onion

Lapsen oudot (ja hassutkin) pelot

46 posts in this topic

Meidän jätkä pelkää Pikku Kakkosen Kaapo ja Late -ohjelmaa. Jos en tajua vaihtaa kanavaa ajoissa, poika alkaa itkeä ja juoksee mun selän taakse turvaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä sama. Niiden edellisessä ohjelmassa oli alussa se pamahdus, taitaa juontaa juurensa siitä. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö näköjään pelkää kellon tikitystä. :girl_sigh: Ostimme keittiön seinälle kellon, eikä tyttö pelkää itse kelloa, vaan innoissaan osoittelee: "kee, kee". Mutta jos hiljentyy kuuntelemaan tikitystä, niin sitten säikähtää ja haluaa pois kellon luota.

 

Samoin liukumäestä laskeminen on alkanut pelottaa, vaikkei mitään ole siinä sattunut ja mä pidän aina käsistä kiinni. Tyttö aina innoissaan kiipeää ylös, mutta sitten kun pitäisi tulla alas, kääntyykin takaisin. Ilmeisesti vauhti pelottaa, sillä nyt syksyllä liukkaat ulkoilukankaat ehkä tuovat enemmän vauhtia kuin ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imuria pelätään edelleen... Uutena pelkona ovat mopot. Naapurissa asuu teinipoika, joka päristelee mopollaan piha-alueen poikki. Kerran sitten satuimme koko perhe yhtäaikaa parkkipaikalle tuon pojan kanssa ja siitäkös lapset "pillastuivat". Molemmat juoksivat päämäärättömästi sinne tänne ja itkivät ja huusivat. Oli lähellä, ettei tyttö jäänyt mopon alle, vaikka poika yrittikin ajaa hiljaa ja väistää. :girl_impossible: Tuosta tapahtumasta asti sekä tyttö että poika ovat pelänneet mopoja, koska "mopo tulee päälle". Poika haluaa, että isi ajaisi aina ulko-ovemme eteen autolla, eikä jättäisi autoa parkkipaikalle, sillä "mopo tulee". Vakuuttelut siitä, että kukaan ei aja mopolla päälle, eikä mopoja tarvitse pelätä, riittää kun väistää tien/pihan reunaan, eivät auta yhtään. Jo talomme sisäpuolelle kantautuva mopon ääni saa naperot hätkähtämään ja kysymään "Mikä se oli?". :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla maalattiin autotallia joten osa miehen tyokaluista oli pyykkihuoneessa. No siina pyykkasin ja Aukusti alkoi avaamaan ilmatyokalujen keissia. Kun han sai sen auki niin olisi luullut, etta itse piru hyppasi ulos kun niin huutaen peruutettiin sielta pois. Ja minua nauratti kun kerrankin poika sai nenalleen uteliaisuudesta. Ja ne olivat vain ilmatyokaluja. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainiin, yhtäkkiä tänä kesänä poika ilmoitti, että "pelkää isoja suusia" eli isoja kuusia. Ei mitään hajua, mistä tuollainen pelko on tullut. Kaupunkilaisia kyllä ollaan, mutta luonnossakin olemme paljon viettäneet aikaa. Nyt tuo aina tarraa kädestä kiinni ja katselee korkeuksiin pelokkaana, jos lähellä on isoja kuusia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies söi tuossa parina päivänä nuudeleita samaan aikaan kun lapsukainen istuskeli myös pöydässä. Tyttö tapitti isäänsä silmä kovana ilmekkään värähtämättä ja yhtäkkiä tuli aivan kamala itku. Vissiin se jotenkin pelottaa kun ne roikkuu suusta tai jotain. Annoin kyllä sitten tytöllekkin nuudelin ja sitä pyöritteli ja jopa maistoi, mutta isän katsominen oli silti jotain aivan kamalaa :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Anteeksi OT, mutta miesten syöminen on kyllä yleensäkin aika kamalaa katsottavaa -- ja kuunneltavaa! :girl_impossible:

 

Nimim. Hörppivän ja ahmivan louskuttajalurpsauttelijan vaimo :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pelätään pallomeriä. Niitä on kiva katsoa ja innoissaan tyttö juoksee ympäri mutta kun edes ehdotan että voisi mennä sekaan niin suupielet kääntyvät alaspäin. Laivalla kun en muistanut tätä mörköä iskin tytön pallomereen seisomaan ja voi sitä huutoa. Tyttö oli ihan jäykkänä ja itki paniikissa :girl_impossible: En tiedä mistä on tullut, muuten tyttö rakastaa kaikkia palloja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Anteeksi OT, mutta miesten syöminen on kyllä yleensäkin aika kamalaa katsottavaa -- ja kuunneltavaa! :girl_impossible:

:girl_haha: Tuostakohan se johtuikin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on alkanut pelätä maanantaiaamuisin Pikkukakkosesta tulevaa Dodo-pelleä. :huh::rolleyes: Ohjelman ajaksi mennään lastenhuoneeseen, eikä sieltä tulla takaisin olkkariin ennen kuin ohjelma on ohi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on kohta 4v ja on koko ikänsä pelännyt imuria. Päiväkotiaikana kertoi aina kotona ekaksi sen, että oliko siivoojat käyneet ja oliko "Marjo" ottanut imurin vai ei...

 

Eilenkin yritin pitää siivouspäivää ja ehdotin pojalle että haetaan rätit (pyyhkii siis innoissaan pöytiä ja ovia).

 

Poika: "Imuroitko?"

Minä: "En"

Poika: "Rätittämisen jälkeen imuroitko sitten?"

Minä: "Joo, mutta pyyhitään räteillä ensin."

 

Tämän jälkeen poika meni makuuhuoneen nurkkaan, eikä suostunut liikahtamaan. Itkeskeli koko sen ajan kun siivosin keittiötä yms, ja imuria ei siis oltu vielä otettu edes kaapista. Huoh :girl_sigh:

 

Olen ajatellut, että tuolla on niin herkät korvat, että ääni tekee pahaa, mutta en nyt sitten tiedä. Onko muilla kokemuksia imuripelosta ja eritoten sen voittamisesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin esikoinen pelkää imuria. En tiedä syytä, mutta heti kun sen laittaa päälle niin alkaa itkeminen ja menee kauvaksi imurista. Jos isi on paikalla niin isin syliin tai jos isi imuroi niin äitin syliin.

 

Ja mäkin kaipaisin imurikammon voittamisesta kokemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö alkoi sietämään imuria, kun päässä on kuulosuojaimet.

Nyt voidaan imurin kanssa olla samassa huoneessa, mutta ei edelleenkää kosketa.

Olisiko kuulosuojaimista ehkä apua jollekin muullekin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös esikoinen (2,5v) pelkää imuria, nykyään onneksi jo vähemmän. Me ollaan tehty pienestä pitäen niin, että toinen vanhempi istuu lapsen kanssa sohvalla kun toinen imuroi. En siis koskaan imuroi niin että tyttö joutuu olemaan yksin imuroinnin aikana. Nykyään tyttö suhtautuu imuroitiin ihan ok, jos on sohvalla turvassa äidin/isin kanssa. Jos imurin pistää päälle ennenkuin tyttö on ehtinyt sohvalle alkaa itku. Tyttö kyllä haluaa aina taputtaa Ilpoa (eli meidän imuria) imuroinnin päätteeksi ja viedä sen takaisin kaappiin. Meillä siis on otettu pehmeä linja :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän molemmat lapset ovat pelänneet imuria. Esikoinen pelkäsi n. 1-vuoden iästä alkaen ja varmaankin juuri imurin ulkonäköä ja kovaa ääntä.. Pelko alkoi hellittää, kun ostettiin varrelinen rikkaimuri, jotta saisin päivittäin pahimmat ruuanmurut ja pölyt imuroitua vaikka oltaisiin typyn kanssa kaksin kotona.. Jostain syystä se rikkaimuri ei ollutkaan yhtään pelottava, typy jopa tykkäsi itsekin sillä "imuroida"!

 

Kuopuksen pelkokausi kesti aika lyhyen aikaa... Hän tosin alkoi itkeä jo jos siivouskaapin ovi oli jäänyt raolleen. Tiesi, että siellä se pelottava kapistus on. Kuopuksen kanssa tutkittiin yhdessä imuria (siis silloin kun imuri ei ollut päällä) ja hän pääsi imurin kyytiin istumaan.. Ei se pelkääminen yhtäkkiä loppunut vaan vähitellen ajan kanssa..

 

Meillä on myös lasten leikki-imuri, joka on tosi samannäköinen kuin meidän oikea imuri.. Kun itse otan imurin siivouskaapista esiin, muksut hakevat oman imurinsa ja tulevat "auttamaan" siivoamisessa :girl_haha:

 

images[1]_m.jpg

tällainen on tuo meidän leikki-imuri

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli monta hyvää ideaa jo :). Rikkaimuri meillä tosiaan on, sitä ei pelätä sentään ihan yhtä paljon kuin normaalia imuria. Täytyy ensi kerralla kokeilla tuolla, tai sitten hankkia ne kuulosuojaimet. Leikki-imurikin voisi kyllä toimia, mutta toisaalta poika on tykännyt leikkiä oikean imurin kanssa itse siivousleikkiä, eikä imuri silloin ollut yhtään pelottava.

 

Muuten jää kyllä imuroimiset tässä huushollissa aika vähälle :girl_sigh:. Viikonloppuisin voisi ehkä imuroida kun pienempi on päiväunilla, niin isompi pääsee syliin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Meillä on myös lasten leikki-imuri, joka on tosi samannäköinen kuin meidän oikea imuri.. Kun itse otan imurin siivouskaapista esiin, muksut hakevat oman imurinsa ja tulevat "auttamaan" siivoamisessa :girl_haha:

 

images[1]_m.jpg

tällainen on tuo meidän leikki-imuri

 

Meillä on tuo sama leikki-imuri ja se ostettiin yli vuosi sitten ihan siinä mielessä, että josko lapset olisivat lakanneet pelkäämästä imuria. Eipä toiminut.

 

Kohta 3-vuotiaat naperot siis pelkäävät imuria sen kovan äänen takia, mutta poika erityisesti myös siksi, että imuri imee. Niinkään ei pelota se, että jos joku lelu menisi imuriin (paitsi kaikki pikkuautot :rolleyes: ), vaan se, että jos hän itse joutuu sinne.

 

Olen yrittänyt selittää, että imuri on vain kone, jota äiti käyttää siivoamiseen. Olen näyttänyt kuinka pieni se suulakkeen reikä on, ettei sinne mene kuin murusia ja pölypalleroita. Olen hiljentänyt ääntäkin (tehoa), tuloksetta. Muutamia kuukausia sitten molemmat uskalsivat peräti itse imuroida, kun laitoin tehon pienimmilleen, ja se oli heistä hauskaa! Nyt ei haluta imuria nähdäkään. :mellow:

 

Kuulokkeita voisi todellakin kokeilla, josko se auttaisi. Parhaiten auttaa varmasti aika. Kunhan nuo pienet, mutta suuren mielikuvituksen omaavat päät alkavat käyttää enemmän järkeäkin ;), niin varmasti suhtautuminen imuriin muuttuu. (Parempi olisi, nimittäin aion pistää lapset itse imuroimaan huoneensa viimeistään kouluiässä! :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin poika pelkäsi imuria silloin ihan pienenä mutta ostin kans tuon samaisen leikki-imurin ja poikahan ihastui siihen täysin! On edelleen käytössä ja ekan vuoden ajan imuroi sillä ahkerasti joka päivä. Vieläkin imuroi harva se päivä. Pelko loppui kyllä siihen paikkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pelätään monia kovia ääniä. Imuariakin toisiaan, mutta erityisesti sähkövatkainta. Meillä kuulosuojaimet ovat auttaneet kovien äänien pelkoon. Nämä on tosi hyvät.

peltor_kids.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin esikoinen pelkää/pelkäsi imuria. Oikeastaan pelko tuntuu olevan kaksiosaista: ensinnäkin poika ei pidä äänestä (vihaa kovia ääniä) ja toisekseen pelkää, että imuri syö tavaroita. Ratkaisuna on nykyään kuulosuojaimet (Peltor Kid) ja se, että lattialla ei ole missään näköpiirissä mitään, mikä voisi mennä imuriin (roskien lisäksi toki).

 

Aikaisemmin poika kävi joko huutamaan heti imurin nähdessään tai juoksi karkuun sohvalle tai sänkyynsä, kahmien matkalla mukaansa kaikki mahdolliset lelut turvaan. Vähän kun on ikää tullut lisää, on oppinut vähän luottamaan imuriin ja rikkaimurilla haluaa joskus jopa itse imuroida, toki kuulosuojaimet päässä. Kuulosuojaimia tarvitaan myös jos esiin otetaan pora tai vatkain, korvat ovat selkeästi aika herkät.

 

Yksi tekijä pelon voittamisessa on ilmeisesti ollut Pikku Kakkosen sivuilta löytyvä Paha imuri -musiikkivideo, jossa pahasta imurista tulee hyvä. Aina katsottuaan videon lapsonen menee eteiseen taputtamaan omaa imuria, joka on kuulemma hyvä imuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now