Aurora

Olitko sairaslomalla raskausaikana?


362 posts in this topic

Kysymys äideille ja odottaville: olitteko raskausaikana sairaslomalla. Kuinka pitkään? Mihin vaiheeseen sairasloma(t) ajoittui?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin pitkiä aikoja, koska saikkua kertyy yhteensä puolet koko raskaudesta.

 

Alkuraskaudessa olin hieman yli 2 kk sairaslomalla kovan huimauksen takia, en pysynyt tolpillani seisten muutamaa minuuttia kauempaa. (Siinä välissä kun olo alkoi helpottamaan jatkoin normaalielämääni oikein rauhallisesti. Tein työharjoittelua vain 3-6 tuntia päivässä ja aina istuen. Koulu jatkui sen jälkeen ja siellä jaksoin hyvin olla, kun istua saa ja päivät olivat 4-8 tuntia.)

 

Nyt jouduin jäämään sairaslomalle rv 28 loppuun asti ennenaikaisen synnytyksen vaaran takia. Eli tuon "energisen" keskiraskauden olen ollut jotenkin toimintakykyinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisin olla kolmisen kuukautta saikulla johtuen masennuksesta. Sitten kun olisin mennyt töihin vielä ennen äitiyslomaa, mulle iski 2viikon keuhkoputkentulehdus ja lääkäri kirjoitti saikkua sitten äippäloman alkuun saakka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin pitkiä aikoja (kävin aina välissä parina päivänä kokeilemassa töissäoloa, mutta päättyivät aina huonosti..). Syynä kivuliaat supistukset ja verinen vuoto. Alkoi tuossa rv 17 jos oikein muistan. Lisäksi olin jo alkuraskaudesta moneen otteeseen pois todella pahan pahoinvoinnin takia (ei tullut taukoa oksenteluun). Muuten kävin aina töissä n. 5x päivässä oksulla. Kaverit tiesi jo ilmeestä, milloin tuli lähtö :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin sairaslomalla kuusi päivää, ja se ajoittui siihen viikon 30-32 tuntumiin. Tuo on kai yksi yleisimmistä ajankohdista raskaanaolevilla, kun ollaan hetki pois töistä. Mulla se teki myös ihmeitä, palasin töihin reippaana ja kaikki vaivatkin olivat sairaslomalla sairastettu :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tässä raskaudessa oon ollut kotihoidontuella kotona joten saikulle ei ole ollut tarvetta..saatikka sitten mahdollisuutta :blink: mutta vastasin edellisen raskauden mukaan että pitkiä aikoja..todellisuudessa jäin saikulle 1,5kk ennen äippäloman alkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin omalta osaltani jo nyt, vaikka raskaus menee vasta viikolla 28. Olo on ollut kuitenkin sen verran toimintakykyinen, etten usko (*kop,kop*), että joudun sairaslomailemaan ennen kesäloman alkua (=1.6.).

Eli vastasin "muutaman päivän". Pahoinvointi oli sen verran kovaa tuossa ennen vuodenvaihdetta, että silloin olin poissa koulusta joitakin päiviä (kaikkiaan n. 5-10 päivää). Silloin oli menossa arviolta rv:t 8-11. Muita toimintakykyä rajoittavia vaivoja ei toistaiseksi ole ollutkaan, enkä aio helpolla saikulle jäädä, kun on työharjoittelujakso meneillään. Toivottavasti tarvetta moiselle ei näiden muutaman viikon aikana enää ilmenekään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ollut päivääkään, vaikka säästin suurimman osan kesälomastakin tälle kesälle. Tosi hyvin siis meni raskaus ja olin hyvässä kunnossa loppuun saakka. Kerran taisin käydä lääkärillä tarkistamassa tilanteen, kun oli sellasta menkkamaista kipuilua ollu pari päivää, mutta ei ollu tapahtunu mitään huolestuttavaa joten en tarvinnu saikkua siihenkään.

 

Niin ja olisin kyllä ottanu ns. 'herkästi' saikkua tarvittaessa, raskaana ei kannata leikkiä urheeta, kun siinä on kyse vauvan(kin) terveydestä ja hyvinvoinnista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitotyötä teen ja saikulle jäin noin kolme viikkoo ennen äititysloman alkua. Syynä lähinnä se etten enää pystynyt oikein mitään töissä tekemään :lol: . Eli hoitotyö vaati kuitenkin asiakkaiden nostelua ja fyysistä tukemista sen verran ettei selkä enää kestänyt, enkä voinut muutenkaan olla kaikissa ohjaustilanteissa mukana haastavien asiakkaiden takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ollut päivääkään. En edes flunssan takia.. tuota voisi toisaalta kutsua jo tyhmyydeksi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ollut, mutta sitä harkitsin alun pahoinvoinnin takia. Olin yhdessä vaiheessa todella ahdistunut pelkästä ajatuksesta töihinmenosta. En kuitenkaan halunnut alkaa mitään lomia pitämään, sillä kyseessä oli kesätyöpaikka. Sinnittelin siis jotenkuten pahoinvointijakson läpi, joka oli melkein sama pituudeltaan kuin tuo työjaksokin. :rolleyes:

 

Aa! No se täytyy vielä lisätä, että periaatteessa olin sairaslomalla ennen äitiysloman alkua sen vuoksi, että kohdunsuu oli lähtenyt aukeamaan. En kuitenkaan miellä tätä varsinaiseksi sairaslomaksi, sillä olin (ja olen edelleen) opiskelija.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi päivää taisin olla flunssaa potemassa kotona kesätöistä. Syksyllä opiskelin, joten silloin sai olla sairauslomalla vaikka joka päivä :lol: Raskaudesta johtuen en siis kuitenkaan ehtinyt kesätöistä olla poissa, pahoinvointikaan ei haitannut töitä pahemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisin olla jonkun 3-4 viikkoo ennen äippäloman alkua. Syynä ennenaikaset supistukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viimeisen viikon ennen äitiysloman alkua olin sairaslomalla. Syynä ennenaikaiset supistelut.

Ei tainnut olla muita sairaslomajaksoja raskausaikana, vaikka olisinkin alaselän kipujen vuoksi (n. puolessa välissä) sitä saanutkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaihtoehdot ei olleet ihan passeleita, mutta mulla näin:

 

Olin 4 pvää saikulla RV 20 koska jouduin tekemään töissä tuplavuoroa ja supparit alkoivat koventua(eivät tosin kivuliaiksi mutta olo oli kuin höyryjyrän alle jääneellä).

 

Jäin 3 vkoa ennen äippäloman alkua saikulle koska astma puhkesi uudelleen. Mulla kun on lyhyt selkä, niin keuhkot ja kohtu olivat ihan yhdessä joten en meinannut saada henkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin alkuraskaudesta pahoinvoinnin ja flunssan takia pois 9 päivää ja rv 29 lähtien äippäloman alkuun saakka selkävaivojen ja muitten vastaavien takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden takia en ole ollut vielä päivääkään sairaslomalla. Normaali flunssa kaatoi sänkyyn helmikuussa muutamaksi päiväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jäin saikulle 2 kk ennen äippäloman alkua kun meinas selkä hajota jatkuvasta nostelusta. Töissä ei ollut osoittaa mitään muuta tehtävää mulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskaudesta muutamia päiviä pahoinvoinnin vuoksi. Viikon 22 jälkeen jäin sairaslomalle ja viikolla 25 jouduin sairaalaan koska vauva uhkasi ruveta syntymään liian aikaisin. Tein keikkatyötä odotusaikana ja osa mun oksenteluista ja muista ajoittui sellaisille päiville kun mulla ei ollut työsopimusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutaman päivän kipeiden supistusten takia oisko ollut n. rv 26 tienoilla. Jäin kuukautta normaalia aikaisemmin äitiyslomalle työn luonteen vuoksi, mutta sitä en laske saikuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa raskaudessa jäin saikulle noin kuukautta ennen laskettua aikaa, syynä ennenaikaset supistukset.

 

Toisessa raskaudessa jouduin jäämään pois töistä jo suunnilleen rv 20, jälleen syynä supistelut ja tällä kertaa myös iskiasvaivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin muutaman päivän joskus raskauden puolessa välissä kun selkä kipeytyi autossaistumisesta, oltiin reissussa.

Olin sitten myös viimeset 5 viikkoa saikulla ennen äitiysloman alkua, aluksi liitoskipujen takia ja sitten pari viimestä viikkoa sain saikkua kun valitin vähän turhastakin kun ei enää innostanut mennä töihin :rolleyes::lol: Eikä oikeen kyllä olis ollut mukavaa siinä loppuvaiheessa istua niin pitkiä aikoja, olis jatkuvasti saanut rampata jossain kävelemässä.

 

Nyt toisessa raskaudessa en edes töissä olekaan vaan hoitovapaalla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now