Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 3

1005 posts in this topic

^Miksei olisi, kun siellähän vauva harjoittelee hengitysliikkeitä, vaikkei vielä oikeasti hengitäkään.girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko raskaana ollessa käydä uimahallissa ja kylpylöissä? Googlettelemalla löytyy vähän ristiriitaista tietoa...

 

Ilmeisesti tosi hyvä liikuntamuoto uiminen, mutta itselläni tää neuvolasta kiellettiin. Syynä on vti-herkkyys, joka aiemminkin pahentunut uimahallin jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko sikiölle olla haitaksi, jos surffailen netissä läppäri sylissäni niin, että kone kuumenee ja lämmittää/kuumottaa samalla myös vatsaa? Tulipahan vaan mieleen :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ei voi :) Miehellehän ne väittää tuosta enemmän olevan haittaa, siis yritysaikana, kun siittiöt ylikuumenee :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka vaarallista kaatuminen raskaana on, 14:llä viikolla? Sellainen normaali liukastuminen, joka päättyy jaloilleen/pepulleen pyllähtämiseen, ei mahalleen. Jos kaatumisen jälkeen ei ole mitään kipuja missään, paitsi mustelmaisessa kankussa, niin voisiko olettaa, että liukastumisesta ei ollut mitään vahinkoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ ja ^^^ kiitos vastauksista :grin: muistelen lukeneeni juuri tuosta, että miehen ei suositella pitävän läppäriä sylissään, jos on yrityskausi päällä, koska siittiöt ei tykkää kuumasta.

 

Anskuli, mun maalaisjärki sanoo, että jos sulla ei oo kipuja, eikä vuotoa, niin tuskin on mitään käynyt. Toki, jos sun kotikunnassa on mahdollisuus käydä tarkistamassa ultralla tilanne, niin eihän siitä haittaakaan ole. Ottakaahan muutkin kantaa, jos on tietämystä tai kokemusta asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anskuli: itse kaaduin h. 18 juuri samalla tavalla kuin sinä, paikat oli kyllä kipeät eikä vuotoja ollut. Varmuudeksi ultrattiin, ettei istukan alle ollut tullut verenvuotoa. Sanoivat, että hyvin on pikkuinen suojassa noilla viikoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Havina ja mOmma! :) Kyllä munkin maalaisjärki sanoo, että jos ei tunnu eikä näy mitään, kaikki on ok. Tosin, mulla on historiaa keskeytyneistä km:sta, joten sen takia mietityttää, että huomaisko sitä, jos olisi jotain sattunut... Ehkä mä soitan huomenna neuvolaan, varmuuden vuoksi ja eiköhän ne siellä sitten kerro, kannattaako ultrata. Mutta teidän viestit auttoi siihen, etten ala nyt panikoimaan. Kiitos vielä molemmille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysyin tuosta kaatumisesta (osin ammattini takia) neuvolassa ja terkkarin kommentti oli, että kaatumisen tärähdyksestä ei sinällään ole vaaraa, joten jos ei ole kipuja tms. niin ei tarvitse olla kamalan huolissaan, mutta toki tilanteen voi sitten tarkistaa ultrassa. Mahalleen kaatuminen on kuulema sitten huonompi juttu, jossa voi kai helpommin sattua jotakin kuin ihan pepulleen kaatuessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos sinullekin, enkeli! :) Mä soitin tänään neuvolan terkkarille ja se oli sitä mieltä, että mulla on viikkoja vielä sen verran vähän, että vauva on hyvässä suojassa vatsanpeitteiden ja lihasmassan alla (mun tapauksessa läskin :ph34r:). Lisäksi, koska mulla ei ole kipuja, eikä vuotoa, voin kuulemma olla huoletta. Mua ei siis ultrata, mutta luotan siihen, että kaikki on ok. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ite liukastelin myös jäätikkökelillä ja kaaduin takapuolelleni tuossa viime viikolla eli 22+2, säikähdin myös mutta ei ilmennyt kipuja, vuotoja eikä muuta mistä olisin huolestunu ja kun vielä vauva potkiskeli/ja potkiskelee edelleen normaalin vilkkaasti joten en käynyt mitään tarkistusta. Mahalleen kaatuminen ei tällä kummulla olisi varmaan enää hyvästä eikä nyt tietenkään mikään kaatuminen hyvästä ole, mutta luotan kans että tuo takaliston pehmustus ja se että pituutta semmoset 160cm joten ei tuota nyt kovin korkealta pyllähtänyt :). hyvä että sait neuvolasta mielenrauhan :)!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös olekin niin, et raskausaikana ei suositella syömään pellavansiemeniä, mutta mites pellavansiemenöljy? Mun d-vitamiinikapselit on pellavaöljystä... Entä kuinka paljon on hyvä d-vitamiiniannos/pv? Itselläni nyt mammavitamiinista 7.5mgr + d-kapseli 25mgr, eli reilu 30mgr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo näkyy tuossa listassa lukevan että kadmium- ja syaanivetypitoisuuksien takia ei pellavansiemeniä saisi syödä, en tiä sitten öljystä, voi hyvinkin olla että sisältää ko aineksia sekin, paha sanoa onko määrät sellaisia että niistä olis haittaa. Varmaan puhut mikrogrammoista siis d-vitamiinissa, mutta mulle neuvolassa sanottiin että raskaanaollessa 10mikrogrammaa on suositeltu, eli sulla kyllä kuulostaisi olevan aika reilu annos sen mukaan, toki Suomen suositukset on melko alhaisia muutenkin. Ite popsin alkuraskauden ajan ja välillä nytkin 1 tabletin päivässä multitabsin raskausmonivitamiinia, saa kätevästi rautaakin ym hivenaineita ja sisältää tuon d-vitamiinin riittävän annoksen ja alkuraskaudessa tärkeän foolihapon, jota myös suositellaan 400mikrogrammaa/pv :).

 

http://www.apteekkituotteet.fi/Multi-tabs-Raskaus-Monivitamiini-80-tabl

Edited by mirabel

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Odottavien äitien on neuvottu välttämään pellavansiemeniä ja - rouhetta. Syy tähän kieltoon on pellavatuotteiden sisältämä kadmium, ei niinkään mahdollinen syaanivety. Pellavaöljy ei tietenkään sisällä kadmiumia eikä syaanivetyä, joten pellavaöljyn käytöllä raskauden aikana ei ole estettä."

 

Lähde: Sini-Pellava Oy, tuolla lisää asiasta.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millä lääkkeillä voi hoitaa hiivatulehdusta, oliko näihin jotain rajoituksia? Muistelen, että esikoista odottaessa kokeilin pariinkin otteeseen Canestenia (kuulostaa muuten joltain koirien matolääkkeeltä..), mutta se ei auttanut, joten lääkäri käski kokeilla toisen merkkistä, ja nyt en saa sen nimeä päähäni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No onhan niitä muita vastaavia, esim. Gyno-Daktarin jota saa puikkoina ja voiteina. Apteekista varmaan osaavat neuvoa! Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että tuota Gyno-Daktarinia voi kokeilla jos Canesten ei tepsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apteekki osaa usein neuvoa, mutta kyllä raskauden aikana kannattaa kysyä neuvolasta / neuvolalääkäriltä asiat. Aika paljon on tullut vastaan asioita, jotka on neuvolassa sanottu eri tavalla kuin sitten apteekissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on laiska/väsynyt, eikä kauheasti jaksa urheilla, mutta haluaisi vähän tsempata: mitä kannattaa tehdä? Tavallisten kävelyn ja siivouksen yms lisäksi siis. Onko jotain erityisiä jumppaliikkeitä, jotka olisi erityisen suositeltavia raskauden aikana/ennen synnytystä? Jos nyt lähdetään ihan realistisesti siitä, että en aio jumpata mitään puolta tuntia päivässä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse venyttelisin selkää ja jalkoja. Auttaa loppuraskaudessa, synnytyksessä ja synnytyksestä palautumisessa. Myös lantionpohjalihaksia harjoittaisin säännöllisesti ja kaikki nämähän onnistuvat vaikka telkkaria katsoessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sarjassamme erittäin tyhmiä kysymyksiä:

Voiko napanuoran tuntea vatsan läpi? Itsellä viikkoja nyt tasan 37 ja jokin pehmeä ja nopeasti sykkivä tuntuu navan kohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Todennäköisesti se on sinun oma syke. En tiedä, mikä siinä kohdassa sykkii, mutta mulla tuntuu se syke joskus selällään maatessa ilman raskauttakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans aina tuntunu vatsa-aortan syke just tossa ylävatsalla. Ja yleensä sen sykkeen ihan näkeekin paljaalla silmällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.