a_paradise_79

Raskaana olevat kasvissyöjät

86 posts in this topic

En löytänyt keskustelua tästä, joten ajattelin aloittaa.. Onko muita kasvissyöjiä joukossa?

 

Eli itse siis olen ovo-lakto-vege ja nyt siis kohta 26 viikkoa raskautta takana. Kerroin ruokavaliostani heti neuvolassa ja neuvolan täti ei ollut yhtään huolissaan. Muistutti vaan vitamiineista (ei liikaa A-vitamiinia, mutta monipuolista raskausajan vitamiinia olisi hyvä syödä) ja ruokavalion monipuolisuudesta (erityisesti mainitsi, että proteiineja olisi hyvä tarkkailla, että tulee tarpeeksi). Mutta mihinkään ravitsemusterapeutille tmv. ei ohjattu.

 

Olen nyt vähän miettinyt, että saakohan vauva nyt varmasti kaiken tuosta mun ruokavaliosta, kun monessa paikassa puhutaan, että raskaana pitäisi syödä kalaa 2 x viikossa että saa hyviä rasvahappoja.. Korvaako kasvisöljyt tuon?! Itse syön ravintolisinä päivittäin tällä hetkellä: Multivita raskaus ja imetys x 1, Linolive omega 3-6-9 x 2 ja joku 100mg rautatabletti (en muista merkkiä). Puuttuukohan tuosta nyt jotain tärkeää? Päivittäin syön myös kasvisrasvalevitettä (sininen Keiju, jossa camelina-öljyjä) leivän päällä (yleensä 4-6 leipäpalaa per päivä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Hyvän aiheen aloitit! Tästä ei kauheasti saa tietoa edes neuvolasta. Itse en ole ihan samassa tilanteessa kuin sinä, koska syön lisäksi kalaa. Muistan kun joskus aloin kasvissyöjäksi (aluksi en useampaan vuoteen syönyt kalaakaan) niin ajattelin, että palaan takaisin lihaan sitten joskus kun tulen raskaaksi. No, tulin sitten raskaaksi ensimmäisen kerran reilu 1,5v sitten, mutta silloin ei enää mieleenikään tullut, että olisin voinut aloittaa lihan syömistä. Kalaa en varmasti ihan sitä kahta kertaa viikossa syönyt, mutta pyrin siihen, että joka päivä söin jotain proteiinipitoista esim. tofua, raejuustoa, rahkaa tai kananmunia. Ihan terve ja normaalipainoinen tyttö sieltä syntyi. Välillä olin huolissani, että saako kohdussa kasvava lapsi kaikean tarvitsemansa, mutta sitten muistelin kehitysmaiden tilanteita, joissa syntyy ihan terveitä lapsia todella yksipuolisella ruokavaliolla. Loppujen lopuksi vaikka ei sitä lihaa (eikä kalaa) söisi niin Suomessa on aika helppo koostaa varsin terveellinen ruokavalio siitä huolimatta! :) Nyt olen uudestaan raskaana ja tätä samaa ruokavaliota noudatan itselleni ja kohta 1v esikoiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen lakto-ovo-vege, ja tällä myös mentiin koko raskausaika. Lisinä oli pellavaöljy ja rautatabletit, ja vaikka en niitä muistanut aina syödä, niin ei hempassa ollut koskaan mitään vikaa ja jälkitarkastuksessa pojalleni oikein kehaistiin kuinka rautainen mamma hänellä on :D

 

Pojallakin oli varsin miehiset mitat syntyessään (4045g/52cm), joten tuskinpa jäi mistään paitsi :) Ja kun on seurannut pojan kehitystä tässä, niin onhan herralla älliä vaikka muille jakaa, vaikkei äiti kalaa syönytkään :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on samanlainen tilanne kuin Mischalla eli syön myös kalaa - ja aika samanlaisilla opeilla olen myös raskausajan muutenkin mennyt. Vaikka täytyy kyllä myöntää, että ihan joka päivä en ole välttämättä huolehtinut riittävästä proteiinista. Tarpeeksi usein toivottavasti kuitenkin.

 

Se on ollut musta hassua, että neuvolasta ei ole tullut mitään ohjeita syömisen suhteen. Esimerkiksi mitään perusneuvoa siitä, että B12:ta pitää syödä purkista. Suurin osa kasvissyöjistä on kyllä varmaan näissä asioissa keskimäärin aika valistuneita, mut silti hassua, että neuvolassa ei neuvota mitään.

 

Lähtökohtaisesti luulen, että kasvissyöjien lapset saattavat saada odotusaikana jopa varmemmin kaikkia tarpeellisia aineita ainakin verrattuna tosi yksipuoliseen lihavoittoiseen ruokaan. Siis mitenkään yleistämättä tarkoitan sitä, että ääripäissä "huonon" syömisen suhteen vaakakuppi saattaa painottua lukumääräisesti sekaravinnon syöjien suuntaan. Siis ääripäissä. Olipas tämä nyt vaikea sanoa selkeästi, ehkä ymmärsitte...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen myös lakto-ovo-vege ja nyt 12. viikolla. Ajattelin jo ennen raskautta että kalaa voisi syödä jos tekee mieli (aiemmin söin kalaa mutta nyt ei moneen vuoteen ole vain tehnyt mieli), ja olen kyllä syönyt omega-3 kapseleita ihan kalasta tehtynä. Eilen sitten tuli sellainen olo että pitäisiköhän syödä kalaa, ja kun se ajatus ja huoli lapsen ravinteiden saannista pyöri mielessä vähän pidempään niin ajattelin että kai sitä kalaa sitten pitää syödä, ja tehtiin lounaaksi lohta. Ihan hyvällä ruokahalulla meni alas. Jatkossa aion syödä taas kalaa jos siltä tuntuu, vaikka noita eri kalalajien omega- ja elohopeapitoisuuksia vertaillessa meinasi kyllä pää mennä niin sekaisin että se pelkkä purkki-omegoiden syönti alkoi tuntua aika turvalliselta. Mulla ainakin on niin selkeät ja terveelliset ja suositusten mukaiset ruoka-aine-himotukset, että luotan kyllä että jos se lapsi tarvitsee kalaa niin sitten mun tekee mieli syödä kalaa.

 

Tietty sitten jos kalan syönti ei ole vaihtoehto, niin vois joutua tutkimaan noita eri rasvahappoja että mitä kaikkea voi tarvita ja sitten kokeilla, meneekö niitä vaihtelemalla kalansyöntitarve ohi. Hyvinhän tuossa linolivessa on eri rasvahappoja, sitäkin olen joskus syönyt.

Edited by maikkeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi "wannabe-kasvissyöjä" ilmoittautuu. Syön kananmunia, maitotuotteita ja kalaakin. Neuvolassa mulle ei sanottu mitään ruokavaliosta, ja mun hemoglobiini on ollut koko ajan tosi hyvä (130). Mua huolestuttaa ainoastaan omega-3:n saanti, kun en voi lääkityksen takia kapseleita syödä. Kalaa syön noin pari kertaa viikossa, ja se ei riitä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kasvissyöjä täälläkin.

En ole syönyt lihaa lähes koko elämäni aikana. Kalaa olen syönyt jo pari vuotta, muutaman vuoden tauon jälkeen. Maitotuotteita käytän aika vähän, mutta käytän kuitenkin. Neuvolassa suositeltiin että syön niitä raskausajan multivitamiineja ja kalkkitabletteja. Lisäksi syön omegakapseleita.

Kovin isoa stressiä en ole ruokavaliosta ottanut. Pyrin syömään yleisesti terveellisesti ja monipuolisesti, ja tähän saakka raskaus on edennyt hyvin ja normaalisti ja kaikki arvot ovat hyvät. :) Rautakapseleita en (ainakaan vielä) ole tarvinnut syödä.

Laskettu aika on elokuun alussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa olen miettinyt kuin Mischa, että raskausaikana alkaisin taas syödä (luomu)lihaa. Nyt kun se päätös pitäisi oikeasti tehdä, niin aika oudolta se tuntuisi näin 17 ovo-lakto-vegevuoden jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen vähän aihetta.

 

Mua ei huoleta niinkään rauta, koska sitä saa tarvittaessa purkista. Sen sijaan mä oon vähän huolissani proteiinin määrästä ruokavaliossa. En jotenkin hahmota, että miten paljon sitä pitäisi saada. Mä en syö punaista lihaa ollenkaan, vaan proteiini tulee kalasta, juustoista, rahkoista, kananmunasta ja kasvikunnan tuotteista.

 

Miten muut lihattomat ovat turvanneet proteiinin saannin?

Edited by eevi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut yli 25 vuotta lakto-ovo, joten lasken lähes päivittäin proteiininsaantiani ihan tottumuksesta. Aloitin tämän laskemisen noin 10 vuotta sitten, kun huomasin, että lipsun helposti aika hiilarivoittoiseen sapuskaan. En siis laske grammalleen protskuja paperille, vaan ihan vaan päässäni kertailen, että mitä olen tänään syönyt ja paljonko siitä olen saanut proteiinia. Protskumäärät oppii heti muistamaan ruoka-aineista ulkoa, kun alkaa asiaan kiinnittämään enemmän huomiota.

 

Eevi: En usko, että pesco-vegetaristilla on mitään huolta protskun saamisesta, jos syöt kalaa viikottain. Jos sinua kuitenin epäilyttää, opettelisin minä päivärutiiniksi laskemaan proteiineja.

 

Ystäväni (silloin vegaani) alkoi näkemään raskaana ollessaan unia, joissa hän juoksi metsässä kanoja kiinni, tappoi ne paljain käsin ja söi lihan repimällä kuin susi. Tää oli jotenkin tosi huvittavaa, sillä ystäväni toimii eläinsuojelussa työkseen ja tällainen brutaali toimintna ei sovi häneen lainkaan. Hän rupesikin unien ilmestymisen jälkeen syömään raskaana ollessaan kalaa ja unet lakkasivat =). Jos syö monipuolisesti, haluan uskoa siihen, että kroppa kertoo mitä tarvitsee. Uskallan myöskin väittää, että moni kasvissyöjä (suuntauksesta riippumatta) syö monipuolisemmin kuin useat sekaravintoa syövät, sillä asiaan on täytynyt kasvisruokavalioon siirryttäessä kiinnittää enemmän huomiota ja jotkut ovat joutuneet näkemään enemmän vaivaa ottaakseen asioista selvää. Sekaravinto on kuitenkin "itsestäänselvyys" monessa perheessä. Vaan kuinka monessa perheessä se sekaravintoannos on tasapainotettu? Toki yleistää ei voi, mutta luulen, että tässä saattaa olla hieman perää.

 

- Aallotar

Edited by Aallotar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viitsitkö heittää jonkun ihan käytännön esimerkin, eli minkälaisista ruoista sun yhden esimerkkipäivän riittävät proteiinit koostuu? Mä joudun miettimään proteiinia enemmän nyt, kun työt loman jälkeen alkoivat. Työpaikan kasvisruoka kun on proteiinipitoista vain satunnaisesti.

 

Hurja tuo uni :D Huh huh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finelin sivuilta löytyy hyvin eri elintarvikkeiden ravintokoostumukset:

 

http://www.fineli.fi/foodlist.php?lang=fi

 

Itse pyrin syömään proteiinia noin 1g/painokilo. Enemmän, jos treenaan salilla tiheämmin. Kuitenkin ihan maksimi, mitä nainen tarvitsee, on 2g/kg (en nyt siis puhu mistään huippu-urheilijoiden ravitsemuksesta, sillä en tiedä asiasta yhtään mitään =). Itse en ole koskaan syönyt niin paljon, sillä en treenaa niin tosissani, että olisin tuollaisia määriä tarvinnut (ainakaan omasta mielestäni...). Olen ajatellut, että enemmänkin treenaavana tarvitsen maksimissaan 1,5g/kg.

 

Pääasiassa saan proteiinini seuraavista:

 

maito (rasvaton luomu) n. 3g/100g => 6g/lasi

raejuusto n. 13g/100g => 26g/purkki

rahka 10g/100g => 20g/purkki

jogurtti n. 3,5g/100g => 7g/purkki tai annos litran tölkistä

mozzarella n. 19g/100g

feta n. 14-18g/100g

kovat juustot (keskiarvo) 25g/100g

muna n. 13g/100g => n. 7-9g/luomumuna

keitetyt linssi/pavut n. 8g/100g => linssi- tai papukeitot/padat 4-6g/100g => n. 12-18g/annos

(linssit raakana 25g/100g)

(pavut raakana 22g/100g)

tofu n. 8g/100g

sieni, paistettu n. 2,5g/100g

ruisleipä n. 6-7g/100g => 3-4g/pala

 

Lähes vakiona minulla pysyvät päivän proteiinisaldossa seuraavat:

 

Aamiainen:

rahka 20 g TAI jogurtti 7g

 

Lounas:

maito 2-3 lasia eli 12-18 g

 

Illallinen:

maito 2-3 lasia eli 12-18 g

 

Jo näistä tulee minulle tarvittava proteiinimäärä, kun aamupalalla on rahkaa ja hieman vajaa vuorokauden proteiinimäärä, jos jogurttia. Lisättäköön vielä, että listasin noihin vaan siis varmat protskut, jotka lähes aina syön/juon eli lounaaseeni kuuluu toki muutakin kuin pari lasia maitoa tai aamiaiseen tölkki rahkaa =). Päivän proteiininsaantini tippuu kuitenkin huomattavasti, jos en joku päivä juokaan maitoa niin paljon (kaikkien ruokien kanssa ei mielestäni maito sovi). Siksi alunperin rupesinkin protskuja laskemaan. Teen siis niin, että viimestään iltapäivällä käyn läpi sen päivän proteiinit. Jos tuntuu vähäiseltä määrältä, syön välipalaksi raejuustopurkin ja teen iltaruoaksi esimerkiksi paseerattua papukastiketta pastalle tai muuta protskupitoista. Meillä on jääkaapissa aina raejuustoa ja munia, joilla voi pelastaa vähäprotskuisen päivän. Lähes aina on myös mozzarella, fetaa tai tofua (ainakin jotain näistä) samaan tarkoitukseen. Lisäksi meillä syödään järkyttäviä määriä linssejä ja papuja. Linssejä on melkein aina jääkaapissa linssisalaattina, jota voi laittaa melkein mihin vaan =). Näin kaapissa on aina jotain proteiinipitoista, millä voi muuttaa hiilarisapuskan tasapainoisempaan suuntaan.

 

Laskelmat teen todellakin siis vain suurpiirteisesti. En punnitse ruokia enää (aluksi kyllä, että sai käsityksen määristä) enkä merkitse paperille. En laske pieniä proteiinimääriä (esim. juustoviipaleet leivän päällä, vaikka voivatkin painaa yllättävän paljon) vaan suurilla linjoilla päässä laskuna mennään.

 

Esimerkiksi tänään olen syönyt (tottakai tähän esimerkkipäivään sattui pizzapäivä :girl_haha:):

 

Aamiainen:

jogurttia ja kaurahiutaleita (jogurtti n. 7g + kaurahiutale n. 6g)

nektariini (en laske)

Yht. 13g

 

Lounas:

raejuustosalaatti (n. 20g)

fetapizzapala (arvio n. 8-10g)

2 lasia maitoa (12g)

Yht. 30 g

 

Välipala:

nektariini x 2 (en laske)

 

Illallinen:

linssikeitto (n. 12 g)

juustosämpylä (en laske)

parit maitolasit varmaan taas menee (12g)

Yht. 14g

 

Iltapala:

ananasta tai kotimaisia marjoja (en laske)

 

Kokopäivän saldo: n. 57g

 

Saan suurimman osan proteiinistani maito- ja munatuotteista. Vegaanina asiaan pitäisi kiinnittää enemmän huomiota.

 

Pesco-vegetaristeilla taasen ei ole hätää, sillä muistaakseni kalassa on keskimäärin n. 20g/100g (vrt. liha 20-30g/100g eläinlajista riippuen). Eli kalasta saa melkein yhtä paljon protskua kuin lihasta (onhan se kalan lihaa). Tietenkin proteiinin määrän lisäksi pitäisi kiinnittää huomiota proteiinin laatuun ja välttämättömiin aminohappoihin.

 

Toivottavasti tästä sepustuksesta on jollekin hyötyä.

 

- Aallotar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi lakto-ovo ruokavalioinen! Kurjaa, että huomasin tämän ketjun vasta nyt :(

Mielnkiintoisia juttuja, kiitos edellisestä!:girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aallotar, iso kiitos :)

 

Helpompi suhteuttaa omia syömisiä, kun on konkreettisia juttuja, mihin verrata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen vegaani ja selvitellyt heti alkuraskaudesta saakka ruokavaliota. Ikävä kyllä mulla on ollut aika pahaa ruokahaluttomuutta, joten hyvät suunnitelmat eivät oikein ole toteutuneet. Yritän kuitenkin syödä monipuolisesti. Uutta on hedelmien kulutus, se on kasvanut räjähdysmäisesti :) Proteiinia saan soijatuotteista (yofu, soijajuoma/kaakao, tofu), pavuista, linsseistä.. Kalsiumin olen ottanut purkista, samoin monivitamiinin, josta saan puuttuvan B12:n sekä D:tä. Hemoglobiinini on aina ollut surkea, aamupuuroon olen lisännyt rusinoita ja rautapitoiset ruuat pyrin nauttimaan tuoremehun kanssa, saa nähdä josko tämä tietoinen tsemitys olisi auttanut ja veriarvot olisivat hyvät. Kysyin itse mahdollisuutta ravitsemusterapiaan, ja se minulle luvattiinkin. Epäilen vain ettei ravitsemusterapeuttien tietämys ole sillä tasolla, että heillä olisi tarjota mitään uutta tietoa. Onneksi kirjallisuutta löytyy ja lähipiiristä tietotaitoa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä olikin hyviä vinkkejä kasvissyöjille! Itse olen ollut kasvissyöjä koko 31-vuotisen ikäni. Syön maitotuotteita ja kaikkea millä ei ole silmiä (eli kananmunakin menee, mutta kanat ei). :) Protskuja saa kyllä hyvin soijasta ja syön päivittäin avokaadoa ja pähkinöitä. Ainoa mikä minua mietityttää on raudan saanti. Rautatableteista minulle tulee huono olo, mutta olen popsinut niitä silti ainakin loppuraskauden aikana. Paljonko pitäisi syödä vaikka punajuurta ja mansikoita, että se vastaisi yhtä rautatablettia? Oletteko keksineet muita hyviä raudanlähteitä kuin ne rautatabletit?

Edited by Barpapörrö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ollut lakto-ovo-vege useamman vuoden, enkä raskauden aikana muuttanut ruokavaliotani mitenkään. En lisännyt mitään tai poistanut mitään (paitsi vähensin lakujen syöntiä). Ainoa ravintolisä, minkä otin purkista, oli rauta (koska hb putosi alle sadan).

 

Mitään ongelmia ei ollut eikä kukaan missään kommentoinut ruokavalioani. Päinvastoin, th oli sitä mieltä, että kasvissyöjät ovat usein enemmän perillä ja tarkempia siitä, mitä ja millaista ruokaa ylipäätään suuhunsa laittavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päinvastoin, th oli sitä mieltä, että kasvissyöjät ovat usein enemmän perillä ja tarkempia siitä, mitä ja millaista ruokaa ylipäätään suuhunsa laittavat.

 

Tämä on varmaan niin totta. Usein kuitenkin nykyvegeillä on aika hyvin hanskassa se, mistä saa tarvittavat ravinteet ja muut rakennusaineet. Nykyään kun kaikkialta saa tofua ja soijajuttuja, niin meillä on aika helppoa. Sen sijaan monet sekasyöjät eivät ylipäätään niin ole kiinnostuneita ruoan sisältämistä aineista, en tajua miten lihansyöjät vaan jättää huomioimatta esim. kaikki ne hormonit joita lihoissa voi olla. Puistattaa.

 

Itse olen ollut lakto-vege kymmenen vuotta. Mietin alunperin, että jos raskaana ollessa tulee oikein kova kalahimo, niin saatan syödä sitä joskus. Katsotaan, peruksenaan en aio sitä alkaa vetelemään mutta jos tulee kovat nitkut niin kaipa sitä voisi harkita.

 

Tuorejuustoissa on listeriavaara käsittääkseni, ne olen nyt korvannut Tartexilla (joka on ihanaa!). Pahoinvointiin olen ostanut niitä Ruohonjuuren hamppunakkeja, toimivat mulla tosi hyvin. Niissä on paljon proteiinia ja mulla se suolainen maku tekee tosi hyvää pahoinvointikohtauksessa. Seitania ja tofua meillä syödään paljon, joten protskusta ei pitäisi ainakaan tulla pulaa. Syön multivitan raskaustabuja, niiden lisäksi toisinaan edelleen vehnänalkioöljyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkäs noiden omega 3 ja 6 -rasvahappojen kanssa? Kalaöljytabletteja kun en kasvissyöjänä halua suuhuni pistää, ja kuitenkin niiden saannista pitäisi raskauden aikana huolehtia (erityisesti miksi?). Mistä kasvissyöjä saa omegansa?

 

edit. Vai täh, oonko mä nyt sittenkin ihan hakoteillä. Suositellaanko niitä nyt sittenkin välttämään? :unsure:

Edited by Vemella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä noita välttämättömiä rasvahappoja saa ihan esim. rypsiöljystä.

Rasvan saannissa tärkeää on välttää tyydyttyneiden rasvojen saantia, mutta tyydyttymättömien rasvahappojen eli "pehmeän" rasvan saanti on välttämätöntä. Eli öljyä ja margariinia voi ja pitää käyttää. Suomalaisilla on aika yleisesti päähänpinttymä, että kaikkea rasvaa pitää välttää, ja öljyn käyttö on monesti liian vähäistä. Rypsiöljyssä on muuten tältä osin parempi rasvahappokoostumus kuin oliiviöljyssä.

 

Kalaöljykapseleista en osaa sanoa muuta, kuin että suositeltavampaa on hankkia rasvat esim kalasta tai öljystä. Yleisten ravitsemussuositusten mukaan siis näin, koska kalan käyttö ruokavaliossa vähentää tyydyttyneiden rasvojen saantia, vrt. kala-ateria - liha-ateria. Mutta siis kyllä niitä omegoja saa ilman kalaakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, hyvä hyvä. :) Kyselin tässä jo kalkkiviivoilla senkin vuoksi, että jos neuvolassa ei osatakaan kommentoida kasvisruokavalion puutteita ja hyviä puolia. Kiitos vastauksesta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joissain brändeissä vehnänalkioöljyä on mukana myös omega 3 ja 6:ta. Sitähän suositellaan nautittavaksi raskauden aikana muutenkin, voi mm. ehkäistä raskausarpia.

 

Lisäksi siemenet on hyvä omega-lähde. Lainaan nettiä:

Omega-rasvahapot ovat tärkeitä solujen toiminnalle. Omega 3 -rasvahappoja kasvissyöjä saa mm. pellavan- ja kurpitsansiemenistä, saksanpähkinöistä, soijapavuista, rypsiöljystä ja vehnänalkioista. Omega 6 -rasvahappoja on auringonkukan siemenissä, muissa siemenissä, siemenöljyissä ja pähkinöissä

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Paitsi että pellavansiemeniä tai -rouhetta ei suositella syömään raskauden aikana (sisältävät kadmiumia ja syaanivetyä). :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä oon kanssa vegaani, eikä missään vaiheessa oo tullut mieleenkään muuttaa tätä raskauden, imetyksen tms johdosta. neuvolassa suhtauduttiin oikein asiallisesti, tosin th ei itse tiennyt vegaaniruokavaliosta paljoakaan, eli en olisi voinut häneltä mitään mitä en jo tiennyt kysyä.

 

neuvolassa kuitenkin kerroin että haluaisin mun veriarvot mitattavan, mm just B12-vitamiini. oon ollut jo vuosia vegaani, eikä multa oo noita koskaan mitattu, ja ajattelin että nyt on hyvä aika varmistaa asia. sain lähetteen ja samalla mitattiin mm D, calsium, rauta, proteiinin saanti, hemoglobiini jne. kaikki arvot olivat tosi hyviä ja ravintoterepeutti, jonne myös sain ajan neuvolan kautta, sanoikin vain että sulla on kyllä todella hyvät arvot. sama ravintoterapeuttikaan ei puolella sanallakaan kyseenalaistanut veganismia, eikä millään tavalla viitannut että vegaaniruokavalio ei olisi riittävä. ja nyt kun on vielä mustaa valkoisella, eli noi veriarvot, niin ei kai siihen kukaan vois mitään sanoakaan =D

 

toinen juttu on että mulla ei ole ollut minkäänlaisia raskausajan mielitekoja (jopa vähän mielenkiinnolla odotin että miltä ne tuntuu), ja oon siitäkin päätellyt että varmasti kaikki tarvittava tulee saatua hyvin.

 

tavallaan huvittavaa että vegaanina saa tällaista erikoiskohtelua, vaikka varmasti olisi muitakin kohderyhmiä, jolle esim toi ravintoneuvonta olisi paljon enemmän paikallaan.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Paitsi että pellavansiemeniä tai -rouhetta ei suositella syömään raskauden aikana (sisältävät kadmiumia ja syaanivetyä). :)

 

pellavansiemenöljy, josta saa hyvin erityisesti omega-3:sta, kuitenkin käy raskausaikana. varmistin asian ravintoterapeutilta. samainen terapeutti varmisti myös että esim hamppuöljy on kanssa erinomainen. ite käytän noita molempia, eikä silloin todellakaan tarvi miettiä mitään kalansyöntiä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now