Sign in to follow this  
Followers 0
Charlize

Mitä koulua lapsesi käy / tulee käymään?

136 posts in this topic

Itse kasvatusalan ihmisenä luotan suomalaiseen perusopetukseen. Tietysti kuntien leikkaukset vaikuttavat luokkakokoon, tarvikkeisiin yms. mutta kuulemani mukaan yksityisellä puolella ongelmat ovat samat. Paikoin esim. materiaalien suhteen ollaan tiukempia.

 

Ykkösvalintani kouluksi olisi varmaankin kunnallisen koulun kielikylpyluokka. Toki asuinpaikka vaikuttaa paljon, onko sellaisia lähettyvillä. Kovin kauas en lähde lasta kuljettamaan, koska kaverisuhteet kärsivät ja muutenkin kuljettaminen voi olla joskus hankalaa.

 

Komppaan täysin. Olen nähnyt myös parin yksityisen koulun toimintaa sijaisena ollessani ja niissä on ollut ongelmana henkilökunnan pätevyys, koulutilojen puute (esim. yhdessä koulussa ei ollut liikuntasalia ollenkaan ja liikuntatuntien pitäminen vaati aikamoista kekseliäisyyttä), materiaalin puute. Kunnallisella puolella näitä ongelmia voi olla jopa vähemmän.

 

Meillä on mielessä parikin kielikylpyä antavaa kunnallista koulua meidän nykyisen kodin lähellä, mutta jos tästä muutetaan, niin sitten täytyy miettiä uudestaan. Tärkeämpää on mielestäni kuitenkin, että koulu on lähellä eikä lapsen koulumatka mene hankalaksi. Lisäksi lapselle on kurjaa, jos kaikki koulukaverit asuvat kaukana. Mutta kyllä ollaan sen verran mietitty kouluasioita, että halutaan asua sellaisella alueella, jossa on hyvät kunnalliset koulut. Kyllä mun mielestä pk-seudulla on aika monenlaisia kouluja asuinpaikasta riippuen, vaikka joka puolella jonkin verran vuokra-asuntoja onkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan täysin. Olen nähnyt myös parin yksityisen koulun toimintaa sijaisena ollessani ja niissä on ollut ongelmana henkilökunnan pätevyys, koulutilojen puute (esim. yhdessä koulussa ei ollut liikuntasalia ollenkaan ja liikuntatuntien pitäminen vaati aikamoista kekseliäisyyttä), materiaalin puute. Kunnallisella puolella näitä ongelmia voi olla jopa vähemmän.

 

Haluaisitko jakaa tarkemmin, mitkä koulut olivat kyseessä?

 

Meillä on mielessä parikin kielikylpyä antavaa kunnallista koulua meidän nykyisen kodin lähellä, mutta jos tästä muutetaan, niin sitten täytyy miettiä uudestaan. Tärkeämpää on mielestäni kuitenkin, että koulu on lähellä eikä lapsen koulumatka mene hankalaksi. Lisäksi lapselle on kurjaa, jos kaikki koulukaverit asuvat kaukana. Mutta kyllä ollaan sen verran mietitty kouluasioita, että halutaan asua sellaisella alueella, jossa on hyvät kunnalliset koulut.

 

Kyllä meillekin toki on tärkeää, että lapsen koulumatka on helppo kulkea. Jos ja kun tästä muutetaan, valitaan asuinalue myös siten, että kulkeminen on edelleen vaivatonta. Toisaalta siis koulun valintaan vaikutti myös se, että samassa koulussa ja tutussa ryhmässä voi jatkaa myös muuton jälkeen.

 

Meidän lähellä ois kyllä itse asiassa myös pari koulua, joissa on kaksikielistä opetusta. Toinen on näistä on kuitenkin sellainen, että ko. kieltä pitäisi osata jo kouluun pyrkiessä. Toinen taas oli (ja on edelleen seuraavien kohdalla) vaihtoehto, johon olisi yritetty, jos ei lapsi olisi tuonne yksityiseen kouluun päässyt.

 

Loppuun vielä todettakoon, että kyllä mäkin suomalaista koulujärjestelmää arvostan kovasti, vaikka pieniä muutoksia se mun mielestä kaipaisikin. Sanottakoon, että viime viikolla satuin katsomaan Liv-kanavalta ohjelmaa New Yorkissa asuvista perheistä, jotka halusivat lapsensa hyvään kouluun. Kyllä oli melkoinen show, kun neljävuotiaita testattiin (mm. älykkyystesti) ja arvioitiin, eikä toki sovi unohtaa sitä, että myös vanhempien miellyttävyys ja varmaan ylipäätään soveliaisuus ko. kouluun, vaikutti oppilasvalintaan. :girl_sigh:

Edited by Miaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ näin saman ohjelman! Aika järkyttävää. Suomessa onneksi tuollasita ei ole, sillä täällä kunnallisten koulujen taso on hyvä, toisin kuin jenkkilässä, joissa koulun sijainti tuntuu vaikuttavan todella paljon sen laatuun. Kunnallisissakin kouluissa löytyy siellä hyviä, mutta varmemman koulutuksen saa lapselleen, jos laittaa yksityiseen. Onneksi ei meillä!

 

Tärkeämpää on mielestäni kuitenkin, että koulu on lähellä eikä lapsen koulumatka mene hankalaksi. Lisäksi lapselle on kurjaa, jos kaikki koulukaverit asuvat kaukana.

 

On pakko kommentoida tuohon kaveri asiaan. Itse siis kävin yksityisen vieraskielisen kouluun ja totta on ettei meidän lähellä asunut koulukavereitani. Vasta yläasteella pystyi itsenäisesti alkaa liikkumaan koulukavereiden luona ilman, että siinä oli hirveä järjestely. Mutta ei se kyllä mitenkään negatiivisesti vaikuttanut, sillä minulla oli pihakaverit. Tietenkin jos asuu jossain haja-asutus alueella, niin muita lapsiperheitä ei välttämättä ole paljon, mutta eihän silloin koulukaveritkaan asu lähellä. Eli itse en nähnyt tuota kurjana asiana, sillä kavereita minulla oli paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapset menevät aikanaan (esikoinen ensi vuonna) samaan pieneen kunnalliseen kouluun, jota itse olen käynyt 80-luvulla. Koulu on tosin vähän suurempi nykyään ja onneksi tilatkin on käytännössä rakennettu uudelleen. Mutta luokkakoot ovat kohtuullisen kokoiset nykyäänkin. Ja mun mielestä erittäin hyvä merkki on se, että koulussa opettaa vielä kai 4 opettajaa, jotka olivat jo silloin lähes 30 vuotta sitten koulussa opettajina.

 

Tärkeää on myös koulumatkan turvallisuus, karsastan ajatusta siitä, että kuskaisin lapsen kouluun autolla. Tosin on täysin mahdollista että laiskuuttani niin kuitenkin tulen tekemään :grin:

 

Miten muuten voi asuinaluetta selvittää onko alueella hyviä kunnallisia kouluja? Googlettaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käydään kovaa pohdintaa tällä hetkellä koulun valinnassa. Asia olisi nyt ajankohtainen....eskarilaisen haku ekaluokalle jossa vaihtoehtoina lähikoulu tai kauempana oleva kieliluokka. Tuonne kieliluokkakouluun pitäisi kulkea linja-autolla joten se vähän mietityttää.

Tokaluokkalaisen haku kolmannelle luokalle ja vaihtoehtoina ovat musiikkiluokka ( jonne itse haluaa) tai lähikoulu. Jokatapauksessa koulu vaihtuu koska nykyisessä koulussa ei ole kuin eka ja toka luokat. Musiikkiluokalle pitäisi kulkea bussilla kaupunkiin, mutta tuo lähikoulu oliskin sitten ihan melkein vieressä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole ongelmaa koulun valinnassa. Kaksi vanhinta kävi kyläkoulua, kunnes se lopetettiin. Kolme nuorinta ovat kotiopetuksessa, todennäköisesti yläasteelle saakka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytännön sanelema pakko: yksityinen koulu ainakin vuoteen 2013, todennäköisesti 2016 asti. Olemme ulkomaan komennuksella eikä maan kielen vuoksi julkinen koulu tule kyseeseen. Koulukieleksi lapsille on valittu englanti, koska se on ainut kieli, jota molemmat vanhemmista puhuvat. Venäjää olisimme pitäneet hyvänä vaihtoehtona, mutta mies ei osaa sitä. Ranskaa ja saksaa meistä ei osaa kumpikaan. Suomessa sitten mitä todennäköisimmin julkinen koulu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suureksi ilokseni muksu aloittaa elokuussa oppivelvollisuutensa kirjaimellisesti meidän lähikoulussa. Koulumatkaa 200m ja vain yksi autotien ylitys, tosin se on vaarallinen risteys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloittaa esikoinen tänä syksynä koulun ja ihan tuohon lähikouluun menee, kunnalliseen. En ole itse koulun "tasoon" täysin tyytyväinen mutta vaakakupissa painaa niin paljon muutkin asiat, koulu on lapselle ennestään jonkinverran tuttu kun samassa rakennuksessa sijaitsee kirjasto jota olemme käyttäneet, kaikki eskarikaverit tulevat samalle tai rinnakkaisluokalle, koulu on lähellä ja lapsi osaa itse kulkea sinne ja kotiin itsenäisesti ym. Lisäksi koulu on myös minulle hyvin tuttu, tunnen monet opettajat ja työjuttujen kautta tulen varmaan jatkossa tutustumaan heihin paremminkin.

Tavoitteena olisi kuitenkin muuttaa muualle täältä viimeistään siinä vaiheessa kun esikoinen tulee yläasteikään tai sitten hän saa mennä johonkin toiseen kouluun, meidän lähikoulumme yläasteelle en häntä tahdo. Koulu on yksi Helsingin surkeimmista eikä syyttä, tiedän tämän koska olen itse siellä yläasteen käynyt ja töiden vuoksi siellä nyt lähiaikoina vierailleena ja menoa nähneenä ei touhu ainakaan paremmaksi ole muuttunut vuosien saatossa.

Kunnallisissa kouluissa on varmasti suuriakin alueellisia eroja, valitettavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloittaa esikoinen tänä syksynä koulun ja ihan tuohon lähikouluun menee, kunnalliseen. En ole itse koulun "tasoon" täysin tyytyväinen mutta vaakakupissa painaa niin paljon muutkin asiat, koulu on lapselle ennestään jonkinverran tuttu kun samassa rakennuksessa sijaitsee kirjasto jota olemme käyttäneet, kaikki eskarikaverit tulevat samalle tai rinnakkaisluokalle, koulu on lähellä ja lapsi osaa itse kulkea sinne ja kotiin itsenäisesti ym. Lisäksi koulu on myös minulle hyvin tuttu, tunnen monet opettajat ja työjuttujen kautta tulen varmaan jatkossa tutustumaan heihin paremminkin.

Tavoitteena olisi kuitenkin muuttaa muualle täältä viimeistään siinä vaiheessa kun esikoinen tulee yläasteikään tai sitten hän saa mennä johonkin toiseen kouluun, meidän lähikoulumme yläasteelle en häntä tahdo. Koulu on yksi Helsingin surkeimmista eikä syyttä, tiedän tämän koska olen itse siellä yläasteen käynyt ja töiden vuoksi siellä nyt lähiaikoina vierailleena ja menoa nähneenä ei touhu ainakaan paremmaksi ole muuttunut vuosien saatossa.

Kunnallisissa kouluissa on varmasti suuriakin alueellisia eroja, valitettavasti.

 

 

Mä en edelleenkään vaan ymmärrä tätä. Missä Stadin koulussa nyt "taso" on niin surkea? Ja mitä se taso edes tarkoittaa? Edelleenkin, ihan tutkimusten valossa kaikkein eniten lasten koulumenestykseen korreloi vanhempien oma koulutustaso. Alueen merkitys on tutkimustenkin valossa aivan häviävän pieni kun otetaan huomioon vanhempien koulutustausta. Ja loppujen lopuksi kaikki on kuitenkin kiinni lapsesta itsestään.

 

Mistä olet muuten päätellyt että juuri sinun lapsesi kuuluu siihen parhaimmistoon? Ja onko se sitten koulun vika jos ei kuulu? Ja toisaalta kun Stadissa olette niin tokan jälkeenhän huippulahjakkuudet pääsevät jo omiensa joukkoon SYKiin. Senkun vain hakemaan niin ei tarvitse mamujen ja persaukisten kanssa lapsiaan kasvattaa.

 

Itse ollaan harkitsemassa vaimon kanssa muuttoa takaisin Helsinkiin. Tarjous on tehty hemmetin mukavalla alueella sijaitsevasta asunnosta mutta varmaan tulevaisuudessa lapset päätyy juuri näihin "Helsingin huonoimpiin kouluihin". Se on oikein hyvää oppia lapselle ihmisten erilaisuudesta. Lasten koulunkäyntiin joutuu kuitenkin panostamaan asui sitä Eirassa tai Jakiksessa.

 

Olemme vaimoni kanssa molemmat kotoisin betonilähiöistä ja työläisperheistä. Yliopistot on kuitenkin käytynä. Eipä voi sanoa että olisi taustoista mitään haittaa ollut. Vaimoni on vieläpä aineenopettaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en edelleenkään vaan ymmärrä tätä. Missä Stadin koulussa nyt "taso" on niin surkea? Ja mitä se taso edes tarkoittaa? Edelleenkin, ihan tutkimusten valossa kaikkein eniten lasten koulumenestykseen korreloi vanhempien oma koulutustaso. Alueen merkitys on tutkimustenkin valossa aivan häviävän pieni kun otetaan huomioon vanhempien koulutustausta. Ja loppujen lopuksi kaikki on kuitenkin kiinni lapsesta itsestään.

 

 

 

Pitää paikkaansa, vanhemmat joilla on koulutus varmasti panostavat koulutukseen (auttavat läksyissä yms) kävi lapsi mitä koulua tahansa. Mutta ehkä vähän idealistista kuvitella etteikö Helsingin kouluissa olisi eroja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää paikkaansa, vanhemmat joilla on koulutus varmasti panostavat koulutukseen (auttavat läksyissä yms) kävi lapsi mitä koulua tahansa. Mutta ehkä vähän idealistista kuvitella etteikö Helsingin kouluissa olisi eroja.

 

Jos nyt kuitenkin mietitään esimerkiksi peruskoulun ala-asteen oppimistavoitteita niin ei ne niin ihmeellisiä asioita ole, joita siellä opetetaan. Lukemisessa, matematiikassa ja jossain ympän perusteissa aika pitkälle mennään innolla. Jos luokalla on esimerkiksi maahanmuuttajia, ja ollaanpa rehellisiä siihen tuossa aiemmassa viestissä piilotellusti viitataan, on äärimmäisen opettavaista päästä esimerkiksi auttamaan kaveria ja samalla oppii myös itsenäisesti tekemään juttuja. Sen lisäksi opettajien tukena on maahanmuuttajavoittoisilla luokilla koulunkäyntiavustajia auttamassa oppilaita, jolloin luokassa saattaa olla kaksi tai kolmekin aikuista. Lapsen on hyvä kohdata elämässään myös haasteita, joiden yli vanhempien avustuksella sitten päästään.

 

 

Lukiot ovat sitten tietysti eri asia mutta niihinhän onkin jo haku. Olen itsekin joskus kauan sitten käynyt sillä betonilähiökoulutaustalla "eliittilukiota".

 

Ja edelleen, Stadista kun puhutaan niin tarjolla on Norssia ja SYKiä. Itse pidän esimerkiksi SYKin elitististä ajatusta lähinnä vastenmielisenä kun kahdeksanvuotiaita lapsia aletaan erottelemaan ja kuvitelma on lähinnä oman lapsen poikkeuksellinen lahjakkuus. Mutta silloin on turha valittaa tyhmistä lähiökouluista kun on mahdollisuus saada oma kullannuppu oikein kokeiden perusteella kyseiseen laitokseen. Tietysti on se häviävän pieni mahdollisuus että se oma lapsi ei olekaan mikään täysin poikkeuksellinen lahjakkuus mutta silloinhan ne koulunkäyntiavustajat siellä prolekoulussa saattavat olla avuksi omallekin lapselle.

 

Useamman opettajan kanssa aikojen saatossa jutelleena oikein muuten naurattaa kuinka suuri se järkytys monelle vanhemmalle on että se meidän poika/tyttö onkin se luokan häirikkö eikä suinkaan "sosiaalitapausten" häiritsemä mestarimieli.

 

p.s. niillä hinnoilla mitä tässä ollaan käyttämässä taas itä-Helsinkiläiseen rivitaloasuntoon niin on vaikea kuvitella että Stadissa kauaa mitään tavallisia ihmisiä enää muutenkaan asuu.

Edited by Iskä2011

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka aloitusviestissä nyt kysyttiinkin pelkästään jakoa kunnallisiin ja yksityisiin kouluihin, niin vastaanpa silti, kun keskustelu on rönsynnyt muutenkin.

 

Minä olen ikäni asunut alueella, jossa yksityiset koulut ovat sanalla sanoen utopiaa. Viime syksynä tänne kaavailtiin erästä yksityistä koulua, mutta sen perustamiselle ei saatu lupaa (ja minusta hyvä niin). Pitkälle täällä oppilaat menevätkin sitten siihen lähikouluunsa ja minua ahdisti ajatus, että meidän lasten tuleva lähikoulu olisi voinut olla tämä yksityiskoulu, jonka ideologiaa en kannata.

 

Joka tapauksessa olen pitänyt selviönä, että meidän lapsemme menevät tavalliseen, kunnalliseen kouluun - eivät edes mihinkään erityistaitoja kehittävälle luokalle, elleivät sinne itse nimenomaan hingu. Uskon siihen, että hyvässä tapauksessa kenestä tahansa voi ihan tavallisellakin peruskoulupohjalla kehittyä minkä tahansa alan huippuosaaja. Itse en kuitenkaan vanhempana aio pientä lasta (tai isompaakaan) väkipakolla tunkea mihinkään suuntaan. Kyllä sitä ehtii oppia ja opiskella vähemmän tiiviissäkin tahdissa.

 

Sen verran kuitenkin olemme miehen kanssa asiaa ajatelleet, että kovin isoon kouluun emme lapsia haluaisi laittaa. Ja meille iso koulu on siis yli 400 oppilasta. Lisäksi haluaisimme lapset kouluun, jossa oppilaitten kirjavuus ei olisi aivan niin suurta. Vaikka täyttä homogeenisyyttä oppilasaineksessa on mahdotonta saavuttaa tai vaikka maahanmuuttajaoppilaat eivät vaikuta oppimistuloksiin, haluaisimme lastemme käyvän koulua ns. pienemmissä piireissä. Osaksi tästä syystä haaveissa siintää muutto vielä pienemmälle paikkakunnalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Joka tapauksessa olen pitänyt selviönä, että meidän lapsemme menevät tavalliseen, kunnalliseen kouluun - eivät edes mihinkään erityistaitoja kehittävälle luokalle, elleivät sinne itse nimenomaan hingu. Uskon siihen, että hyvässä tapauksessa kenestä tahansa voi ihan tavallisellakin peruskoulupohjalla kehittyä minkä tahansa alan huippuosaaja. Itse en kuitenkaan vanhempana aio pientä lasta (tai isompaakaan) väkipakolla tunkea mihinkään suuntaan. Kyllä sitä ehtii oppia ja opiskella vähemmän tiiviissäkin tahdissa.

 

Tässä tullaan meillä toimimaan ihan samoin. Jos lapsi ihan oikeasti ITSE hinkuu jotain ylimääräistä opetusta ja kokee että kykenee kantamaan sen taakan normaalin opetussuunnitelman mukaisen opetuksen lisäksi niin voidaan sitten miettiä. Pahimmillaan kuitenkin näistä voi tulla lapselle taakka ja helposti se perustyöskentely alkaa kärsiä.

 

Kielikylpyluokilla ja sen semmoisilla ei ole kyllä mitään korrelaatiota tulevaisuuden menestymiseen ja ihan ajatuksen tasolla on musta ihan kamalaa että alkaisin mun pienestä pojasta sparraamaan jo alakouluikäisenä jotain huippuosaajaa. Nykymaailma on sen verran stressaavaa jo muutenkin että toivoisin että poika saisi olla huoleton lapsukainen mahdollisimman pitkään. Aika, innostus ja kyvyt sitten joskus KAUKANA tulevaisuudessa kertovat mihin lapsi päätyy ja kykenee.

 

Ja sitten tuonne on aina kirjoitettu sisälle vanhempien (kohtuuttomia?) odotuksia lapsen suhteen. En mä ainakaan halua musertaa lapsen itsetuntoa ja oman minuuden muodostumista siirtämällä pikkulapseen jotain odotuksia "kansainvälistymisestä" ja "oikeanlaisten suhteiden luonnista" jo varhaisessa vaiheessa. Sitäpaitsi, kuinka moni loppujen lopuksi aikanaan muokkaa OMAN elämänsä vanhempien odotusten mukaisesti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä koulukysymys on vasta monen vuoden päästä edessä, mutta asuinpaikkamme on tehnyt päättämisen helpoksi: lapset menevät meidän "lähikouluun", joka sijaitsee 5 km:n päässä.

 

Itse olen kyllä oikein tyytyväinen tähän tulevaan kouluun, joka on noin 60 oppilaan kyläkoulu, jossa on yhdysluokat. Minusta on oikein hyvä ja ihana asia se, että koulussa kaikki, niin oppilaat kuin opettajatkin, tuntevat toisensa nimeltä ja muutenkin yhteisö on pieni. Toki sielläkin on ongelmia, joita varmasti kaikissa kouluissa on, mutta uskon, että ne on helpompi ratkoa kuin isoissa kouluissa (paitsi henkilökemia-ongelmat, joita ei voi ratkaista rinnakkaisluokalle siirtymällä). Itse olen käynyt saman koulun aikanaan 80-90-luvun taitteessa ja koin sen oikein hyväksi ja turvalliseksi paikaksi kasvaa ja oppia.

 

Muoks. Näin siis luokat 1-6 (+eskari). Yläluokat ovat sitten kaupungin keskustassa 15 km:n päässä. Se on huomattavasti paljon isompi koulu, enkä sen "tasosta" osaa sanoa mitään. Mutta eikö ne kaikki yläkoulut ole sitä samaa hormonihuurua... :girl_wink:

Edited by Manla

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Samaa mieltä. Luulen, että minkä tahansa lasta koskevan valinnan taustalla on myös vanhempien toiveita lapsen tulevaisuutta koskien. Toiveet eivät ole väärin niin kauan kuin lapsikin on innolla hommassa mukana, mutta sitten, kun vanhempi alkaa elää lapsen kautta, ollaan metsässä. Itse en uskalla tehdä valintoja lapseni puolesta, koska muistan omasta lapsuudestani miellyttämisenhalun ja velvollisuudentunteen vanhempia kohtaan jatkaa harrastusta, jonka olin aloittanut tai pärjätä koulussa hyvin. Toki tulen tarjoamaan lapsilleni mahdollisuuksia erilaisiin asioihin, mutta mielestäni erikoiskouluun tai -luokalle laittaminen automaattisesti on hiukan kyseenalaista. Ei kai vastasyntyneestä Irmeli-Petteristä voi sanoa vielä juuta eikä jaata, millainen koulu tai luokka olisi hänelle oikeasti sopiva. Sen sijaan kunnalliset koulut jättävät pelikentän avoimeksi ja tilaa lapsen luontaisille taipumuksille.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä koulukysymys on vasta monen vuoden päästä edessä.

 

Niin, että saan itseni kuulostamaan ihan idiootilta niin mainitaan että meillä on pieni vauva! Lähinnä mietin tätä asiaa ihan yleisretorisella tasolla. En kuitenkaan jaksa uskoa että meidän näkemykset näiden asioiden suhteen mihinkään muuttuisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on pakko vielä lisätä että ystävä/tuttavapiiriini kuuluu useita tohtoreita/lisensiaatteja, muutama näistä käytännössä huippututkijatasoisia sekä mm. yksi erittäin erittäin varakas ihminen. Yllättävää kyllä näistä oikeastaan kaikki on kotoisin jostain lähiöistä ja käyneet kunnallisia kouluja. Joukossa on mm.yksi sellainen, joka taustansa puolesta täyttää kaikki "pelottavan sosiaalitapauksen" tunnusmerkistöt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ehkä olin muotoillut tuon vähän huonosti, sillä tottakai kaikkia lasta koskettavia asioista miettii pitkälle eteenpäin, niin oman lapsen kohdalla kuin sitten yleisellä tasolla.

 

Tuo minun kommettihan jatkui siten, että asiaa ei tarvitse paljoa miettiä, koska asuinpaikkamme "päättää" asian puolestamme. Mutta olenhan minäkin asiaa sen verran miettinyt, että mihinkään "erikoiskouluun" lapsemme eivät mene, koska matkaa tulisi vähintään 30 km suuntaansa. Tässä vaakakupissa painaa enemmän lyhyt 5 km:n koulumatka. Eli itsehän olemme tuon asian nyt jo, vajaa 2-vuotiaan lapsen vanhemmat, päättäneet. :girl_smile:

 

En usko, että kukaan väittääkään, etteikö nk. lähiökoulussa olisi ja sieltä tulisi menestyjiä tai ettei nk. eliittikouluissa ole sitä "epämääräistä ainesta" ja "epäonnistujia". En tiedä, voiko sellaista ihmistä laskea menestyjiin, jos elelee vain sillä, että on sattunut syntymään rikkaaseen perheeseen/sukuun... (Tällä nyt viittaan lähinnä ulkomaiden "turhiin pintaliitäjä-julkkiksiin")

 

Tää nyt menee sitten jo ihan OT, mutta toisaalta, onko sekään menestyksen merkki, että on akateeminen koulutus ja hienolta kuulostava ammattinimike? Minunkin ystäväpiiriin kuuluu tohtori ja useita akateemisesti koulutettuja. Vaikka lähes 9 keskiarvolla minäkin olisin kenties päässyt yliopistoon ja tullut täten akateemiseksi, olen kouluni käynyt Tampereen Hervannassa (siinä ei-yliopisto-tasoisessa) ja työskentelen valtion virkamiehenä. Silti koen menestyneeni hyvin elämässäni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tässä on nyt viimeisimmissä viesteissä lyöty erikoiskouluihin ja -luokkiin vähän turhan voimakas leima. Eihän niiden tehtävä ole missään nimessä kouluttaa pikkulapsista mitään huippuosaajia tai asettaa lasten harteille mitään suunnaattomia odotuksia, kunhan vaan tarjotaan halukkaille ja kyvykkäille lapsille mahdollisuus vähän laajentaa ja vahvistaa joitain osaamisen alueita. Mun mielestä on myös huomionarvoista, että toisille lapsille erityisesta painotuksesta tai haastavammasta opetusohjelmasta on jopa hyötyä kun saa haastaa itseään ja saa sopivan tasoisia oppimiskokemuksia. Mä itse arvostan kyllä suomalaista peruskoulujärjestelmää kovasti, mutta voin silti myöntää, että se on tietyllä tavalla aika tasapäistävä oppilaitos, jossa mennään niiden keskiverto-oppilaiden tahdissa samalla kun ne keskivertoa heikommat ja etenkin keskivertoa vahvemmat jää resurssien puutteessa vähemmälle huomiolle.

 

Mä en todellakaan väitä itse olevani mikään huippuälykäs, mutta koin silti, että normaalia opetussuunnitelmaa noudattava peruskoulu ei omalla kohdallani ollut tarpeeksi haastava. Itselleni tästä oli kyllä ihan haittaakin: kun ei ikinä tarvinnut oikein työskennellä minkään eteen, ei tarvinnut tehdä läksyjä (kun ne ehti hyvin tehdä ihan oppituntien puitteissakin) eikä lukea kokeisiin niin oli yhtäkkiä tosi kova paikka joutua korkeakouluun, jossa niitä töitä piti ihan oikeasti tehdä. Monet vähän lahjakkaammat tapaukset alkavat myös oireilla levottomalla käytöksellä ja "häiriköinnillä". Uskon, että monilla tällaisille olisi ihan hyödyksi saada sen normaalin opetusohjelman päälle vähän ekstraa, jotta kiinnostus oppimiseen ja itsensä kehittämiseen pysyisi yllä.

 

Ja mitä noihin erityistehtävän saaneisiin kouluihin ja esim. kielikylpyluokkiin tulee niin mun käsittääkseni niissä tarkkaillaan aika tiiviisti oppilaiden kykyä selvitä tuosta vähän painavammasta ohjelmasta ja mikäli näyttää siltä, että esimerkiksi ylimääräinen kieli on vaan yksinkertaisesti liikaa tai hidastaa niiden pakollisten asioiden oppimista niin siirtoa normaaliluokalle suositellaan kyllä suht herkästi.

 

Omalla kohdallani pidän tärkeimpänä sitä, että lapsi pääsee lähikouluun, oli se sitten kunnallinen tai joku erityiskoulu. Tykkään, että koulut ovat lapsille paljon muitakin kuin pelkkiä oppimispaikkoja ja koen hirmuisen tärkeänä, että lapsi saa sitä kautta myös hyvät sosiaaliset ympyrät. Kielikylpyluokille yms. voisin laittaa lapsen ihan hänen omien kykyjensä tai kiinnostuksensa mukaan, mutta mihinkään kauemmas kouluun en tuollaisen takia alkaisi lasta laittamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kliseinen fraasi meidän koulujärjestelmämme "tasapäistävyydestä" särähtää aina korvaan (tai siis tässä kohtaa vihlaisee silmään). Mikä on sitten tasapäistämisen vastakohta? Eriarvoistaminen. Suomalaisen yhteiskunnan ainoa todellinen vahvuus on tämä mitä sinä kutsut tasapäistämiseksi. Huonoimmatkin oppilaat osaavat lukea ja laskea ja kykenevät antamaan myöhemmällä iällä panoksensa yhteiskunnalle. Jos tätä järjestelmää aletaan purkamaan on seurauksena varmasti resurssien lisääminen parhaalle prosentille tai 10%:lle, riippuen painotuksista. Mites se loppuporukka?

 

Eniten mua ihmetyttää ihmisten selkeä käsitys siitä että juuri meidän lapsi kuuluu tähän pieneen eliittiin. Sen mitä olen noita pikkukoltiaisia katsellut ja itsekin sellainen joskus ollut niin ei siellä nyt moniulotteisella integroinnilla vielä päätä pakoteta. Mä en mitenkään usko että mitkään lahjakkuudet erottuvat tuossa vaiheessa millään tavalla. Juuri tämön takiahan Suomessa purettiin oppikoulujärjestelmä aikanaan. Muutenkin voidaan esittää kysymys siitä mitä on tämä myyttinen lahjakkuus? Onko kuitenkin niin että todellinen lahjakkuus on vain aitoa kiinnostusta ja tahtotilaa tehdä jotain asiaa? Eräs teoreettisen matematiikan professorini joskus aloitti jonkun peruskurssin lausahduksella "Yleisesti luullaan että matematiikka vaatii lahjakkuutta. Tämä on harhakäsitys. Matematiikka vaatii kahta asiaa, terävää kynää ja kovia perselihaksia". Miten siis tällainen lahjakkuus jonkin erikoisalan suhteen voisi näkyä alakouluiässä. Yleisimmin tällaista suuntautumista alkaa esiintymään vasta ehkäpä aikaisintaan lukiossa. Eli siis mistä edes tietää mitkä ovat nämä lapsen vahvuusalueet joita halutaan laajentaa?

 

Mitä tarkoittaa muuten "hyvät sosiaaliset ympyrät"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En minä ainakaan täysin teilaa yksityis- tai erikoiskouluja, mutta vierastan ajattelutapaa, että jo pieniä lapsia pitäisi lokeroida jonkin erityisosaamisen mukaan. Minusta sitä erityisosaamista ehtisi kehittää vapaa-ajallakin harrastusten parissa. Kielikylpy- tai luonnontiedepainotteiset koulut tai luokat eivät varmastikaan ole sieltä ns. pahimmasta päästä, mutta tietynlaisella ideologialla tai pedagogiikalla varustetuista kouluista tulevat oppilaat voivat joutua vaikeuksiin viimeistään siinä vaiheessa, kun pitää hakeutua oman koulun ulkopuoliseen koulutukseen. Tällöin huomataan, etteivät tiedot ja taidot ehkä vastaakaan sitä, mitä kunnallisissa ja yleisissä kouluissa on opiskeltu ja millä niitä jatkopaikkoja haetaan.

 

Itse sain peruskouluaikanani haastetta lisätehtävistä, kun tavalliset tehtävät tuntuivat liian helpoilta. En olisi halunnut panostaa kouluun yhtään enempää menemällä erikoisluokalle, koska mahdollisesti liian kovat haasteet olisivat todennäköisesti uuvuttaneet minut. Olin tyytyväinen siihen, että pääsin peruskoulun hyvillä arvosanoilla läpi "tekemättä mitään". Jos jotain tuossa kritisoin, niin sitä, miten kokeet ja muu oppimisen testaaminen on rakennettu. Minä olin juuri niitä oppilaita, joille ne olivat lastenleikkiä, kun suurin osa opetuksesta perustui ulkoalukuun. Olenkin joutunut vasta korkeakouluopinnoissani opettelemaan sen, mikä merkitys syvemmällä oppimisella on. Jotenkin siis pitäisi nämä "hyvätkin oppilaat" saada oppimaan ja muistamaan asioita laajemmin, mutta en usko erikoisluokkien olevan se ainoa oikea ratkaisu niille, joille tavallinen luokka ei näytä riittävän.

 

Sen sijaan, että näihin lahjakkaisiin panostettaisiin, panostaisin mieluummin heikompiin oppijoihin. Ja ihan hyvällä tolalla erityisopetus minusta Suomessa onkin. Yhteiskunnallisesti merkittävämpänä pidän sitä, että ne heikommat saavat enemmän tukea kuin että lahjakkaille tarjottaisiin enemmän haasteita. Voihan se tuntua epäreilulta, mutta kuten Iskä2011 edellä totesikin, suomalaisen yhteiskunnan vahvuus on se, että kukaan ei ole täällä täysin taidoton perusasioissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi menee sitten aikanaan ihan tavalliseen kunnan peruskouluun, enkä muualle lasta laittaisikaan. Olen itse käynyt tuon samaisen peruskoulun ja lukionkin eikä kyllä ole mitään valittamista, päinvastoin.

 

Toivon vain todella että siinä vaiheessa kun lapsi kouluun menee (7v päästä siis, en toki mitenkään ajoissa tähänkään aiheeseen ole vastaamassa :D) hänellä on mahdollisuus päästä saamenkieliseen opetukseen. Nyt tuota mahdollisuutta ei vielä omassa kylässä ole, vaan lähin (ja Suomen ainoa) luokka on meiltä kotoa 50km päässä eikä kunta korvaa koulumatkoja sinne, koska lähempänäkin (13km) on koulu. Tällä hetkellä tilanne on siis se, että tuonne luokkaan pääsee kyllä jos pyytää, mutta koulumatkat tulee korvata ja pähkäillä ihan itse. Ja onhan siinä sekin, että jos lapsi menee toisen kylän kouluun niin silloin kaikki kaveritkin on pitkälle siellä toisessa kylässä -> vapaa-aika on aika yksinäistä kun koulukavereita ei lähellä ole.

 

Mutta katsellaan, elän toivossa että saamme tänne niin monta oppilasta tuohon mennessä että edes jonkinlainen yhdistelmäluokka saadaan aikaan. :)

 

Niin ja tarkennetaan vielä: siis saamenkielen opetusta kyllä saa, mutta saamenkielistä ei. Äidinkieli on ainut, jota saa opiskella myös saameksi, mutta se tulee sitten ykkösluokalta asti lisäopetuksena eli myös kaikki suomenkieliset äidinkielentunnit tulee käydä. Sinänsä ihan ymmärrettävää joo, mutta itsekin kyllä muistan että melko kurjaa oli ihan alaluokilta asti mennä aikaisemmin tai lähteä myöhemmin koulusta kuin kaikki luokkakaverit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä lähtee ihan maalaiskouluun, kun ei muita vaihtoehtoja ole, eikä ole tullut mieleenikään. hyvä taso taitaa ihan kunnallisellakin puolella täällä olla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika lähtee kunnalliseen kouluun. Olisimme halunneet alunperin toiseen kunnalliseen kouluun (asumme n. 3 km päässä kolmesta koulusta), koska pojan kaikki eskarikaverit menevät eri kouluihin kuin poikamme. Onneksi meidän pihalta menee tyttö samalle luokalle ja enemmän lapsia samaan kouluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0