimme mukaan paluulentoa varten). Sama pussi kävi paluulennolla ja rattaissa ei näy mitään merkkiähään matkasta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliko jollain kokemusta,et saako Tuiflyllä sen pussin lähtöselvityksestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ärsyttää! Päädyttiin tänä kesänä varaamaan valmismatkan Finnmatkoilta. Lennot on Norwegianin hoitamana. No nyt sitten tutkin, että paljonko saa olla tavaraa mukana yms., niin selvisi, että lentoyhtiö ei ota MITÄÄN VASTUUTA rattaista. Rattaat tulisi olla pakattuna KOVAAN pakkaukseen lennon ajaksi, jotta he suostuvat korvauksiin. Mikäköhän olisi sellainen kova pakkaus, ihmettelen vaan?

Viime vuonna reissattiin Thaimaassa ja Singaporessa. Lennettiin Tigerin ja Lufthansan lennoilla. Molemmilla yhtiöillä rattaat sai pitää portille saakka ja mitään erityisiä pakkailuja muovipussiinkaan ei tehty. Takaisin tullessa oli yksi pieni osa irronnut. Tämä meni vakuutukseen ja saimme huollettua rattaat helposti loman jälkeen lentoyhtiön piikkiin.

Tosi masentavaa, kun melkein aavistan, että meidän porukassa jollain rattaat hajoaa lennolla. Uskomatonta, että lentoyhtiöllä ei ole mitään vastuuta ja kun ei ole itsekään oikein mahdolisuutta siihen vaikuttaa millaista käsittelyä rattaat pakkauksessa ja kuljetuksessa tulevat saamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Norwegianilla tuo on ihan kaikkia lentoja koskeva sääntö. Jos teillä on matkatavaravakuutus, niin se korvaa kyllä rattaiden rikkoutumisen (tosin niissä on yleensä jonkinlainen omavastuu). Kyseinen sääntö johtunee puhtaasti rahasta, eli lastentarvikeliikkeessä sanovat suoraan, että parhaita asiakkaita ovat lentoyhtiöt ja harvassa ne matkikset, jotka paljoa lentomatkustusta kestävät, käsittely on aina sen verran kovaa. Kun on lippujen hinnat hilattu alas, niin ei varmaan toivota ylimääräisiä kuluja... ollaan lennetty Oulu-Hki väliä Norwegianilla juurikin noilla halvoilla hinnoilla (15e/suunta) melko paljon ja meillä on ollu välillä matkikset mukana. Lisäksi kahdesti Malagaan. Ehjänä on meidän rattaat aina tulleet, ihan omasa kuljetuslaukussaan, joka on pehmeä. Mutta mitään takeita ne eivät tietysti sille hommalle anna.

 

Lastentarvikeliike kyllä myy sellaista tuskaisen kallista kuljetuslaukkua, joka on se "kova" paketti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me palattiin eilen Skotlannista ja lennettiin Blue1:lla. Rattaat saatiin viedä molemmissa päissä portille, josta ne sitten vietiin ruumaan. Aivan ehjät olivat, vaikka molemmilla kentillä tulivat liukuhihnalle. Viime syksynä Edinburgin päässä saatiin rattaat jopa portille vastaan. Ei olla kertaakaan suojattu noita millään vaan siinä portilla vaan kasaan ja kenttätyöntekijän vietäväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voin lämpimästi suositella kaikille enemmän matkustaville PramPackia vaunujen suojaksi jos mukana kuljetetaan yhdistelmärattaita tai muita isoja vaunuja/rattaita. Se on juurikin sellainen kova pakkaus. Helppo ja kätevä käyttää, vaikka olisi kahdestaan lapsen kanssa liikenteessä. Sinne sisään saa pakattua tarvittaessa muutakin tavaraa, irtopusseja jne lennon ajaksi ja tätä on helppo vetää perässä ja liikutella. on kyllä kerännyt kiinnostuneita katseita lentokentillä...

 

Kallishan se on, mutta meillä ollut useamman perheen käytössä.

 

Nyt meillä on matkiksina baby joggerin city minit ja juuri ostettiin niiden oma kuljetuskassi ajatellen tulevaa lomamatkaa. Toivottavasti osoittautuu toimivaksi valinnaksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliko jollain kokemusta,et saako Tuiflyllä sen pussin lähtöselvityksestä?

Me saatiin Tuiflyn tiskiltä vain tavallinen jätesäkki ja ei teippiä sen sulkemiseen (onneksi oli oma teippi mukana paluumatkaa varten). Tavallinen jätesäkki on siitä huono, että on tosi kapea ja jouduttiin askartelemaan kahdesta pussista suojus rattaille.

 

Lisäys: ja kannattaa tosiaan säästää se pussi, koska ulkomailta sellaista ei useinkaan saa paluumatkalle.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

^olin juuri tulossa vastaamaan itselleni, että me saatiin TuiFlyltä juurikin sellainen iso kirkas pussi, ja teippiäkin lainasi ystävällinen lähtöselvityksen poika! :D Ja samaa pussia piti tosiaan käyttää tullessakin, tosin toisaalta tullessa sitä ei olisi tarvinnut meidän kohteessa ollenkaan, sillä Kreetalla olisi saanut pitää rattaat portille saakka käytössä ja antaa sit siitä ilman pussia kuljetukseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan hölmöä ottaa Scootersit mukaan etelään? Vai pitäisikö ottaa mukaan ihan vaan matkikset? Säilyyköhän ne ehjänä koneessa? Millaista on liikkua, onnistuukohan taksiin laitto yms helposti? Kukaan ollut? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu mitä tarkoitat etelällä. Meillä oli vuosi sitten Emmaljungan city crossit Gran Canarialla ja oltiin tosi tyytyväisiä että roudattiin ne (vaikka Finnmatkoilta saatiin tosiaan vain mustia jätesäkkejä rattaiden suojaamiseen). Lapsen ollessa niin pieni (4 kk) oli hyvä että rattaat oli niin suojaisat. Tosin vähän isommalle lapselle ei niistä ole mun mielestä enää vastaavaa hyötyä koska aina on tosiaan se vaara että kolhuja tulee lentokentillä. Samoin isompien kärryjen taksiin laitto on tosiaan hankalaa eivätkä välttämättä mahdu joka auton perään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Bahia Feliziä. Missä päin te olitte? Osaatko sanoa onko juuri yhden vuoden täyttäneelle järkevää ottaa ne mukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esitän nyt ehkä hieman tyhmän kysymyksen... Me ollaan lähdössä reissuun finskillä ja otetaan matkarattaan mukaan. Meillä on rattaille pussi. MUTTA kannattaako ne rattaat pakata jo kotona kassiinsa ja kanniskella poikaa jotenkin muuten vai pakata rattaat vasta matkalaukkuja jättäessä/portilla? Mä en nyt yhtään osaa ajatella, kuinka raskasta pojan kantaminen kentällä olisi :unsure: Hän kyllä jo kävelee, mutta yksinään kävely ei vielä ole vaihtoehto. Meillä on manduca, saako sellaisen viedä ilman ongelmia vai lasketaanko se laukuksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei meillä ole manducaa koskaan laskettu laukuksi eikä siis ongelmia ole ollut.

Kokemukset Blue1:lta ja Malevilta.

 

Ei vaikka on ollut siinä omassa kassissaan olalla roikkumassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manducassa olen tyttöä roudannut tähän asti kentillä, tosin nyt 1,5-vuotiaana mentiin ihan lentokentän omilla rattailla (vaikka Manduca oli kyllä myös mukana, rattaita ei ole aina käsillä turvatarkastuksessa). Voi ne omat rattaat pakata pussiin jo kotona koska ainakin Helsinki-Vantaalla rattaat pitää tsekata ruumaan jo heti alkuunsa eli niitä ei saa edes turvatarkastukseen asti.

 

Eleanoora: Jaa-a, mä en kyllä varmaan ottaisi enää yksivuotiaalle isoja rattaita vaan ihan matkiksilla mentäisiin. 4 kk iässä suojaisat, työntäjään päin olevat rattaat oli parhaat ja niissä sai kuomulla suojattua pienen kokonaan. Yksivuotiaalle kun voi laittaa jo vähän pikkulapsille tarkoitettua aurinkovoidettakin (esim. Eucerinin SPF 50 lasten aurinkovoide sopii jo 6 kk ikäisestä eteenpäin) joten ei haitanne jos jalat ei ole ihan kuomun varjossa. Mekin oltiin Bahia Felizissä (hotellina Tres Vidas). Taksilla matkustettiin pariin otteeseen ja silloin kyllä saatiin isommatkin rattaat mahtumaan kyytiin kun olivat farmariautoja.

 

Menolennolla (tämä siis maaliskuussa 2011) saatiin TUI:n tiskiltä vain mustia jätesäkkejä joten jouduttiin halkaisemaan pari että saatiin rattaat niillä verhoiltua, rasittavaa säätöä. Kuljetuksessa tuli kuomun sisäreunan tekonahkavuoreen pieni reikä eli joku terävä oli mennyt siitä läpi. Meillä siis Emmaljungan City Crossit. Paluumatkalla en halunnut ottaa riskiä enempää joten käytiin lentokentällä käärityttämässä kunnon suojakelmuihin koko rattaat. Maksoi muistaakseni jotain reilu vitosen mutta sillä saatiin tämä mamma ainakin niiiiin onnelliseksi ja yksi stressi vähemmän. Eli tämän säätämisen huomioiden suosittelen ottamaan mielummin matkikset ellei ole ihan pieni vauva kyseessä.

 

Tähän väliin on muuten pakko sanoa, että jos joku on lähdössä lentämään British Airwaysillä niin nepä ei sitten tarjoa minkäänlaista suojamuovia rattaille vaan ne laitettiin hihnalle ihan sellaisenaan. Aika negatiivinen yllätys huomata baggage drop -tiskillä. Muuten koneessa palvelu oli erinomaista, menomatkalla saatiin puuhapakkaus ja paluumatkalla lapselle oma sämpylä. Palatessa Heathrowlla saatiin rattaat portille asti, tulivat tosin Helsingissä taas hihnalle. Kuitenkin vahingoilta vältyttiin vaikka vähän jännittikin mitä meidän Plikoille käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos rattaita ei tosiaan saa ottaa portille, niin sitten ne kannattaa pakata kotona, niin ei tartte alkaa siinä tiskillä säätämään.

 

Mä olen tuollaista +-vuosikasta kantanut sylissä turvatarkastuksen läpi ja sitten Helsinki-Vantaalla pistänyt pojan istumaan niihin pieniin ostoskärryihin, joissa on sellainen istuin lapselle. Lisäksi kentällä on sellaisia rattaita muutamia. Ne on vaan musta siinä mielessä huonoja, että niissä ei ole ollenkaan tilaa matkatavaroille. Eli jos on iso käsimatkatavara (kuten usein lapsen kanssa matkatessa on :D) niin niitä on raskasta kantaa mukanaan.

 

Manduca kannattaa kuitenkin ottaa mukaan sitä varalta, että matkakohteen päässä ei sitten ole kentällä mitään kärryjä käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä! Luulenpa, että tosiaan pakataan rattaat kassiinsa jo kotona ja kuljetetaan poikaa manducassa tai kantaen. Meitä aikuisia lähtee mukaan viisi, joten kantajia riittää ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manduca on kätevä kyllä kentällä ja isompaakin voi kantaa sitten selässä. :)

 

Olin 7 viikkoisen kanssa reissussa ja meillä oli Maclaren Techno XLR -matkikset käytössä. Vaikka vauva oli työntäjästä poispäin niin laitoin babypeace-suojan kuomuun kiinni ja sidoin sen runkoon kiinni. Näin vauva ei ollut "esillä" kaikille vastaantulijoille. Siihen päälle laitoin vielä mustan hyttysverkon. Sitten kannoin aika paljon vauvaa Manducassa, mutta päikkärit nukkui melkolailla vaan rattaissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0