Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 3

1005 posts in this topic

Huh, ihanaa! Hirvitti ajatuskin lähteä mihinkään syömättä... Kiitos vastauksista Mirage ja ¤Scarlett¤! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuunnellaanko neuvolan lääkärikäynnillä sydänääniä? Mulla ei ole mitään muistikuvia esikoisen ajalta. Ensi viikolla tosiaan pelkkä lääkäri, 15min , eikä tarkkarin aikaa. Seuraava aika terkkarille on vasta joukukuussa eikä vielä ole kuunneltu sydänääniä joten pitkälle menee jos joulukuuta pitää odottaa. ( Enkä saa tuolla omalla dopplerilla millään kuulumaan...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia olisi odotusajan hyvät jumpat vatsa-&selkälihaksille? Nyt mennään 14+6 viikolla ja masu kasvaa. Kovin on taipumusta selällä lähteä kaarelle, joten kaipaisin vinkkiä, että miten ehkäistä selkäkivut jo tässä vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nodu: Meidän neuvolasta saadussa sikiöseulontalappusessa sanottiin, että 11+0-13+6, mutta vaukkareista oon oppinut, että joissain kunnissa ilmeisesti 12+6 mennessä. Kuitenkin siinä viikon 12 kieppeillä yleensä :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hansuli: Mä ainakin sain ensimmäisellä neuvolakäynnillä mukaan monisteita, joissa on neuvottuna jumppaliikkeitä, joita voi ja on hyvä tehdä raskaana ollessa. En tiedä löytyykö netistä. Kannattaa kysyä omasta neuvolasta onko heillä noita jumppaohjeita. (Ja meidän neuvolasta pääsee kuulemma niitä jumppaliikkietä ihan fysioteraupeutin kanssa kokeilemaankin, joku valmennus se on)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko viikottaisista bänditreeneistä olla jotain haittaa sikiön kehitykselle? Tila on pieni, ja mölyn taso säädetty rumpujen mukaan, eli tuolla kukaan ilman korvatulppia ole läsnä. Itse lähinnä laulan, joten resonoinnin kautta vauva voi tietysti jotain aistia, mutta voiko siitä olla jotain haittaa? Toisaalta ajattelisin, että aika hyvien vaimennusten sisässähän se tenava on, mutta kysynpä nyt kuitenkin, jos jollakulla olisi ihan tietoa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

perinatalogin kanssa aiheesta keskustelin ja sanoi käyneensä läpi tutkimuksia esim sota alueiden lapsista. Niiden kuuloon ei ollut melu vaikuttanut ja itsekkin sain luvan käydä ampumassa haulikolla, eli ei pitäisi olla haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

perinatalogin kanssa aiheesta keskustelin ja sanoi käyneensä läpi tutkimuksia esim sota alueiden lapsista. Niiden kuuloon ei ollut melu vaikuttanut ja itsekkin sain luvan käydä ampumassa haulikolla, eli ei pitäisi olla haittaa.

 

Mutta onhan se nyt aivan eri asia sikiölle, tuleeko se ampumamelu siitä 20 cm päästä (raskaana oleva itse ampuu) vai että oleskeleeko alueella ja mahdollisesti kymmenien tai satojen metrien päässä ampumamelusta? Pidätkö itse kuulosuojaimia ampuessasi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Esim. Melan suositus on, että odottavan äidin ei tulisi oleskella paikassa, jossa ääntä pitää korottaa puhuessa toiselle sillä melu aiheuttaa sikiölle stressiä viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa kuulemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta onhan se nyt aivan eri asia sikiölle, tuleeko se ampumamelu siitä 20 cm päästä (raskaana oleva itse ampuu) vai että oleskeleeko alueella ja mahdollisesti kymmenien tai satojen metrien päässä ampumamelusta? Pidätkö itse kuulosuojaimia ampuessasi?

 

Toisaalta voisin kuvitella, että sodassa ammutaan hiukan eri kaliberin aseilla kuin haulikko, ja hiukan tiiviimmässä tahdissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Chiamaka, kiitos tästä tiedosta! En mä nyt kyllä halua vauvalle mitään ylimääräistä stressiä aiheuttaa, eli pitää varmaankin vähentää jos ei kokonaan lopettaa treenit viimeistään vuoden lopulla kun pieni alkaa kuulemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvakin kertoo sit kun alkaa kuulemaan mistä äänistä ei pidä. Kun meidän naapurit poras seiniä ja teki remppaa poika potki kun pieni hullu mahassa ja kun taas mieheni soitti hänelle kitaraa hän rauhottui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radalla kun käydään ampumassa niin yksi sarja on 25 laukausta ja ryhmässä on yleensä 5 ampujaa joten laukauksia tulee kieroksella se 125 ja yleensä ammun 3-4 kierrosta. Kuulosuojaimia tulee käytettyä. Toisaalta kausi loppui elokuussa, joten melualtistuskin lopui ennen kuin masuasukki alkoi kunnolla kuulemaan.

 

Tutkimuksissa on tietysti aina heikkoutensa, mutta luulisi sikiöiden erikoislääkärillä olevan jonkinlaista tietämystä. Niin kuin Pöpö totesi kyllä sieltä mahasta tulee palautetta :grin: Melu tosiaan aiheuttaa stressiä, mutta onhan tuossa pientä äänenvaimennustakin välissä joten vähän yli 60 db:n melu tuskin aiheuttaa kovaa stressiä.

Edited by majafi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kun tulee laskettua raskaus viikoissa, niin mites ne menee kuukausissa? Kaikki aina kyselee, että monennellako kuulla raskaus on menossa, ja alan aina takeltelemaan ja laskeskelemaan noita.

 

Muoks. Toimiihan se google itselläkin, löysin seuraavan linkin, jossa nuo on sepustettu: http://www.vauvat.net/kuukaudet.htm. Itseäni hämäsi tuo, että kuukausissa laskettaessa odotus kestää sen 10 kuukautta (viikot 0-40), eikä 9 niin kuin yleisesti ottaen puhutaan.

Edited by Madison

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysiaikainen raskaus kestää lääketieteellisesti 10 kuukautta (1kk=4vkoa) jos lasketaan edellisistä kuukautisista. "Ennen vanhaan" taas laskettiin hedelmöittymisestä kalenterikuukausia. :) Siksi siis tuo ero.

Mun mielestä helpoin tapa laskea mones kuukausi on menossa on sillein että jos la on esim. 16.12. niin 9.kuukausi alkaa kuukautta ennen laskettua aikaa, eli 16.11. 8.kuukausi sitten 16.10., 7 kuukausi 16.9. jne...

Tajuukohan kukaan tästä mun sepustuksesta mitään?? :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko raskaana ollessa käydä uimahallissa ja kylpylöissä? Googlettelemalla löytyy vähän ristiriitaista tietoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko mahdollista rv 32 nähdä mahan läpi vauvan hengittävän? Vai heiluuko se vaan jotenkin niin rytmikkäästi ja vikkelästi tuolla, että se näyttää siltä kuin se hengittäisi?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.