Aurora

Olitko sairaslomalla raskausaikana?


362 posts in this topic

Vastasin 'pitkiä aikoja' vaikka pari viikkoa ei mielestäni ole vielä pitkä aika tässä tapauksessa, kuitenkin enemmän kuin 'muutaman päivän'.

Olin saikulla n. 2,5 vkoa ennen äippäloman alkua töissä kipeytyvän alaselän takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikko duunia jäljellä, joten varmaan saa jo vastata: pitkiä aikoja. suoranaisesti raskauden takia tosin vain muutaman päivän alkuraskaudessa, muuten (raskaudesta kylläkin johtuvan) kilpparin poksahtelun takia suurin osa (kasa ylähengitystietulehduksia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen puoliväliä olin sairaslomalla melkein 4 viikkoa. Olisin ollut enemmänkin jos olisi ollut tarvetta mutta nyt innokkaana taas töissä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta jäin saikulle noin viikkoa ennen äippäloman alkua. Vastasin kuitenkin toisen raskauden mukaan; pitkiä aikoja. Olin hetken saikulla jo ennemmin, mutta lopullisesti jäin pois töistä 3kk ennen laskettua aikaa iskiastyyppisten selkäkipujen takia. Nyt kolmannessa raskaudessa olen hoitovapaalla enkä mene töihin ennen vauvan syntymää. Selkäsärky on kuitenkin samanlaista kuin kakkosen aikana, joten tiedän etten töihin kykenisikään.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

En päivääkään ollut pois, eli ihan äitiysloman alkuun asti olin töissä maha pystyssä. Oli se välillä "hieman" hankalaa, mutta ajattelin että kyllä tää nyt vaan kestetään, ja hyvin meni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa olin pari päivää poissa uniongelmien takia. Nyt 1,5 kk töitä jäljellä ja toistaiseksi ei poissaoloja. Tarkoituksena on jatkaa loppuun asti, jollei lääkärit jostain syystä erikseen ole sitä mieltä että pitää jäädä kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin muutamia päiviä, mutta oikeasti olin yhden kokonaisen päivän poissa. Lääkäri kirjoitti kaksi päivää vatsataudin vuoksi minulle sairaslomaa. Tapahtui ihan alkuraskaudessa ja kerroin kyllä lääkärillekin olevani raskaana. Eihän se mitään vatsatautia ollut vaan raskausesta johtuvaa pahoinvointia, mutta kiva kun lääkäri ei pakottanut asiaa vielä noin kovin aikaisilla viikoilla töissä paljastamaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äänestykseen vastaan vasta kun raskaus on ohi, mutta tähän mennessä (rv 25) olen ollut poissa lähinnä flunssien takia. Ne tuntuu vievän voimat ihan eri tavalla kuin "normaalitilassa", olisinkohan ollut nyt yhteensä kaksi kertaa lyhyellä saikulla (1-3pv) ja yhden kerran pidemmällä (n. viikon). Alkuraskaudesta olin pari päivää saikulla kun sain lihaspussin tulehduksen joka esti liikkumisen lähes täysin. Näitä pikkusairasteluja lukuunottamatta olen pysynyt ihmeen terveenä ja hyvinvoivana tähän asti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin pitkiä aikoja vaikka olen vasta viikolla 9+1. Olen tähän mennessä ollut kaksi ja puoli viikkoa saikulla pahoinvoinnin takia ja todennäköisimmin ei lopu vielä tähän vaan saan hakea taas lisää sairaslomaa. Lisäksi kärsin kroonisesta selkäkivusta joka varmasti tulee vaikeuttamaan oloa loppuraskaudesta. Töihin olisi hinku, mutta kotona ollessa olo on niin kurja ettei töihin ole asiaa. Olen myyjänä ruokakaupassa joten en kassalta pääse terpeksi nopeasti pois jo pahoinvointi yllättää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin sairaslomalla vko 30 -> äippäloman alkuun asti, syynä raju verenvuoto (loppui kolmessa päivässä) ja ennenaikaisen synnytyksen riski.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisessä raskaudessa olin sairaslomalla 2kk ennen äitiysloman alkua. Nyt toivottavasti voisin tehdä ihan loppuun asti töitä.. Ainakin mulla nyt on fyysisesti helpompi työ kuin aiemmin, että enköhän mä suoriudu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden aikana oon nyt ollut yhden viikon saikulla ensimmäisen kolmanneksen aikaan. Sitten viimeisen kolmanneksen alkaessa oli taas semmonen n. viikon saikku ja nyt sitten olen ollut saikulla jouluviikosta saakka aina eiliseen saakka. Tänään alkaa sitten virallinen äitiysloma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin ensimmäisen kolmanneksen aikana puolitoista viikkoa sairaslomalla raskauspahoinvoinnin vuoksi, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään ihmeempää... saa nähdä millaiseksi vointi kehittyy kun viimeinen kolmannes pian lähestyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin sairaslomalla kolme viikkoa ennen äitiysloman alkua, koska kohdunsuu oli pehmentynyt, enkä myöskään saanut öisin nukuttua kunnolla, jos ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen kerran jäin sairaslomalle raskausviikolla 26. Sain flunssan viikolla 26 ja jäin alunperin sairaslomalle sen takia, mutta flunssan takia supistukset tihentyivät (harjoitussupistuksia oli jo siis aiemminkin) ja menin sitten lääkärin vastaanotolle tarkastuttamaan asian. Lääkäri huomasikin, että tulehdus oli päällä, joka todennäköisesti aiheutti supistuksien tihentymisen ja määräsi lisää sairaslomaa + Flagyl-kuurin. Olin yhteensä 9 päivää sairaslomalla ja pääasiassa supistusten takia. Toivotaan, ettei enempää tarvita sairaslomaa ennen äitiysloman alkua...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen näin alkumetreillä ehtinyt sairaslomailemaan jo kolme päivää kovien vatsakipujen takia..Saas nähdä kasvaako potti kuinka paljon vielä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin sairaslomalla alku- ja keskiraskaudessa flunssan takia muutamaan otteeseen ja lopullisesti jäin sairaslomalle n. 3 viikkoa ennen äitiyslomaa kun ei kestänyt paikat enää tietokoneen äärellä istumista. Iltaisin oli niin pahat liitos- ja issiaskivut, että hyvä kun kävelemään pääsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä meneillään rv 26 ja on tullu oltua jo semmoinen kuukausi yhteensä saikulla koko raskauden aikana. Alussa johtui pahoinvoinnista, sitten niskakivuista ja nyt alkaa olemaan akut tyhjänä ja kroppa kipuilee vähän joka puolelta. Onneksi on vielä lomapäiviäkin jäljellä otettavana ennenkuin äippäloma sitten huhtikuussa alkaa, ei tule saikutettua koko loppuaikaa kun saa levätä pidempiä viikonloppuja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tahan mennessa rv 27 olen ollut sairaslomalla vain muutamia paivia, flunssan, vatsataudin ja paansarkyjen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos olisin työelämässä, olisin varmaan tarvinnut alkuraskaudesta saikkua pahoinvoinnin takia. Opiskellessa kurssit sai kuitenkin sumplittua muuten. Loppuraskaudesta olin kesätöissä siivoamassa ja jouduin selkäkipujen takia saikulle kuukautta ennen äitiysloman alkua. Ei mitenkään poikkeuksellista tuolla alalla, vaan itse asiassa jaksoin kuulemma aika pitkään töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin viikon pois töistä silloin, kun pahoinvointi oli pahimmillaan. Enemmänkin olisin saanut (ja näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt hakea, ei ollut sen arvoista kärvistellä töissä ja pahentaa oloa entisestään), mutten vielä halunnut kertoa raskaudesta ja tilanne oli melko hankala. :( Myöhemmin olin myös muutamia satunnaisia päiviä pois samasta syystä sekä migreenin vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näinhän tässä taas kävi, että tuli saikkua supistusten takia. Nyt oon ollut viikon saikulla, toinen olisi jäljellä ja sitten katsotaan jatkoa. Pääsin jopa rv 22 asti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tirpana, kärvistelin itsekin alkuraskaudessa viikon erittäin huonovointisena töissä koska en asiasta halunnut kertoa. Lopputuloksena oli se, että tilanne meni huonompaan ja olinkin 3 viikkoa kotona oksennuksen kanssa ja lopuksi tiputukseen sairaalaan. Puolen välin jälkeen olo on eheytynyt ja nyt voin sanoa jopa nauttivani olosta, mutta henkisesti tuntuu välillä etten jaksaisi olla töissä ja vielä kun työmatkaa tulee ajettua päivässä 100 km ja siihen töissä 8 tunnin istumiset päälle niin olo on aika puupalikkamainen kun kotiin pääsee... nyt vaan en enää kehtaa olla pois töistä kun kukaan ei sitten töitäni hoida... äitoyslomaankin tuntuu olevan ikuisuus :girl_cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isot tsemppihalit Wilzu! Kuulostaa niin tutulta, vaikka itselläni onkin erona huomattavasti armollisemmat työmatkat :( Kuinka kauan vielä aikaa äitiyslomaan? Rohkeasti vaan hakemaan saikkua jos syytä on, oman ja pienen hyvinvointi on aina tärkeintä! (sanoo toinen ylitunnollinen...) Itse myöskin aloitan oman äitiysloman parilla viikolla varhaistettuna, pieni mutta suuri ero.

 

Lopun jaksaminen olisi kyllä varmasti niin erilaista, jos olisi antanut itsensä levätä silloin kun sitä kaikkein eniten tarvitsi :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikko alkuvuodesta iskiaan takia (LA 4/2012), lopullisesti jäin pois töistä saikulle n. kolme viikkoa ennen äitiysloman alkua. Vähän samanlaiset tarinat kuin Wilzulla, ajoin työmatkaa 60 km per suunta ja kotiin päästyä päivä olikin aina kokolailla siinä. Istumatyö ja sen vaatima jonkinlainen henkinen kapasiteetti alkoi olla niin nollassa, ettei edes normaalitason työtehtävistä tullut mitään.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now