Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 3

1005 posts in this topic

Pakko keksiä joku kysymys, jotta pääsen lukemaan odotusklubi-foorumia. Miksi minulla menee hermot tällaiseen vaatimukseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se litrahinnaltaan halvempi on varmaankin Iron Vital F. Iso pullo, neljän viikon satsi. Olin itse aika skeptinen noiden "laimeiden" rautavalmisteiden suhteen, mutta kyllä tuollakin sain hemoglobiinin nousemaan (minulla tosin ei ole ollut mitään ongelmia raudan imeytymisen kanssa koskaan). Päiväannoksessa on 20 mg rautaa ferroglukonaattina, kun esim. Obsidanissa on 100 mg ferroglysiinisulfaattina ja Retaferissa sama määrä ferrosulfaattina, siksi vähän ihmetyttää miten se voi tehota. Kokeilin tuon Iron Vital F:n jälkeen myös Fexin-nimisiä poretabletteja joissa on myös vaikuttava aine ferroglukonaatti mutta isommalla annoksella (80,5 mg). Rauta ei maistu siinä minusta yhtään, mutta minulla noista tuli niin paha närästys että on pakko oksentaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on käytössä luontaistuotekaupasta hankittu nestemäinen valmiste Ferronol. Samantapainen litku on kyseessä kuin Floradix, mutta ainakin säilyvyys on parempi.... ei sisällä hiivaa tai hunajaa ja on gluteeniton ja laktoositon ja makukin on ihan jees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylpylälomalla olin viime raskaudessa rv 38 ja hyvin meni. Lapsi syntyi vasta parin viikon päästä ja mitään tulehduksia ei tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaalaan lähtöohjeissa sanotaan et niukka rusehtava vuoto on normaalia, mies muisti jostain valmennuksesta et ruokalusikallinen saa tulla. Nyt kysynki et saako rusehtavaa vuotoa jatkua useamman päivän niukkana ja tarviiko mun nyt ynnätä millon vaikka se ruokalusikka tulis täyteen? Oon siis vuotanut nyt niukasti su illasta lähtien eli nyt on menossa kolmas vuorokaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihan täysin OT, mut musta Jekku on hyvää ;):D

Vielä enemmän OT, mutta musta mikä tahansa viina olisi tällä hetkellä hyvää :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiakura: Mulla oli rusehtavaa vuotoa suunnilleen rv 12 kun kävin niskaturvotusultrassa ja kesti 2-3 päivää. Kätilö teki tutkimuksen erttäin kovakouraisesti. Vaikka vuodon lisäksi esiintyi kouristuksenomaista kipua, kirvelyä ym, kaikki oli kuitenkin hyvin. Menimme nimittäin tuon kiduttajan jälkeen yksityiselle uuteen ultraan joka tarkisti että pikkuisella kaikki OK.

 

Kannattaa soittaa neuvolaan, josta saat parhaimmat ohjeet. Jos vuoto ei ole runsasta, kirkasta verta, eikä kipuja esiinny niin yleensä syytä huoleen ei ole. Jatkuvan vuodon syy olisi silti hyvä tarkistuttaa ettei sitten tarvitse stressata, mikä sekään ei ole hyväksi.

 

Minulla vuodon syy saattoi olla esimerkiksi paikkaansa muuttava istuka tai sen kahelin kätilön rikkoma verisuoni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiakura: kannattaa soittaa äippäpolille ja kysyä haluavatko näytille. Näin loppuvaiheessa ei kannata enää riskeerata. Runsas vuotohan on tosiaan vakava paikka (istukan irtoaminen), mutta pientä rusehtavaa tosiaan neuvovat seuraamaan. Onko sulla limatulppa vielä mennyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Runsas vuotokin tuossa tapauksessa tarkoittaisi kyllä todennäköisemmin synnytyksen käynnistymistä kuin istukan irtoamista... Tai no minulla kyllä synnytys oli jo käynnissä kun sitä tuli.

 

Mutta siis käsittääkseni kohdunsuulta voi tulla verta kun se aukeaa, ja se on ihan normaalia. Varmaan kannattaa tarkistuttaa jos sitä paljon tulee. Ei minulta kyllä tietääkseni mitään tarkistettu vaikka sairaalassa olinkin, kun verta tuli.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli rusehtavaa niukkaa vuotoa lasketun ajan tienoilla (lisäksi oli kyllä supistuksiakin) ja silloin todettiin että on korkea lapsivedenmeno ja aloitettiin antibiootit. Vajaan vuorokauden siis seurailin tilannetta kotona, ennen kuin lähdettiin sairaalaan. Vauva syntyi kyllä vasta kolmen vuorokauden kuluttua sairaalaan saapumisesta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Limaa on tullut pari vai kolme päivää sillon tällön. Edelleen niukka rusehtava vuoto jatkunut, mutta nyt on ollu kivuliaita supistuksia 5-9min välein kohta 1½tuntia ja paperiin tuli hieman kirkasta verta äsken. Eli jospa sitä alkais valmistautua synnytykseen. Varmaan soitan sairaalaan kohta kertoakseni/kysyäkseni mieltä askarruttavia asioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hei onnea synnytykseen! En tiennyt että olet jo noin pitkällä raskaudessa, joten kuuntele minua kokeneempia ;) Soita sinne sairaalaan. Onnea! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan ihan normaalia, että jo tässä vaiheessa raskautta (rv26) on usein aika kovaa painetta ns.ulkosynnyttimissä? Esim. tänään en pystynyt istumaan ulkona kivellä, kun ihan sattui alapäähän ja myös isolla hädällä vessassa käydessä tuntuu kamala paine häppäreiden alueella :wacko: Pyöräilemistä en uskalla edes kokeilla, varmaan räjähtäisi alapää siitä satulaan istumisen paineesta! Neuvolalääkäri on tulossa kyllä ensi viikolla, mutta jos sitä ennen jo saisi kokemuksia kanssavaukkareilta :grin: Sisällä emättimessä tai kohdunsuulla tms. ei siis tunnu minkäänlaista kipua vaan tuossa ulkona vaan ja tuntuu, että on paikat ihan turvoksissa aina osan päivää. Hirvittää, että kohta tulee alapäähän suonikohjuja, jos sinne veri jo nyt tuolla tapaa pakkautuu(?), kääks, kälyllä oli tosi kipeä suonikohju häpyhuulessa parikin kuukautta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mäkin olen kuullut noista häpyhuulten suonikohjuista, mutta onneksi ei ole asiasta omakohtaista kokemusta. Ainakaan vielä. :girl_crazy:

 

Oma kysymys: pitäisikö raskauden loppupuolella (viikot 30->) käyttää kondomia? Perusteluina kumin käytölle voisi olla esim. infektioriskien minimointi sekä se, että sperma voi aiheuttaa supisteluja ja kypsyttää kohdunkaulaa. Mutta pystyisikö se oikeasti käynnistämään synnytyksen etuajassa, jos kaikki on raskaudessa ok?

 

Meillä oli tänään miehen kanssa kivaa, mutta loppupäivän on tuntunut sellaisia vihlaisuja nivusissa ja alavatsalla. Eihän tuo välttämättä nimenomaan siitä spermasta johdu, mutta kuitenkin mietityttää/ihmetyttää. Tuntuu, että mieluummin on sitten ilman koko hommaa, jos pitää kumien kanssa alkaa ähertämään... :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei me ainakaan käytetty kumia ennenkö synnytyksen jälkeen. Ja ihan vikaan iltaan asti hommailtiin, välillä vihloili vatsasta ja alhaalta mutta veikkaan sen johtuvan muusta kuin spermasta. Mutta älä kysy mistä muusta se vois johtua, siitä mulla ei ole haisuakaan. Veikkaan kyllä että neuvolassa sanottais tosta loppuvaiheen kondomin käytöstä jos se olisi tarpeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kondomin käyttöä suositellaan vain niille, joilla on ollut kivuliaita suppareita raskauden aikana ---> ennenaikaisen synnytyksen riski. Lähinnä tuokin alkuraskaudessa. Jotkut sitten lopettavat kokonaan seksin harrastamisen (lääkärin kehotuksesta tai ilman), se kun aiheuttaa usein suppareita, vaikka sitä kortsuakin käyttäisi (supistusherkille yksilöille siis) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvä tietää, pitääpä siis kysellä ens viikon neuvolassa asiasta lisää.. Täällä kun nimittäin tulee päivittäin kohta kolmatta viikkoa harkkasupistuksia ja välillä kipeitäkin, neuvolan mielestä ei ole hätää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan ihan normaalia, että jo tässä vaiheessa raskautta (rv26) on usein aika kovaa painetta ns.ulkosynnyttimissä? Esim. tänään en pystynyt istumaan ulkona kivellä, kun ihan sattui alapäähän ja myös isolla hädällä vessassa käydessä tuntuu kamala paine häppäreiden alueella :wacko: Pyöräilemistä en uskalla edes kokeilla, varmaan räjähtäisi alapää siitä satulaan istumisen paineesta! Neuvolalääkäri on tulossa kyllä ensi viikolla, mutta jos sitä ennen jo saisi kokemuksia kanssavaukkareilta :grin: Sisällä emättimessä tai kohdunsuulla tms. ei siis tunnu minkäänlaista kipua vaan tuossa ulkona vaan ja tuntuu, että on paikat ihan turvoksissa aina osan päivää. Hirvittää, että kohta tulee alapäähän suonikohjuja, jos sinne veri jo nyt tuolla tapaa pakkautuu(?), kääks, kälyllä oli tosi kipeä suonikohju häpyhuulessa parikin kuukautta...

Tuli mieleen, että esikoisen syntymän jälkeen mulla oli just tollaista paineen tunnetta alapäässä ja siihen auttoi lantiopohjan lihaksien harjoittaminen. Eli kannattaa kokeilla sitä. Mä en ekaks uskonu, että se auttais, kun tuntu, että se paine oli paljon alempana, mutta kyllä se autto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko normaalia, jos harjoitussupistukset "jäävät päälle"? Tullut nyt illalla muutama oikein inhottava harkkasuppari, jotka on kestänyt 10-15min. Ei tee kipeetä, mutta olo on suhteellisen tukala supistuksen ollessa päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen, että esikoisen syntymän jälkeen mulla oli just tollaista paineen tunnetta alapäässä ja siihen auttoi lantiopohjan lihaksien harjoittaminen. Eli kannattaa kokeilla sitä. Mä en ekaks uskonu, että se auttais, kun tuntu, että se paine oli paljon alempana, mutta kyllä se autto.

No tämäpä oli osuva juttu! Olen nimittäin ehkä viikon tässä fiilistellyt, että tuntuu kuin olisivat lantiopohjan lihakset löystyneet! :girl_impossible: En ole jaksanut niitä yhtään jumpata (:blush:) mutta nyt on kyllä pakko sitten ottaa itseään niskasta kiinni!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suonenvedoista. Minusta tuntuu, että niitä tulee eniten ja pahimpina silloin, kun on mennyt jalat turvoksissa nukkumaan. Jos olen käyttänyt tukisukkia tai viettänyt illan sohvalla jalat ylhäällä, ei suonenvetoja välttämättä ole yöllä ollenkaan. Voinko olla oikeilla jäljillä, vai onko tämä vaan sattumaa?

 

(Esikoista odottaessa ei ollut suonenvetoja, mutta eipä juuri turvotustakaan.)

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harjoitussupistuksista: mulla oli ensimmäisessä raskaudessa tosi paljon pitkiä harjoitussupistuksia, jotka kestivät tavallisesti 5-10 min, joskus pidempäänkin. Silloin laskeskelin, että mulla oli varmaan lähes 1/3 vuorokaudesta supistus päällä. Mitään syytä noille pitkille harjoitussupistuksille ei löydetty. Ne alkoivat jo ennen rv 30 ja pikkuhiljaa ne lyhensivät kohdunkaulaa ja avasivat kohdunsuuta. Silti synnytys käynnistyi vasta rv 41, mutta olikin sitten nopea. Toisessa raskaudessa supistuksia ei ole vielä ollut niin paljon. Toivottavasti niitä ei tulekaan, sillä olo pitkän harjoitussupistuksen aikana on tosiaan aika tukala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harkkasuppareista: itselle sanottiin neuvolassa, että jos tuntuu, että harjoitussupistus jää "päälle", pitää soittaa päivystykseen. Ilmeisesti voi jossain tapauksissa olla merkki istukan irtoamisesta? En sitten tiedä, kuinka pitkä supistus on liian pitkä, mutta itse soittaisin, jos menisi se 10 min rikki, eikä esim. asennon vaihtaminen auttaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.