Sateenkaari

Multitabsin raskaus monivitamiini

239 posts in this topic

Minä olen syönyt jo aiemmin säännöllisesti D3-vitamiinia ja kalsiumia tilanteen mukaan. Kun aloimme puhumaan yrittämisen aloittamisesta, aloitin foolihapon hyvissa ajoin. Nyt kun ehkä olen raskaana hankin helppouden vuoksi Ladyvita Mamaa, jotta saan helposti nuo ja muutakin yhdestä tabletista. Lisäksi syön maitohappobakteereita ja Omega 3:a. Tässäkin ketjussa mainittiin, että Omegoissa saattaa olla riski verenvuototaipumuksen lisääntymisestä, joka huonolla tuurilla voisi olla ongelma esim. synnytyksessä tai muussa tilanteessa, jossa olisi tulisi yllättävää suurta verenvuotoa.. Ladyvitassa oli lisäksi K-vitamiinia, joka taas pitäisi auttaa siihen. (Yleensä tätä verenvuotoriskiä ei kai pidetä merkittävänä kuin verenohentajalääkkeitä käyttävillä tms, joten tuskin tarvitsee huolestua vaikka noita söisikin. Mutta olipahan pieni plussa tuon vitamiinin puolesta, että K-vitamiini oli lisänä.)

 

Ladyvitassa annostus on 3 tablettia per päivä, joka vaatii enemmän vaivaa, mutta toisaalta annostus tulee tasaisemmin päivän mittaan ja jos haluaa esim. pienentää annostusta, se onnistuu helpommin. Farmaseutti suositteli ottamaan tabletit aamusta ja iltapäivästä, sillä vauhdittavat aineenvaihduntaa ja sitä vaikutusta ei välttämättä halua yöksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muualta osui silmiin artikkeli jodin merkityksestä raskausaikana, ja toisaalta liikasaantiakin pitää välttää. Ainakin omissa raskausvitamiineissani jodia näyttää olevan. Kannattaa varmaan tarkastaa omat vitamiininsa, jos arvelee, ettei jodia muuten tule riittävästi ravinnosta.

 

http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/raskausaika/riittava_jodin_saanti_on_tarkeaa_raskaana_olevalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse söin kyseisiä vitamiineja n. parin viikon verran ennen ensimmäistä neuvolaa, mutta jostain syystä ne aiheuttivat minulle pahoinvointia ja tulivat melko nopeasti pihalle. :/ Pitäisi varmaan kokeilla, josko nyt saisin syötyä niitä hieman paremmalla menestyksellä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen napsinut yhden päivässä, en oikeastaan edes mistään erityisestä syystä :D Neuvolassa suosittelivat. Nyt mua kehotettiin vielä aloittamaan lisä rauta kun hb oli tippunut 126:sta 121:een... jotenkin musta tuntuu ettäö ne aika hepposesti tuputtaa noita lisäravinteita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tarkoitatko miksi ylipäätään neuvotaan syömään lisäravinteita?

 

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/ravintoainevalmisteet

 

Itse söin alkuraskaudesta monivitamiinia päivittäin, lähinnä foolihapon vuoksi, nyt otan 2-3 kertaa vkossa. Ennen raskautta ja nyt raskauden aikanakin olen syönyt D-vitamiinia ja kalsiumia päivittäin. Kesäaikaan en ota niin säännöllisesti D-vitamiinia, kun sitä saa auringosta. Rautaa aloin syömään, kun hemppa oli laskenut 138 > 109 ja lisäraudan myötä nousi takas 130.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt mua kehotettiin vielä aloittamaan lisä rauta kun hb oli tippunut 126:sta 121:een... jotenkin musta tuntuu ettäö ne aika hepposesti tuputtaa noita lisäravinteita?

Aika erikoista, että noilla Hb-arvoilla kehotettiin aloittamaan rautalääkitys, kun eihän tuo 121 ole raskausaikana huono arvo ollenkaan. Yleensä rauta aloitetaan vasta, kun Hb on lähempänä 110:tä (tai sen alle).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloittelin raskausajan Multitabsin jo 3 kk ennen kuin alettiin yrittää ja nyt kun heti tärppäsin jatkan tietysti sitä ja Omega 3:sta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitin Multitabsin syömisen alkuraskaudessa, mutta lopetin huonon olon takia. Viikolla 23 aloitin uudelleen, koska pohkeet alkoivat krampata. Nyt sitä ongelmaa ei ole ollut ja vitamiinista ei ole enää tullut huono olokaan. Luulin tabletin sisältämän raudan riittävän, mutta se olikin tarkoitettu hemoglobiinin ylläpitämiseen, joten nyt lisäksi vielä nestemäinen rauta käytössä.

 

Multitabsissa taitaa olla lähes kaikkia tarvittavia vitamiineja, joten koen, että parempi syödä sitä ja seurata, tarvitaanko jotain lisää vai riittävätkö tabletin sisältämät määrät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa söin multitabsia silloin tällöin (ennen raskautumista + alkuraskaudessa erikseen vielä foolihappoa eli sitä sain säännöllisesti). Kalaöljyjä otin silloin tällöin, lopetin lasketun ajan tienoilla tai siis vähän ennen, juuri tuon verenvuototaipumuksen takia.

 

Tokassa raskaudessa yritin syödä joka päivä gefilusta. Töissä join gefilus-maitoa mutta viikonloppuisin otin gefilus-multitabsin. Noin pääsääntöisesti.

 

Rautaa olen myös ottanut molemmissa raskauksissa keskivaiheilta loppuun järkyttävän väsymyksen ja hb:n tippumisen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt multivitan äitiysvitamiinia. Aloitin sen siinä vaiheessa kun pelkät foolihappotabut loppui. Lisäksi syön puolikkaan annoksen kalsiumia, toinen puolikas tullee ruokavaliosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisellä sivulla puhutaan, että annostus olisi 2 tablettia päivässä. Olen syönyt vain yhden tabletin, minkä mm. tämä sivu antaa annostukseksi (en pääse tarkistamaan purkista, kun kissa nukkuu niin rennosti sylissä enkä halua häiritä toista). Annostus on varmaan muuttunut?

 

Tämän lisäksi syön Multitabsin omegaöljyä raskaana oleville, d-vitamiinia, vehnänalkioöljyä kun muistan (3-4 x vko) ja n. joka kolmas päivä magnesiumia. Ylimääräiset B-vitamiinit ja sinkin jätin pois siksi aikaa, kunnes saisin aikaiseksi selvittää mitä on turvallista syödä tuon multitabsin lisäksi ja mitä ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ketju on aloitettu yli 6 vuotta sitten, joten etusivun annostustietoihin ei tosiaan kannata luottaa. :)  Nykyään purkin kyljessä lukee 1 tabletti vuorokaudessa.

 

Olenkohan kirjoittanut tähän ketjuun ennen? Joka tapauksessa, mullakin käytössä tuo Multitabsin Raskaus ja Imetys monivitamiini. Lisäksi syön päivittäin d-vitamiinia (vaihtelevasti 20-40 mikrogrammaa), kalkkitabletteja (500mg), omega-kapseleita ja Gefilus-maitohappobakteereja. Melkoinen arsenaali! Muita aion jatkaa loppuun saakka, mutta omegat lopetan n. kuukausi ennen laskettua aikaa. Magnesiumia voisin vielä harkita näiden lisäksi, yöllisten jalkakramppien torjumiseksi. Ja varmaan lisärautakin odottaa jossain vaiheessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Gaia, niin ajattelinkin. En vain eilen tosiaan viitsinyt kissan alta nousta tarkistamaan :grin: Miksi muuten lopetat omegat kuukausi ennen laskettua aikaa, jos saa udella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omegavalmisteet lisäävät verenvuotoriskiä, joten niiden käyttö olisi kai hyvä lopettaa hyvissä ajoin ennen synnytystä. Leikkaukseen mennessäkin käsittääkseni ohjeistetaan ettei muutamaan viikkoon käyttäisi omegoja. Tavallisessakin synnytyksessähän on aina jonkin verran verenvuotoa, ja lisäksi synnytys voi hyvin olla leikkaus tai alatiesynnytys voi yllättäen muuttua leikkaukseksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syön myös Multitabsin raskaus ja imetysvitamiinia, d-vitamiinia ja satunnaisesti kalkkia. Rautaa olen syönyt vissiin nyt kuukauden vielä. Kyllä jotenkin on naurattanutkin tuo apteekkiarsenaali!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin tuota multitabsin raskausvitamiinia. Pyrin ottamaan sen joka toinen päivä ja foolihapon jokatoinen päivä mutta ei kyl aina meinaa muistaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harmittelen miksi ovat lopettaneet multitabs raskaus plussan tuotannon. Minä tarvitsen maitohappobakteeria ehkäistäkseni hiivaa ja tuossa vitamiinissa oli se valmiina. Muutenkin aamuisin vaikeaa huonon olon vuoksi ottaa tabletteja ja nyt joutuu ottamaan 2 enemmän

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen syönyt lähes alusta saakka multitabsin raskaudenajan monivitamiinia + omega 3 -kapseleita, sitä ennen söin luontaiskaupan vastaavaa versiota lähinnä folatin takia (jo raskautta toivoessani). Vaikea arvioida kapseleiden tehoa, mutta mitään kummempaa terveydellistä ongelmaa minulla ei ole ilmennyt ja kaikki arvot on pysynyt kohdillaan. Ei siis varmaan ainakaan haittaa näistä.

 

Sain myös neuvolasta ohjeen, että tuo omega 3 -kapseleiden käyttö tulisi lopettaa noin kuukautta ennen laskettua aikaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuun ajattelin, että en minä mitään monivitamiineja ota, kun syön monipuolisesti. No, seuraavaa foolihappopurkkia ostaessa otinkin Minisunin raskaus+imetys monivitamiinin. Aika samanlainen sisältö, kuin Multi-tabsien vastaavissa, mutta oli edullisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä syötiin ennen yrityksen aloitusta Raskaus plussaa (aina, kun suinkin muistin) ja hieman ennen iloisia uutisia jatkoin syömällä Raskaus ja imetys -monivitamiinia kun kuulin apteekista ettei tuota plussaa enää valmisteta. Nyt kun on raskaus aivan alussa, olen miettinyt riittääkö tuo Raskaus ja imetys... Täällä näemmä moni ottaa sen lisäksi vielä omegaa (itsekin satunnaisesti), D-vitamiinia, rautaa, maitohappoabakteeria yms. Oletteko tsekanneet jostain suosituksia eri vitamiinien saantiin ja sen pohjalta päättäneet "annoksenne"? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä aloitettiin jo myös raskautta suunniteltaessa syömään tuota Multivitan Raskaus ja imetys -monivitamiinia, lähinnä juuri sen foolihapon takia. D-vitamiinia söin aiemmin erikseen purkista, mutta tossa monivitamiinissahan se 10 mikrogrammaa on valmiina.

 

Lisäksi nyt raskausaikana syön magnesiumia ja jo pitkään olen syönyt säännöllisesti maitohappobakteerivalmistetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt raskauden alusta saakka (ja jo yrityksen aikana) lady vita mamaa ja omegaa+d-vitamiinia. Nyt olen neuvolan ehdotuksesta aloittanut myös erillisen raudan ja lääkärin kehotuksesta säännölliset maitohappobakteerit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muille tullut vatsavaivoja noista monivitamiineista?

 

Söin raskausaikana Multivitan raskaus ja imetys-tabletteja, ja nyt imetysaikana muistin ne taas tauon jälkeen, mutta vatsa menee kovalle heti parissa päivässä.

Apteekissa farmaseutilta varmistelin, kun epäilin, että johtuisiko tablettien sisältämästä raudasta. Hän sanoi, että hyvin mahdollista, mutta että rautaa on kaikissa muissakin raskaus-monivitamiineissa. 

Mietin nyt, että auttaisiko, jos tuota söisi vain parin päivän välein...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oo vitamiinint vaikuttanut vatsaan. 

 

Multitabsit loppui ja ostin nyt Solgarin raskausvitamiineja. Niiden lisäksi syön minisunin 50mg D:tä, sinkkiä, kalkkia, E-vitamiinia, magnesiumia, maitohappobakteereita, raskaus omegaa ja iho-omegaa. Tuo solgar tosin sisälsi sinkkiäkin, et voisin varmaan pikkuhiljaa lopettaa tuon lisäsinkin. B-vitamiiniä söin enne vielä tuohon lisäksi, mutta se loppui ja katsoin että tuo raskausvitamiini sisälsi sitä nyt reilummin kuin multitabs joten en katsonut tarpeelliseksi ostaa enää lisää erikseen. 

Mut tosi hyvältä paketilta vaikuttaa tuo Solgar! :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now