Aurora

Olitko sairaslomalla raskausaikana?


362 posts in this topic

En ole ollut tähän mennessä kummassakaan raskaudessa päivääkään poissa.

Tosin tässä raskaudessa oli sen verran alussa pahoinvointia, että yhden kerran lähdin kesken päivän pois töistä ja yhden vuoron olen myös vaihtanut, mutta lääkärissä en ole siis käynyt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv 8-16 olin lähes koko ajan sairaslomalla aivan kamalan pahoinvoinnin ja oksentelun takia :(

 

Toivottavasti loppuraskaus menisi hyvin ja pystyisin pääsääntöisesti olemaan töissä tämän muutaman kuukauden....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut poissa, paljon. Alkuraskaudessa olin yht. 4viikkoa poissa pahoinvoinnin vuoksi ja nyt sitten viikosta 20 eteenpäin olen ollut töissä vain pari viikkoa. Nyt sairaslomaa taitaa olla takana yhtäjaksoisesti pari viikkoa enkä ole enää menossa töihin. Olen töissä TK:n vuodeosastolla jossa paljon potilaiden nostelua yms. Selkä ei kestä töitä ollenkaan. Pari päivää menee töissä ihan ok, mutta sitten olen taas niin jumissa ettei tule mitään. Viime kerralla lääkäri sanoi että taisi työt olla tässä, ensi viikolla olen vielä menossa vastaanotolle.

Yötöistäkin täällä oli juttua, ne lopetin heti alkuraskaudessa. Tuli niin huono olo kun valvoin.

 

Hävettää kyllä kun tulee oltua niin monta viikkoa poissa. Onneksi kesäloma alkaa kesäkuun 16.päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Raskauden takia en ole ollut vielä päivääkään sairaslomalla. Normaali flunssa kaatoi sänkyyn helmikuussa muutamaksi päiväksi.

Pari flunssapäivää oli taas jokin aika sitten ja nyt jäin sairaslomalle 4 päivää ennen äitiysloman alkua, koska mursin käteni :( Loppu odotusaika menee käsi kantositeessä :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiitos taas vastauksesta. Mä tässä mietin, että kuinkakohan noista yövuoroista selviää raskaana ollessa. Mä kun teen tällä hetkellä pelkkää yövuoroa ja huhuja oon kuullut että valvominen voi ottaa koville raskaana ollessa. Tosin mulla on kyllä mahdollisuus heti vaihtaa aamu ja iltavuoroihinkin takaisin, mutta tykkäisin niin kovasti näistä öistä. Meillä valvotaan yöt kahdestaan joten sikäli ei yhtä riskialtista hommaa. Mutta ehkä sitä noi asiat selviää sit joskus jos joskus on raskaana.

 

Mä oisin kyl varmasti valvonut pitempäänkin JOS ois ollu kaks vuorossa, mutta kun yksin joutuu olemaan niin en halunnut sit enää valvoa. Mä en osaa sanoa tosta väsymys-puolesta mitään, koska sen puitteissa mulle ei tehny vaikeaa. Mä olen enemmän ilta/yöihminen, joten valvominen oli helppoa.. ja edelleen tulee valvottua myöhäseen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä oisin kyl varmasti valvonut pitempäänkin JOS ois ollu kaks vuorossa, mutta kun yksin joutuu olemaan niin en halunnut sit enää valvoa. Mä en osaa sanoa tosta väsymys-puolesta mitään, koska sen puitteissa mulle ei tehny vaikeaa. Mä olen enemmän ilta/yöihminen, joten valvominen oli helppoa.. ja edelleen tulee valvottua myöhäseen :)

 

Jep. Ymmärrän hyvin tuon ettei yksin oikein viitsi valvoa odottaessa. Meillä ainakin on tosi painavia ja väkivaltaisia hoidettavia joita on vaikea hoitaa kahdestaankin. Koskaan ei voi tietää onko joku lattialla tms. ja yksin niitä ei kyllä ylös saa. Raskaana ollessa etenkin aika riskialtista hommaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepu, mä olin saikulla viimeiset 4 vkoa ennen äippäloman alkua, syynä oli että mulla oli alhaalla oleva istukka (ei kuitenkaan etinen, nousi tarpeeksi ylös että pääsin synnyttämään normaalisti) joka vuoti tuolloin (rv 30+6 muistaakseni). Vietin pari yötä sairaalassa, ja sieltä lähtiessäni lääkärisetä toi lapun jossa seisoi että töihin ei enää ole asiaa, vaan ohjelmassa on lepäilyä kotona. No eipä siinä kellään ollut mitään nokan koputtamista, töitä olis kyllä ollut sinne äippäloman alkuun saakka... Enkä potenut asian suhteen lainkaan huonoa omatuntoa, vauva oli siinä vaiheessa nro 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HelmiQ, meillä on kans osa potilaista todella raskaita, ei onneks niin väkivaltaisia mutta raskaita. Ja toki vielä kun jotkut päättävät alkaa vastustaa hoitoa niin siinäpä sitä sitten ollaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin parisen kertaa poissa muutaman päivän. Ensiksi nenäverenvuodon vuoksi (ah, niin ihana riesa keskiraskauteni aikana) ja sitten flunssan takia.

Pari kertaa teki mieli ottaa saikkua selkäkipujen vuoksi, mutta sinnittelin kuitenkin töissä äippäloman alkuun asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan joutunut jäädä odotusaikana sairaslomalle työhön liittyvän väkivallan uhan takia? Meillä töissä paljon haastavasti käyttäytyviä asiakkaita, ja uhkaavia tilanteita sattuu lähes päivittäin ja ihan väkivaltatilanteitakin on myös usein. :( Jotenkin pelottaa jo etukäteen ajatus töissäolosta raskaana ollessa kun on tuollainen työ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kukaan joutunut jäädä odotusaikana sairaslomalle työhön liittyvän väkivallan uhan takia? Meillä töissä paljon haastavasti käyttäytyviä asiakkaita, ja uhkaavia tilanteita sattuu lähes päivittäin ja ihan väkivaltatilanteitakin on myös usein. :( Jotenkin pelottaa jo etukäteen ajatus töissäolosta raskaana ollessa kun on tuollainen työ...

 

Itsellä ei ole tuota tilannetta ollut, mutta kuulostaa tosi vaikealta tilanteelta. sitten kun siis olet raskaana niin ehdottomasti juttelet sekä pomon että lääkärin kanssa. Voihan tuota omalla tavallaan verrata esim. ravintolassa(sellaisessa jossa saa polttaa) työskenteleviin jotka ei saa siis olla töissä koko raskausaikana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtop...05856357dee49c0

 

Tuolla on käyty keskustelua tuosta väkivallan uhasta työpaikalla. Kelalla tuntuu olevan oma kantansa tähänkin, eli aika hankalaa on saada ainakaan erityisäitiysvapaata läpi pelkän väkivallan uhan alla työskentelemällä. :( Ja joltakin oli sairaslomarahakin evätty epäpätevän syyn takia. <_< Paras tietysti olisi, jos työnantaja voisi tarjota raskausajalle jotain muuta työtehtävää tai työpistettä, jossa väkivallalta voisi paremmin välttyä. Aina se vaan ei ole mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista Neiti.Aurinko ja Tiitiäinen!

Tosiaan aika nihkeältä vaikuttaa tuo suhtautuminen kelassa. Meillä varmaan esimies suhtautuisi ihan vakavasti tähän huoleen, mutta voi olla ettei esim. muihin tehtäviin siirtyminen ole mahdollista kuitenkaan. Mutta aika näyttää sitten... Edelleen jos jollakulla omakohtaisia kokemuksia väkivallan uhasta/väkivallasta työpaikalla odotusaikana, niin mielenkiinnolla niitä lukisin...tässä jo hyvissä ajoin raskautumista odotellessa... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin neljä päivää alkuraskaudesta pahoinvoinnin takia poissa töistä ja kesällä jouduin jäämään reilua kuukautta ennen äitiysloman alkua sairaslomalle kun töiden takia alkoi supistelemaan niin paljon etten kyennyt enään jatkamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin aika pitkiäkin aikoja sairaslomalla. Ensin useamman viikon pahoinvoinnin takia ja sitten loppuraskaudessa selkävaivojen takia. Inhottavia vaivoja molemmat, mutta sinänsä "helppoja" sillä vauvalla oli koko ajan kaikki hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Edelleen jos jollakulla omakohtaisia kokemuksia väkivallan uhasta/väkivallasta työpaikalla odotusaikana, niin mielenkiinnolla niitä lukisin...tässä jo hyvissä ajoin raskautumista odotellessa... :D

 

Saanko udella millä alalla työskentelet? Itse työskentelen hoitoalalla ja jonkun verran väkivaltaisia asiakkaita/potilaita tapaan työssäni päivittäin. Poikaa odottaessani työ oli itsenäistä, mutta näiden väkivaltaisien tapauksien kohdalla oli mahdollista saada turvaa toisesta työkaverista. Silloin työskentelin eri työpaikassa.

Nykyisessä työpaikassa on enemmän auttavia käsiä lähettyvillä, mutta nyrkkiä (potkuja, tönimisiä, raapimisia, puremisia, repimisiä) saa kuitenkin varoa ja joissain asiakastilanteissa on oltava jatkuvasti varuillaan.

En tiedä onko väkivallan uhan vuoksi mahdollista jäädä aikaisemmin pois, mutta uskon että se ainakin helpottaa jos työpaikalla on muita turvana.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alussa olin muutaman päivän poissa rankan pahoinvoinnin vuoksi ja keskiraskaudesta loppuun saakka muutamia päiviä kuukaudessa kun verenpaine nousi liiallisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ollut päivääkään :)

Alusta loppuun asti työssä...ilman ongelmia. Olisin voinut olla pidempäänkin töissä B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saanko udella millä alalla työskentelet?

 

Saat. :) Sosiaalialalla työskentelen. Ja mainitsemasi puremiset, raapimiset, tönimiset ym. ihan arkipäivää meillä. :( Joskus on sattunut pahempiakin vammoja lyömisten ja potkimisien seurauksena, mutta onneksi harvemmin. Vaan eihän sen tarvitse kuin kerran kohdalle sattua niin voi jo käydä huonosti. Mutta jostainhan sitä on leipänsä tienattava ja työ on kyllä tosi ihanaakin. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt voi tähänkin vastata kun lääkärissä on käyty :rolleyes: Yhden päivän olin saikulla alkuraskaudessa pahoinvoinnin takia, ja nyt tämän viikon selän takia. Kesäloma alkaakin tämän jälkeen ja siitä äippälomalle. Eli piirua verran olin loppuun asti ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saat. :) Sosiaalialalla työskentelen. Ja mainitsemasi puremiset, raapimiset, tönimiset ym. ihan arkipäivää meillä. :( Joskus on sattunut pahempiakin vammoja lyömisten ja potkimisien seurauksena, mutta onneksi harvemmin. Vaan eihän sen tarvitse kuin kerran kohdalle sattua niin voi jo käydä huonosti. Mutta jostainhan sitä on leipänsä tienattava ja työ on kyllä tosi ihanaakin. :rolleyes:

 

Joo, mietinkin että ala voi liipata läheltä omaani. On jännä juttu kun yleensä väkivallan uhka yhdistetään esim. ravintola, vartiointi yms. aloihin, mutta harvoin tulee ensimmäisenä mieleen että sosiaali-, ja terveysaloilla on väkivalta myös arkipäivää. Avopuolella työskennellessä on aika myös mielenterveysasiakkaita, joista ei koskaan tiedä. Käytös on joillain arvaamatonta.

Toivottavasti nyt vältyt ikäviltä tilanteilta. Itseä kans vähän jännittää kuinka tuolla töissä pärjää, mutta... Toivotaan parasta! :) Tsemppiä sinne. Keskustele vaikka neuvolassa noista riskeistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen parhaillaan kolmatta viikkoa sairaslomalla kamalan pahoinvoinnin takia. Onneksi ovat töissä suhtautuneet ymmärtäväisesti asiaan...

 

Mitään väkivallan uhkaa tai muuta semmoista mun työhön ei kyllä liity. Tietsikan edessä istumista vain, eli käytännön vaara on siinä että oksennan näppiksille... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskauden pahoinvointi oli jotain aivan hirveää ja kesti 3 kk. Tuona aikana minusta ei ollu muuhun, kuin makaamaan sängyssä/sohvalla ja oksentamaan sankoon (vessaan tuli myös joskus raahauduttua). Unohdin kokonaan, että opiskelijanakin olisin ollut oikeutettu sairauspäivärahaan.

 

Raskauden puolivälin jälkeen jouduin sairaalaan ennenaikaisen synnytyksen riskin vuoksi. Sairaalassa vietin n. 3 viikkoa, minkä jälkeen makoilin pakkolevossa vielä kotona n. pari kuukautta. Tuolta ajalta älysinkin jo hakea kelasta sairauspäivärahaa eli olin "virallisestikin" saikulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin muutaman päivän sairaslomalla selkäkivun takia. Nyt olenkin sopivasti kuukauden työttömänä ennen äitiysloman alkua niin ei tarvitse saikkua hakea...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now