jemppula

Lääkärin suusta

93 posts in this topic

Vähän hymyilyttää tuo "kaunis kohtu"... millainenhan on ruma kohtu :) mutta tuo lapsettomuushoitoja tekevän lääkärin homma ei kyllä mitään herkkua ole.

Positiivista uskoa pitäisi pystyä potilaaseen luomaa, mutta mitään ei saisi luvata...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle lääkäri totes keskenmenon todettuaan, että jatkossa on helpompi tulla raskaaksi. Silloin en sitä tajunnut, koska oli hieman muuta ajateltavaa. Näin jälkikäteen ajateltuna aika pahasti sanottu. Kolme vuotta lapsettomuutta ja hoitoja takana, eli tuskinpa mä nyt yhtäkkiä raskaaksi tulisin sen helpommin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EIpä ole kovin kivasti lääkäriltä sanottu, vaikka tottahan tuo on aika usein. Minulle lääkäri tuon sanoi myös raskaudenkeskeutuksen jälkeisissä hoidoissa, mutta hän sanoi sen kyllä ihan ystävällisesti kun itse olin kyyninen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa olen kuullut minäkin. Siis omalla kohdallani. Vakikäytäntö? :grin:

Edited by Tellus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, ihanaa kun sanovat kohtuja kauniiksi :) Mielelläni kyllä ottaisin sellaisen kohteliaisuuden vastaan kun mulla on varmaan sitten sellainen ruma kohtu, kiinnikkeinen kun on ja limis epätasainen. Pyörittelevät vaan aina päätään ja sanovat, että: "ei, ei hyvältä näytä." Munasarjoja on kyllä joskus kehuttu hyvännäköisiksi, joten jotain sisäistä kauneutta sentään ;)

 

Tuli mieleeni tuosta keskenmenon jälkeisestä raskautumisen kommentoinnista, että kun olin sairaalassa kohdunulkoisen raskauden jälkeen (olin pyörtynyt töissä ja viety kiireellisesti leikkaussaliin laparoskopiaan) niin hoitaja osastolla tokaisi tökerösti, että jatkossa sitten muistat käyttää sitä ehkäisyä ettei näin pääse uudelleen käymään. Siis mitä?! Makasin siinä kivuissani ja ihan ihmeissäni. Lapsi olisi ollut äärettömän toivottu ja olimme ihan suunnitellusti raskautta yrittäneet. En tiedä miksi ihmeessä hoitaja veti sellaisen johtopäätöksen, ettei näin olisi. Silloin tuntui kyllä pahalta muutenkin surullisessa mielentilassa. 

 

Muuten on kyllä yleensä ollut ihania hoitajia ja lääkäreitä ja hassuja tokaisujakin varmasti, nyt ei vaan kaikkea muista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jopas oli tökerö hoitaja!!

 

Munkaan kohdulla ei juuri kauneuskisoihin taideta osallistua. :) Heh. Ekan polikäyntini jälkeen joku ihan toinen lääkäri soitti että mun lääkäri kertoi musta hänelle että voisinkos tulla lääkäripäiville esittelemään kohtuani 3D ultraan useammalle lääkärille! Olin hiukan hämmentynyt niin lupauduin sitten, ajattelin jos itsekin saisin lisätietoja kaksiosaisesta kohdusta siinä. Eipä se tässä konkurssissa paljon painanut, lähinnä nauratti. Lääkäri oli siellä sitten ihan innoissaan kuinka saattaisin saada vaikka kaksoset! Piti muistuttaa että hoidoissa ollaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu kyllähän sen hoitajan kommentti pisti vähän veren kiehumaan sitten kun hämmennykseltäni siihen taas kykenin. Yrittivät vielä tyrkyttää pillereitä sen jälkeenkin vaikka olin sanonut, että yritämme tulla raskaaksi. Lääkäri tuli reseptin kanssa ja kertoi hoitajan sanoneen, että minä tarvitsen sellaisen. Hieman oli hämmentynyt ilme hänelläkin kun sanoin, etten todellakaan edelleenkään tarvitse. Mielenkiintoista omankädenoikeutta tällä hoitajalla :)

 

No jopas, harvemmin sitä pääsee oikein esiteltäväksi kohtunsa kanssa. Kuuluisa kohtu ;) Niin ne lääkärit innostuvat tälläisista jutuista. Onneksi toisaalta kuitenkin niin, lisääpähän heidänkin kokemustaan.

 

Vielä tuli mieleeni kun olin polilla ultrassa ja lääkärin mukana oli joku opiskelija, kandi tms. ja hän teki lääkärin perässä kaikki sisätutkimukset ja ultraukset vielä toiseen kertaan opetellakseen niin lääkäri tokaisi jotain sen suuntaista, että "Sua nyt tässä sorkitaan oikein tuplasti, saat nyt tässä kaiken kahteen kertaan. Kaksi yhden hinnalla." Eipä siinä mitään tökeröä ollut, eikä se mua häirinnyt, nauratti vaan kun sain oikein kunnian saada tuplasti ihania sisätutkimuksia pidemmän kaavan kautta, silloin oli vielä kipeät paikat :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen joutunut juoksemaan gynellä paljon. Joskus vastassa oli miesgyne jolle valittelin yhdyntäkipujani. Oma ajatukseni oli että johtuisi endometrioosista ja lääkäri voisi antaa jotain vinkkejä tai lääkettä helpottamaan. Hänen vinkkinsä oli: "et anna miehellesi tarpeeksi ja paikat ei oo tottunut, siksi tekee kipeetä"

Ööh, me ei edes oltu keskusteltu minkä verran me harrastetaan seksiä.

 

Minullekin on kehuttu kohtua ja limakalvoja lapsettomuushoidoissa, mutta emättimestä on sanottu että se on kyllä tosi ryppyinen ja korjasi heti perään, ei kuin poimuinen, mutta se ei mitään haittaa - aivan normaali tämä on mutta toisilla vaan on poimuisempi. En loukkaantunut, mutta alkoi huvittaa lääkärin kiire korjailla sanomisiaan.

 

Kerran olin follikeli neliskanttinen ja siitä lääkäri sanoi että vaikka on neliskanttinen niin kyllä siitä voi normaali lapsi tulla :D "Voi tulla" hih hih.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsettomuuden tiimoilta ei ole tullut möläytyksiä, mutta se pisti veren kiehumaan, kun makasin kohtukuoleman jälkeen jumalattomissa synnytyskivuissa odottelemassa epiduraalia, ja anestesialääkäri tokaisi minulle: "Luonto hoiti". <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin tylysti että te että saa lasta... kyllä tyhjensi padan. ei annettu toivoa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi, aika tylysti sanottu lääkäriltä... Vaikka tilanne olisikin huono, olisi se ehkä kiva kuulla vähän empaattisimmin sanakääntein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsettomuuslääkäri, jonka luo ryntäsin rv 9+2 (jälleen kerran) alkaneen verenvuodon takia kutsui alkiota pojaksi :o kiva tietää... Sanoi kyllä perään ettei nyt oikeasti voi tietää!!!! Mutta jäi kyllä kaivelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annis_ Toi kommentti oli kyllä sanojalta Niiiiin asiaton ettei todellista!!

 

Mulle sanoi lääkäri 1 IVF:n yhteydessä kun taustalla monta kiertoa muilla lääkkeillä ja yritystä takana jo yli 6 vuotta, että mulla on erittäin itseppäiset munasarjat :)

Vähän siinä kahdenvaiheilla hermostuneesti naurahdin, jälikikäteen mietin että jos mun munikset on itseppäiset ja miehen simpat laiskoja, niin herramunjee...

Mitähän tästäkin tulee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla gyne on myös ulkomailta lähtöisin ja suomesta huomaa, ettei se ole äidinkieli, mutta hyvin siis tulemme toimeen vaikka välillä saattaa olla sanojen merkityksissä hienoisia eroja. Mutta tämä on vastaanotolta, kun mentiin ensimmäistä kertaa ihan suoraan sen vuoksi ettei plussaa näy (olin jo aikaisemmin käynyt samalla lääkärillä PCO epäilyn takia).

 

Vastaanotolta lähtiessä lääkäri totesi hymyillen "Me tulemme näkemään usein!". Ehdin jo hieman mielessäni ihmetellä että jaa, tästä taitaa tulla todella raskas syksy, kunnes lääkäri vielä huikkasi perään kun oltiin jo ovella "... siis synnytysosastolla!" Lohdutti kyllä tämä lisäys :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies oli menossa antamaan kesken työpäivän spermanäytettä klinikalle. Mieheni on rakennusmies ja tuli siis työvaatteet päällä klinikalle. Klinikalla oli juuri silloin sattumoisin menossa joku remontti ja mies sitten meni ilmoittautumaan tiskille ja hoitaja/lääkäri siinä totesi että "niin oot varmaan hommiin tulossa?". Mies siinä sitten posket punaisena mietti että vähän erikoinen sanavalinta spermanäytteen antamisesta, mutta vastasi kuitenkin että "öö no joo". Hetken mietittyään mieheni kuitenkin tajusi että taisi nyt tulla väärinkäsitys ja korjasi että oli näytettä tulossa antamaan  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyytikki: :D Apua! Pitää varottaa omaa miestä ettei käy samanlainen tilanne! :D

 

Hirveitä juttuja osalla :( Osalle onneksi pystyi nauramaan :)

 

Sillon ku mulla todettiin pcos niin lääkäri sanoi kesken ultrauksen et: "Näillä munasarjoilla ei lapsia tehdä." :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensikäynnillä lääkäri totesi iloisesti ultratessaan että "täältä löytyy vähän monirakkulaiset munasarjat". Saman käynnin aikana myös ehdotti että yritetään vielä vuosi luomusti kun ollaan vielä niin nuoria (26 & 33). Ja tämä tosiaan yksityisellä puolella jossa ensikäynti maksaa lähemmäs 200 euroa. Että ihan huvinvuoksihan siellä oltiinkin :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin yksityisellä gynellä kun kierto ei lähtenyt käyntiin pillereiden jälkeen.

Gyne totesi pco-tyyppiset munasarjat eikä sanonut niistä mitään muuta kuin että munarakkulat ovat helminauhamaisessa muodostelmassa. Käynnin lopuksi sanoi, että sinä voit itsekin googlettaa asiasta. Ei mitenkäön tylysti vaan ihan toteamalla niin kuin se olisi ihan normaali käytäntö. Olin aivan pöyristynyt kommentista! En saanut sanaa suustani. Kuulin juuri, että lasten saanti tulee olemaan mahdollisesti hyvinkin hankalaa ja lääkäri ehdottaa googlea.

Kiinnosti paljon maksaa n. 120 euroa siitä, että lääkäri sanoo minun voivan googlettaa juuri tehdyn diagnoosin. Enpä ole sen firman lääkäreitä sen jälkeen käyttänyt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkoisia juttuja täällä, hyvässä mutta valitettavasti myös pahassa  :unsure: .

 

Tämä nyt ei ole lääkärin suusta, mutta terveysaseman hoitajan. Soitin siis sinne varatakseni ajan lääkärille jatkohoitolähetettä varten. Hoitaja totesi suorilta käsin, että "enpä tiedä onko järkeä tuon ikäisenä yrittää" . Kiitos, tiedän kyllä etten ole kakskymppinen mutten ole täyttänyt neljääkymmentä ja eiköhän se nyt oo lääkärin asia arvioida, että onko järkeä yrittää. Tänään mainitsin hormonipolilla tuosta tokaisusta ja hoitaja & lääkäri nauroivat, etten todellakaan oo ainoa tämänikäinen asiakas. Kuten osasin itsekin arvata. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus parikymppisenä sain terveyskeskuksessa lähetteen ultrattavaksi PCO-epäilyn vuoksi. Ultraaminen tehtiin terveyskeskuksessa vatsan päältä ja tyly vanhempi mieslääkäri sanoi vain että "No ei täältä mitään löydy". Siinä kaikki.

 

Mietityttää vieläkin, että tiesikö se edes mitä oli etsimässä. Ja tietysti mietityttää tuo hoidon laatu muutenkin julkisella puolella, edelleen.

 

Ja mullahan siis ON PCOS, jonka gynekologi myöhemmin ultrasi alakautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo eipä se PCO käsitteksi edes vatsan päältä näy koska ei siinä saada munasarjoja kunnolla näkyviin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun kävin ensimmäistä kertaa gynekologilla (17 v., syynä kuukautisten tulemattomuus), totesi lääkäri että "täällähän näitä pieniä munasoluja on jonoksi asti... ja niin näyttää olevan täälläkin. Siinä se ongelman ydin onkin." :) Silloin tuntui ihan epäloogiselta tuo heitto, mutta pienen selittelyn jälkeen minäkin ymmärsin. Minulla siis todettiin ilmeisesti jostakin kaukaa perintönä saatua monirakkulaisuutta molemmissa munasarjoissa. Ei mikään ihme ettei niitä kuukautisia ollut kuulunut vuoteen.

Samaan aiheeseen liittyen tässä hiljattain kävin ihan muuten vaan kysymässä eri gyneltä, että jos nyt haluaisin tulla raskaaksi ja jättäisin pillerit pois, pitäisikö minunkin odotella puoli vuotta tai jopa vuosi ennen hoitoon hakeutumista, jos mitään ei ala kuulua. Miesgyne totesi tähän, että hän uskoo kyllä katsomattakin, ja kyllä neljä kuukautta on ihan riittävän pitkä aika yrittää luomuna, jos tietää että ongelmia todennäköisesti on. Ettei ala ikä painaa. (Olin silloin 24 v.) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin käynyt gynepolilla tutkimuksissa kystan ja kuukautisten puuttuimisen takia ja saanut terot kolmeen kiertoon. Sain myös lähetteen lapsettomuuspolille, joka laitettaisiin eteenpäin vähän myöhemmin jos raskautta ei kuulu. Terojen jälkeinen eka luomukierto alkoi tas lähennellä huikeita kiertopäiviä, joten soitin sitten polille, josko saisin teroihin uuden reseptin. Hoitaja oli ihana ja varasi mulle lääkärin soittoajan. Tohtori soittikin sitten ihan ajallaan ja totesi, että kyllähän hyvin riittää parit menkat vuodessa. Siis parit menkat vuodessa raskautta yrittävälle. Saatoin pari valittua sanaa sanoa puhelimessa (koko työpaikka varmasti kuuli..) siitä, ettei lääkäri ole perillä sellaisen ihmisen taustoista, jolle määräilee lääkkeitä. No sen jälkeen alkoi tippua reseptiä vuodeksi. Mutta lähetteen eteenpäin laittamisesta en jaksanut tapella, vaan aoitin sitten myöhemmin.

 

Lopputulema kolme kuukautta myöhemmin on se, että kierto pyörii edelleen vain teroilla ja odotellaan pääsyä ensikäynnille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin muista syistä (kuin raskaus) ultrassa jokunen vuosi sitten ja lääkäri heitti kivan kehun: "Sun kohtu on pieni ja nätti kun mikä!" tuli hyvä mieli ja sai hymyn huullille.  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now