sussu79

"laihdutus" raskausaikana

53 posts in this topic

Myönnän haaveilevani siitä, ettei paino juurikaan nousisi raskausaikana. Olen normaalipainon rajoissa, mutta ihan siellä ylähaarukassa... Toisaalta, jos tämä raskaus sujuu samoin kuin ensimmäinen, niin kammottava pahoinvointi tullee pitämään huolen siitä, ettei paino juuri nouse kun mikään ruoka ei pysy ylhäällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta kanssa on vähän kyseenalaista, että tarkoituksella ruokavaliota tarkkailemalla laihtuminen olisi huono juttu, mutta vahingossa laihtuminen ihan ok. En tarkota tietenkään mitään kitukuuria ja kymmenien kilojen pudotusta, mutta kyllä musta painon on varsinkin alkuraskauden aikana parempi pudota muutamia kiloja sen takia että tarkoituksella syö terveellisemmin kun aiemmin, kun sen takia että syö mitä sattuu (eli mahdollisesti ei syö kun voileipiä ja kahvia) ja paino tipahtelee alaspäin.

 

Itellä oli painoindeksi ennen raskautta 31, ja nyt rv 9+6 omassa kuivapunnituksessa painoa 1,5kg vähemmän. En todellakaan aio huolestua ja kuvitella että olisin myrkyttämässä lastani tai en ravitsisi häntä, kun painonpudotus johtuu lähinnä siitä että alkoholi ja krapulapäivän roskaruoka on jäänyt pois, eikä muutenkaan oo tehnyt mieli syödä itseä niin kylläiseksi (turhan täyteen) kun usein aiemmin.

Edited by Cecelia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aion kiinnittää huomiota syömiseeni raskauden aikana. Edellisestä jäi 4ylimääräistä ja nyt teen kaikkeni ettei painon nousu olisi samanlaista kuin edellisellä kerralla (+20kg). Normaalipainoinen olen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Njaa, tuokin on niin suhteellista. Esim. meikäläinen, joka ei paljo alkoholia käytä eikä ainakaan vedä kännejä ja syö muutenkin terveellisesti (ns. roskaruokaa mahd. kerran kuussa tai kahdessa. Yksi pitsa, jota syön sitten päivän...) ei kyllä muuttanut ruokailutottumuksiaan mitenkään alkuraskaudessa, mutta paino oli parhaimmillaan -8,5kg. Samaa ruokaa menee vieläkin, mutta kyllä se painonlasku on loppunut jo aikaa sitten. :grin:

 

Meikäläisen terkka vastikään sanoi, että tämä +4kg vastaa oikeasti 7-8 kiloa poltettua rasvaa kun puhutaan raskausajasta. Eikä ollut ollenkaan pahoillaan kun tietää, että syön terveellisesti ja sen mukaan kun on nälkä (on sillälailla outo ihminen tämä, että uskoo mitä sille sanotaan :grin:). Eli lähtisin tässä siitä, että uskoisin terveydenhoitoalan ammattilaista. Kyllä se varmasti lukisi madonluvut jos tarkoituksella olisin syönyt vähemmän tai jos normaaliruokaa syömällä laihtuminen olisi suuri ongelma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla tippui paino luonnostaan koko raskauden ensimmäisen kolmanneksen. En kuitenkaan tietoisesti missään nimessä laihduttaisi raskausaikana. Painon olisi hyvä pysytellä puoliväliin saakka suunnilleen samana ja vasta sen jälkeen alkaa maltillisesti nousemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se ettei raskauden aikana saisi laihduttaa, on sinäänsä vähän hassusti sanottu, kun esim. raskausdiabeetikon ruokavaliota noudattamalla varsinkin ylipainoinen odottaja saattaa hyvinkin tiputtaa painoa. Ja jos on aiemmin syönyt epäterveellisesti ns. mitä sattuu, ja raskauden aikana syökin terveellisesti ja esim. koittaa vähän liikkua, niin helpostihan siinä saattaa paino pudota. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Totta. Ehkä se on kuitenkin tärkeää, ettei tietoisesti yritä laihduttaa. Jos taas on lähtöjään reilusti ylipainoa ja ruokavalio muuttuu ja sen myötä paino putoaa, niin tuskin siitä haittaa on jos vauva kuitenkin kasvaa normaalisti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä oli tosi paljon ylipainoa lähtöpainossa. Nyt rv32 olen vieläkin -4kg lähtöpainoon verrattuna. Edellisessä raskaudessa tässä vaiheessa oli tullut 8kg ja lopussa n. 15kg, mitkä kaikki oli lähteneet viikon päästä synnytyksestä. Kieltämättä vähän mietityttää (etenkin kun väsyttää aivan tolkuttomasti!) että olenko jollain säästöliekillä kun en saa syötyä tarpeeksi. Maha ei vedä ja päivän aikana nukuttaa kokoajan, niin ei ehdi paljoa syömään.

 

Neuvolassa vaan hoetaan, että hyvä hyvä. Pelkopolilla ekaa kertaa menneellä viikolla kysyttiin, että olenko saanut kuitenkin riittävästi syötyä. Jotenkin kun on iso ihminen kyseessä, niin ei paljoa hetkauta jos paino on miinuksella kun ajatellaan sen olevan aina hyvä. Vaikka se välttämättä ei niin raskausaikana olisikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt elämän ensimmäistä kertaa tilanne, että olen ylipainoinen. Kilon tai muutaman kilon vain. Olen juuri plussanut ja mulla olisi toivomus olla normaalipainon sisällä ekalla neuvolakäynnillä, jotta en joutuisi sokerirasitustestiin. Ylevä motiivi siis :)

 

Mietin vain juurikin sitä, että onko järkevää lähteä laihduttamaan. Muistaakseni luin jostain että laihduttaessa lähtee kuona-aineet liikkeelle ja en haluaisi altistaa pientä vauvanalkua millekään ylimääräiselle kuonalle. Kuona-aineilla tarkoitettiin tässä muistaakseni mm. rasvasoluihin mahdollisesti sitoutuneita raskasmetalleja yms myrkkyjä, jotka lähtevät verenkiertoon rasvasolun hajotessa.

 

Mullakin laihduttaminen tarkoittaisi sitä etten tyyliin vetäisi suklaalevyä illassa vaan vain neljä palaa. Eli aivan maltillista ja järkevää normaaliruoan lisäystä ja herkkujen vähennystä. Mutta. Onko silti järkevää, nyt mahdollisesti raskauden jo alettua, laihduttaa ollenkaan tietoisesti?

Vaikka toisaalta ei liene myöskään järkevää jatkaa "suklaalevy illassa" -metodilla joten ehkäpä tässä väkisinkin paino laskee jos alkaa vähän terveellisemmin elämään. Hmm.

 

Aiemmissa raskauksissa mulle tuli ekassa 17 kg (siinä oli mukana turvotusta), josta kaikki oli poissa kahdessa kuukaudessa. Toisessa raskaudessa tuli 20 kg ja siitä on nyt jäänyt nämä muutamat ylimääräiset kilot kun ei ole tosiaan aiemmin ollut tarvetta painoa sen kummemmin tarkkailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Järkevää on syödä tarveellisesti ja monipuolisesti, mutta tarpeeksi. Eli mahdollisimman paljon vihanneksia, vähärasvaista lihaa, kalaa, hyvää rasvaa, kananmunia ja maitotuotteita. Hyvä rasvanlähde on esim. avokado, koska se sisältää myös äärimmäisen tärkeää foolihappoa. Sokeri, huonot rasvat, tyhjät hiilihydraatit ja lisäaineet eivät anna vauvan kasvuun mitään lisää. Sokeri ja tyhjät hiilihydraatit lisäksi pahentavat pahoinvointia, koska heiluttavat verensokeria myös terveillä odottajilla.

Edited by Laventeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on tosiaan aika mielenkiintoinen asia. Mulla on selkeästi ylipainoa (painoindeksi yli 30) ja aloitin siis jo ennen raskautta vahtimaan painoani. En sinällään hurjasti laihduttamaan ettei elimistö mene sekaisin (ei tee hyvää hedelmällisyydelle) mutta järkevöittämään mun syömistä.

Oon nyt katsonut noita radin ruokaohjeita ja aika niillä mä meen sellaisessa normisyömisessä. Vähän enemmän rasvaa ja vähemmään hiilaria on kyllä mun ruokavaliossa. Kalorit menee siihen 1600 ja 1800 väliin. 

 

Se mitä oon huomannut niin tuo 1600-1800 on mulle aika optimaalinen määrä jos syön perusterveellisesti. Eli sillä saan vatsan täyteen ja kaikkia ravintoaineita sopivassa suhteessa jne. Jos mulla menee sen enemmän kaloreita päivässä niin ne on herkutteluja. Eli herkutteluruuat (=roskaruoka; pitsat, purilaiset jne), makeiset, juustot, (ennen raskautta) alkoholi, ja sokerilliset limut tms. Ja niitähän nyt ei raskauden aikana kannata tietystikään syödä kun tarkoitus on syödä terveellisesti oli yli- tai alipainoa. Tosin tietysti käytäntö on toinen kuin teoria, eli enköhän mä myös herkkuihin sorru mutta yritän pitää perusruokailun kunnossa enkä ainakaan ala nostamaan määriä "koska syön kahden edestä". 

 

Raskauden ajan laihdutus on mun mielestä väärin ilmaistu. Mun mielestä kyse on raskauden ajan painonhallinnasta joka on tosi tosi tärkeää etenkin ylipainoisilla odottajilla. Tosiasiahan on että ei näillä kilomäärillä kauheasti saa raskauden aikana kiloja tulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa, mitä tulisi ajatella karppaamisesta raskausaikana? Mulla on ylipainoa jonkun verran, bmi jotain 28 paikkeilla. Kerkesin ennen plussaa muutaman viikon olla ns. hyväkarpilla ja paino lähti putoamaan. Auttoi myös turvotukseen, kun etenkin vehnä tekee mahan ihan palloksi. Lähinnä jätin siis leivän ja pastan sekä karkit pois, ja olo itsellä on hyvä, ei todellakaan mikään nälkäinen ja nääntynyt. Toki aion asiasta neuvolassa keskustella, mutta nyt vasta 4+3, joten en ole vielä edes mitään aikaa varannut. Olisi jo kuitenkin tässä vaiheessa kiva kuulla, jos joku on saanut ohjeita tai on muuten kokemusta terveellisestä ja turvallisesta karppaamisesta, vai onko tämmöinenkin laihtuminen täysin kiellettyjen listalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Siis ketokarppaamista ei missään nimessä suositella mutta sitä et ilmeisesti aikonutkaan harjoittaa?

 

Neuvolasta jos näitä asioita kysyy niin voi saada mielenkiintoisia vastauksia :D Kun esim. RADI ruokavalion pitäisi sisältää vähän hiilareita ja siinä on enemmän kuin mitä mä ainakaan pystyn normielämässä syömään (nyt tosin pahoinvoinnin takia on tullut syötyä aika hiilaripitoisesti koska paahtoleipä, jota en todellakaan normaalisti syö, tuntuu olevan sellanen "helposti alasmenevä").

 

Yleisesti kannattaa miettiä että onko se vehnä vai valkoinen vehnä mikä tekee mahan palloksi? Mulla oli paljon vatsaongelmia kunnes tajusin esim. että voin syödä vain täysjyväpastaa enkä valkoista pastaa jne. 

 

Ja sitten taas toisin päin, jos kysyt karppifoorumilta niin saat vastaukseksi että karppaus on todellakin hyväksi raskausaikana. Mä uskon itse kultaiseen keskitiehen. Eli ei hiilareiden kokonaan poistamiseen vaan niiden laadun tarkistamiseen (ja myös osittaiseen vähentämiseen ja miten paljon vähentää, riippuu ihmisestä, toiselle sopii toinen ja toiselle toinen). Eli karkit ja sokerit ja valkoinen vehnä pois, mutta täysjyvä on ok. Loppujen lopuksi sun täytyy sitä omaa oloa vaan kuunnella, eli sinällään ei kannata fiksatoitua mihinkään tiettyyn ruokavalioon.

 

Ja tosiaan tässäkin kannattaa miettiä raskauden ajan painonhallintaa - ei niinkään laihduttamista.

 

Asiasta sitten taas ihan kukkaruukkuun, mä yritän saada miehestä kitkettyä pois karppaustaipumusta. Tämä ihan sen takia että kun tässä on perhe muodostumassa ja lapset tarvitsee aika paljon hiilareita niin haluan että syödään kuitenkin samaa ruokaa koko perhe (= lapselle esimerkki terveestä ruokailusta). Ja jos mies "mukakarppaa" ja sitten syö iltaruualla meidän kanssa hiilareita (esim pastaa jne) niin senhän tietää miten se päättyy  :grin:  Eli lähinnä vaan mietin sitä että kannattaako harjoittaa ruokavaliota mitä ei voi sitten kuitenkaan harjoittaa pysyvästi. Mutta sehän on sitten jo ihan mielipideasia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Olisi mielenkiintoista kuulla mikä tilanne painon suhteen nyt?

 

Eksyin takaisin ketjuun vasta nyt :). Paino asettui parissa viikossa synnytyksen jälkeen n. -14kg lähtöpainoon verrattuna. Ja siinä se on nyt nämä pari kuukautta pysynytkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta kinuskimansikka :)

Ei tosiaan oo ketoosikarppi ollut mulla edes vaihtoehtona. Juurikin lähinnä sitä, että karkit vaihtuu kasviksiin. Lisäksi arvelen, että tässä painon putoamiseen on vaikuttanut myös se, että suunnittelen syömisiäni, jolloin tulen syöneeksi säännöllisesti ja tasaisesti pitkin päivää, mikä taas parantaa aineenvaihduntaa.

Tuo painonhallinta kyllä kuulostaa paljon mukavammalta termiltä kuin laihdutus. Ja vaikka toki olisi kiva laihtua sinne normaalipainoon, niin kyllähän se sikiön (ja tulevaisuudessa lapsen) hyvinvointi menee oman vyötärönmetsästyksen edelle. Vaikka nyt oma hyvä olo kannustaakin jatkamaan alkaneella linjalla, niin ei mulla tarkoitus ole heittäytyä mitenkään ehdottomaksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä ketään, joka on onnistunut pitämään koko raskauden ajan painon samassa lukemassa kuin ennen raskautta? Taikka jopa laihtunut raskausaikana? 

 

Kakkosesta jäi se 10kg painoa ylimääräisenä, ja yhtään en halua painon nousevan tässä raskaudessa. 

Edited by Kukka15

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen nyt 26. viikolla ja tällä viikolla neuvolassa oli ensimmäiseen neuvolaan verrattuna tullut +300g. Toivon mukaan ei kauheasti loppua kohtikaan tulisi. Aluksi paino putosi jonkun 2,5 kiloa.

 

Niin ja ylipainoa on (BMI 35.)

Edited by rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos rain :)

 

Eli toivoa on. Mulla bmi on 25 elikkä ei kyllä haittaa vaikkei painoa tulisikaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla oli bmi ennen raskautta myös 25 paikkeilla (25,2 tai jotain) ja nyt rv 36+4 painoa on tullut reilu neljä kiloa. Alkuraskaudessa paino jopa laski järkyttävän närästyksen vuoksi, keskiraskaudessa tuli parin kilon nousupiikki joka on nyt tasoittunut viimeisellä kolmanneksella. Viimeiseen neljään viikkoon paino ei ollut noussut yhtään.

Viime neuvolassa olikin puhetta, että kun nämä viimeiset viikot on enää lähinnä vauvan painon kerryttämistä varten, niin terkka suositteli kasvisrasvojen lisäämistä ruokavalioon. Eli ei tarvitse ahtaa enenpää ruokaa jos ei maistu, mutta energiaa pitää saada tarpeeksi niin että vauva saa kerrytettyä massaa. Ymmärrän hyvin, en ole missään vaiheessa halunnut "siroa vauvaa" enkä tähdännyt siihen ettei paino nousisi, joten tuo kyllä kolahti.

Jospa tuolla muutoksella laskettuun aikaan mennessä tulisi vaikka se 100-200g viikossa painonnousua, niin voisi olla varma että vauvakin on saanut osansa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa mukava kuulla yell !! :) toi olis niin paras tilanne kyllä. Elikkä ajatteliko terkka sen niin, että kaikki tuo rasva menisi suoraan vaan vauvalle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Yell, onko viitteitä siitä, että vauva olisi pienipainoinen? :) Mulla tuli toisessa raskaudessa vain neljä kiloa painoa (lähtö-BMI 22) ja vauva oli kyllä ihan normaalikokoinen. Olin myös koko raskauden radi-dieetillä eli rasvan määrääkin tarkkailin. Eli ei se oma vähäinen painonnousu tarkoita, ettei vauva saisi painoa kerrytettyä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo rasvalisä on ihan mun onnettoman ruokahalun takia. Hyviä rasvojahan suositellaan jo alkuraskaudessa, oliko ulkomuistista 7-9 tl margariinia tai 2-3 tl kasviöljyjä. Et ihan aiheellinen muistutus tuo mun mielestä oli, ei taatusti ole tullut tuo määrä täyteen joka päivä!

Viime viestin jälkeen painoa ei oo tullu taaskaan yhtään. Pakko kai se on vaan luottaa kuten Nadda sanoi, että vauva saa kerrytettyä painoa vaikkei oma paino nousisikaan..

Terkkari ei ois ees ottanut koko painoasiaa esille ellen ois itse ilmaissut huoltani sf-mitan mittaamisen jälkeen. Mitta oli rv 36+3 29,5cm, kun se esikoisesta oli samoihin aikoihin 35cm! Esikoinen syntyi rv 39+2 ja painoi 3840g, joten pieni huoli on tämän vauvan painosta itsellä.

Edited by yell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua jo valmiiksi pelottaa se, että mitä jos sitä lihoaakin raskausaikana vaikka 20 kg kun painoindeksi mulla tällä hetkellä 27.9 eli lievän lihavuuden puolella mennään. Ikää kuitenkin jo 36 v, pelkään ettei ne raskauskilot pian tippuisikaan tai mitä jos tuleekin raskausajan diabetes tai mitä kaikkea muuta sitä voi tullakaan, kun näin vanhana lähtee lisääntymään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla BMI ihan hippusen alle 30, ja tiedän jo valmiiksi, että nimitystä tulee. Mulla on epätyypillinen syömishäiriö (BED), ja pelkäänkin sen räjähtävän päälle, jos alan liikaa miettiä syömisiä tai th jaksaa nillittää painosta. Toivottavasti kaikki sujuu edes semi-hyvin, tällä hetkellä etova olo estää vallan tehokkaasti terveellisen ruokailurytmin ainakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now