Kuu

Mahakuvat synnytyksen jälkeen

404 posts in this topic

Joillain ne mahat palautuu hienosti näköjään jo synnytyksen jälkeen :) Täältä sai kyl nyt motivaatiota ruveta treenaamaan tota vatsaa hiukan ahkeraamin ;) Nyt 5kk synnytyksestä ja 10kg olis pudotettavaa.. Ainut mistä ei pääse eroon on nuo raskausarvet mahassa :/ 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kunpa omakin palautuisi... Vieläkin sellainen kiinteä pallo, ettei halua edes kuvaa ottaa :( ei siinä läskiä kaiketi ole, mutta jotain turvotusta kai. Palautuuko sektiosta jotenkin hitaammin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ella, Mä en ole alatiesynnytystä koskaan kokenut, mutta mun palautumisessa on hirmuinen ero näiden kahden sektionkin kesken. Järjellä ajatellen luulisi sektion olevan hitaampaa kun lihakset on kuitenkin rikottu alavatsasta, mutulla uskon sen olevan aika isona vaikuttavana tekijänä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt en ole kuvia ottanut ( kiireellisen sektioon päättyi mun synnytyssalikeikka viime syyskuussa) mutta mäkin huolehdin tota sektiosta toipumista kun sellaiseen jouduinkin. Turhaa kuitenkin,sillä vaikka pojan ollessa viikon, maha oli aika löllö vielä niin kahden viikon päästä meni omat housut jalkaan ja olis menny ennenki mutta agraffit painoi farkkujen nappeihin kipeästi. Kuukauden päästä olin jo niin ennallani että ainoastaan arpi muistutti koko hommasta.

Mä ihan oikeasti luulin yhteen väliin että ne varmaan teki jonku kiristyksen salaa samalla kun se palautuminen oli niin vauhdikasta. Että kyllä sektiostakin voi palautua ihan mukavasti. Nyt olen raskaana uudestaan ja vähän jännittää taas jos sektioon taas joudun että miten sitten käykään.Tuskin on yhtä nopeaa kuin ekalla kertaa.

 

Kudoksen/ ihon / lihasten venyminen ja palutuminen on tosi yksilöllisiä juttuja myöskin. Ja kun sulla on ella nyt viikon vanha sun vauva niin ei kyllä ole minkäänlainen kiire mihinkään vielä..:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää maha ei tunnu laskevan yhtään, näytän edelleen siltä että oon raskaana ja ainoat päälle menevät vaatteet on kahdet äitiysverkkarit ja kaks äitiysmekkoa, kaikki muu joko ei mahdu päälle tai osuu haavaan :( sanomattakin selvää että olo on aika ruma :( kaikki sanoo että maha on synnytyksen jälkeen löllö mutta mulla on kylläkin kiinteä pallo :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vähän armoa omaa kroppaa kohtaan, sulla on synnytyksestä vielä tosi vähän aikaa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, eihän viikossa kerkeä edes turvotus laskemaan! Parin kuukauden jälkeen voi vasta minusta sanoa, millainen maha on raskaudesta jäänyt, ja siinä vaiheessahan vasta voi alkaa kunnolla edes treenaamaan vatsalihaksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai mun pitäisi vaan lakata lukemasta näitä "kaksi viikkoa ja vanhat farkut mahtuivat päälle" -juttuja. Ja ostaa sillä aikaa joku puolijoukkueteltta mihin pukeutua :D mutta siis jos tälläinen turvotus on normaalia eikä siitä tarvitse huolestua, niin ei kai auta kuin jatkaa verkkarikansana. Jotenkin hämmästyin vaan sitä, että maha ei olekaan tyhjä pussukka, vaan raskausmaha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tämmöseen törmäsin:

Synnytyksen jälkeinen pömppövatsa

Lapsen saamisen jälkeen voi olla vaikeaa saada vatsa palautumaan entiselleen.

Jokainen synnyttänyt nainen tietää, että vatsa tuntuu ja näyttää erilaiselta pian synnytyksen jälkeen. Kohtu on juuri ollut vesimelonin kokoinen, ja vie aikaa, ennen kuin se palautuu normaaliksi eli pienen päärynän kokoiseksi. Yleensä vatsa palautuu muotoonsa 6–8 viikossa sekä alatiesynnytyksen että keisarileikkauksen jälkeen.

Imettäminen palauttaa vatsan nopeammin litteäksi. Lapsen rintaruokinta on siis tässäkin mielessä eduksi, jos se vain on mahdollista. Joillakin naisilla pieni pömppövatsa ei kuitenkaan häviä, vaikka he imettäisivät ja vaikka synnytyksestä olisi kulunut jo monta kuukautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai mun pitäisi vaan lakata lukemasta näitä "kaksi viikkoa ja vanhat farkut mahtuivat päälle" -juttuja. Ja ostaa sillä aikaa joku puolijoukkueteltta mihin pukeutua :D mutta siis jos tälläinen turvotus on normaalia eikä siitä tarvitse huolestua, niin ei kai auta kuin jatkaa verkkarikansana. Jotenkin hämmästyin vaan sitä, että maha ei olekaan tyhjä pussukka, vaan raskausmaha.

Ja kun kerran on sektio takana niin sehän on leikkaus, ja aina leikkausalueelle kertyy turvotusta joka laskee yksilöllisessä ajassa. Ja kun siihe lisätään että takana on tosiaan raskaus niin en mä kyllä huolestuisi yhtään. Katsopa tilannetta parin kuukauden päästä uudelleen :). ( mun tarkotus ei ollut mitenkään loukata tolla "2vk ja omat housut jalassa" jutulla vaan siis tarkoitin sitä että palautumisia on erilaisia ja erikestoisia,, harva meistä kuitenkaan puolen vuoden tai vuoden päästä enää raskausmahan näköistä palloa kantaa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa muistaa vielä suorien vatsalihasten diastaasi, josta palautuminen voi viedä parikin vuotta ja kaikilla se ei palaudu koskaan. Eli ainakin malttia suorien vatsalihasten treenaamiseen, niitä ei pidä tehdä ennen kuin on ihan varma, että rako niiden välistä on hävinnyt. Allekirjoittaneella on vuosi synnytyksestä ja vieläkin tuntuu 1-2 cm rako. Vatsan muoto on sellainen röpsähtänyt mätisäkki, en tosin ole sitä kovasti reenannutkaan, mutta olkaa armollisia omalle kropallenne, koska jos sitä diastaasia venyttää entisestään niin sitten se ei palaudu kyllä ikinä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko diastaasi se vatsalihasten välinen rako siis? Mulle ei neuvolassa jälkitarkastuksessa sanallakaan mainittu mutta itse kokeilin joskus jouluna kun poika oli 3kk, sitä väliä niin ei kyllä tuntunut mitään rakoa tai sitten en osannut kokeilla oikeen...tunteeko sen ihan sormin? Oireileeko muuten? Mä nyt vähän huolestuin kuitenkin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä tunnen raon niin, että makaan selälläni lattialla polvet koukussa, painan sormet rivissä navan kohdalta vatsanahkaan ja nostan ylävartaloa ylös (niin kuin alkaisin tehdä vatsalihasliikkeitä). Noin sormen levyinen rako tuntuu mulla edelleen, synnytyksestä on nyt 4,5 kk.

En ole ajatellut tehdä muita vatsalihasliikkeitä kuin syviä vatsalihaksia niin kauan kuin rako tuntuu. Lääkärini mukaan imetys viivästyttää kudosten palautumista, joten imetysaikana rako ei välttämättä edes mene umpeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No noin mä kokeilin. Siis että menin selälleni lattialle ja nostin polvet koukkuun ja tein vatsalihasrutistuksen, tunsin kyllä lihakset kun ne jännittyi mutta en mitään erityistä rakoa niiden välissä..toivottavasti oli mennyt umpeen kun nyt on jo uusi raskaus menossa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now