Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 3

1005 posts in this topic

^Ei multa vaan ole otettu verta kuin ekalla neuvolakäynnillä ja sitten nt-ultran yhteydessä. Hempatkin mitattu vain 2 kertaa. Pissat sen sijaan tutkitaan joka kerta. En sit tiiä onko loppuraskaudessa jotain verikokeita kenties? Muoks. Niin ja tietty sokerirasituksen yhteydessä 3 verinäyteputkiloa.

Edited by Hannainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varsinaisia verikokeita kerran, jos kaikki on mahdollisimman normaalisti. Suht helposti niitä kyllä tulee lisää... Hemoglobiinimittauksia eli sormiverikokeita sitten useampia kertoja (muutaman kerran raskauden aikana tai joka neuvolakäynnillä), vähän riippuen siitä, mitä arvoja sieltä tulee. Näin meillä päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kaikki on hyvin, niin ei niitä verikokeita oteta raskauden aikana parhaimmillaan kuin yhden kerran: ensimmäisten neuvolakäyntien aikana. Hemoglobiinia saatetaan mitata useammin, mutta sehän tapahtuu sormenpäästä ja samoin täällä otettiin sokerirasitusarvotkin sormenpäästä. Ei kannata siis turhaan pelätä, että jatkuvasti joutuisi pistettäväksi. :)

 

Jos taas kaikki ei mene hyvin, niin sitten sitä verta otetaan putkitolkulla. Nim. loppuraskaudesta kyynärtaipeet kuin nistillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Synnytyksen aikaan sairaalassa on sitten oma lukunsa mitä kaikkea neulaa sielä saa/ottaa vastaan, kun on kanyylia ja epiduraalia, aquarakkuloita(?), napapiikkiä ja mitä vielä .. En edes tiedä, olen vaan itse koittanut asennoitua niin, että näin ison jutun eteen sysään omat inhoni ja kammoni sivuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajatus selkärankaan työnnettävästä neulasta saa vielä syvemmän tajuttomuuden aikaan.. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei välttämättä se mitä haluat kuulla, mutta mun kokemuksen mukaan kun kipeiden supistusten aikana pitää olla kätilön avustamana kyljellään liikkumatta selkä kaarella ja mielellään vielä muistaa hengittää, niin ihan sama miten äklöltä se neula selkärangassa on etukäteen ajatuksena tuntunut. Se ei ensinnäkään tunnu missään se pistäminen, ja toiseksi ainoa ajatus on, että hyvä luoja, pistä nyt jo. ;)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on otettu tähän mennessä (rv24) verta kolme kertaa, hemoglobiini ja joku muu verikoe ekassa neuvolassa, Nt-ultraan yhteydessä ja sokerirasituksessa (3 kertaa kahden tunnin sisällä). Seuraava verikoe on toinen sokerirasitus muutaman viikon päästä. Loppuajan verikokeista en osaa sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suris: neuvolasta, kun tulet raskaaksi, niin ohjaavat sut sitten sairaalaan hematologille ja äitipolille seurantaan. Jos sulla on hoitokontakti johonkin lääkäriin (hematologiin tai gynekologiin, oma tk-lääkärikin voi ottaa selvää vaikka tuskin osaa sanoa suoraan) niin suosittelen kysymään etukäteen jos mietityttää. Synnytyksessä voi menettää verta kuinka paljon tahansa tai hyvin vähän, sitä ei pystytä ennustamaan, isommat vuodot korvataan verituotteilla ja tässäkin vaiheessa voidaan sitten tiputtaa erilaisia aineita, jotka auttavat hyytymisessä. Vuoto voi olla runsasta vaikka synnytys tapahtuisi suunnitellusti laskettuna aikanakin. Ainakin leikkaukseen tuleville äideille annetaan trombosyyttejä jos trombosyyttitaso on liian matala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut eikös tosta epiduraalin sattumisestakin oo kokemuksia yhtä paljon hyviä ku huonoja? Monet on sanonu, et sattu ihan pertskeleesti. Se kai johtuu sit siitä, ettei oo ihan oikein/oikeeseen kohtaan laitettu mut mikäs sen takaa, että just mun kohdalla menee nappiin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on laitettu kerran spinaali ja täytyy sanoa, että pelotti vähän etukäteen, mutta se EI kyllä tuntunut missään! Siis ihan oikeasti. Epiduraalin kohdalla ilmeisesti inhottavinta on yrittää pysyä siinä asennossa, kun maha on iso ja supistaa.

 

Kannattaa kertoa etukäteen piikkipelosta sekä neuvolassa, että synnärillä, jotta ne osaa ottaa asian huomioon smile.gif Et ole varmastikaan ensimmäinen tai ainut, jota heikottaa. Mulla on otettu verikoe kerran (nt-ultran yhteydessä) + sit sokerirasituksessa näytteet. Sen lisäksi oon itse pyytänyt ottamaan ylimääräisiä hemoglobiininäytteitä (ihan vaan sormenpäästä), mut nekin siis omasta pyynnöstä..

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut eikös tosta epiduraalin sattumisestakin oo kokemuksia yhtä paljon hyviä ku huonoja? Monet on sanonu, et sattu ihan pertskeleesti. Se kai johtuu sit siitä, ettei oo ihan oikein/oikeeseen kohtaan laitettu mut mikäs sen takaa, että just mun kohdalla menee nappiin..

 

Eihän näissä kukaan pysty missään kohtaa takaamaan kaiken menevän ihan nappiin :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muita jotka kokevat suunnilleen keskellä kohtua sellaista repivää ja pistävää kipua? Mulla on tuota lähes joka päivä mutta se on kuitenkin aika lievää useimmiten ja vauva kun liikkuu hyvin niin en ole kamalan huolissani vielä ollut. Kipu paikallistuu ehkä hitusen navasta vasemmalle alas ja tuntuu usein myös selässä samalla tasolla. Se ei ole pinnallista kipua vaan tuntuu jossain syvemmällä, siksi oletan että se on ehkä kohdussa. Mulla on todettu siellä pieni myooma ennen raskautta, kohdun takaseinässä subseroosisti. Myooma kaiketi voi raskauden aikana joko kasvaa tai jopa mennä kuolioon ja hiipua pois. Tiistaina on neuvola joten siellä kysäisen olisko syytä tutkia tarkemmin vai onko nää kivut edelleenkin vaan kohdun kasvukipuja. Repäisykipuja nää ei oo eikä ne kasvukivutkaan ihan tällaisilta oo tuntuneet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmät kysymykset.. Saako uida järvessä vaikka on raskaana? Onko jotain asioita jotka pitää ottaa huomioon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saa uida ihan vapaasti. Ihan loppumetreillä kun kohdunkaula rupeaa pehmenemään synnytystä ennakoiden, suositellaan kai välttämään uimista tulehdusriskin takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, eli saan uida koko kesän ilmeisesti hyvin mielin koska lokakuussa vasta laskettu aika - JES \o/ Kesä pelastettu ja huoli pois :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys: Mitä tekisitte tilanteessani? Muutaman päivän on nyt supistellut lähes koko vuorokauden, yöllä ei tosin kovin paljoa. Supparit on kivuttomia mutta luonnollisesti epämukavia kun välillä tuntuu ettei kovettuminen helpota ollenkaan vaan kohtu on pinkeänä piiitkään. Soitin tänään neuvolaan ja terkka sanoi että no worries, mee vaan tänään töihin (mulla on yövuoro, pakkotahtinen seisomatyö mutta nostelua pystyn jonkin verran rajoittamaan) ja jos töissä on paljon/kivuliaita suppareita niin sit huomenna päivystykseen saikkua hakemaan.

Järjellä ajateltuna ei tässä pitäisi olla mitään hätää kun kipuja ei juuri ole, mutta uskaltaisitko itse rehkiä harjoitussuppareista huolimatta? On todennäköistä että huomenna tie vie sinne päivystykseen koska fyysinen työni aiheuttaa ihan takuulla suppareita, pitäisikö vaatia lääkäriltä että ottaa näytteet ettei vaan ole mitään tulehdusta tms.? Pissavaivaakin kun hieman on, mutta mulla nyt on aina.

 

Meillä on täällä kylällä joskus vähän toistaitoisia päivystyslääkäreitä joten valmiiksi jo mietin että mitä siellä sanon jotta saan saikkua jos se nyt edes on tarpeen. Toisaalta edessä olisi toinenkin yövuoro ja jos paljon supistaa niin kai olisi järkevintä jäädä kotiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sinuna soittaisin synnärille odottajien päivystykseen tai äitiyspolille. Olisi varmaan syytä tutkia, ettei supistukset ole aiheuttaneet kohdunkaulan kypsymistä. Ja niistä pissavaivoista kannattaa ehdottomasti kertoa, että tutkitaan, ettei sulla ole tulehdusta. Esimerkiksi streptokokki-B on melko yleinen odottajilla ja se voi olla syynä supisteluihin ja virtsatieoireisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on nyt todella tyhmä kysymys ja ehkäpä vielä väärässä paikassakin...

 

Eli tein eilen Clearbluen viikollisen digitestin kun inssin mukaan viikkoja oli koossa 5+6. Testiin tuli raskaana 2-3viikkoa. Ohjeen mukaan olisi pitänyt tulla 3+. Nyt sitten mietin, että tarviiko olla huolissaan? ar-ultra on reilun viikon päästä ja siellähän asia varmistuu suuntaan tai toiseen mutta silti mietityttää. Pitääkö mun tehdä ens viikon lopulla uusi tollanen testi ja katsoa mitä se näyttää? Ottaa oikein päähän kun menin tollasen ostamaan!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka kauan olit pissaamatta ennen testin tekoa? Kannattaa myös muistaa, että raskaushormonin nousu on tosi yksilöllistä, toisilla nousee hitaammin ja toisilla nopeammin. Hidas nousu ei välttämättä tarkoita että mitään olisi vialla. Jotkuthan saa raskaustesteistä negoja vielä kolmannella kuullakin, kun hormoni ei jostain syystä erity virtsaan asti. Sinuna en tuhlaisi rahoja enää toiseen digitestiin, vaan odottaisin ar-ultraan (joo, tiedän, helpommin sanottu kuin tehty).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti Scarlet :) Tein sen testin aamulla. Ajattelen kyllä, että pääasia, että viikot näytti edes tuon verran eikä 1-2. ja ajattelin tuota raskaushormonin nousu-juttuakin. Nämä asiathan on niin yksilöllisiä :) eikä mulla ole mitään syytä epäillä, että jokin olisi vinksallaan. Nyt pitää vain malttaa siihen ar-ultraan asti! ja ikinä en enää tuollaista testiä osta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista supistuksista olikin jo jotain juttua... mutta mikä määrä on paljon suppareita?

 

Mulla supistelee iltapäivästä iltaan, en ole laskenut supistusten määrää, mutta tuntuu kuin niitä olis melkein jatkuvasti. Välillä ovat kivuliaita sillä tavoin, että alavatsalla kohdun kohdalla on sykkivä, hiukan repivä kipu. Samoin alaselässä tuntuu vastaavalla kohtaa. Ei ole väliä missä asennossa olen, supistelee silti. Jotkut supistukset tuntuvat kestävän useita minuutteja. Valkovuoto on hiukan lisääntynyt, mutta mielestäni suht normaali määrä, vaikkakin pöksyt tuhraantuu. Streptoa ei ole tutkittu. Lisäksi tuntuu lievää, mutta epämiellyttävää painetta alapäässä etenkin kävellessä. Neuvolassa kysyin viime viikolla asiaa, mutta antoi lääkäriajan vasta paria päivää ennen toukokuun puoliväliä, eikä kommentoinut suppareita mitenkään. Ajattelin soitella huomenna uudelleen, mutta ajattelin kysellä jos joku osais neuvoa, että mikä on paljon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli nyt mieleen kun tuossa kokeisiin lueskelin, että minkälaiset sairaudet ovat vaaraksi sikiön kehitykselle ja missä vaiheessa?

Onko jokin influenssa vaaraksi alkuraskaudessa jne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysynpä otsikkoon sopivan kysymyksen, kun tuli mieleen etten hätätilanteessa tietäisi mihin soittaisin.

Onko sillä mitään väliä minkä sairaalan äitiyspoliklinikalle soittaa, jos jostain syystä tulee huoli vauvasta?

Tai siis ei kai sillä oikeassa kunnon hätätilanteessa mitään väliä oikeasti ole. Mutta siis, kun me ei olla vielä mitenkään saatu päätettyä mihin halutaan mennä synnyttämään, niin onko suositeltavampaa että ottaa yhteyttä sinne missä on käynyt ultrassakin vai onko niin ettei sillä ole mitään väliä?

Jos jostain syystä pitäisi soittaa ja kysyä jotain, ei olisi kiva saada ihmetystä siitä miksi soittelen heille enkä johonkin toiseen sairaalaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meille on ainakin annettu neuvolasta lista, et milloin pitää soittaa mihinkin. Täällä päin tosin on vaan yks synnärivaihtoehto.. Uskoisin, että ainakin silloin, jos ei ole päätöstä paikasta vielä tehty, voi soittaa ihan kumpaan vaan paikkaan. Jos on toisella paikkakunnalla ja tulee hätä, niin varmaan sitten sinne toisen paikkakunnan polille (jos on vaikka sellainen tilanne et pitäis mennä näytille). En mä usko, että sillä on väliä, että kummassa on käynyt ultrassa. Luulisi että molemmilla potentiaalisilla paikoilla olis pääsy sun tietoihin, jos se on tarpeen girl_sigh.gif Ja sillä asenteella vaan muutenkin, että mistä sä voisit tietää mihin soittaa, jos sua ei oo etukäteen esim. neuvolan taholta ohjeistettu!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.