Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 3

1005 posts in this topic

Ennu, mä tiedän tapauksia, joissa lääkärien mukaan on aiemmin lyhentynyt kaula pidentynyt levon myötä lisää ja myös sellaisen, jossa kohdunsuu on mennyt kiinnemmäs. En kuitenkaan tiedä, onko mennyt täysin "kuntoon" enää paikat ja luulisin, ettei se ehkä ole mahdollista. Mutta se on mahdollista, että paikkojen kypsyminen pysähtyy levolla ja seuraa paljon arvokkaita lisäviikkoja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni kksuu ei enää kiinteydy/sulkeudu, mutta sen sijaan jos tihkuu lapsivettä niin ne kalvot voi umpeutua uudestaan. Nim. kokemusta jälkimmäisestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ne kalvotkaan enää umpeudu jos rikki ovat menneet. Vesikalvo ja suonikalvo vaan voivat mennä limittäin niin, että vettä ei siksi enää tihku ja tuntuu/näyttää ikäänkuin umpeutuneen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koivu kukkii ja minä olen allerginen. Nappasin cetirizin-ratiopharm -pillerin, minkä jälkeen tajusin, että kaikkia lääkkeitä ei ehkä saakaan raskaana ollessaan syödä. Olenko tehnyt isonkin virheen? Pakkausselosteessa sanotaan vain, ettei mitään lääkkeitä saa käyttää ilman lääkärin lupaa, muttei mitään spesifiä ko. lääkkeestä.

 

Edit: Yritin haulla selailla vastausta, mutten oikein saanut tolkkua mistään.

Edited by calad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loratidiinia ja setiritsiiniä voi käyttää raskauden aikana allergian hoitoon. Ja tuo mainitsemasi lääkehän kuuluu juuri noihin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ komppaan tuota, ihan lääkärin määräämänä minulle vaihdettiin käyttöön juuri tuo cetirizin-ratiopharm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa pari kolme viikoa sitten oli muutaman kerran sellainen polttava supistus, joka meni sitten ohi ilman vuotoa ym. Siitä 5pv päästä kuului selkeä syke. Nyt koko päivän on ollut sellainen painon tunne lantiolla ja alavatsalla ja häpyhuulia "kolottaa", puolisen tuntia sitten vessakäynnillä huomasin pientä tuhrua paperissa. Hiukan alkaa huolestuttamaan eli onko kuinka normaalia tällänen toista odottavalla? On kai pakko soittaa äitiyspolille, tylsää jo senkin takia että sain juuri pojan nukkumaan joten joudun soittamaan itselleni kyydin ja pojalle vahdin jos sinne pitää mennä näytille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä johtuu, että aina liikunnan jälkeen vauva on mahassa tosi paljon aktiivisempi? Olen huomannut saman ilmiön ihan siitä lähtien kun liikkeitä alkoi tuntumaan. Lenkkeilyä ja uintia on pääasiassa tullut harrastettua. Loppuillan vauvalla on non-stop bileet, joskus vielä seuraavana päivänäkin. Hyvä/huono? Neuvolassa oli paikalla sijainen, joka ei osannut sanoa muuta kuin että pitäis lopettaa piakkoin juoksulenkit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen huomannut, että silloin kun itse touhuaa kovasti, ei vauva liiku yhtään tai sitten en vaan tunne niitä liikkeitä. Mulla on hämärä muistikuva, että olisin jostain oppaasta lukenut, että tuolloin sikiö mieluiten itse nukkuu. Koska siis tosiaan varsinkin iltaisin, kun pötkötän soffalla läppäri sylissä niin heti alkaa niin maan kova jumppa mahassa että! :grin: Kaipa se on siellä kivampi myllätä, kun mylläyspohja pysyy paikallaan :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tyhmiä kysymyksiä, mutta miten se menee, kun puhutaan, että "viidennellä raskausviikolla...", niin onko se 4+0 jo viidennellä viikolla vai onko viidennellä viikolla sitten kun on 5+0 viikkoa kuukautisista?

 

Ja onko kenelläkään tietoa, tai linkkiä, että mikä istukkahormoniarvo on ns. normaali missäkin alkuraskauden vaiheessa?

Tai miten paljon sen pitää nousta päivässä/kahdessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viides raskausviikko tarkoittaa aikaa välillä 4+0-4+6. Rv 5 voi sen sijaan tarkoittaa joko viidettä raskausviikkoa tai raskausviikkoa 5+0-5+6 sanojasta riippuen.

 

Raskaushormoneista en osaa sanoa, mutta käsittääkseni niiden määrät voivat poiketa paljonkin eri ihmisten välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anteeksi kun olen taas täällä kyselemässä :unsure: mutta jäi jotenkin tosi paljon häiritsemään.

Tein tasan viikko sitten ClearBluen viikkotestin ja näytti 2-3 (kuten pitikin). Tein tänään uuden ja se näytti edelleen samaa. Nyt siis 5+1. Pitäisikö tästä huolestua? Kenellekään käynyt samoin? Milloinkohan kannattaisi kokeilla uusiksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Teitkö testin varmasti aamuvirtsasta? Viikkonäytöllisen kanssa se on tosi tärkeää, jotta hormonimäärä on parhaimmillaan testiä tehtäessä.

 

Lisäksi, testin "raskaana 3+" -tulosta voi parhaimmillaankin alkaa saamaan vasta 5+ viikoilla, joten koska yksilölliset hormoonimäärät vaihtelevat eri odottajien välillä niin paljon (ks. ylempää ennun laittama linkki), niin voi olla, että keskiverto-odottaja saakin 3+ tuloksen vasta kun ollaan reilummin ja selvemmin kuudennella raskausviikolla. Esim. viikon puolivälissä. Sinullakin on menossa vasta 5+1, eli jos laskuissa olisi parin päivän heitto (kuinka tarkka arvio on?) niin "2-3" voi edelleen aivan hyvin olla ihan oikea tulos. En huolestuisi liikoja, vaan testaisin yöhemmin uudestaan. :)

 

Itse testasin viikkonäytöllisellä rv5+4 ja sain tuolloin sen "raskaana 3+". Aiemmin en halunnut koittaa juuri sen takia, että jos olisinkin arvioinut viikot edes vähän väärin, olisi tulos saattanut olla "2-3" ja olisin suotta huolestunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^testasin aamuvirtsasta. Ei olisi vielä pitänyt, mutta kumma miten sitä on kärsivällisyys huvennut ensimmäisen plussatestin jälkeen -ja samalla ihan kaikki pistää huolettamaan :girl_sigh:

Viikot on ihan varmat, kun on hoidot takana (periaatteessa nyt voisi olla jo 5+2 mutta vähintään 5+1).

Jospa sitä jaksaisi odottaa la-su ja testaisi uudelleen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite oon nyt (kai) rv 7+4. Jotain pientä viikonloppulomaa olemme ajatelleet mieheni kanssa pitää hiukan syksymmällä ja olemme miettineet kylpyläviikonloppua. Onko oikeasti pelkoa että saisin jonkun tulehduksen tms., kun vesi on niin bakteertipitoista? Tai onko jotain aikaa jolloin uskaltaisi paremmin mennä, esim. kun raskaus on pidemmällä? En siis tiedä onko tällainen bakteeripelko aiheellista, mutta ihankuin joskus olisin lukenut jostain.. ja miten sitten muuten uiminen uimahallissa? Nyt on alkanut tää huoli -vaihe.. kaikki huolettaa ja pelottaakin jopa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse oon käynyt vauvauinnissa esikoisen kanssa koko ajan ihan normaalisti (tosin niissä on vissiin vesikin vähän puhtaampaa). Jos kohdunsuu on ihan normaalisti kiinni, niin ei pitäisi tulehdusvaaraa olla, loppuraskaudessa on hyvä kohdunsuun tilanne tarkistuttaa ennen kylpyläreissua. Oon myös kuullut että jotkut käyttävät mm. kuukuppia raskaana ollessaan kylpylässä/uimahallissa/järvessä, sillä kai sitten voi myös pitää paikat puhtaana.

 

Mut siis mun kaveri sai kylpylästä ihan perus virtsatieinfektion, sillä onhan se vesi nyt siellä hmmm..noh, likaisempaa kuin suihkussa :girl_haha: Mutta eihän tuostakaan tiedä onko tulehdus tullut vedestä vai ihan vaan yleisesti uinnista.

 

Itse olen ajatellut käydä kylpylässä jmv.ihan normaalisti kunnes loppuraskaus koittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä juuri (rv 28-29) lotrasin viikon kylpylässä ihan lääkärin luvalla. Kohdunsuu oli kiinni ja muutenkin kaikki ok. Eikä tuosta nyt vielä ainakaan tunnu mitään seurauksia tulleen, paitsi yleinen rentous ja raukeus :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään usko että uimisesta/kylpylässä lillumisesta mitään haittaa on jos on muuten kaikki ok. Uimistahan varsinkin suositellaan raskaana oleville hyvänä liikuntamuotona kun vatsa saa levätä vedessä kelluessa :girl_wink:

Itse menisin ja nauttisin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon uinut ihan loppuraskauteen asti luonnonvesissä, eritoten joessa, niin kauan kun paikat on todettu kiinnioleviksi. Ei tullut mitään tulehduksia :)

 

Uimahalleista ja kylpylöistä en osaa sanoa kun en ole ollut mutta menisin ja nauttisin kyllä jos tilaisuus olisi! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, kiitos vastauksista! Jos jostain saahaan nyhdettyä rahat ja isäntä vois pitää edes yhden v-lopun (yrittäjä) vapaata loppuvuoden aikana, niin mentävä on..! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ajatellut lähteä kylpylälomalle vk37 viikoksi Pärnuun. Käyn vain ennen lomaa tarkistamassa, et kaikki on ok.

 

Kysymyksiä:

 

Miten te olette saaneet hemoglobiineja ylös? Mulla ei rautalisät imeydy ja hb on nyt 95, varastot tyhjät. Joudun kohta osastolle jollei mitään tapahdu.

Jostain luin litkusta joka parantaa raudan imeytymistä ruoasta jopa 50% mutta enpähän saa päähäni että mikä se litku on. Neuvolassa eivät olleet kuulleetkaan.

 

Onko raskaana mahdollista parantaa unentuloa jotenkin?

 

Mä meinaan kuolen kohta, jos jatkan parin tunnin katkonaisilla yöunilla vielä kauankin. Hereillä pitää paitsi kipeät jalat myös ihan vaan huonon asennonlöytäminen ja yleinen virkeys öisin.

Mutta tää väsymys päivällä rupeaa jo vaikuttamaan arkeen ja elämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikaisesti googlettelin hempasta ja tälläisiä vinkkejä tuli vastaan.

 

b-12 vitamiinia, c-vitamiinia ja rautaa yhtä aikaa. Parhaiten rauta imeytyy kun kaikki nuo huitaisee naamariin, illalla ennen nukkumaan menoa. Ja maitotuotteita ei kannata syödä yhtäaikaa raudan kanssa koska maito estää imeytymistä. Samoin ruisleipää kannattaa välttää muutaman tunnin ajan

 

Nokkonen keitteenä rautatablettien kanssa auttaa kanssa.

 

Ja sitten tuli vastaan luontaistuotekaupoista saatava Floradix Kräuterblut-Saft niminen mehu joka ilmeisesti maistuu pirun pahalle mutta auttaisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Macilla, mä oon syönyt viime ja tässä raskaudessa sitä ex-Kräüterblutsaftia (tai sinnepäin) ja nytkin yritin sitä ostaa, on nykyään Floradixin nimellä. No, marketin luontaistuote hyllyssä oli vain pieni pullo sitä ja vieressä litrahinnaltaan halvempi iso pullo kilpailevaa tuotetta: , ostin sitten tuon halvemman.

 

Mulla ei oo suostuneet imeytymään mitkään noista tableteista tai jos onkin niin sitten närästys ja pahoinvointi ovat saaneet mun lopettamaan niiden käytön. Noi nestemäiset litkut taas ovat toimineet mulla hyvin ja hemoglobiinia on saatu niillä hilattua ylemmäs.

 

En tiedä onko tuo se mitä etsit vai tarkoitatko että jotkut juovat appelsiinimehun kera ne rautatabletit (niin kuin Oltsunäippä tuossa ylempänä sanoikin että C-vitamiini tehostaa) mutta toivottavasti jotain apua olisi...

 

 

Mun mielestä toi Floradix tai toi toinen litku ei ees oo mitään pahan makuisia, toki ei mitään herkkujuomaa mutta ei tosiaan yhtä kuvottavaa kun esim. Panacodpore-litku tms. Parempaa kuin Jägermeister kuitenkin :lol:;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.