Sign in to follow this  
Followers 0
Leine

Lastenvaunut tai -rattaat lentokoneessa

130 posts in this topic

Miten olette pakanneet lastenvaunut tai -rattaat lentokoneen ruumaan? Tarviiko laittaa pehmusteita, jos tarvii niin mikä olisi hyvä pehmikkeeksi? Meidän vaunuissa ei ole mitään lukitussysteemiä kun vaunut ovat kasassa, eli "paketti" aukeaa helposti. Saako vaunut sitoa esim. vyöllä?

 

Kaikki vinkit ja kokemukset tähän ketjuun! smile.gif

Edited by Rilla
lisätty tagit ja otsikko päivitetty kun ketjuja liitettiin yhteenmoden toimesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helsinki-Vantaalta jos lähdette, niin pyydä kentältä semmoinen muovipussi, jonne pakkaat vaunut. Ja muista säästää se pussi myös paluumatkaa varten, ulkomaiden kentiltä niitä ei yleensä oo saatavilla. Pussissa on teippikiinnitys meno- ja paluumatkaa varten erikseen. Miksei myös mustaa jätesäkkiä voisi käyttää, mutta toi kentältä saatava pussi oli paksumpaa muovia ja luultavasti kestävämpi.

 

Mitään pehmusteita mä en ole laittanut, tosin mulla ei ole isoja rattaita ollutkaan koskaan mukana, kevyet matkarattaat vain. Jos ei mitään lukitusta ole, niin mä kyllä laittaisin vaikka vyöllä vaunut kasaan. Vaikka eihän ne toisaalta siellä pussissa mahdu aukeamaan, mutta ehkä kuitenkin helpompi matkatavarankäsittelijöille, jos paketti on mahdollisimman tukeva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen rattaat laittanut ihan vain mustaan jätesäkkiin ja teipillä kiinni. Samoin on mennyt turvakaukalokin kun sitä tarvitsee raahata mukana. Hyvin ovat kestäneet ja ehjinä pysyneet.

 

Joillain yhtiöillä tuo pussi muuten maksaa n. 5e.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos pampam & Sannulini vinkeistä! Ostettava pussi on ilmeisesti niin suuri, että sinne mahtuu yhdistelmävaunut? Pussin saa ilmeisesti lähtöselvityksessä, ja avustaako lähtöselvityksen hlökunta vaunujen pakkaamisessa/sitomisessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos oikein muistan, niin ne jätetään eri paikkaan kuin siihen lähtöselvitystiskille, joten taitaa olla aikaa pakata ne siinä selvityksen jälkeen. Parasta olisi kuitenkin pakata jo kotona tai ennen siihen selvitysjonoon menoa, jotta ei sitten ainakaan hidastaisi muiden matkustajien jonottamista :)

 

Mun mielestä läpinäkyvä säkki on parempi, jotta ne laukkujenheittäjät näkevät heti mitä siellä sisällä on :)

 

Paluumatkalla Suomeen ei ole koskaan tarvinnut olla siinä pussissa pakattuna. Se on ilmeisesti vain jokin Suomen pään vaatima asia? Ainakaan Kreikasta ja Englannista tullessa (ei muista kokemusta rattaiden kanssa) ei ole tarvinnut pakata mitenkään ja rattaat on voinut antaa ruumaan vasta siinä lähtöportilla tai sitten lentokoneen luona.

 

muoks. Kerran olen joutunut kentällä sen pussin ostamaan ja se EI OLLUT siinä lähtöselvityksessä se myyntipaikka, vaan siinä vieressä/vastapäätä eli piti sitten jonottaa uudestaan siihen selvitystiskille. En sitten tiedä onko muuttunut sen jälkeen..

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän ne Suomestakaan lähtiessä tarvitse olla pakattuna, vaan voi viedä sellasenaan. Mutta tietysti rattaiden kannalta on parempi että ne pakkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lensin juuri Blue 1:lla ja heillä pussi maksoi vitosen. Oli tosi paksua muovia ja mukana tuli sellainen uudelleen suljettava nippuside. Ajateltiin varoiksi säästää. Helsinki-Vantaalla on tosiaan oma hihna rattaille ym. "erikoisille" ja herkille tavaroille. Se on yleensä joko laukkuhihnan vieressä heti tai tiskirivin päässä. Lähellä kuitenkin. Riippuu mielestäni terminaalista ja kenen tiskillä on, missä se toinen hihna menee. Blue 1:lla tuo pussi maksettiin lähtöselvityksen jälkeen toisella tiskillä.

 

Mä en osaa sanoa auttaako henkilökunta tarvittaessa pakkaamisessa, luulisi?!? Enkä kyllä yhtään osaa arvioida mahtuuko tuplat pusseihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta henkilökunnan auttamisesta.. Jonkin verran auttoivat tosin ei pyydetty apua itse pussiin laittamisessa. Ainoa missä auttoivat oli teipin antaminen ja pussin sulkeminen (itse pidin pussia ja henkilökunta auttoi kiertämään teippiä ympärille).

 

Ja tämä Blue1:lla.

Edited by Sannulini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri eilen mietin, että pitää täältä kysyä neuvoja pakkaamiseen niin eiköhän tämäkin ketju heti löytynyta aamulla :D Lennetään Blue1:nilla ja ollaan nyt pohdittu että otetaanko jätesäkki kotoa vai maksetaanko 5 €. Onko tuo maksullinen säkki oikeasti parempi kuin tavallinen jätesäkki? Lisäksi luin lentoyhtiön sivuilta, että rattaat saa myös kuljettaa laatikossa. Meillä olisi alkuperäinen rattaiden pahvilaatikko tallella, olisiko turvallisinta pakata ne menomatkaa varten laatikkoon niin eivät ainakaan matkakohteessa olisi jo hajalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän ne Suomestakaan lähtiessä tarvitse olla pakattuna, vaan voi viedä sellasenaan. Mutta tietysti rattaiden kannalta on parempi että ne pakkaa.

Mua ei ainakaan ole päästetty koneeseen, jos ei ole ollut kärryt pussissa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No jopas jotakin. :huh:

Kyllä mä olen nähnyt ihan että paljaaltaan on rattaita viety. Liekö sitten virkailijasta kiinni tai jotakin.

Ja turvakaukalolle sama juttu. Ei haitannut, mutta mielummin itse pistin pussiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan menty rattaiden kanssa ihan sinne koneen ovelle asti, mihis ne sitten ne rattaat kuskaa?

Ovat sitten olleet vastassa taas ovella, kerran on pakattu vaan itse sinne ruumaan ja silloin KLM:n henkilökunta avusti pakkaamisessa. Mun mielestä se oli kyllä läpinäkyvää muovia eikä maksanut mitään. Mutta tästäkin on jo pari vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan saatu aina ilmaiseksi läpinäkyvä pussi. Viime reissulla rattaita oli kohdeltu kaltoin, pussi täysin riekaleina ja matkarataiden kuomun kangas revennyt + muoviosat vääntyneet. Finnair toki korvasi rattaat, mutta silti kannattaa ottaa huomioon, että noinkin voi käydä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lennettiin Finnairilla Fuerteventuralla ja saatiin siis Suomen päässä se läpinäkyvä pussi ilmaiseksi. Emme saaneet lupaa ottaa rattaita koneen ovelle asti, vaan täytyi laittaa heti ruumaan. Fuerteventurassa tilanne oli kuitenkin toinen. Siellä sai mukisematta viedä rattaat koneen ovelle asti, jossa laitettiin ne säästämäämme pussiin ja ehjänä tuli takaisin Suomeen.

 

Ei siis valittamista, mutta selvästi kyllä suhtautumiseroja virkailijoiden kesken. Fuerteventuralla saa viedä kaikki rattaat koneen ovelle. Suomessa huomattiin, ettei saatu lupaa ottaa rattaita koneen ovelle asti, vaikka kysyttiin. Siitä huolimatta nähtiin kuitenkin yhtä isoja rattaita tulevan koneen ovelle asti. Joku toinen virkailija ilmeisesti päästänyt tulemaan. Tai en mä tiedä, mistä tämä eri kohtelu johtu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Turvakaukalota/istuinta en tosin laittasi ruumaan menemään tuon jälkeen, kun näin miten huoletta ne rattaat paiskattiin asfalttiin -

Mielummin kannan koneeseen sisään (viimeeksi kaksi turvakaukaloa lennolla mukana, toinen oli sitten lokerossa matkan, toinen penkissä - meillä oli 4 paikkaa ostettuna).

 

Niin.. jos on paikka ostettuna voi noin tehdäkin, mutta jos sitä omaa paikkaa ei ole niin ainakaan Blue1 ei anna ottaa mukaan portille asti, joten vaihtoehtoja silloin ei ole.

 

Malev taasen viimeksi antoi ottaa turvakaukalon mukaan portille asti ja siitä vielä koneeseen joten näin ollen vauva sai oman paikan koneessa eikä ollut huolta kovasta käsittelystä matkanvarrella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin ne käytännöt näköjään vaihtelee....

Pari vuotta sitten oltiin varattu matkatoimistolta (Hispania) matka ja oltiin siinä ymmärryksessä, että kentältä heidän tiskiltään saataisiin pussi rattaita varten. Ei saatu. Lentoyhtiö (en muista mikä) ei myöskään pussia tarjonnut, vaan ihanainen lentokenttävirkailija sitten juoksi etsimässä meille jätesäkit (jotka olivat vähän turhan ohutta muovia, mutta kelpasivat). Kyseltiin mahdollisuudesta viedä rattaat koneelle asti, mutta se ei ollut mahdollista, vaan ne piti luovuttaa lähtöselvityksessä, lähtivät samalla hihnalla kun matkalaukutkin.

 

Nyt ollaan lähdössä Finnmatkojen reissulle, lentoyhtiönä TUI, eikä harmainta aavistusta saadaanko kentältä pussi rattaille, joten ollaan päätetty varautua ottamalla säkki mukaan kotoa.

Edited by Monnax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on jo tullut paljon hyvää pointtia ja kommenttia, mutta kirjoitampa kuitenkin omia kokemuksia (ja tietämyksiä ;D ) Me ollaan pussi aina saatu ja se säästetty kotimatkaa varten. Kotimatkaa varten kannattaa varautua myös teipillä tai pussin sulkijalla. Toisessa päässä yleensä katsovat hieman kieroon vaunujen pussitus systeemiä, meille on ainakin jossain maassa sanottu että se on tarpeetonta. Kanadasta kun lensimme kotiin oli virkailija tosi tarkkana siitä mitä rattaiden kanssa meni ruumaan. Ei olisi antanut niiden mukaan mitään ylimääräistä. Onneksi meillä Buzzeissa hoitolaukku on rungossa hakasilla kiinni joten valehtelin että se ei irtoa, niin sain sen mukaan. En meinannut saada suojapussiakaan mukaan, piti oikeen esitellä mikä se on. Me saatiin siellä päässä rattaat portille mutta sussitettiin ne sitten siinä portilla. Yhtä lailla ne siitä menee sinne ruumaan ja voi kolhiintua/likaantua tms. Mä oon kanssa nähnyt ikkunasta meidän rattaiden hurjaa kohtelua mutta edelleen on ehjät vaikka useampi lento on takana. Suojapussi on hyvä olla myös sitä varten että jos vaunuista sattuu osia irtoamaan, niin ne ei sitten häviä. Ja nuo irtoavat osat voivat myös rikkoa matkatavarakäsittelyhihnoja että siinä voi olla syy miksi pusseja suositellaan Suomessa. Ja jos kuitenkin pakkaa vaunut kotona valmiiksi niin kannattaa ottaa huomioon että toiset virkailija haluavat kiinnitää tagilaput rattaan runkoon eikä pussiin. Perusteella että jos pussi sattuis kokonaan repeytymään pois niin sitten ei olisi tietoa siitä kenelle rattaat kuuluvat tai mihin ovat menossa. Lisäksi kannattaa lukea vaunujen käyttöohjeet ennen lentämistä. Meillä ainakin Quinny Buzzeissa suositellaan ilmakumirenkaiden tyhjentämistä lennon ajaksi puhkeamisvaaran takia. No me ei olla koskaan niitä tyhjennetty, mutta jos pamahtaa on hyvä olla paikkaus setti ja pumppu mukana. Ja kentältä saatava pussi on kyllä niin iso että sinne mahtuu tuplat tai yhdistelmät. Tulikohan siinä kaikki :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Nyt ollaan lähdössä Finnmatkojen reissulle, lentoyhtiönä TUI, eikä harmainta aavistusta saadaanko kentältä pussi rattaille, joten ollaan päätetty varautua ottamalla säkki mukaan kotoa.

 

Ainakin me saatiin viime marraskuussa kun TUI:lla lennettiin. Tosin mä en oo varma mistä se pussi piti hakea, kun en itse ollut hakemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me lennettiin Dubaihin Lufthansalla, heillä pussi maksaa 5e jos sen haluaa. Me ei pussia otettu vaan pakattiin matkarattaat mustaan jätesäkkiin ja teipillä vaan tiukasti ympäri että tuli tukuisa paketti (yksiin matkiksiin kului kaksi säkkiä). Hyvin rattaat selvisivät vaikka välissä oli koneen vaihtokin, ei ollut jätesäkit menneet rikki.

 

Dubaissa oltais saatu viedä rattaat portille, mutta laitettiin ne jo sielläkin menemään yhdessä laukkujen kanssa. Toisiin rattaisiin ei jätesäkkejä ollu niin käytettiin sitä laukkujen muovituspaikkaa hyväksi. Hyvin tulivat paluumatkankin.

 

Finnairilta ollaan Suomen päässä tosiaan aina saanut se pussi ilmaiseksi. Mukana on kyllä ollu jätesäkit+teippiä aina siltä varalta jos pussia ei jostain syystä sais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan lentoyhtiöissä on eroja, joten tiedoksi, että Thomas Cook Airlinesilta saa myös ilmaiseksi. Kyseessä siis Tjäreborgin "oma" lentoyhtiö (ja hyvä sellainen ;)).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun koitan muistella, niin joitakin vuosia sitten Blue1:lla ei tarvinnut sitä pussia, mutta sitten 2008 se pitikin olla ja jouduin sen takia sen ostamaan vitosella. Sen jälkeen olen jo kotona pakannut rattaat säkkiin, jos on ollut rattaat mukana.

 

Näin muiden juttuja lukiessa se näköjään vaihtelee lentoyhtiön mukaan. Finnairilla ja Finnairin lomalennoilla sen pussin ilmeisesti saa ilmaiseksi, mutta ns. halpisyhtiöilä ja joillakin muilla ei saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt ollaan lähdössä Finnmatkojen reissulle, lentoyhtiönä TUI, eikä harmainta aavistusta saadaanko kentältä pussi rattaille, joten ollaan päätetty varautua ottamalla säkki mukaan kotoa.

 

Pari viikkoa sitten pussin sai lähtöselvityksestä ja siitä sitten lähtöselvitysvirkailijan kanssa kannettiin rattaat eri tiskille. Takaisin tullessa meillä oli sama pussi käytössä, teippi sitä varten piti ostaa reissusta kun ei tajuttu pakata mitään mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan lentoyhtiöissä on eroja, joten tiedoksi, että Thomas Cook Airlinesilta saa myös ilmaiseksi. Kyseessä siis Tjäreborgin "oma" lentoyhtiö (ja hyvä sellainen ;)).

 

Kiva tietää. Tosin me taidetaan ostaa ihan sellainen oma laukku noille vaunuille. Mutta osaatko sanoa miten suhtautuvat turvakaukaloon? Saako sen mukaan koneeseen? Siis ei omalle paikalle (ei olla moisesta maksettu), vaan käsimatkatavaraksi esim. hattuhyllylle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää nyt ei varsinaisesti tänne kuulu, mutta osaako joku sanoa miten Ryanairilla auton istuimet matkaa?Meneekö ruumaan? Muistelen että jostain luin, että ne tulis sinne koneen sisälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari viikkoa sitten pussin sai lähtöselvityksestä ja siitä sitten lähtöselvitysvirkailijan kanssa kannettiin rattaat eri tiskille. Takaisin tullessa meillä oli sama pussi käytössä, teippi sitä varten piti ostaa reissusta kun ei tajuttu pakata mitään mukaan.

 

No, minä tänään nyysin pari paksumpaa jätesäkkiä meidän laitoshuoltajilta rattaita varten, mutta hyvä jatkoa varten tietää, että on saatavilla kentältäkin. Ilmastointiteippi ja nippusiteitä meillä kulkeekin aina mukana matkassa girl_haha.gif .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0