Charlize

Mitä kaloja ?

65 posts in this topic

Pitäiskö tehdä ihan lista, että mitä kaloja saa syödä!

 

Korjatkaa jos olen väärässä ja lisätkää... :)

 

 

 

Norjalaista lohta

Kotimaista Itämerestä pyydettyä lohta kerran kuussa

Seitiä

Nieriää

Oliko punakampela sallittujen listalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, hyvä idea! Kyselinkin näitä "kalajuttuja" tuolla toisessa ketjussa, kun en huomannut tätä.

 

Punakampelasta en tiedä, mutta luulisin että voi syödä kohtuudella. Sehän syö kai enimmäkseen jotain pohjaeläimiä ja pieniä kaloja, en sitten tiedä minkä verran noihin kaikkea kertyy?

 

Listaan voisi varmaan lisätä kotimaiset "ei-petokala-järvikalat", esim. siika ja lahna. Mutta maalaisjärjellä ajatellen ei ehkä kannata samasta järvestä pyydettyä kalaa syödä joka viikko, ellei ole varmaa tietoa järven puhtaudesta. Ja muutenkin kannattaa muistaa kalalajien vaihtelu, niin ei tule riskiä isommista kertymistä.

 

Itsegraavattua kalaa kai voi tuoreena syödä, mutta onko myös graavattu järvikala ok?

 

Tässä jatkettua listaa:

Norjalainen lohi

Kotimainen Itämerestä pyydetty lohi kerran kuussa

Seiti

Nieriä

Punakampela (?)

Kotimaisista järvikaloista ei-petokalat: siika, lahna, kampela (?)

Purkkitonnikala n. 1 prk viikossa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös kuumentamattomissa järvikaloissa ole aina loisriski, oli sitten raskaana tai ei? Siksi niitä ei ylipäänsä saisi syödä raakana ja sushiin ja graavaamiseen pitäisi käyttää vain merikalaa. Ei kai ne kaikki loiset pelkästään graavatessa kuole? En tiedä mahtaako loiset mitenkään sen erityisemmin vaarantaa sikiön terveyttä tai raskauden etenemistä, mutta oloa ne tuskin tekee kovin paljoa paremmaksi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin siis juuri tuota loisasiaa olen itsekin ihmetellyt, ennen raskauttakin. Mutta esim graavisiika on ihan yleinen herkku, ja siika on käsittääkseni järvikala? Ilmeisesti taika on siinä, että järvikala pitää pakastaa ennen graavausta, se tappaa loiset. Ja loiset ovat ilmeisesti muutenkin yleisempiä petokaloissa, ja kai ne yleensä huomaakin kalasta.

 

Mutta kalan säilytykseen raakana tietysti liittyy aina omat riskinsä, joten ehkä paras nyrkkisääntö on se että raskausaikana varmuuden vuoksi syö kalaa vain kuumennettuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niinpä! Olen itsekin syönyt graavisiikaa... Olen luullut että se on jotain kanadalaista merisiikaa (juu, en tiedä onko meressä elävää siikaa olemassakaan). Tuskinpa sitä myytäisiin jos siinä voisi olla loisia. Ehkä tuo pakastaminen on sitten se juttu, joka ainakin saa loiset kuolemaan.

 

Vaan on se kyllä harmi että raakaa kalaa, sitä merikalaakaan, ei suositella raskaana, kun tekisi niin kauheasti sushia mieli. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

 

Noissa hauki jne petokaloissahan on paljon eroa raskasmetallien suhteen ihan järvestä/vesistöstä riippuen ? Eikös RKTL (riista ja kalatalouden tutkimuslaitos) pyydystele ja määrittele pitoisuuksia silloin tällöin kaloista? Tai evira?

 

Sushia varten Johannem voisit koittaa vaikka suomalaista versiota susia :P jossa kala on korvattu metwurstilla :lol: . Itse pääsin kerran kavrilla moista herkkua maistelemaan. Ja sushihan ei ole pelkästään se raaka kala, vaan mukana on se riisi ja soijakastike

 

Syötävistä Suomalaisista kaloista mietin muikkuja, eikös ne ole järvestä saatavia pieniä kalasia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

On varmaan eroja eri vesistöissä, mutta en tiedä noista mittauksista. En usko että ainakaan pienemmistä järvistä säännöllisesti mittaillaan? Ja joka tapauksessa petokaloihin kertyy "kaikkea" enemmän kun ovat ravintoketjun yläpäässä.

 

Luulisin että muikku on ihan ok, koska se syö vain "pikkueläimiä".

 

Wikipedian mukaan siika elää myös murtovesissä, mutta onko siinäkään tarpeeksi suolaa loisten tappamiseen? Ja yleensä kyllä kai pyydystetään ainakin Suomessa järvistä.

 

Tylsää kyllä kun ei saa sushia syödä, tietysti sitä silloin tekee enemmän mieli. :grin: Mutta onhan niissä kai jotain kypsennettyjäkin (esim. ankkaa olen nähnyt), ja ainakin kasvisversiot ovat ok. Levästähän myös varoitellaan, mutta voiko tosiaan parista palasta olla jotain haittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämän päivän Hesarissa oli koko sivun juttu kaloista ja niiden myrkyistä ja tietoa, kuinka usein niitä voi syödä.

Netistä tota artikkelia ei taida löytyä kuin maksullisesta digilehdestä.

 

Voin vaikka referoida vähän myöhemmin, jos on kiinnostusta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scarlet: Kyllä on kiinnostusta!

 

Oiskohan anopilla vielä lehtitallessa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös kuumentamattomissa järvikaloissa ole aina loisriski, oli sitten raskaana tai ei? Siksi niitä ei ylipäänsä saisi syödä raakana ja sushiin ja graavaamiseen pitäisi käyttää vain merikalaa. Ei kai ne kaikki loiset pelkästään graavatessa kuole? En tiedä mahtaako loiset mitenkään sen erityisemmin vaarantaa sikiön terveyttä tai raskauden etenemistä, mutta oloa ne tuskin tekee kovin paljoa paremmaksi...

 

 

Ihminen voi kaloista saada "vaan" lapamatoa joka sekin on nykyään tosi harvinainen ja aiheuttaa pahimmillaan anemiaa. Sitä voi olla ahvenessa, kiiskessä, hauessa, kuhassa ja mateessa joistakolmea jälkimmäistä ei muutenkaan raskausaikana suositella eikä noista mitään ole tapana syödä graavikalana muutenkaan. Lapamato ei kuole graavatessa tai edes pakastettaessa. Se on kalan lihassa tai maksassa tai mädissä sellaisena parin millin mittaisena pötkylänä joka ihmiseen päästyään kasvattaa sitten kokoaan kymmeniin metreihin. Tosin lapamato on nykyään todella harvinainen!

 

Mitään muita ihmisella haitallisia loisia ei kaloissa ole. Siioissa voi olla poksuvia "rakkoja" jotka ovat ihmiselle vaarattomia rakkoloisioita, tosin epämiellyttäviä syödä. Eli itsepyydettyä siikaa söisin graavattuna pyytämistä seuraavana päivänä jos on säilytetty asianmukaisesti.

 

T. Kalabiologi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä noista kypsänä syötävistä kaloista:

 

Punakampela, kampela, made ym. pohjassa löllyvät kalat syövät lähinnä mitä saavat kiinni. Meidän tutkimuksissa esim. mateella oli paljon suuremmat myrkkypitoisuudet kuin lohella, koska syö myös niitä kuolleita lohia ym. roinaa pohjasta. Kampeloita (mm. Ruijanpallas) söisin mieluusti jos olisi pyydetty puhtaista meristä esim. jäämerestä.

 

Sisävesikaloista muikku, harjus, nieriä, puronieriä, purotaimen, siika ovat musta hyviä vaihtoehtoja. Noi purokalat syövät enimmäkseen pieneläimiä ja lisäksi vaativat tosi puhdasta vettä eli eivät voi olla kovin saastuneita. Parasta on tietty syödä itsepyydettyä kalaa niin tietää varmasti vesistön. Ja kuten aiemminkin on todettu niin kannattaa syödä monipuolisesti monesta eri paikasta pyydettyjä kaloja niin ei altistu myrkyille liikaa. Suomen sisävedet on onneksi nykyään melko puhtaita joten mä välttelisin enemmän noita Itämeren kaloja.

 

Sori kaikille saarnasta, aihe on vaan lähellä mun sydäntä ja musta on tylsää kun neuvolassa ei ohjeisteta riittävän tarkasti ja sitten ihmiset jättää syömättä kalat kokonaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse syön raskausaikana aivan normaalisti ahventa, siikaa, taimenta ja lohta. Hauesta en oo koskaan tykännyt muuten kuin kalapullissa/-pihveissä, ja niitä en jaksa itse tehdä. Hauki ei ole kyllä kovin hyvää oikeasti (oon vaan tottunut liian hyvään vissiin kun isä on tosi aktiivinen kalastaja ja samoin tuo mun mies on :D).

 

Suolakalaa oon syönyt niin, että se on varmasti tuoretta. Aika vähän nyt kyllä, kun suolasiika ei oo yhtään niin hyvää kuin suolataimen ja viimeaikoina ei olla käyty kalassa missään mistä sitä taimenta olis voinut saada. Mitään vakuumiin pakattuja, kaupassa myytäviä graavikaloja meillä ei tosiaan syödä koskaan.

 

Ja siis kun puhun lohesta niin puhun ihan Tenonlohesta, en kirjolohesta tai edelleenkään paketeissa myytävästä kalasta.

 

Tonnikalaa ja seitiä ei oo meillä kotona koskaan edes laskettu kalaksi, kalapuikoista nyt puhumattakaan. Mutta täällä tosiaan nyt on vähän eri kun on puhtaat järvet ja intoa itsellä käydä kalastamassa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi apua. Nyt tuli huono omatunto... girl_sad.gifOlen syönyt tässä purkkikaupalla viikoittain tonnikalaa. Valtava himo currymajoneesikastikkeessa olevaan tonnikalaan. Pitänee kehitellä jokin korvike sille..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset täältäkin Talventytölle hyvistä tiedoista, hienoa että löytyi asiantuntija kommentoimaan! En ollutkaan tullut ajatelleeksi että pohjakalat tietty syövät mitä sattuu ja keräävät kaiken ryönän itseensä... Ja hyvä tietää että ainakin siika on ok, kun sitä on välillä tarjolla itse pyydettynä. Mitä mieltä olet lahnan syömisestä?

 

Haluaisitkos koostaa päivitetyn listan suositelluista kaloista, voisi laittaa vaikka erikseen suositellut, rajoitetusti syötävät ja kokonaan vältettävät? :girl_smile:

 

Olin muuten juuri viikon reissussa, ja erilaisia merikaloja oli tarjolla runsaasti. Siinä olikin sitten ihmettelemistä mitä söisi. Mutta ajattelin että ehkä keskellä Atlanttia kala on aika puhdasta? Joten söin muutamaan kertaan erilaisia pieniä/keskikokoisia kaloja, miekkakalaa ja tonnikalaa en syönyt.

 

Bella-Donna, tuskin mitään vahinkoa on aiheutunut, mutta ehkä hyvä idea jatkossa vähentää tonnikalan syöntiä, ja vaihdella merkkiä/lajia? Eri tonnikalalajien välilläkin on paljon eroa myrkkypitoisuuksissa, jollain jenkki(?)sivulla oli mainittu mitkä lajit ovat suositeltavimpia, mutta en nyt enää muista tarkemmin...

Edited by Salama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika hyvä lista oli Salama sulla jo ylempänä.

 

Mutta jos yrittäisin vielä koostaa:

 

EI SAA SYÖDÄ:

Hauki

 

1-2 KRT KUUSSA:

Silakka

Itämeren lohi villinä

isot ahvenet

Kuha

Made

Taimen (kaupasta)

Nieriä (kaupasta)

Oon nähnyt kaupoissa myös Ahvenanmeren kassisiikaa, sitä koskevat samat rajoitukset.

Lisäsin kaupasta ostetun taimenen ja nieriän listalle koska niiden alkuperä voi olla epäselvä mutta itsepyydettynä puhtaasta vedestä söisin useamminkin

 

EI SYYTÄ RAJOITTAA (MINUSTA)

Itämeren lohi/kirjolohi KASSISSA

Muikku

Harjus (syö selkärangattomia)

Puronieriä

Purotaimen

Siika

"Kalapuikkokalat"

Punakampela

 

Ja nyrkkisääntönä ehkä että pyydä, käsittele ja säilytä itse niin voit syödä "turvallista" kalaa.

Pohjoisemmassa asuvilla on asiat hyvin koska vedet ovat siellä puhtaita ja graavikalaa ym. voi syödä hyvällä omalla tunnolla jos on itse pyytänyt.

 

Vesien kuntoa kannattaa seurata ja käyttää harkintakykyä kalalajin valinnassa. Myrkyt kertyvät petokaloihin pienemmistä kaloista, mutta jos järvi on puhdas niin kertymä on huomattavasti pienempi kuin vaikka itämeren kaloissa. itse söisin esim. pientä ahventa joka syö enimmäkseen pohjaeläimiä ja planktonia eli myrkkypitoisuus on pieni. Raskaana ollessa olisi hyvä syödä kalaa ja kunhan vaihtelee lajia ja pyyntipaikkaa niin myrkkypitoisuuksien pitäisi pysyä sopivalla tasolla. Tuossa aiemmin lainaamassa tutkimuksessakin todettiin että kalan hyöty (=rasvahapot) kumoaa haitat (=myrkyt).

Edited by Talventyttö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtavaa talventyttö, että saadaan tällaista faktatietoa tänne. Mulle on juurikin käynyt niin, että olen syönyt tosi vähän kalaa kun en ole varmaa tietoa mistään oikein saanut. Mitä mieletä olet Norjalaisesta lohesta? Sitä olen syönyt aika useasti, toivottavasti siitä ei ole ollut haittaa..??? toi Siika oli mulle ihan positiivinen yllätys, täytyypä ostaa sitä ens kerralla kalatiskillä vierailessa :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä korjailin tota ylempää viestiä kun juttelin työkaverin kanssa.

 

Eli sen kanssa tultiin siihen tulokseen että kassilohta (=viljeltyä Itämeren/Norjan lohta) voi syödä hyvällä omalla tunnolla koska kaikki sen syömä ravinto on teollista kalarehua joka tulee Atlantista. Itämeren villi lohi on rajoitettu taas sen takia koska syö kaikkea minkä kiinni saa ja pienemmistä kaloista kertyy siihen myrkyt. Kassilohi kyllä lilluu Itämeressä mutta siihen ei "imeydy" ympäristöstä myrkkyjä kuin marginaalisia määriä.

 

esteri, sanoisin siis että syö Norjan lohta hyvillä mielin. Vapaa on tietysti eettisesti parempi kuin kasvatettu.

 

Itse olen kysellyt nyt kalatiskillä ahkerasti että mistä kalat on peräisin ja onko villiä vai kasvatettua. Monesti oon saanut ihan kunnon vastauksen, kyllä kalamestarin pitäisi asiat tietää.

 

Kysykää ja kyseenalaistakaa :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vau, kiitos Talventytölle kattavista vastauksista! Ne neuvolan ohjeet tosiaan ovat aika ympäripyöreät. Olenkin popsinut aika hyvillä mielin (Kainuun järvistä pyydettyä) muikkua ja pieniä ahvenia, samoin kuin Norjan lohta. Kiva kuulla että niissä nyt ei sitten pitäisi olla mitään kyseenalaista. smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos talventyttö!!!! :lipsrsealed:

 

Tällaista tietoa kaipasin jo esikoista odottaessa. Ärsyttävää, että neuvoloista ym. saa kaiken maailman ohjeita mutta tarkennusta niihin ei saa mistään...

Edited by esteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loppus noi helteet :skilletgirl: niin uskaltais ostaa pakaste-seitä, nyt tuntuu ettei jätskiäkään uskalla kotiin kantaa, kun sulaa matkalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen syönyt kotimaista kuhaa ja lohta sekä Norjan lohta ihan säännöllisesti. Olen myös muutaman kerran syönyt tuoretta, kotioloissa kevyesti savustettua lohta ja myös raakaa lohta, jos olen tiennyt, että se on tuoretta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma olen stressannut sita, etta ehdin ihan raskauden alussa (rv 5) syoda kahteen kertaan kalaa, joka onkin sitten kiellettyjen listalla korkeiden elohopeapitoisuuksien takia :(... Oltiin lomalla enka ajatellut asiaa sen ihmeemmin; vasta kun soin mulle ennestaan tuntematonta kalaa (piikkimakrillia, amberjack) toiseen kertaan ja kuvailin sita miehelle miekkakalamaisena, halytyskellot alkoi soida paassa ja mietin, etta eihan sita miekkakalaakaan saa syoda... Turha sita kai nyt on stressata, kun en voi sille enaa yhtaan mitaan, mutta mietin vain, kuinka korkeita ja vaarallisia noiden isompien petokalojen elohopeapitoisuudet ovat? Kun elohopea jaa kuitenkin elimistoon joksikin aikaa enka kai siis voi turvautua edes siihen ajatukseen, ettei istukka ole viela muodostunut valmiiksi noin aikaisessa vaiheessa raskautta. Olen yrittanyt googlata, mutten oikein ole saanut selville muuta kuin piikkimakrillin keskimaaraiset elohopeapitoisuudet seka (amerikkalaisia) varoituksia siita, ettei sita saa syoda. Ihan kiellettyjen listan karjessa se ei sentaan ole, mutta kai tassa pitaa vaan toivoa, ettei noista parista annoksesta ole aiheutunut mitaan haittaa.

 

Tonnikalasta taalla meilla pain muuten sanotaan, etta sita saisi syoda max. 4 purkkia viikossa. Ihan surutta olen itse syonyt varmaan pari purkkia viikossa, esikoista odottaessa meni valilla enemmankin. (Vaikka onhan sen syominen kai aika epaeettistakin, tosin ostan itse vain perinteisin menetelmin pyydystettya tonnikalaa siina toivossa, etta se olisi edes vahan parempi valinta.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä vähän kala-asiaa, en tiedä meneekö jo toiston puolelle:

 

Kielletyllä/rajoitetulla listalla olevat sisävesien vähärasvaiset kalat (kuten hauki) ovat kiellettyjä juurikin tuon elohopeapitoisuuden vuoksi. Elohopea on kertyneenä lihaksiin. Vähärasvaisissa kaloissa on nimensä mukaisesti vain vähän rasvahappoja, joten hyödyt eivät kumoa haittoja. Juurikin tämän takia esimerkiksi haukea ei suositella syötävän.

 

Rasvaisissa Itämeren kaloissa on taas dioksiineja ja PCB-yhdisteitä, jotka kertyvät rasvaan. Näissä kuitenkin on todettu, että suositusten mukaisella käytöllä hyödyt ovat suurempia kuin haitat. Esimerkiksi lohen dioksiini/PCB-pitoisuuksia voi pienentää poistamalla nahan ennen kypsennystä ja tietenkin kasvatetuilla kaloilla ja Itämerta puhtaammissa vesistöissä kasvatetuilla kaloilla tuo myrkkypitoisuus on pienempi.

 

Haluaisin kuitenkin korostaa, että ns. hedelmällisessä iässä olevien naisten olisi hyvä noudatta esimerkiksi Talvitytön kokoamaa listaa. Karu totuus on, että mitä keräät itseesi, sen siirrät myös lapseesi. Eli esimerkiksi raskauksien välissä ei kannata mielin määrin mättää Itämeren lohta, sillä seuraavan raskauden/imetyksen aikana nämä myrkyt voivat siirtyä jälkikasvuusi. Itsekin olen joutunut katsomaan peiliin: Olen aiemmin syönyt lähinnä WWF:n kalalistan "vihreitä" lajeja eettisyyteen perustuen. Nämä suositukset taas eroavat osittain Eviran kalansyöntisuosituksista.

 

Kuten jo monesti on todettu: liian yksipuolinen ruokavalio ei ole hyväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä, että tällainenkin ketju on olemassa :) Pääsi tarkistamaan, että enhän tehnyt kauheeta virhettä, kun söin siikaa. Kalatiskillä muistin vaan, että haukea ei ainakaan saa ja päädyttiin sitten tuohon siikaan. Hyvä, että oli sallittujen listalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now