Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 3

1005 posts in this topic

Onko jalkasärky jotenkin tyypillinen raskausvaiva? Siis semmoinen koko jalassa tuntuva inhottava jäytävä/repivä kipu, aika samanlaista kuin kasvusärky. Pelästyin jo että joku veritulppa iskemässä ( :rolleyes: ) mutta eipä se taida ihan tämmöstä kipua olla...

 

Ja siihen liityen kuinkahan paljon/kuinka usein Panadolia uskaltaa oikein syödä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin on ollut välillä jopa päivittäin noita jalkasärkyjä, nyt vasta Vähän aikaa sitten helpottanut, nyt mennään viikkoa 36 :D tilalle tullu kaikkia muita "mukavia" kipuja... Panadolia oon kyllä ottanu ihan kunnolla, kun se ei tuntunut tehoavan mihinkään särkyyn, otin sitä about 2tablettia pari kolme kertaa päivässä riippuen kivuista...tällä hetkellä taas päänsärkyyn isolla annostuksella panacodia, tosin sekään ei meinaa tehota ollenkaan joten kovasti ootellaan josko synnytys kohta alkais ja veis turhat kivut pois :)

 

Paras hoito mulla kyllä on jalka ja selkä/hartia kipuihin ollut hierojalla käynti kerran viikossa. Täällä Oulussa(tarkemmin Jäälissä) on sellainen hieroja joka erityisesti on keskittynyt hoitamaan raskaana olevia(22e/kerta) ja on aivan loistava! Osaa kyllä asiansa, kertoo paljon eri lihasten vaikutuksista ja muutenkin tietää paljon raskausajasta, sanoisinko että on paljon hyödyllisempi tietopankki ku oma neuvola :D

 

Suosittelisin siis hierojalla käyntiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Okei, kiitos tiedosta :) Tämmönen vaiva ei ole tuttu esikoisen odotusajalta ja vähän mietityttää. Olen laittanutkin miehen hierojen hommiin ja yrittänyt pitää jalkaa ylhäällä aina kun istun. Tukisukatkin kaivoin vaatekaapin perukoilta. Hierojallakäyntiä voisi kyllä harkita kun selkäkin reistaa välillä.Panadol ei tosiaan paljoa auta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ompukka Olisiko suonenveto kyseessä? Magnesiumin syöminen saattaa auttaa asiaan (siis säännöllisellä annostuksella esim. joka ilta). Ja särkyyn minä vetelen Panadolia 1000 mg/kerta, koska se apteekin normaali 500 mg tabletti ei vielä auta mihinkään. Ja sitä 1 grammaa saatan ottaa useamman kerran päivässä, jos ei kerralla helpota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei ole suonenvetoa, mutta niitäkin on nyt tullut enemmän ja tosiaan olenkin nyt ottanut magnesiumia jos auttaisi tuohon särkyyn myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös särkyjen lisäksi aivan helvetillisiä suonenvetoja, saattoi kestää parikin minuuttia ja välillä tuli heti perään uudestaan. Oli vielä niin kipeitä että itku pääsi ja tuntu ettei siitä kivusta selviä. Toistan itseäni taas sanomalla että hieronta auttoi, oli nimittäin niin tukossa lihakset ettei ollut mikään ihme että niitä suonenvetojakin tuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko liitoskivut tuntua muuallakin kuin nivusissa? Tänään aamulla bussissa matkalla töihin iski melko kova vihlonta ja pakotus alavatsassa, suoraan navasta alaspäin ihan pikkarinrajassa. Kumarassa piti olla, seisoa en oikein voinut mutta helpottivat n. tunnin sisään. Olikoha kyse liitoskivuista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paha sanoa oliko kyse liitoskivuista, mutta kipuja voi kyllä olla lantionluiden liitoksissa, eli häpyluun keskellä ja alaselässä, kun niistä nivelsiteet löystyy. Ne oli mulla kyllä enemmän vihlovia kuin jomottavia ja liittyi selvästi liikkeeseen. Kohdun "kasvukipuja" voi myös olla, tuntuvat käsittääkseni vähän menkkakivuilta (itellä ei ollut, joten en tiedä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko liitoskivut tuntua muuallakin kuin nivusissa? Tänään aamulla bussissa matkalla töihin iski melko kova vihlonta ja pakotus alavatsassa, suoraan navasta alaspäin ihan pikkarinrajassa. Kumarassa piti olla, seisoa en oikein voinut mutta helpottivat n. tunnin sisään. Olikoha kyse liitoskivuista?

Voi olla kohdunkannattimien kipuja (tai jotain sen alueen kudosten venymisestä johtuvia). Mulla on ollut kolme-neljä kertaa sellainen kipukohtaus. Ensimmäisellä kerralla (rv. 22 muistaakseni) luulin, että olivat supistuksia, säikähdin ja kävin ihan äitipolillakin näytillä, mutta kaikki oli kunnossa. Lääkäri sanoi, että todennäköisesti kyseessä eivät olleet supistukset vaan (kohdunkannattimien) venytyskivut. Toisella kerralla kivun tullessa pyrin rentoutumaan ja tarkkailin mahaa, jotta saatoin todeta, että eivät olleet supistuksia. Kiputila meni aika nopeasti ohi, kun osasin suhtautua siihen niin, ettei se ole vaarallista. Kipu oli tosiaan menkkamaista ja alavatsalla (myös vähän sivuilla) tuntui arkuutta, kun aluetta kosketti/painoi. Nyt menossa rv. 37, eli onneksi noita kipuja ei ole tullut mitenkään usein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisena aamuna peräkkäin oli samoja tuntemuksia alavatsassa, kävin varmuuden vuoksi neuvolalääkärillä joka totesi kaiken olevan ok. Liitoskivuiksi arveli ja antoi 2 päivää sairaslomaa että voin tutkailla onko kotona samoja tuntemuksia kuin töissä. Olen päiväkodissa töissä joten lähes jatkuvasti liikkeessä, ja etenkin aamuisin kävely ja seisominen tuottaa kipua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Koskas alkuraskauden hetkessä rasvottuvat hiukset vaihtuu niihin kauniisiin, kiiltäviin ja hyvinvoiviin hiuksiin, joista monet raskaana olevat on puhunu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ei olla vieläkään päästy niihin kiiltäviin ja kauniisiin hiuksiin ja laskettuun aikaan enään 2viikkoa :D toivon että synnytyksen jälkeen paranee hiukset normaaliin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla rasvoittui hiukset ihan alkuraskaudesta kamalasti (normaalisti ei rasvoitu ikinä), mutta joskus rv10+ palasivat normaaleiksi ja hyvinvoiviksi :). Synnytyksen jälkeen vissiin harvenevat kovasti, joten sitä odotellessa :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuukautisten mukaan saatua laskettua aikaa ei muuteta, jos sikiön koko ei ole viittä päivää suurempi/pienempi.

Paitsi että kyllä

 

Näinpä. Meillä vaihdettiin PÄIVÄN heiton takia.

 

No ei sillä, kumpikaan LA ei oikeasti pidä paikkaansa, että se siitä. :grin:

 

Melperi: meikäläisellä tässä viimeisen kolmanneksen puolella tapahtui moinen ihme.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulpasta kysyisin...

Voiko limatulppa tulla osissa, siis silleen, että saattaa mennä jopa päiviä kun veristä vuotoa ei näy ja sitten taas tulee?

Kun eilen tuli jonkun verran veristä limaa, siis sen verran että sen just paperissa huomasi, mutta sen jälkeen sitä ei ole näkynyt enkä tänäänkään ole vielä huomannut, että sitä olisi lisää tullut.

 

Et onko tuo nyt sitten ollut edes limatulppa vai ihan jotain muuta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa, mä haluaisin kysyä sellasta että, meillä ei ole ehkäisyä käytössä. Viimeisimmät kuukautiset loppuivat 3.2. ja ollaan sen jälkeen bylsitty siis ilman ehkäisyä. Nyt olis lauantaina kaverilla bileet ja mietin tässä kuumeisesti että voinko juoda mitään alkoholipitoista. Kannattaskohan mun tehdä raskaustesti varmistaakseni olenko raskaana vai en? Ja näkyyköhän siitä mitään vielä ja jos ei näy niin onko se sitten sen merkki etten ole raskaana vai ettei raskaus vain vielä näy? Ja jos olisinkin raskaana testin negatiivisesta tuloksesta huolimatta, olisiko juomisesta sitten haittaa? Kauheeta pähkäilyä, kertokaa joku viisaampi mitä tulisi tehdä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos viimeiset kuukautiset olivat tän kuun puolella, niin korkeintaan voi olla nyt tilanne, että munasolu on hedelmöittynyt mutta tuskin edes kunnolla kiinnittynyt vielä. On jotain viitteitä, että raskas alkoholinkäyttö siinä tilanteessa voi heikentää raskauden alkamisen todennäköisyyttä, mutta pääsääntö on se, että jos tässä vaiheessa alkoholinkäytöstä on jotain haittaa, niin se tarkoittaa, että raskaus vaan yksinkertaisesti ei ala. Jos et siis ole epätoivoinen ja halua varmistella raskauden alkamista, voit elää normaalisti. Jos taas on menossa yrityskierto numero herrajumala-kuka-näitä-jaksaa-enää-laskea, kannattaa ehkä juoda korkeintaan se 1-2.

 

Raskaustestissä näkyy jotain aikaisintaan pari päivää ennen kuin seuraavien kuukautisten pitäisi alkaa, eli ei vielä.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi. Kannattaa mainita raskaudesta hierojalle (jos ei vielä näy päälle päin) niin hieroja osaa ottaa sen huomioon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos! Hyvä kuulla! Vaikea ajatella, että mitä voi tehdä ja mitä ei, kun välillä tuntuu, että ihan kaikki on kiellettyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.