Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 3

1005 posts in this topic

^^ Testaa jo tänään. Kyllä ne yleensä reagoivat muulloinkin kuin aamulla, koska ovat sen verran herkkiä. Teet sitten toisen vielä varuiksi aamulla. :girl_smile:

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^^ Ja siis noilla viikoilla (jos menkat myöhässä melkein kolme viikkoa eli 6+ - 7+) ne hormonitasot olisivat jo niin korkeat, että kyllä se iltatestissäkin pitäisi näkyä.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tarvinnu hirveen montaa kertaa käskee, että teen testin. girl_crazy.gif

 

On se nyt kyllä selvä nega. Toisaalta helpottava (koska mun mielenterveydellisen tilanteen kannalta ei oo ehkä vauvalle paras tilanne nyt), mutta toisaalta hirveen haikee fiilis. Hirveen ristiriitasta. rolleyes.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia ovat kohdun kasvuvivut? Olen viikolla 12+4 ja ajoittain vatsalla on sellaista lievää kuukautismaista jomotusta. Esikoinen on jo kolme, enkä enää muista oliko vastaavaa kun odotin häntä.

 

Mulla on ollut tähän mennessä rankka odotus ja säikyn noita kipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alussa itselläni oli voimakkaiden kuukautiskipujen kaltaista jomotusta, sittemmin ovat olleet lähinnä vihlontaa kohdun sivuilla ja nivusissa. Joskus sattuu kylkiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut alusta lähtien sellaisia vaimeita menkkamaisia kolotuksia silloin tällöin. En tiedä sitten onko kasvukipuja vai mitä ovat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kanssa menkkamaisia kipuja, oletan niiden olevan kohdun kasvukipuja? Enhän sitten tiedä varmaksi, mutta näin olen kuvitellut. Kuitenkin mulla nämä kivut ei ole siinä mielessä samanlaisia, kuin menkkakivut, koska nämä eivät ole yhtä "pitkäkestoisia" ja sellaisia, että ne tuntuisivat ihan koko ajan.

 

Sitten on myös niitä vihlaisuja silloin tällöin. Välillä alavatsa tuntuu vähän sellaiselta, niinkuin jotain hieman "repeäisi" - vaikea selittää.. Toisaalta tämä saattaa johtua isosta ylipainostanikin? Tässäpä oikeastaan ne "kivut" ja kolotukset, mitä täällä on koettu, vähän vaikea selittää sanoin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mirage, nuo repäisykivut on alkuraskaudessa tosi yleisiä ja ihan normaaleja. Mulla niitä tuntui etenkin aivastaessa ja kun nousi nopeasti istumasta seisomaan.

 

Muoks. Vasta huomasin että etpä olekaan enää alkuraskaudessa :grin:

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos vastauksista! Se jomotus on tosiaan sellaista jota tulee silloin tällöin ja sitten se on poissa pitempiä aikoja. Ja repäisykipuja on kun liikahdan varomattomasti tai esim aivastan. Toivon että tämä kaikki on normaalia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ainakin raskauden ensimmäisellä puoliskolla aina silloin tällöin kaikenlaisia outoja mahatuntemuksia ja kipuja. Oisko ollut jotain ~rv15, kun mulla oli esim. muutamana päivänä maha aika kipeä (kuumotti muistaakseni?) ja napa oli tosi arka... Hieman sai aina ihmetellä niitä tuntemuksia. En tiedä oliko sitten kyse jostain tuollaisista kasvukivuista, neuvolassakin kävin ainakin kerran ylimääräistä ihmettelemässä niitä. Jotain arvauksia ne taisi antaa mistä saattoi johtua, mutta kaikki oli siis ihan kunnossa. Mua itseäni silloin nuo kipuilut yllätti ja huoletti, en ollut kuullut aiemmin että sellaiset voisi kuulua raskauteen. Varmaan joskus puolenvälin paikkeilla loppuivat mulla kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marthe, kuulostaa erittäin samanlaiselta kuin mulla.. Ja täällä ainakin kaikki mennyt loistavasti, joten varmaan siis ihan normaalia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muuten mahdollista, että näillä viikoilla (19+3) voi tuntea missä kohtaa sikiö on? Mulla on parina päivänä tuntunut ihan selvästi painon tunne keskellä alavatsaa, häpykummun yläpuolella. Ja sitten kun lähtee esim. kävelemään, se painon tunne vähän ajan päästä häipyy ja helpottaa suunnattomasti oloa. Sykkeetkin olen aina siitä kohdin saanut kuulumaan dopplerilla, jos se painon tunne on maatessa tullut just siihen kohtaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vielä! Helpottaa kummasti mieltä että muutkin ovat kokeneet tällaista ja raskaus on sujunut ihan hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselin tätä jo tuolla kesäkuun odottelijoiden puolella, mutta tarkemmin ajateltuna kysymys sopis ehkä tänne paremmin.. Eli siis viikolla 4+4 menossa (eka raskaus) ja mietityttää noi alavatsatuntemukset. Liikkuessa (lenkillä) tuntuu kovasti painetta, vihlontaa ja jomotusta molemmilla puolin alavatsaa. Ei nyt mitenkään ihan sietämättömän paljon, mutta sillai et tuntee koko ajan. Onhan normaalia ja olenhan vain ensiodottaja-alkuraskauden hermoilija? Mitään vuotoa ei ole tullut vielä tähän mennessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kuulostaa ihan normaalilta. Alkuraskaudessa ymmärtääkseni lähes mikä tahansa voi olla "normaalia" - erilaiset tuntemukset alavatsalla (voimakkaatkin) ja myös se, ettei ole tuntemuksia. Ja normaalia on myöskin pohtia, millainen oire/oireettomuus on normaalia. :) Onnea odotukseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iso omppu: minulla oli aika kovatkin kivut alkuraskaudessa ja kaikki kovempi rasitus tai nopeat liikkeet sattuivat. Sinuna en olisi huolissaan (helpommin sanottu kuin tehty) :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulen tyhmän kysymykseni kanssa tänne kun olen jo ihan täysin nää ravintojutut unohtanut :girl_impossible: Jos leivon piirakkaa, johon tulee kylmäsavulohisiivuja (ei tyhjiöpakattuja) ja piirakka on 30-40min 225 asteisessa uunissa. Voiko sitä raskaanaolevat syödä? :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apuva! Mulla on huomenaamuna eka labra-aika (veriryhmä, hepatiitti, hiv ym. mitä ne nyt testaakaan). Pitääkö mun olla syömättä ennen verikoetta? Jos pitää niin kuinka kauan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sinuna olisin syömättä. Siis sillain, että tänään iltapala ja sitten huomenna aamulla heti syömättä verikokeisiin.

 

Muoks. Ja siis riippuu toki ihan siitä, että mitä muuta ne siitä verestä tutkii. Esim. pelkän veriryhmän/HIV:n takia ei tarvi olla syömättä, mutta jos sulta katotaan esim. verensokereita, tai sulla on jokin perussairaus, jota seurataan verikokein, niin sitten syömättä ja lääkkeittä ehdottomasti. Olisin sitä mieltä.

Edited by Mirage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähetteiden perusteella kokeet on: raskauden aikaiset veriryhmävasta-aineet + seulontatutkimus, jossa testataan syfilis, b hepatiitti, hiv

Edited by Sannibal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tarvi mennä paastona neuvolan peruslabroihin, veriryhmänäyte ja infektionäytteet voi ottaa ihan mihin aikaan vaan :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.