Sign in to follow this  
Followers 0
Adelita

Synttäritarjoilut päiväkodissa

66 posts in this topic

Mitä olette vieneet lapsenne synttäreillä tarjottavaksi päiväkotiin? :g_feedbaby:

Mitä kannattaisi viedä 1-3-vuotiaille? Entäpä vanhemmille lapsille?

Oletteko vieneet pelkkää makeaa ja/tai suolaista, vai onko osa tarjottavasta ollut jotain ns. terveellisempää (sokeritonta, suolatonta tms.)?

Kuinka paljon tarjottavaa olisi hyvä varata?

Oletteko vieneet tarjottavaa myös hoitajille? Jos, niin mitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan viety ihan vaan keksejä. Jotain suurimmalle osalle sopivaa esim. muumikeksejä tmv. Yksi paketti, josta on sitten riittänyt 1-2 / lapsi lasten määrästä riippuen. Näin kait useimmilla muillakin on ollut tuolla hoitopaikassa. Anoppi lastentarhan opena sanoo, että niillä on niiden tarhassa jotain aina varalla allergisille tai niille, joilta herkkujen syönti on kielletty. Mutta en tiedä kaikista tarhoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keksejä on mekin viety. Joku oli vienyt joskus rusinoita. Jokaiselle oma pieni purkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän päiväkodissa saa tuoda keksejä tai vohveleita tms. mutta ei karkkia. Tuo on mun mielestäni hyvä ohje, joku pieni tarjottava on kiva piristys synttärin kunniaksi. Veimme tammikuussa paketin keksejä, josta riitti kaikille ryhmän lapsille ja hoitajille, jos nämä niitä halusivat syödä (epäilen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kaupungissa ei saa viedä enää mitään. Esikon 2-vuotispäivänä vielä sai ja silloin vei Muumi-keksejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muksujen päiväkotiin saa viedä synttäreillä syötävää, mutta itselläni ei ollut hajuakaan siitä, että kuinka paljon tai mitä... Toiset lapset olivat kaiketi tarjonneet karkkiakin muun suolaisen ohessa. :mellow:

 

No, kaksoset tarjoilivat omissa synttärijuhlissaan

 

- mansikanmakuisia maissinaksuja (1 iso pussillinen, josta tuli yli puolet kotiin takaisin)

- uusia, marjanmakuisia Karnevaali-keksejä (vai mitä ne nyt on... Kekseissä ei ole käytetty väriaineita. Nämä menivät lähes kaikki!)

- Pandan täytelakritsipaloja (1 pussi, eikä yhtään tullut takaisin. Veikkaanpa, että hoitotädit olivat tyhjentäneet loput pussista... :P)

 

Ainakaan hoitajat eivät sanoneet tarjottavien laadusta tai määrästä mitään, että kai tuo oli sitten ok?! Kaksosille on kyllä jemmassa päiväkodissa rusinoita ja Muumi-keksejä toisten lasten synttärijuhlia varten, sillä aika monet kuulema tarjoavat vain niitä karkkeja (no niitähän ne periaatteessa on nuo lakutkin...:rolleyes:). En kumminkaan halua, että lapset oppivat päiväkodissa karkin makuun liiaksi. Meillä etenkin poika on ihan kamala sokerihiiri (tullut äitiinsä) ja osaa jo nyt kaupassa kinuta karkkihyllyllä ties mitä "puuhapetepastilleja" (niitä kuitenkaan saamatta).

Edited by Adelita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei päiväkotiin saa enää viedä itse mitään tarjottavaa, juhlistavat synttäreitä sielä kuitenkin aina jotenkin. Usein on kuulemma leivottu yhdessä jotain, mikä on mun mielestä aivan mielettömän hyvä idea! Vähintään laulavat ja hoitajat on tehneet kortin.

 

Mä olen käsittänyt, että lähes kaikki päiväkodit Espoossa noudattaa tätä samaa linjaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös sitä voisi viedä lapsille hedelmiä? Pestyjä viinirypäleitä tai vesimelonin paloja vaikka. Itse en aio antaa lupaa pk:lle että lapselleni saisi jotain sokerista tarjoilla. Yksi vaihtoehto voisi myös olla uudet(tai ainakin meidän kaupan valikoimissa uudet) småfolk(semper) keksit joissa ei ole sokeria, lisäaineita tai muuta "ylimääräistä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adelita: Ihan varmasti oli riittävästi ja enemmänkin. Meillä esikoinen on ollut nyt kohta vuoden päivähoidossa ja kukaan ei ole tuonut sitä yhtä keksi- tai vohvelipakettia enempää. :) Siitä ovat lapset saaneet aina keksin tai kaksi välipalan jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Muksujen päiväkotiryhmä on 16 lasta käsittävä apinalauma, joten sinne kyllä uppoaa... :P

 

En oikein tykkää tuosta päiväkodin meiningistä... Tai lasten vanhemmista se kai on myös kiinni, että minkälaisia ja kuinka runsaita tarjoiluja synttäreille tuodaan. En tosiaan ymmärrä, että miksi 2-3-vuotiaiden täytyy tuoda karkkia tarjolle?! :huh: Vaahtokarkkeja, irtokarkkeja, lakuja ja tikkareita... Eikö tosiaan päiväkotiin kelpaisi muukin syötävä, esim. ne keksit, naksut tai hedelmät?!! :mellow: Päiväkodissa on tosin silloin tällöin välipalaksi tai jälkkäriksi muutenkin jäätelöä, omenapiirakkaa tms. makeampaa. Ja kaakaonkin makuun ovat poikamme totuttaneet, vaikkei lupaa meiltä vanhemmilta ole edes kysytty! <_< Olen sanonut asiasta monesti, mutta kun ei koko ajan jaksaisi olla vänkäämässä...

 

En tiedä muista kaupunkimme päiväkodeista, mutta tuskinpa täällä mitään yleisiä herkkukieltoja on, kuten Espoossa... Olisi ehkä syytä ehdottaa moista kieltoa päivähoitoasioista päättäville!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meidän tarhassa on monesti välipalalla ollut tarjolla kaakaota. Lähes kukaan lapsista ei siitä kuulemma pidä. Itse en pitäisi kaakaota kovin pahana asiana, vaikka sitä silloin tällöin tarhassa saisikin, mutta poika ei kyllä pidä siitä yhtään.

 

Synttäreinä on tarjolla ollut lähinnä keksejä ja keksejä olemme itsekin vieneet. Noita småfolkkeja ajattelin seuraavina synttäreinä viedä, kun citymarketissa niitä näin. Tuollakin on 16 lasta ja 4 hoitajaa, joten olen aina koittanut katsoa purkista, että paljonkohan siinä pakkauksessa on. Niissä lukee se vaan tosi huonosti! Olisi tosi ikävää, jos keksejä ei riittäisi kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä pikkupaikkakunnan pikkupäiväkotiin saa viedä tarjottavia. Aika vaihtelevasti noita on ollut, kaiken sorttisia herkkuja. Yksikin äiti oli tässä ihan juuri leiponut kakun, mutta on noita karkkejakin ilmestynyt koriin kotiin vietäväksi. Me vietiin muutama paketti mansikkajäätelöä ja vohvelitikut, kun sopivasti lämpöinen ilmakin on.

 

Synttäreitä tuolla juhlitaan aika usein, kun päiväkodissa on parikymmentä lasta, ja ovat kaikki yhtä ja samaa ryhmää. Ei ole meitä kyllä haitannut, kun ei herkuttomalla linjalla muutenkaan olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meidän tarhassa on monesti välipalalla ollut tarjolla kaakaota. Lähes kukaan lapsista ei siitä kuulemma pidä. Itse en pitäisi kaakaota kovin pahana asiana, vaikka sitä silloin tällöin tarhassa saisikin, mutta poika ei kyllä pidä siitä yhtään.

 

Meidänkään tyttö ei kaakaosta tykkää, mutta poika on ihan hirmuinen sokerihiiri ja joisi kaakaota jokaisella ruokailukerralla, jos vain saisi. Jos on kovasti makealle perso lapsi, niin kyllä tuo kaakaokin on huono homma, se kun on lähestulkoon pelkkää sokeria. Jos sitä päivittäin litkii, niin ei kyllä tee lapsen hampaille hyvää. :mellow:

 

Nyt kevään tullen on päiväkodissa enemmän synttäreitä ja kesälläkin useammat (päiväkotitädit kertoivat), mutta jospa tarjottava olisi sitten enempi tuota jäätelöpuolta, eikä niitä karkkeja. Jäätelöä muksut ovat nimittäin saaneet välillä kotonakin, etenkin nyt helteiden aikaan eskimopuikkoja. ;) (Eli ei enää ihan ehdoton herkkukielto ole päällä, mutta ne karkit...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lasten päiväkodissa saa tuoda synttäritarjoiluja, yksi poika oli tuonut vaikka mitä, mm. sitä lasten kuohujuomaa :girl_smile: .

 

Itseleivottua ei saa viedä, vaan esim. ne keksit pitää olla avaamattomassa paketissa. Erityiseti tädit toivovat, että vietäisiin jäätelöä. Poitsun ekat synttärit oli silleen, että oltiin vasta harjoittelemassa, vei muistaakseni Dominoita. Kuten muuten myös viime vuonnakin. Tyttö on vienyt ekana vuonna rusinoita tai Muumi-keksejä (en muista enää) ja viimeksi litran vaniljajätskiä.

 

Mut sitten päiväkodilla on joskus nyyttäripirskeitä, sinne meidän lapset vie aina porkkanatikkuja :grin: . Ja kaikki on aina mennyt. Tosin en ymmärrä miks noi käy, mit ite leivottu pulla sit ei :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^itseleivotuissa oli ainakin joskus ongelmana se, ettei periaatteessa voida tietää jos niistä saisi vaikka ruokamyrkytyksen (juu tiedän, että on hätävarjelun liioittelua). Tai jos niissä onkin käytetty jotain allergisoivaa ainesosaa mitä ei ole kerrottu ja joku allerginen reagoi siihen.

 

Meillä poika vei muumikeksejä päiväkotiin synttärinä. Mun mielestä on ihan ok että saa viedä jotain (eihän noita synttäreitä olen kuin n. kerran kuussa ainakaan meidän ryhmässä). Meille suositeltii, että ei viedä karkkia (pienten ryhmä) ja sanottiin, että heillä on allergisille aina jotain varalla kaapissa että kaikki saa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me asutaan Italiassa, ja täälläkään ei itse leivottua saa viedä johtuen jostain elintarviketurvallisuussäännöksistä. Eli synttäreille saa viedä kaupasta tai konditoriasta ostettua. Täällä synttäreille viedään tietysti synttärikakku. Kyllähän nyt kynttilät täytyy päästä puhaltamaan :girl_smile: Konditoriasta hain siis kakun lokakuussa pojan 2-vuotissynttäreille.

 

Täällä ei kyllä muutenkaan olla kovin tarkkoja sokerin suhteen. Meidän poika syö jälkiruokia ja "herkkuja" kyllä, lisäaineita tai roskaruokaa ei. Yhteenkään vanhempaan, jonka lapset ei saisi syödä sokeria en ole vielä täällä törmännyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisessä tarhassa neidin molemmissa ryhmissä (pienet ja isot) kyllä vietiin / tuotiin karkkia, keksejä, jäätelöä.... Milloin mitäkin, ihmisistä riippuen.

 

Me muistaakseni vietiin muumikeksejä tai sitten Carneval-keksejä. Eipä noista takaisinvietäväksi ole riittänyt.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä saa viedä, mutta ei mitään itsetehtyä eikä jäätelöä tai karkkia. Itse vein juuri pullapitköt, kun poika täytti kolme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän päiväkodissa saa viedä ainoastaan keksejä, ja on vielä toivottu, että olisivat LU Carneval-keksejä tai niiden variaatioita (merirosvokeksit jne) koska ne sopivat myös kananmuna-allergikoille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taas on se käytäntö että ei mitään herkkuja saa viedä. Päiväkodissa sitten lauletaan ja annetaan kortti sekä sankari saa

joitain etuja mm. saa ottaa ruokaa ekana tai valita mitä leikitään jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei myöskään saa viedä yhtään mitään. Aiemmin vietiin yleensä muumikeksejä, mikä ei minun mielestäni ole kyllä mitään kohtuutonta ja epäterveellistä herkuttelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on se käytäntö ettei saa viedä mitään. Aiemmin sai viedä ja tytön 2v synttäreillä tarjottiin prinsessa-keksejä. Muuten tarjottavat oli aika usein keksejä tai karkkia. Kerran näin, et joku toi jäätelöä, mut sitä ei suositeltu, koska kylmäketju on voinut katketa. Jäätelöt ja itse tehdyt leivonnaiset on riskejä, koska kylmäketju on voinut katketa tai leipoja saattaa unohtaa mainita jonkun ainesosan ja joku voi saada pahan allergisen reaktion.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on viety päiväkotiin keksejä, viimeksi LU Carneval Ruisaakkosia ja jotain kaurakeksejä, edellisillä kerroilla on tainnut olla ABC keksejä. Viimeksi tosiaan keksejä vietiin paljon ja sanottiin, että voivat sitten pitää loput vaikka retkieväinä. Pojan ryhmä tekee aika usein pieniä retkiä ja silloin saattaa olla pienet eväät mukana.

 

Moni kuulema tuo jäätelöä mutta karkkia ei saa tuoda. Ilmeisesti itseleivottuakin voisi viedä mutta koskaan en ole jaksanut ruveta leipomaan ja ehkäpä ne keksit maistuvatkin paremmalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0