Sign in to follow this  
Followers 0
bohemian

Missä vaiheessa vauvanne oppi seisomaan?


49 posts in this topic

Tämä alkoi kiinnostamaan kun tuntuu, että meidän kuukausiketjussa vauvat on oppinut tosi aikaisin seisomaan. Onko tämä vain harhaluulo; oppiiko vauvat nykyään vaan aiemmin seisomaan kuin mitä uskotellaan?

 

Eli itsenäisestä seisomisesta kyse :). Tuen kanssa tai ilman. Mutta ei toisen ihmisen tukemana.

Edited by dumb

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuen kanssa tai ilman (kunhan itsenäisesti) :). Mutta ei tuettuna. Kyllähän meidänkin poika tuettuna seisoo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla poika nousi itse seisomaan tukea pitkin 6.5 kuukauden ikaisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 10kk neiti on nyt oppinut nousemaan itse tukea vasten seisomaan.

Toki sen verran arka neiti kyseessä, että ei nouse seisomaan olkkarissa jos mä olen keittiössä tms. Ei ilmeisesti luota itseensä vielä 100 %:sesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

7,5 kk ikäisenä nousi seisomaan tukea vasten. Kuukautta myöhemmin työnteli taaperokärryä. (Hurjan näköistä videota, jalat hetkuu suuntaan jos toiseen ja kärry välillä lähtee alta, mutta sitten se vedetään takaisin... Hauskaa näytti olevan :lol:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poitsu on nyt joitain viikkoja päälle 11kk eikä todellakaan nouse vielä itse seisomaan. Jos laittaa seisomaan esim. pöytää vasten, niin kyllä se siinä hetken seisoo tukematta, mutta todella horjuvaa on meno....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyöristetäänkö tässä lähimpään vai laitetaan se ikä, joka on täynnä? (Perfektionisti ei pysty vastaamaan, kun ei ole varma, ettei vääristä tulosta :D Meillä Manna siis oppi nousemaan tukea vasten seisomaan viikkoa vaille puolivuotiaana, laitanko 5 kk vai 6 kk?)

 

// edit: Ja vissiin seisomaan nousemisesta kyse, kun kyllähän aika pienenkin vauvan saa laitettua seisomaan jotain tukea vasten ja se siinä hetken pysyy...?

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ihan varmasti muista mutta muistaakseni oli noin 8kk kun nousi tukea vasten seisomaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chimelli: Eikö se sen mukaan mene mitä on täyttänyt? Eli 6kk 3vko ikäinen esim. on vielä 6kk puolella :)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en äänestänyt mitään, kun mulla on kaksi hyvin erilaista tapausta :D Esikoinen oli 8kk ja tää juniori ei vielä edes pyri kontilleen ja ikää on kohta 11kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chimelli: Eikö se sen mukaan mene mitä on täyttänyt? Eli 6kk 3vko ikäinen esim. on vielä 6kk puolella :)?

Ok eli vastasin 5 kk :) Manna siis oppi viikkoa vajaa puolivuotiaana itse nousemaan tukea vasten seisomaan. Tuetta seisomisesta ei ole vielä aavistustakaan, huomenna täyttää 7 kk.

 

(Ja tukea vasten laitettuna olisi seissyt kyllä siitä asti kun oppi pitämään kiinni. Ja alle kaksikuisesta jos kikkaili tarttumarefleksillä sen pitämään kiinni :rolleyes: (Jep olen huono äiti, ei niin saisi tehdä kun ei niin pienet ole vielä valmiita, mutta kerran testasin kun se niin hyvin seisoi ^_^))

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en äänestänyt mitään, kun mulla on kaksi hyvin erilaista tapausta :D Esikoinen oli 8kk ja tää juniori ei vielä edes pyri kontilleen ja ikää on kohta 11kk.

 

Lisäsin monivalintavaihtoehdon polliin :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tukea vasten muutama päivä ennen 6 kk synttäreitä (eli 5kk) ja itse (ilman tukea) nousi seisomaan 6 kk 3 vk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen nousi tukea vasten seisomaan hieman vajaa 9kk iässä.

Tämä toinen pian 6kk täytettyään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsukainen (esikoinen siis) nousi ekan kerran seisomaan tukea vasten (pinnasängyssä) aika tarkkaan 10 kk ikäisenä. Nyt on 1v 3 vk ja kävelee reippaasti taaperokärryn kanssa. Ei vielä seiso ilman tukea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen kaksospojista alkoi nousta itse tukea vasten seisomaan 9kk:n iässä. Toinen poika ei vielä sitä taitoa osaa, eikä näytä kovasti sitä edes harjoittelevankaan. Hän keskittyy puhumisen opetteluun :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emmää enää muista. :girl_impossible: Mutta suhteellisen myöhään kumpikin. Ei puhettakaan, että puolivuotiaana olisi seisty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakkohan tähän on vastata kun itse tätä olen kysellyt...

 

Poika on noussut polviseisontaan jo jonkin aikaa sitten ja nyt ehkä viimeisen viikon aikana aina varmemmin ja varmemmin suorille jaloille seisomaan tukea vasten. Ja siis 7kk puolella vielä :).

 

Uskomattoman nopeasti kehitys pomppasi tähän siitä hetkestä kun tämän kyselyn olen tehnyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0