Tiina

Suosittele vaunuja

135 posts in this topic

Nostan tätä vanhaa ketjua, tällainen erillinen suositusketju on hyvä idea! :) Yleisessä vaunukeskustelussa suosituskyselyt hukkuu helposti muiden juttujen sekaan.

 

Meillä käyttötarpeet olisi seuraavat:

- Pääasiallinen käyttö asfaltilla kaupungissa/taajamassa

- Hyvät lenkkeilykärryt, joilla pärjää metsäpolullakin

- Miellyttävät työntää pidempiäkin matkoja

- Hyvä jos pystyy kurvailemaan kaupoissakin

- Shoppailukäyttöä kuitenkin aika vähän, ja julkisilla ei kuljeta juuri ollenkaan

- Kätevän kokoiset, pitää mahtua autoon (ainakin vielä sedan) ja pienehköön asuntoon

- Autoon pakkaaminen ei kuitenkaan olennaisinta, mahdollisesti ostetaan autossa pidettävät matkarattaat lisäksi kauppa- ja kaupunkireissuja varten

 

Toistaiseksi olen päätynyt seuraavaan toivomuslistaan:

- 4 pyörää, kääntyvät (isot) lukittavat (etu)pyörät

- Hyvä jousitus ja/tai ilmakumirenkaat, tai mikä nyt tekeekään vaunuista kevyet työntää

- Heittoaisa ja/tai ainakin helposti käännettävä istuin

- Pehmeä/puolikova koppa voisi olla hyvä talvivauvalle ja myös kätevämpi säilytyksen kannalta?

- Plussaa jos saa turvakaukalon liitettyä runkoon (ei välttämätön jos hommataan matkarattaat)

- Plussaa jos materiaaleilla Öko-Tex merkintä (tai joku muu tae haitta-aineettomuudesta) ja on valmistettu Euroopassa

- Mielellään pitkäikäiset, monipuoliset, kestävät

- Saa ne tietty olla hyvännäköisetkin... B)

 

Tällä hetkellä suosikkina Gesslein F6, joka kai täyttäisi ainakin suunnilleen nuo kaikki kriteerit. Siinä on tosin aika pienet kääntyvät etupyörät, mutta ne voi huonommilla keleillä vaihtaa isoihin kiinteisiin. Myös Mutsy Urban Rider tai 4Rider kiinnostaa, mutta niissä ei ole heittoaisaa. Muita vähän sinne päin olevia, joiden laatu ja kaikki ominaisuudet eivät ihan vakuuta: I'coo Peak 4 air, Ora Jet 3in1, Akjax Viking tai Alu-Rider, Jedo Fyn4, Dorjan Soft Start. Onko näistä mistään kellään kokemuksia?

 

Tuleeko muita mieleen? Tai onko mun kriteerit ihan pielessä tarpeita ajatellen? Olisiko esim. 3-pyöräiset sittenkin paremmat, vai pitäisikö ostaa melkeinpä mitkä tahansa tukevat isopyöräiset lenkki- ja nukutuskäyttöön, jos kuitenkin ostaa lisäksi hyvät matkarattaat kaupunkikäyttöön? Tosin joskus saatan lähteä kävellenkin keskustaan (matkaa pari km), joten siksi kiehtoisi kääntyvät pyörät tai ainakin mahdollisuus vaihtaa ne varsinaisiinkin kärryihin. Ja voisin kuvitella, että kääntyvät pyörät on kätevät myös kuralätäköiden, kivien yms. väistelyssä?

 

Miten tää voi olla näin vaikeeta?! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Brion Happyt neljällä ilmakumipyörällä, jotka ei nyt ehkä oikeen osu noihin sun kriteereihin.. (tosin niihinkin on nykyään saatavilla myös helposti kääntyvä Swivel-runko) Meillä on noiden lisäksi Quinnyn Zapp Extrat, joihin saa mm. Maxi-Cosin kaukalon kiinni, ne on useimmiten autossa. JOS kävisin paljon ostoskeskuksissa, niin noi olis siihen käyttöön kans tosi hyvät, mutta kun asutaan keskustassa, niin tulee käveltyä sinne noiden isojen vaunujen kanssa. On kevyet, helpot pakata ja kääntyy superhyvin, mutta kovin epätasaisessa maastossa ei niin mukavat (ei kunnon jousitusta).

 

Se, mitä mulle tuli mieleen aiheeseen liittyen oli, että JOS niiden vaunujen runko ei oo tosi kompakti ja ne ei oo kevyet, niin silloin sillä turvakaukaloyhteensopivuudella ei oo mun mielestä niin hirveästi merkitystä. En mä ainakaan jaksais rahdata noita ykkösvaunuja mukana kuitenkaan. Eli jos on erilliset matkarattaat, niin silloin ei tarvi saada ympättyä ihan kaikkia ominaisuuksia samoihin yhdistelmiin. Jos on vaan yhdet vaunut ja pitkä toivomuslista, niin taitaa väkisinkin joutua tekemään kompromisseja :girl_sigh: Jos aikoo hankkia pehmeän/puolikovan kantokopan rattaisiin, niin senkin saa sitten tarvittessa matkarattaisiin, jos hankkii vaan sellaiset, mihin se koppa mahtuu (ja tietty sen istuimen pitää kallistua vaaka-asentoon, tai ainakin tosi lähelle).

 

Meille noi matkarattaat on tärkeät senkin takia, että matkustellaan suht paljon ja niiden rattaiden pitää olla silloin mahdollisimman kevyet ja pieneen kokoon taittuvat.

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mustyjen puolesta sanon, että vaikkei niissä heittoaisaa ole, niin niissä on kyllä superhelppo ja nopea istuimen/kopan irroitus- ja kiinnitysmekanismi. Eli aikaa menee melkein 20 sekuntia, kun käännät istuimen toiseen suuntaan. :)

 

Mä en osaa nähdä heittoaisaa ihan niin tärkeänä, kiva lisä, muttei varmasti välttämätön. Mulle kaikkein tärkeintä on ollut, että rattaat kulkee kevyesti maastossa kuin maastossa. Muut jutut on sitten detaljeja. :grin: Mutsy Urban Ridereissä parasta (josta en millään haluaisi enää luopua) on se, että pyörien lukitus tapahtuu jalalla rattaiden takaa: eli kun työnnät rattaita, voit vain hidastaa hiukan vauhtia, näpäyttää lukituksen kii, ja jatkaa kiinteillä pyörillä. Talvikeleillä mä lukitsin ja avasin lukitusta monta kertaa lenkin aikana. Kääntyvien etupöyrien kanssa olisin tuskin jaksanut "temppuilla". Tuo nopea lukitus on kätevä myös, kun nostaa rattaita kynnyksen yli (kotiin, kauppaan, bussiin) tai jos haluaa kääntyä takapyörien varassa (jossain superpienessä tilassa).

Edited by alannee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä vastauksista (ja että jaksoitte lukea mun sepustuksen ;) )! Kompromisseja joutuu varmasti tekemään, ja sitä yritänkin tässä hahmottaa, mitkä ominaisuudet olisi meille oikeasti tärkeitä. Kokeneempien kommenteista on paljon apua, itse kun en ole koskaan edes vaunuja työntänyt muutamaa metriä enempää...

 

Turvakaukalon liittäminen ei tosiaan ole mitenkään välttämätön ominaisuus, en oikein jaksa uskoa että jaksettaisiin vaunuja kauppareissuille rahdata. Matkustellaan myös jonkin verran, joten matkarattaat joutuu varmaan kuitenkin hankkimaan.

 

Heittoaisasta mulle on muodostunut joku ihme pakkomielle, kuvittelen että olisi kiva pystyä vaihtamaan kulkusuuntaa lennosta esim. auringon suunnan tai lapsen mielialojen mukaan. Eikö istuimen kääntäminen ole aika hankalaa, jos lapsi on kyydissä? Mutta ehkä tota heittoaisaa ei kuitenkaan kannata tärkeimmäksi kriteeriksi ottaaa...

Mutsyjen rengasratkaisu vaikuttaa kyllä hyvältä! :girl_smile: Mutsyissa ja monissa muissakin mua hämää se, että en ole huomannut missään mainittavan valmistusmaata tai mitään tekstiilien turvallisuudesta, tai ehkä en vaan ole huomannut. Tosin kai melkein kaikkien osat ainakin valmistetaan nykyään jossain Kiinassa...

 

Nyt pakkaa tuli sekoittamaan myös yhdet vaunut, jotka olisi tarjolla edullisesti käytettynä: Emmaljunga City Cerox 360. Noita ei ole enää myynnissä, en tiedä miksi malli on poistunut...on siis nykyisten Nitron ja Ceroxin "välimalli", pienet etupyörät ja heittoaisa, mitä yhdistelmää ei ole Emmaljungalla tällä hetkellä tarjolla ollenkaan. Jarrut ei tosin olleet ihan kunnossa, ja ilmeisesti jarruongelmia onkin tuossa mallissa ollut paljon. Myös pienten etupyörien toimivuudesta lumella ja hiekalla tuntuu olevan aika vaihtelevia mielipiteitä. Renkaiden lukitussysteemikään ei oikein vakuuttanut. Mutta noista tosiaan löytyisi kääntyvät etupyörät (aika pienet tosin), heittoaisa ja lisäksi vielä käännettävä istuin, eli renkaita pystyy käyttämään kummin päin vaan. Tuntuivat ketteriltä ja kätevän kokoisilta. Ja jos renkaat ovat talvella ihan toivottomat, voisihan lisäksi ostaa Emmaljungan kiinteäpyöräisen rungon, eikö niitä saa ostettua erikseen ja kopat/istuimet käy useampiin runkoihin? Vai onko ihan älytön ajatus?

 

Noiden City Ceroxien kanssa aika vastaava olisi kai Teutonia Mistral S, mutta nuo pienehköt etupyörät siinäkin arveluttaa.

 

Lisäksi löysin pari uutta vaihtoehtoa, joissa ainakin alkuperäiset rengaskriteerit täyttyisi: Maxi-Cosi Mura 4 ja Z-Line Rodeo Combi. Heittoaisaa noissakaan ei tosin ole.

 

Löytyiskö joku Gesslein F6:n omistaja kertomaan, olisko ne meille sopivat? Tai ihan vaan sanomaan että osta ne! :grin: Toi pyörien vaihtelu vähän mietityttää, kun ei ilmeisesti ole kuitenkaan kovin kätevää, niin en tiedä tuleeko niitä juuri vaihdeltua. Ja onko ne pienet pyörät kuitenkin liian pienet, jos tulee hiekalla/lenkkipolulla kuljettua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jos renkaat ovat talvella ihan toivottomat, voisihan lisäksi ostaa Emmaljungan kiinteäpyöräisen rungon, eikö niitä saa ostettua erikseen ja kopat/istuimet käy useampiin runkoihin? Vai onko ihan älytön ajatus?

 

Kuulostaa aika kalliilta ratkaisulta. Jos ostat edulliset käytetyt (joista joudut heti korjauttamaan jarrut) ja lisäksi uuden rungon (tai toiset edulliset käytetyt) olet maksanut rattaista jo yhtä paljon kuin jos olisit ostanut uudet oikeasti teidän tarpeille sopivat rattaat. :) Ja helpompaakin olis ollut. Ja sulla olis takuu voimassa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, näinhän se on kun tarkemmin ajattelee. ;) Eikä noiden runkojen ja istuinten yhteensopivuus ja saatavuus taida ollakaan niin yksinkertaista kuin äkkiseltään kuvittelin. Eikä mulla tosiaan ole mitään hinkua säilytellä monia vaunuja nurkissa, säilytystilat on kuitenkin aika rajalliset vaikka omakotitalossa asutaankin.

 

Alan kyllä entistä enemmän kallistua noihin Mutsy Urban Ridereiden. Eikö niissä tosiaan ole mitään huonoa, ainakaan netissä en ole juuri huonoihin kommentteihin törmännyt? Istuinosan liukkaudesta ja "loivuudesta" (siis ettei ole niin syvä ja hyvä istua kuin joissain muissa?) on tainnut olla jotain mainintaa, onko oikeasti ongelma? Ja ilmeisesti noissa on aina erillinen kova vaunukoppa istuinosan lisäksi, joten sen säilytys ja autoon mahtuminen vähän mietityttää.

 

Hinta-laatusuhde vaikuttaisi olevan kohdallaan, ja luulisi että nuo saa hyvin myytyä käytettynäkin? Täytyypä päästä katsomaan kärryjä livenä, niin ehkä tämä tästä selkenee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole pahaa sanaa Urban Ridereista. Koppa tietenkin on hiukan hankala autossa, meillä se taisi matkusta aika usein pystyssä takapenkin jalkatilassa. Mutta runkohan menee tosi litteäksi kasaan, eli hyvin voi koppa mahtua senkin päälle takakonttiin. Ja loppuje lopuksi koppaa käytetään n. 6 kk, ratasosaa ehkä kolmekin vuotta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Maxi-cosin murat. Lämpimästi voin suositella. Heittoaisaa ei tosiaan ole, mutta ratasosan saa helposti asennettua kasvot kumpaan suuntaan tahansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Onko teillä Mura 3 vai 4? Miten ovat kulkeneet talvella? Millainen toi istuinosa on käytössä, näyttää jotenkin "kovalta"?

 

Nyt tuli mieleen yksi pikku puute sekä Urban Ridereissa että Murassa. Kummassakaan ei taida olla "tuuletus-/kurkistusluukkua" kuomussa? Murassa näyttää olevan joku pikku ikkuna istuinosassa. Ja kuomu näyttää olevan molemmissa aika pysty, ei saa vedettyä yhtään eteen suojaksi. En tiedä osaako noitakaan juttuja käytännössä kaivata, mutta ajatuksena tuntuvat kivalta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Mura 4. Talvella kulkivat mukavasti, kunhan lukitsi etupyörät, etteivät vispanneet hangessa. Tietenkin jos lunta paljon, niin raskaat työntää, mutta eiköhän näin ole kaikkien vaunujen kanssa. Ratasosassa on mukava pahmuste, eli ei ole ollenkaan kova.

Ratasosan kuomussa on pieni poikittainen "kaistale", josta näkee rattaisiin. Se on kyllä totta, että kuomua ei saa kovin alas suojaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos lisätiedoista! Niin ne mielipiteet muuttuu, kun tarkemmin asiaan perehtyy... :D Kaiken pähkäilyn jälkeen ostettiin "heräteostoksena" nimittäin ihan erilaiset vaunut kuin alunperin suunnittelin: käytetyt Emmaljunga City Crossit (joita tässäkin ketjussa oli aiemmin suositeltu aika vastaaviin tarpeisiin).

 

Eli alunperin tärkeiltä tuntuneet kääntyvät pyörät ja heittoaisa karsiutuivat listalta, tärkeimmiksi kriteereiksi valikoituivat kevyt työnnettävyys joka kelissä ja maastossa, istuimen/kopan mukavuus ja kätevä koko. Ekologisuuskriteerikin täyttyi, kun ostettiin käytetyt vaunut ;) (varmaan myös mahdolliset haitta-aineet ovat ehtineet enimmäkseen haihtua). Kääntyville pyörille ja heittoaisalle tulisi kuitenkin varsinaista tarvetta vasta kesällä rataskäytössä, joten sitten voi ostaa säästyneillä rahoilla jo erilliset rattaatkin, jos ei olla noihin tyytyväisiä. Ja jos vielä myy vaunut eteenpäin, niin eipä niille paljon hintaa jää.

 

Jos olisi ostettu pitkän vertailun jälkeen uudet tuliterät, niin sitten kyllä harmittaisi jos ne ei kuitenkaan olisi käytännössä hyvät. Tai jos onnistuisi heti likaamaan, rikkomaan tms., nyt ei tarvitse olla ihan niin tarkkana esim. ulos jättämisenkään kanssa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä voisin tulla tänne myös kyselemään suosituksia, kun alkaa pää olla sen verran pyörällä tässä vaunuviidakossa :grin: . Aluksi olin ihan varma, että haluan Mutsyn Urban Riderit, mutta sitten näin lastentarvikeliikkeessä 4Riderit ja ne oli jotenkin tosi luotaantyöntävän näköiset ja ostoskärrymäiset ja aloin miettiä, että noinkohan nyt sitten haluan Mutsyjä ollenkaan :girl_sigh: . Väri niissä tosin oli joku shampanja tai vastaava, mitä en missään nimessä muutenkaan harkitsisi, joten saattoihan sekin tuohon mielikuvaan vaikuttaa. En siis ole vielä täysin poissulkenut niitä vaihtoehtona, vaikkakin olen nyt katsellut muitakin vaihtoehtoja.

 

Brioja olen nyt katsellut vähän sillä silmällä, Brio Joyfulit olisi mahdollista saada käytettynä. Tuota mallia tosin ei enää taida olla myynnissä ja vähän mietityttää, että oliko siinä jotain vikaa sitten, kun sitä niin vähän aikaa myytiin. Ainoa arveluttava juttu niissä on ne ilmakennorenkaat, kun olen antanut itseni ymmärtää, että semmoiset pumpattavat ilmakumirenkaat kulkisi paremmin. Me ei kyllä missään metsässä asuta ja vaikka nyt optimistisena haluaisinkin kuvitella, että vauvan kanssa käydään sitten vaunulenkeillä maastossa, niin öööö, enpä usko :grin: .

 

Asutaan vauvan tultua siis kaupungissa reilun kolmen kilometrin päässä keskustasta, eikä meillä ole autoa, ainakaan vielä. Sillä, saako vaunuja kasaan helposti, ei siis ole mitään väliä. Liikun paljon bussilla, joten olisi tärkeää, että vaunut saisi helposti nostettua bussiin ja etteivät ne ihan holtittomasti veisi tilaa siellä kuitenkin. Enimmäkseen varmaan kärryttelen ihan asfalttiteitä kuitenkin, tosin sen verran syrjässä asutaan, että tiet tuskin on ihan aurattuja heti aamusta (se, ollaanko me muka niin aikaisin ikinä liikkeellä onkin sitten ihan toinen juttu :rolleyes: ). Varmaan ainakin jonkin verran tulen käymään lapsen kanssa kauppakeskuksissa, joten olisi kiva, että ne ei ihan hirveän massiiviset olisi, että mahtuisi vähän kapeammillakin käytävillä kulkemaan ilman, että blokkaa koko kulkuväylän. Tuleva asuntomme sijaitsee kerrostalossa ensimmäisessä kerroksessa (ei siis pohjakerroksessa), ja talon hissi on tosi pieni. Olisi siis kiva, jos vaunut olisi sen verran pikkuiset, että ne saisi mahtumaan hissiin tai sen verran kevyet, että ne saisi raahattua helpohkosti yhdet portaat ylös. Maan tasalla on kyllä myös lastenvaunuvarasto, joten ihan ehdoton kriteeri tämä ei ole.

 

En haluaisi mitään pieniä etupyöriä, ihan vaan siksi, että semmoiset on mun mielestä vähän rumat :grin: . Emmaljungat on aikalailla poissa laskuista myös, koska vaikka niiden ulkonäkö mua jossain määrin miellyttääkin, ne on mun ymmärtääkseni hieman turhan isot ja kömpelöt, ja lisäksi ne menee aika reilusti yli meidän budjetin. Toki niitä varsin kohtuulliseen hintaan saisi käytettynä. Jostain syystä kova kantokoppa miellyttäisi mua pehmeää enemmän, mutta tämäkin saattaa olla ihan ulkonäkösyistä vaan. Lapsemme laskettu aika on helmikuun alussa, joten olisi tietysti kiva, että sinne vaunuihin vauvan lisäksi mahtuisi toppavaatetta ja semmoista, mutta luulisin, että kun vastasyntynyt on niin pieni vielä, siitä ei pitäisi ongelmaa tulla. Sitten lapsen kasvaessa voisi niitä toppauksiakin jo vähentää.

 

Osaako joku suositella jotain, tai tuleeko mieleen jotain erityistä, mitä en ole tajunnut ottaa huomioon? :grin: Ai niin, vaunuja luultavasti tulee lykkimään enimmäkseen minä 162cm, mutta varmasti toisinaan myös mieheni 182cm, joten joku semmoinen säädettävä työntökapula olisi kiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos käyt kaupoissa/ostoskeskuksissa tms. vaunuilla, suosittelen harkitsemaan rattaita, joissa joku rengas kääntyy johonkin suuntaan. Ostosten teko vaikka Siwassa on tosi hankalaa, jos rattaita ei saa ohjattua yhdellä kädellä (=neljä kiinteää pyörää). Jos pienet eturenkaat ei miellytä, niin vaihtoehdoiksi jää oikeastaan kolmipyöräiset ja Mutsyn Urban Riderit (jotka on tietenkin mun suosikit, koska meillä on ne).

 

Kolmipyöräisiet ovat käsittääkseni usein hiukan leveämpiä ja pidempiä kuin nelipyöräiset, joten kannattaa mitata tarkkaan että mahtuvat hissiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, mä kyllä vierastan myös niitä kolmipyöräisiä :grin: . Hmph, ihan pölöä kyllä, että ne kääntyvät etupyörät on aina semmoiset pienet. Ja meidän lähikauppanahan tulee siis oikeestikin olemaan pieni Siwa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meiltä löytyy Hartan Topline X:t, ja niistä ei mitään pahaa sanottavaa.

Ominaisuuksina

- heittoaisa

- helposti käännetävä istuinosa

- Travel system turvakaukalolle

- erittäin helppo pistää kasaan ja koota uudestaan

- näppärät jarrut (en tiedä nimeä, mutta siis käsikäyttöinen jarrusysteemi)

- meillä kova koppa (löytyy myös pehmeä,ja ainakin ennen vielä puolipehmeäkin)

- ilmakennorenkaat, 4 isoa, renkaat erittäin helppo irroittaa jos haluaa rungon hyvin pieneen tilaan

 

Meillä oli kriteereinä tukevat vaunut maalle, jotka kulkee hyvin maastossa kuin maastossa. Vaunut on suuret, mutta mahtuvat kuitenkin hvyin kasattuina farmarin takakonttiin, ja vielä jää vähän tilaakin. Suuresta koosta huolimatta ohjautuvat hyvin helposti yhdelläkin kädellä, ja yllättävän näppärästi kulkevat myös kauppakeskuksissa. Travel system käytössä melko paljon, ja pelkkä runko varsin kevyt ottaa mukaan ja menee jo oikeastikin pieneen tilaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, mä kyllä vierastan myös niitä kolmipyöräisiä :grin: . Hmph, ihan pölöä kyllä, että ne kääntyvät etupyörät on aina semmoiset pienet. Ja meidän lähikauppanahan tulee siis oikeestikin olemaan pieni Siwa.

 

Eipä isot käännettävät pyörät varmaan olisi kovin toimivat..? Mun mielestä noi pienet kääntyvät etupyörät ovat aivan ehdottomat esim. kaupungilla/kaupoissa ollessa. Ovat todella näppärät ja ohjattavissa yhdelläkin kädellä. Meidän Gessleinin Futureihin saa tosiaan isotkin etupyörät, jotka ovat paremmat lenkkeiltäessä hiekkateillä, mutta olen kyllä hiekkateillä mennyt noilla pienilläkin. Toimivat siinäkin, mutta tärisevät hieman enemmän ja toki ovat vähän epävakaammat, mutta asfaltilla ovat loistavat! Hyvin saa niillä väisteltyä monttuja yms. Tosin noi pienet pyörät kerää helposti hiekkapölyä ja jumiutuvat siitä, joten öljyäminen aina välillä on suositeltavaa. Mutta on siis todella hyvä ominaisuus, että vaunut saa käännettyä ihan paikallaankin ympäri näppärästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, mä kyllä vierastan myös niitä kolmipyöräisiä :grin: . Hmph, ihan pölöä kyllä, että ne kääntyvät etupyörät on aina semmoiset pienet. Ja meidän lähikauppanahan tulee siis oikeestikin olemaan pieni Siwa.

 

No testaahan sitten niitä Mutsyn Urban Ridereita ihan tosimielellä. :) Niissä on oikeasti superhyvää se, että kaikki neljä pyörää ovat isoja ilmakumirenkaita. Taka-akselin vapautus ja lukitus hoituu näppärästi jalalla ihan rattaita työntäessä, mä esim. lukitsen renkaat kun menen sisään kauppaan (pieni kynnys), avaan lukituksen, kun kännyn tuulikaapissa, lukitsen kun menen sisälle pois tuulikaapista (hankalaan suuntaan avautuva ovi), avaan lukituksen kun aloitan "ostoskelun". Liikkuva taka-akseli vaatii vähän harjoittelua, mutta sen oppii kyllä nopeasti. :) Ihan niin pienessä tilassa nuo eivät tietenkään. käänny kuin mitä sellaiset vaunut joissa etupyörät ovat kääntyvät.

 

Ja musta ne näyttääkin kivalta. :girl_wink:

AAAADM5oknsAAAAAADOgfw.jpg?v=1234830374000

Share this post


Link to post
Share on other sites

aamuaurinko: Meillä on vaunuina Oran Jovi Airit, joita tuskin haluat, kun ne on melkoiset hyökkäysvaunut. Omasta kokemuksesta silti puolustan neljän ison renkaan vaunuja, kyllä noilla isoilla kääntymättömillä pyörillä pääsee oikein hyvin kulkemaan keskustan kaupoissa ja lähi-Siwassakin. Nopeasti noita oppii kääntämään yhdelläkin kädellä.

 

Autottomana mä koen isot, hyvin maastossa kulkevat renkaat tärkeämpänä kuin sen, että hiukan helpommin pääsee shoppailemaan. Yhtäkään kauppaa en oo joutunut väliin jättämään isojen vaunujen takia (jonkun jätin käymättä korkean kynnyksen tai pitkien portaiden takia, mutta sinne en olisi mennyt pienilläkään vaunuilla) ja bussiin pääsy lumisella/sohjoisella säällä on varmasti helpompaa isoilla renkailla. Eikä noihin paikallisbusseihin mahdu kuitenkaan hirveän monia vaunuja, mutta isompiakin kuitenkin kahdet.

 

Eli eipä mulla oikein suosituksia ole, vähän vaan sekotan vielä kehumalla isoja pyöriä. :girl_haha::girl_sigh:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

alannee: Joo, mähän olin siis ihan varmasti jo päättänyt, että meille tulee ne Urban Riderit, mutta sitten näin ne 4Riderit ja vähän pyörsin päätökseni. Samanlaisethan ne kankaat ja muut silti on molemmissa? Tosin mä olin ajatellut väriksi sitä Cargo Chocolatea, joka ei ehkä ole ihan niin kiiltävää matskua mitä se joku shampanja/beige/mikäolikaan. Hitsi, täällä päin (perähikiällä eli Jyväskylässä :grin: ) ei noita Urban Ridereita taideta edes juuri missään myydä, paitsi tuolla kaupassa, jossa oli vaan 4Ridereita ainakin viimeksi käydessä, että pääsisi ne näkemään livenä ja testailemaan ennen ostopäätöksiä. Toisaalta olin kyllä jo vähän helpottunut siitä, etten niitä Mutsyjä ehkä haluakaan, kun niitä ei oikein käytettynä löydy ja uutena ne kuitenkin tulisi aika paljon maksamaan :girl_sigh: .

Kärpänen: Noi Orat itse asiassa miellyttäisi mun silmää kovasti, mutta oon ne vähän laittanut pois laskuista sen ison koon ja painavuuden takia. En toisaalta tiedä, onko sillä painolla niin väliä, jos niitä ei juuri koskaan joudu mihinkään auton takakonttiin kasaamaan, kun sitä autoa tosiaan ei ole.

 

Tietysti sitten jos/kun vauvan kanssa johonkin matkustetaan, matkustetaan junalla ja olisihan se hurjan kiva saada ne vaunut mahtumaan junaan, missä on aika kapeat käytävät. Ei tosin liene hirveän helppoa kapeimmillakaan vaunuilla :D. Mutta toisaalta matkustusta varten voi sitten jossain vaiheessa hankkia ketterät matkarattaatkin :girl_sigh: .

 

En mä oikein tiedä, mikä mua niissä pienissä kääntyvissä etupyörissä niin tökkii. Jotenkin niistä vaan tulee semmoinen ostoskärryfiilis :grin: . Ja vähän tuntuu, että semmoisilla olisi sitten kamalan vaikea päästä kulkemaan esim. lumessa, vaikka monilla päinvastaisiakin kokemuksia on. Tietysti etusijalla pitäisi varmaan olla ne käytännön asiat niissä vaunuissa, että niillä olisi hyvä kulkea eikä jäisi jumiin niiden kanssa mihinkään, mutta toisaalta kun niiden kanssa joutuu väkisinkin aika paljon liikkumaan julkisilla paikoilla, niin olisi se nyt kuitenkin kiva, että ne olisi semmoiset silmää miellyttävät myöskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Brion Kombit jotka on edellisiä Teutonian Mistraleja leveämmät mm. renkaiden osalta. ja noissahan on siis neljä isoa kiinteää rengasta. Mä en koe sitä ongelmana ettei mitkään pyörät käänny vaikka tätä ominaisuutta olen kuitenkin päässyt kokeilemaan matkarattaissa. Onhan nuo hieman raskaammat ohjata ja kääntää yhdellä kädellä mutta ei se paljon sitä opettelemista vaadi että siinä alkaa onnistua hyvin. Mä menen nykyään ihan hyvin siten että toisella kädellä käännän vaunuja oikeaan menosuuntana ja toisella kädellä sitten koitan ohjata 25-kiloista vetävää koiraa. Lähisiwaan en tosin Briojen kanssa ole mennyt kun jos menen sinne yksin niin otan neidin liinaan. (tämä syy lähinnä se, että lyhin matka siwaan menee pihan poikki rappusista ja vaunujen kanssa pitäisi sitten kiertää kauempaa). Eilen menin noilla vaunuilla myös eka kertaa junalla. IC-junan palveluvaunussa oltiin ja eipä nuo olleet mitenkään hankalan kokoiset kääntää ovesta tultaessa heti käytävälle että pääsi viemään vaunut paikalleen.

 

Pakko kyllä myöntää että kun Teutonien jälkeen nuo Briot hommattiin mä vähän jännitin että onko ne turhan isot kaupungilla liikkumiseen. Mutta ei ne oikeasti ole paljoa Teutonioita leveämmät vaikka silmämääräisesti siltä vaikuttaa. Oikeasti sitä eroa on vain muutama sentti. Niin ja hyvin mahtuu bussissakin niillä menemään, meillä tosin scanian autoihin mahtuu kahdet hyökkäysvaunut hyvin vierekkäin ja volvoihin kolmet vaunut vierekkäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

En mä oikein tiedä, mikä mua niissä pienissä kääntyvissä etupyörissä niin tökkii. Jotenkin niistä vaan tulee semmoinen ostoskärryfiilis :grin: . Ja vähän tuntuu, että semmoisilla olisi sitten kamalan vaikea päästä kulkemaan esim. lumessa, vaikka monilla päinvastaisiakin kokemuksia on. Tietysti etusijalla pitäisi varmaan olla ne käytännön asiat niissä vaunuissa, että niillä olisi hyvä kulkea eikä jäisi jumiin niiden kanssa mihinkään, mutta toisaalta kun niiden kanssa joutuu väkisinkin aika paljon liikkumaan julkisilla paikoilla, niin olisi se nyt kuitenkin kiva, että ne olisi semmoiset silmää miellyttävät myöskin.

 

Ehdottomasti mun mielestä kannattaa olla lisäksi isotkin pyörät, vaikka pienet pyörät olisi. Mä käytän noita pieniä lähinnä just kaupunkireissuilla, mutta eihän noi talvella hangessa toimisi. Jos olisi pelkästään pienet etupyörät, niin en varmasti mäkään sellaisia vaunuja ottaisi. Täytyy kuitenkin huomioida tää Suomen runsasluminen talvi :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi Orat itse asiassa miellyttäisi mun silmää kovasti, mutta oon ne vähän laittanut pois laskuista sen ison koon ja painavuuden takia. En toisaalta tiedä, onko sillä painolla niin väliä, jos niitä ei juuri koskaan joudu mihinkään auton takakonttiin kasaamaan, kun sitä autoa tosiaan ei ole.

Kannattaa painon kanssa muistaa, että se lapsikin tuo siihen oman lastinsa. Pikkuvauvan kanssa tätä ei niin huomaa, mutta siinä vaiheessa kun kyytiläinen alkaa olla jo sellainen kymmenkiloinen jötkäle niin sillä on kyllä oikeesti jonkun verran väliä, että onko vaunut 10 vai 20 kiloiset. Ja etenkin jos asuu yhtään mäkisessä maastossa ja/tai aikoo roudata paljon ostoksia ja muita vaunujen korissa niin itse jättäisin kyllä ne painavimmat vaunut pois laskuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä roudaan päivittäin nimenomaan kymmenkiloista jötkälettä ja perheen ruokaostoksia vaunuilla, ja koen, että vaikka toki se vaunujen painokin vaikuttaa, tärkeämpää on se miten ne kulkee. Tuntuu just toisinpäin, eli siinä vaiheessa, kun vauva painaa 10 kg ja ostokset toisen samanlaisen, ei sillä vaunujen viiden kilon erolla ole niin merkitystä. Meidän vaunut kulkee lähes maastossa kuin maastossa kevyesti, enkä ikinä vaihtaisi noita mihinkään heppoisiin pikkurattaisiin pikkupyörillä. Kunnon vaunuja kun työntää ei sitä niiden isoa painoa edes huomaa.

 

aamuaurinko: Meidän Oria saa halutessaan tulla koeajelemaan kymmenkiloisen painon kanssa :girl_smile:

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän tässä kovasti tutustua vaunujen ihmeelliseen maailmaan :girl_smile:

 

Aluksi ajatuksenamme oli ostaa ihan vaan vaunut, ja myöhemmin sitten vasta rattaat. Vaunuista tehtävät rattaat kun tuntuvat jotenkin kömpelöiltä verrattuna kolmipyöräisiin rattaisiin, ainakin näin ajatuksen tasolla :girl_wink:

Onko siis olemassa ihan vaan vaunuja..ei siis noita joka paikassa tajottavia yhdistelmiä?

Ja kuinkahan aikaisin muksun voi siirtää matkarattaisiin, niissähän kuitenkin saa myös selkänojan makuuasentoon..? vai saako?

 

Sori vihreyteni näissä asioissa :girl_sad: ..Otan siis enemmän kuin mielelläni vastaan kokemuksia :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now