Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 3

1005 posts in this topic

Onko normaalia tässä vaiheessa tuntua siltä ettei rakko tyhjene? ja että täytyy mennä alle vartin välein vessaan kun rakko tuntuu täydeltä ja silti ei tule mitään?

Turhauttaa ja olen alkanut epäilemään jos se olisi virtsatulehdus, sillä minun tulehdukset ovat aina kivuttomia.. mutta silti epäilen että kuvittelenko vaan. tämä vessakäyttäytyminen muuttui viikonloppuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Virtsaamisen tarve muuttuu kyllä alkuraskaudessa, mutta kannattaa joka tapauksessa varmistua siitä, ettei siellä tulehdusta ole.. Raskaus kuitenkin lisää riskiä aika paljonkin varsinkin jos on yhtään taipumusta muuten tulehduksiin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oliihan sama juttu jokin aika sitten. Pissatti tunnin välein, eikä sieltä kuitenkaan tullut kuin pieni liru kerrallaan. Neuvolaan soitin ja ihan kyselemättä pistivät lähetteen pissakokeeseen. Suosittelen kyllä käymään testissä ettei sitten tarvi jossitella. Mulla ei mitään tulehdusta kuitenkaan ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään muulla ilmaantunut hirveää vihlovaa kipua alapäässä raskauden klppuvaiheessa ja miten neuvola on reagoinut? Itsellä käveleminen ym yhtä tuskaa vihlonnan takia. Nyt rv 32 menossa. Tätä on kestänyt jo pian viikon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ilmeisesti "sukkapuikkokipuja" ja ne on hemmetin kivuliaita! Välillä tuntuu et sais itkua vääntää...Näitä tuntemuksia on ollu jo 13vkolta...silloin jo mainitsin neuvolalääkärille asiasta mut ilmeisesti selitin huonosti mistä on kyse joten otettiin sit kaikki maholliset testit et ainakin tulehdukset suljettiin pois.

 

Saa bähdä mitä nyt lääkäri sanoo, kun on keskiviikkona aika sisätutkimukseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikein kuivaan talvi-ihoon olen käyttänyt Johnsonin vauvaöljyä. Levitetään pari pisaraa kädellä märälle iholle esim. suihkun jälkeen. Hinta on 3-4 e/pullo. Ei kannata ota sitä, missä on spray-toiminto. Se ei toimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tollenille, kyllä b-ryhmän streptokokkia varten näyte otetaan emättimestä juurikin tuolla tikulla/pumpulipuikolla. B-streptokokki voi olla myös pissatulehduksen aiheuttaja, jolloin se löytyy myös pissanäytteestä. Mutta mielestäni siis jos tarkoitus on nimenomaan hakea tuota b-streptokokkia (ei todeta pissatulehdusta), niin näyte pitäisi sieltä emättimestä ottaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään muulla ilmaantunut hirveää vihlovaa kipua alapäässä raskauden klppuvaiheessa ja miten neuvola on reagoinut? Itsellä käveleminen ym yhtä tuskaa vihlonnan takia. Nyt rv 32 menossa. Tätä on kestänyt jo pian viikon.

Voisiko olla liitoskipuja? Itselläni oli esikoisesta välillä niin pahoja kipuja, että tähdet vilisi silmissä. Tämä toinenkin on jo alkanut oireilla, vaikka ollaan vasta 9. viikolla. :girl_cry2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kiitti Jennu, juuri noin mäkin asian näkisin mutta halusin vaan varmistaa joltakin. Eli :skilletgirl: vaan neuvolatädille. Ei mulla mitään pissatulehdusoireita ole vaan tarkoitus on juurikin varmistaa, onko mulla nyt sitä pöpöä vai ei. Vaikka toisaalta, sama se kai on, jos kuitenkin joutuu tippaan synnytyksessä jos sitä b-streptokokkia on jossain vaiheessa raskautta löytynyt. Ja se voi ehkä näkyä pissanäytteessäkin, mutta ei niin luotettavasti, vai? Pitää ehkä ens viikon käynnillä kysäistä siltä toopeterkalta, että otetaanko vielä ihan pumpulipuikkonäytettä vai ei... Labrassa ne vaan sanoi, että lähete on kirjoitettu tällä tavalla, eivätkä osanneet sen enempää kommentoida.

 

 

Ja noihin vihlontoihin mä vielä lisään sen verran, että tuttua täälläkin. Alusta asti mua on vihlonut ihan suoraan kohdunsuulle, mutta loppua kohden vihlonta on vähän muuttanut muotoaan. Ei ole mitään tulehduksia (paitsi tuo streptokokki, mutta nlatädin mukaan ei johtuisi siitä...?), paikat ei vielä vk 37 kypsyneet yhtään, eli ei johdu mistään eikä tee mitään, se vaan on. Saattaa kuulemma johtua esim. siitä, että joillakin vain on herkemmät paikat, ja esim. vauvan liikkeet ja kohdun paino saattaa tuntua vihlontana siellä kohdunsuulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä neuvolassa normaalisti tehdään?

 

Mulla oli eka neuvola 8+5 ja seuraava vasta 21+4. Joo, kandee muuttaa Hesaan.

Eikä ne ota mua sinne aikaisemmin jos ei mitään huolta osaa ääneen sanoa.

 

Ajattelin alkaa pitää kotineuvolaa ja merkitä ylös asioita itselleni.

Mitä neuvolassa yleensä tehdään? Paino, verenpaine varmaankin. Entä muuta?

Jotain pissatestejä ilmeisesti on otettu, otetaanko aina? Saako niitä pissatikkuja apteekista, kun olen kuullut että jotku mittailee kotonakin? Hemoglobiinia en pysty itse mittaamaan tietenkään, mutta sen ehkä saan työterveydestä. Onko jotain muuta mitä seurata?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa seurataan virtsan proteiini- ja sokeripitoisuutta, verenpainetta, painoa, hemoglobiinia. Jos naisella on ollut taipumusta virtatientulehduksiin, seurataan virtsan bakteereita UriCult levyillä.

 

Nämä ovat Kätilötyön kirjastani:

 

"Tavallisesti verenpaine ei aiheuta ongelmia ennen raskauden keskivaihetta. Verenpaine mitataan kuitenkin aina neuvolakäyntien yhteydessä aina samasta olkavarresta 10-15min levon jälkeen. Systolisen arvon (yläpaine) ei pidä nousta enempää kuin 30mmHg eikä diastolisen enempää (alapaine) kuin 15mmHg lähtöarvoihin verrattuna tai ylittää arvoa 140/100mmHg." > mahd. kehittyvä pre-eklampsia eli raskausmyrkytys.

 

"Hemoglobiinitasoa seurataan joitakin kertoja raskauden aikana: alkuraskaudessa (>110), keskiraskaudessa (>100) ja vielä viikolla 36. (>110)."

 

"Virtsan valkuais- ja sokeriarvot tutkitaan jokaisen käynnin yhteydessä. Valkuaisen esiintyminen virtsasa saattaa liittyä mahdollisesti raskausmyrkytyksen kehittymiseen. Virtsan sokeripitoisuuden nousu taas voi viitata raskausdiabetekseen."

 

Tämä on siis uusin painos Kätilötyön kirjasta, joka on ainoa suomalainen kätilötyön opus. Ilmeisesti tiedot kirjaan on päivitetty uusien neuvolakäyntien pohjalta.

 

Lisäksi seurataan kohdun kasvua raskauden aikana palpoimalla (tunnustelemalla vatsanpeitteiden läpi rv 12 >), ulkotutkimuksella (puolen välin jälkeen), mittaamalla sf-mittaa ja vatsan ympärysmittaa sekä seuraamalla painonnousua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No ennen tuota sun seuravaa (joka on kyllä ihan hullun kaukana vasta :rolleyes: ) käyntiä ei oikeastaan muuta sitten neuvolassa katsotakaan, muutaku, etä sykettä kuunnellaan. Oliko se nyt sitten jostain 12 rv eteenpäin vai jo paria viikkoa aikaisemmin. Ja sitten myöhemmin tuolloin sun toisen käynnin tietämillä aletaan mitata sf-mittaa, eli kohdun kasvua mittanauhalla vatsan päältä. Mikä on välillä yhtä tyhjän kanssa.... ;) Mutta siis verenpaine, hemppa, paino, pissa tarkistetaan ( en muuten tiedä saako apteekista..) ja siis se vauvan syke. Ei kai muuta. Jos nyt muistan väärin, niin korjatkaa. :D

 

 

No siinähän ennättikin Wanda laittaa jo tietoa. :grin:

Edited by Millaliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä neuvolassa normaalisti tehdään?

 

Mulla oli eka neuvola 8+5 ja seuraava vasta 21+4. Joo, kandee muuttaa Hesaan.

Eikä ne ota mua sinne aikaisemmin jos ei mitään huolta osaa ääneen sanoa.

 

Ajattelin alkaa pitää kotineuvolaa ja merkitä ylös asioita itselleni.

Mitä neuvolassa yleensä tehdään? Paino, verenpaine varmaankin. Entä muuta?

Jotain pissatestejä ilmeisesti on otettu, otetaanko aina? Saako niitä pissatikkuja apteekista, kun olen kuullut että jotku mittailee kotonakin? Hemoglobiinia en pysty itse mittaamaan tietenkään, mutta sen ehkä saan työterveydestä. Onko jotain muuta mitä seurata?

 

Katsopa tää linkki... http://www.tekay.fi/raskauskalenteri/sikio/neuvola/neuvola.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli eka neuvola 8+5 ja seuraava vasta 21+4. Joo, kandee muuttaa Hesaan.

Eikä ne ota mua sinne aikaisemmin jos ei mitään huolta osaa ääneen sanoa.

 

OT. Ihan järkyttävää, jos ensikertalaisella on seuraava kontrolli vasta tuolloin :girl_impossible: Mä kun odotan toista, niin ei ole väliä että pääsen vasta noilla viikoilla uudestaan. Mutta ensikertalaisena kyllä kaipasin useita neuvolakäyntejä. Saisitko mennä heidän soittoajallaan vaikka kuunteluttamaan sydänääniä? Meillä terkkari sanoi, että jos haluaa, niin hän voi soittoaikanakin ottaa vastaan äitejä. Silloin vaan voi joutua odottamaan puhelun loppua. Periaatteessa tiesin, että kaikki oli ok mutta oli kiva kuulla sydänäänet, saada sf-mitat ja nähdä terkkaria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limoja seuraamalla voi päätellä kuukautiskierron vaiheet, mutta mitä limoille käy kun raskautuu? Onko alkuraskaudelle tyypillistä jokin tietynlainen vuoto tai vuodon määrä?

 

Nimim. roskishaamu ja runsas valkkari

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Roskishaamuun en ota kantaa. Mun ainoa haamu (tosin viiteajan puutteissa), jonka sain, päättyi menkkoihin parin päivän päästä. Klinikan gyne tosin tuolloin sanoi, että plussa se on haamukin, ja jotain on yrittänyt tapahtua.

 

Mutta alkuraskaudessa on hyvinkin mahdollista, että valkovuoto on runsasta. Näin myös mulla, ja kysyin sitä neuvolalääkäriltäkin, joka vakuutti sen olevan normaalia. Mutta valkovuodon runsaus ei silti ole merkki raskaudesta. Ja runsaan valkovuodon puute ei tarkoita, etteikö olisi raskaana.

 

Eli ota näistä nyt sitten selvää. :girl_wink:

 

Muoks. Tällaisen löysin vielä, en tiedä sitten lähteen luotettavuudesta (http://www.vauvat.net/hoito.htm):

 

Valkovuoto

Emättimestä tuleva valkovuoto lisääntyy tavallisesti raskauden aikana. Kutiseva tai pistävän hajuinen vuoto on tutkittava, koska kysymyksessä voi olla tulehdus. Pesu on tehtävä pelkällä vedellä, sillä peräpyyhkeet ja saippua ärsyttävät limakalvoa. Emätinhuuhteluja ei tulisi suorittaa, ne lisäävät keskenmenon vaaraa.

Edited by unanna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missäs vaiheessa on tavallista, että nänneistä alkaa tihkutella "maitoa"? :rolleyes: Pari kertaa nänniä hipaistessa on olen tällä viikolla kuvitellut kuvitelleeni, että käteen jäisi jotain märkää, mutta tänään homma oli ihan selvä. En siis tosiaankaan puristanut nänniä, vaan kunhan vaan osuin siihen, jolloin kädelle tirskahti selvä märkä tippa. Viikkoja on kasassa 20. Aika hassua - kuvittelin, että tätäkin alkaa tapahtua sitten vasta loppuraskaudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aika samoilla viikoilla alkoi täälläkin. Yleensä aamuisin saa huomata että on aika vaihtaa yöpaita girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysynpä täältä, jos joku tietäisi. Menossa rv 11, ja nyt ihmetyttää todella runsas valkovuoto. Muistan, että esikoisestakin sitä oli, muttei näin runsasta.

 

Rv 6+6 kävin päivystyksessä verisen vuodon ja kovien selkäkipujen vuoksi, siellä virtsasta löytyi proteiinia ja diagnosoivat homman virtsatietulehdukseksi (kohtu oli kunnossa ja sikiö elossa). Antibioottikuurin aikana selkäsärky katosinkin.

 

Nyt kuitenkin mietin, että voisiko kyse olla jostain muusta emätintulehduksesta tms, tosin kutinaa tai muuta ei ole... n. viikko sitten kutisi lievästi, mutta helpottui Canesten voiteella. Valkovuotohan voi olla runsasta näin alkuraskaudessa ilman, että merkitsee mitään tulehdusta?

 

Seuraava neuvola mulla on hamassa tulevaisuudessa, nyt seuraavaksi muutaman viikon kuluttua nt ultra, johon vien myös virtsanäytteen ja siellä ottavat labrat, sitten tulee rakenne ultra ja neuvolaan pitäisi varata aika vasta sitten. Mietin, että pitäisikö käydä jo aikaisemmin, jos vaikka joku tulehdus vaivaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tricky, mulla on ollut joka raskaudessa tosi runsas valkovuoto ja oon pikkuhousunsuojia joutunut käyttämään. Ekassa raskaudessa oli emätintulehduksia rv.20 eteenpäin mutta runsas valkovuoto ei johtunut niistä. Tokassa raskaudessa ei tulehduksia ollut. Tässä raskaudessa alkoi runsas valkovuoto vajaa kaksi viikkoa sitten mutta kun ei tulehduksen oireita ole niin oletan olevan ihan raskauteen kuuluvaa.

Mutta jos sinua asia mietityttää niin käy otatuttamassa näyte, pyydät neuvolasta vaan labralähetteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kokemusten mukaan neuvolan kanssa saa olla todella tiukkana, että pääsee lääkäriin otatuttamaan näytteet valkkarista. Helposti ainakin täälläpäin diagnosoivat sen puhelimitse vain hiivaksi, ja itse saa mankumalla mankua lääkäriaikaa. Viljelystä sen lopulta näkee, mutta tietenkin tk:ssakin voidaan tehdä pikatesti, jolla erotetaan onko kyseessä hiiva vai bakteeritulehdus. Aina ei jälkimmäinen pirulainen anna mitään selkeitä oireitakaan, mullakin ollut vain epämääräistä runsasta ja vetistä vuotoa.

 

Kysymys supisteluista ja kohdunkaulasta:

 

Voiko kohdunkaula alkaa pehmentyä ja lyhentyä ilman selkeitä supisteluja vai edellyttääkö se aina niitä? Mulla on stressaavahko työ ja pitkät työmatkat ja nyt 21 rv väsymyksestä huomaan, etten jaksa tätä välttämättä äippäloman alkuun saakka. Suppareita ei ole pahemmin tuntunut (ehkä toisinaan yöllä jotain?), mutta voiko kohdunkaulan tilanne huonota ilman että sitä selkeästi huomaa?

 

Ekaa kun odottelen, on tosi vaikea erottaa, mitkä kivut on normaaleja kasvuun liittyviä venymisiä ja nivelten löystymissärkyjä ja mitkä niitä ei-toivottuja tuntemuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhra, ootko käynyt jo rakenneultrassa? Mulla oli ihan sama pelko perseessä ja pyysinkin siinä yhteydessä viime maanantaina kätilöä tarkistamaan ultralla tilanteen. On ollut paineen tunnetta ajoittain ja siksi pyysinkin sitä. Kaikki oli kuitenkin hyvin. Kannattaa kysyä siis ultrausta jos on tilaisuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos dreamer ja uhra! Tänään taas tuntuu, että valkovuodon määrä on ihan normaalia, eli seurailen varmaan pari päivää ja jos sitten vielä huolestuttaa, niin soittelen neuvolaan. Luulen, että on tosiaan ihan normaalia, vaikka mistäpä näistä tietää...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.