Aurora

Olitko sairaslomalla raskausaikana?


362 posts in this topic

Toisessa raskaudessa en ollut päivääkään sairauslomalla raskaudesta johtuvien syiden tai muutenkaan esim. sairastumisten vuoksi. Sain kyllä heti toisena äitiyslomapäivänä ihanan pitkäkestoisen flunssan, joka onneksi kuitenkin parantui ennen synnytystä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut sairaslomalla 26+5 saakka alaselkäkipujen vuoksi, joka johtuu yliliikkuvista nivelistäni. Istumista selkä ei kestä juuri ollenkaan, joten istumatyön tekeminen olisi todella hankalaa ja tukalaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäin pari viikkoa ennen äitiyslomaa saikulle työn fyysisyyden ja siitä johtuvan supistelun takia. Itse en kylläkään saikkua ollut edes vailla, mutta lääkäri katsoi parhaaksi hengähtää se loppuaika, passasi mulle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäin sairaslomalle kaksi viikkoa ennen äitiysloman alkamista selkäkipujen ja supistelujen takia. Muuten en ollut saikulla raskauden takia odotuksen aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odotusaikana olin siitepölykaudella voimakkaiden allergiaoireiden takia pari päivää poissa töistä, raskauden vuoksi sairaslomapäiviä ei tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole ollut sairauslomalla. Nyt työpäiviä on jäljellä enää pari, joten tuskin on enää tarvettakaan jäädä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten teillä on lääkärit tai töissä suhtauduttu väsymyksen takia sairaslomalle jäämiseen? Teen toimistotyötä, johon liittyy paljon pakollisia ylitöitä ja stressiä. Tilanne tuntuu tällä hetkellä sellaiselta, että joko pitää tehdä 9-11 tuntisia päiviä tai jäädä kokonaan pois, ja kokeilemiini 7-8 tunnin päiviin suhtauduttiin erittäin negatiivisesti. Kuitenkin jo kahdeksan tunnin istumisen jälkeen vatsa ja selkä alkaa kipuilla ja henkinenkin väsymys ottaa vallan, purkautuen esim. itkuisuutena, paitsi yksin huoneessa valitettavasti myös työkavereiden nähden. Tuntuu siltä, että minua ajetaan sairaslomalle, kun en tuota normaalia työtahtia (eli 9-11 h/pv) enää raskaana kestä. Iltaisin tulee yksittäisiä supistuksia ja tällä viikolla tuli ensimmäisen kerran jo keskellä työpäivää. Nyt siis 17+3.

 

Tähän mennessä saikulla flunssan takia yht. 6pv, eli raskaudesta johtuvia saikkuja ei (vielä) ole ollut.

 

muoks. Jäin raskauden puolivälissä sairaslomalle kahdeksi viikoksi (rv 19-21) ja juuri ennen äitiyslomaa olin neljä viikkoa (rv 29-33) sairaslomalla, molemmillia kerroilla supistusten takia.

Edited by stina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin edellisessä raskaudessa 2 viikkoa sairaslomalla juuri ennen äitiysloman alkua. Syynä juurikin henkinen väsymys ja lisäksi supistelu. Ihan hyvin se kai otettiin, minkäs sille voi. Pomoa kai vähän harmitti, kun sijainen ei edes ollut ehtinyt aloittaa, mutta olivat kuitenkin selvinneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi päivää rv18 flunssan takia, 3 päivää ennen äitiysloman alkua supistusten, liitoskipujen, unettomuuden ja ylipäätänsä tukalan olon takia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäin sairauslomalle rv 9+2 selkäkipujen vuoksi. Nyt viikkoja 16+6 ja edelleen olen sairauslomalla. Lääkärin mukaan en ole enää töihin menossa eli sairauslomaa kertyy ennen vuosilomia ja äitiyslomaa yli neljä kuukautta. En pode huonoa omatuntoa, vaan olen erittäin tyytyväinen sairauslomaan.

 

Muoks. Siis toki haluaisin olla työkunnossa, mutta kun en ole, olen tyytyväinen sairauslomaan.

Edited by Chili

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä pari päivää huonovointisuuden takia ja nyt toisen aikaan flunssan takia pari päivää alkuraskaudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän aiheeseen liittyen haluan kysyä vähän käytännöistä. Mulla oli viime raskaudessa alkuun rv 16 saakka sen verran kovaa pahoinvointia, että oksensin joka päivä useamman kerran. Sen jälkeen sain aika hankalan anemian, joka ei meinannut lähteä korjaantumaan millään. Hb oli 95 ja olin todella, todella väsynyt ja huonovointinen. Heikotti siis ihan hirveästi. Jo puoliväliä ennen alkoivat liitoskivut jotka lopulta olivat viimeiden kuukauden niin kovia, että hyvä että pystyin jääkaapille kävelemään. Kaupassa tai missään en voinut edes harkita käyväni. Olin täysin autettava. :( Lopputulos kuitenkin oli, että sekä Naistenklinikka että neuvola olivat  sitä mieltä, että hyvin jaksan töissä vaikka oikeasti itkin kivuissa. En saanut päivääkään sairaslomaa koko raskausaikaan vaikka pyysin, pelkkää *ittuilua että raskauteen kuuluu väsymys, heikotus jne. Nyt kun olen uudestaan raskaana niin mistä sitä sairaslomaa saa? Torppaako työterveys sairasloman jos neuvolalääkäri pakottaa töihin? Eli ohjaavatko neuvolaan? En todellakaan suurta osaa raskaudesta ollut työkuntoinen enkä töissä pystynyt tekemään yhtään mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now