Guest -Jonski-

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 3

1005 posts in this topic

Mulla on ainakin ollut ihan alkuraskaudessa unettomuutta ja pian sen jälkeen taas järkyttävää uneliaisuutta. Lopussa taas uni ei maistu. Eli taitaa olla ihan hormonien aiheuttamaa unettomuutesi :) Onnea matkaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ennen raskautta harrastanut liikuntaa n. 4 kertaa viikossa. Nyt plussan jälkeen pohdituttaa esim. zumban sopivuus. Tiedän, että sitä pitäisi tehdä oman jaksamisen ja fiiliksen mukaan, mutta onko kukaan saanut lääkäriltä ohjeita tuon suhteen? Onko se riskisempää näin alkuraskaudessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta zumbat yms ovat oikein sopivia raskauden aikanakin, ainakin niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Jotain ratsastusta en suosittelisi putoamisriskin vuoksi, tai kamppailulajeja. Mutta esim bodypumpissakin vo käydä ihan hyvin kunhan pitää painot kohtuudessa. Jos siis on aiemminkin käynyt. Jos ei ole aiemmin pahemmin liikkunut niin en mitään tuollaista lajia välttämättä raskaana alottaisi, vaan pitäytyisin uinnissa, juoksussa/hölkässä, joogassa, sauvakävelyssä, ja vaikka ihan kuntosalissa ohjaajan tekemässä raskauden ajan ohjelmassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse harrastan tanssia (lattarit) ja lääkärikin suositteli jatkamaan sitä niin kauan kuin hyvältä tuntui ja kun se ei aiheuttanut vauvoja. Esikoisen odotuksessa tanssin noin viikolle 32 asti (sitten alkoi supistella enemmänkin) ja tässä toisessa raskaudessa lopetin tanssin joskus rv 26 (jälleen lisääntyneiden supistusten takia). Tanssihan on hyvä harrastus lantionpohjanlihasten ja vatsa- & selkälihasten kunnossa pitämistä ajatellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse harrastan tanssia (lattarit) ja lääkärikin suositteli jatkamaan sitä niin kauan kuin hyvältä tuntui ja kun se ei aiheuttanut vauvoja. Esikoisen odotuksessa tanssin noin viikolle 32 asti (sitten alkoi supistella enemmänkin) ja tässä toisessa raskaudessa lopetin tanssin joskus rv 26 (jälleen lisääntyneiden supistusten takia). Tanssihan on hyvä harrastus lantionpohjanlihasten ja vatsa- & selkälihasten kunnossa pitämistä ajatellen.

Pakko vain tulla kommentoimaan, että ihana kirjoitusvirhe ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ voi hyvä pyhä! :girl_haha::girl_haha:

 

Mikä täällä on mielessä pyörinyt? En edes viitsi korjata, kun periaatteessa menee ihan oikein. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos pom ja ~Taateli. Yritän pian palata takaisin liikunnan pariin. Jotenkin tämä tuore plussa on saanut itseni ihan sekaisin ja vähän ylivarovaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin ollaan hikoiltu vaan sisätiloissa ja helteen takia. Pitäis kyllä alkaa jumpata jos meinaa saada tän kropan kuosiin synnytyksen jälkeen. Vatsoja en oikein uskalla tehdä ja muutenkin olen ihan liian ylivarovainen. Uimassa uskalsin käydä vasta toissapäivänä!? kun pelkäsin että aiheuttaa jonkun tulehduksen ja tulee km. Taustalla on kaksi km varhaisilla viikoilla, mutta nyt ollaan jo niin pitkällä että varmaan uskaltaisin liikkuakin enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietityttää raskaus ja mökkeily ilman mukavuuksia-yhdistelmä. Jos mökillä ei ole siis saatavilla muuta vettä kuin kantamalla järvestä. Ennen syömistä ja ruoanlaittoa riittääkö se, että pesee kädet järvivedellä. Eikös se järvivesikin voi aika likaista?

 

Entäs kaikkien vihannesten yms. pesu. Pitäisikö sitä kantaa mukanaan vettä kotoa näitä tilanteita varten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Järvivedellä voi kyllä pestä kädet. Parhaiten puhdistaa tietysti niin, että sitä vettä on esim. sellaisessa hana-astiassa, jolloin voi pestä kädet saippualla ja huuhdella saippuan muualle kuin järveen (jonne sitä ei saisi päästää). Jos nyt ei ole mitään tosi typeriä ratkaisuja tehty, kuten falskaava huussi rantaviivassa, niin vesi on luultavasti ihan riittävän puhdasta (vähäbakteerista) pesemiseen. Muutenhan sillä ei juuri ole väliä, jos vedessä on vähän jotain roskia/levää/humusta. Sinilevät tietysti poikkeuksena.

 

Tuonnehan on joka tapauksessa otettava juomavesi mukaan. Meidän mökillä juomavedellä pestään salaattitarpeet ja kuorineen syötävät hedelmät (jos ei ole jo lähtiessä pesty) ja juomavettä käytetään muutenkin ruoanvalmistuksessa. Kuoriperunat voidaan keittää järviveteenkin, uudet perunat toki sitten juomaveteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Miinanen vastauksesta. Munlaiselle hygieniafriikille tuollaiset mökkiolosuhteet on vähän haastavat. Nyt kun noita mökkejä on ilmaantunut lähipiiriin vielä monia, niin valmiiksi jo mietityttää tulevan mahdollisen raskauden kannalta nämä mökkivierailut.

 

Sivusta seuranneena oon todennut, että monikaan ei pese käsiään ennen ruokatouhuja. Ei siis minkäänlaisella vedellä. Ensin tehdään pihahommia ja kaivetaan maata ja siitä sitten ruoanlaittopuuhiin. Eikös siinä ole riskiä jo kaikenlaiselle toksoplasmalle ja jopa listeriallekin.

Niin ja eipä ne tällä hetkellä oikein taida pestä vihanneksia ja hedelmiäkään näillä mökeillään.

 

Jos raskaana joskus vielä olen, niin taidan jättää nää mökkeilyt väliin. Tai kai sitä voi käskeä kaikkia peseen niitä käsiänsä, ennenkuin koskevat yleisiin ruokiin. Sitten kaikilla menee muhun hermo.

 

Mites on sen laita, kun monet tiskaa astiansa järvivedellä? Osittain keitetyllä ja sitten vaan kylmää järvivettä sekaan, että tulee sopivaa. Onko siinä jotain riskiä raskaana olijalle?

 

Koittakaa kestää, näitä mun tyhmiä mietintöjä...

Edited by tiksu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Voihan sinne ottaa käsidesin mukaan. Ja tökätä vaikka yhden pullon sinne missä normaalisti pestään kädet ja toisen keittiön tasolle. :) Eihän sekään nyt kaikkea ratkaise mutta jos vähän eliminois bakteereja. Muakin raskausaikana mietitytti välillä kun ei yhtään tiedä että kuinka tarkasti muut ihmiset huolehtii hygieniasta ruoanlaitossa mutta päätin sitten että on pakko vetää raja siihen; siitä(kin) ei vaan voi huolehtia kun sille ei voi mitään.

 

Muoks: OT mutta me oltiin viime viikko vauvan kanssa mökillä, siinä vasta saakin olla hysteerinen. :girl_haha: Onneksi ei ole enää ihan pienenpieni tapaus. Meillä oli lisäongelmana se että vauva on pulloruokinnalla joten pullojen pesukin piti hoitaa mökkiolosuhteissa. :)

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, minne tän laittaisin, mutta pistetään nyt tyhmiin kysymyksiin.

 

HELP! Oon menossa huomenaamulla sokerirasitukseen klo 8. Unohdin koko 12 tunnin paastoasian tajusin sen vasta klo 20.45, eli 45 min sen jälkeen, kun paaston olisi pitänyt alkaa. Olin edellisen kerran syönyt klo 15, joten oli jo pitkä aika syömisestä. Ajattelin sitten, että mun on pakko syödä jotain, että jaksan, koska paasto klo 15 eteenpäin olisi ollut jo vähän liikaa.

 

Tietäisikö kukaan, kuinka tarkka se 12 tunnin paastoaika on? Onko 45 minuutilla väliä? Söin siis silloin yhden täysjyvä paahtoleivän, jossa oli päällä beceliä ja yksi aamupalajuustoviipale. Meneekö mun sokerirasitus nyt pilalle? Kerronko labrassa asiasta, vai valehtelenko vaan kirkkain silmin olleeni 12 tuntia syömättä?

 

Jotenkin koitin järkeillä, että toi yks leipä vaan tasaisi tilanteen tavallaan nolliin, koska edellisestä syömisestä klo 15 tosiaan oli jo aikaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^En usko että sillä on väliä, mutta paras kun kerrot totuuden labrahoitajalle. Se kyllä osaa ottaa kantaa tuohon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoisin että ei noin pieni aikaheitto haittaa yhtään mitään, mutta kannattaa mainita kuitenkin asiasta kun menet rasitukseen.

 

T. labrahoitaja (joka ei tosin ole ollut kauhean paljon tekemisissä sokerirasitusten kanssa...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^ Ei ole 45 minuutilla merkitystä. Ainakin minulle annettiin ohjeeksi olla syömättä ja juomatta 10-12 h ennen rasitustestiä. Itselläni paastoaika jäi muistaakseni hieman alle 11 h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastanneille! Oon niin stressannut täällä asiasta ja ketuttaa oma huolimattomuus. Jotenkin vaan tuntui, että 17h paasto olisi ollut jo liikaa, joten siksi uskaltauduin syömään. Mutta eiköhän asia ole ihan ok ja tosiaan aion nyt sitten ihan rehellisesti kertoa, millainen tilanne on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Miinanen vastauksesta. Munlaiselle hygieniafriikille tuollaiset mökkiolosuhteet on vähän haastavat. Nyt kun noita mökkejä on ilmaantunut lähipiiriin vielä monia, niin valmiiksi jo mietityttää tulevan mahdollisen raskauden kannalta nämä mökkivierailut.

 

Sivusta seuranneena oon todennut, että monikaan ei pese käsiään ennen ruokatouhuja. Ei siis minkäänlaisella vedellä. Ensin tehdään pihahommia ja kaivetaan maata ja siitä sitten ruoanlaittopuuhiin. Eikös siinä ole riskiä jo kaikenlaiselle toksoplasmalle ja jopa listeriallekin.

Niin ja eipä ne tällä hetkellä oikein taida pestä vihanneksia ja hedelmiäkään näillä mökeillään.

 

Jos raskaana joskus vielä olen, niin taidan jättää nää mökkeilyt väliin. Tai kai sitä voi käskeä kaikkia peseen niitä käsiänsä, ennenkuin koskevat yleisiin ruokiin. Sitten kaikilla menee muhun hermo.

 

Mites on sen laita, kun monet tiskaa astiansa järvivedellä? Osittain keitetyllä ja sitten vaan kylmää järvivettä sekaan, että tulee sopivaa. Onko siinä jotain riskiä raskaana olijalle?

 

Koittakaa kestää, näitä mun tyhmiä mietintöjä...

 

 

Meillä pestään astiat mökillä juuri tuolleen jokivedellä, tokaa kertaa olen raskaana kesällä ja molemmilla kerroilla ollaan vietetty mökillä n. kk liki putkeen. Yhtään vatsa tai muutakaan tautia en tuonut tullessani, vaikke mökillä ole edes sähköä eli siivouskin on harjan varassa lähinnä. Viime kesänä en ollut raskaana mutta silloin mukana oli 9 kk vauva, silloin tuli käytettyä paljon kertakäyttöastioita/ruokalappuja tms. helpottamaan arjen sujumista.

 

Meillä on saunan eteiseen laitettuna käsipyyhkeet, vati, kuuppa ja nestesaippua ja koko perhe pyrkii pesemään käsiään riittävästi ettei ihan kamalasti tulisi pöpöjä. Ainakin tähän asti on sujunut oikein hyvin. Toki sitä itse pesee kätensä sitten extrahuolellisesti kun käydään jossain syömässä tai baarilla oluella/jäätelöllä/pikaruualla ja on vesivessa tarjolla, silloin hinkkaan sitten tassut vähän tarkemmin että varmana on puhtaat.

 

Kotimaisia vihanneksia en pese ennen käyttöä, jolleivät kamalan likaisilta näytä. Ulkomaiset hedelmät ja vihannekset pesen ja huuhtelen juomavedellä vielä pesun jälkeen. Muutenkin pyrimme ostamaan mökille sellaisia ruokia että mahdollisimman vähän olisi avonaisia pakkauksia, eli pienempiä pakkauksia (pienempi riski pilaantumiseen ja helpompi käyttää kun jokaiselle on oma pillimehu/hampurilainen/limsatölkki) koska ovat paljon helppokäyttöisempiä.

 

Myös vauvojen pyllypyyhkeitä ollaan käytetty että saa pienet mehutahrat tai makeat suunpielet pienemmältä (ja välillä isommaltakin) mökkiväeltä puhtaaksi.

 

muoks. ainiin, kaikki ruoka pyritään tekemään mahdollisimman kypsäksi ja kaikkea mikä on huonosti säilyvää pyritään välttämään ostamasta.

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sarjassamme tyhmät kysymykset. Mulla on särkenyt mahaa sektioarven (poikittainen bikinirajassa) ja navan väliltä eilisestä, alapää tuntuu kun olisi joku potkinut sinne kunnolla. Onko nää nyt niitä kuuluisia liitoskipuja vai huolestuttavia särkyjä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne on varmaankin niitä liitoskipuja.. Ja sektioarpi ainakin saattaa venyessään vähän kivistää sitten mahan kasvaessa isoksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sektioarpi on tosiaan aina välillä vihlonut mutta nyt varsinaisesti ei satu siihen arpeen, sattuu sen arven ja navan väliltä olevaan kohtaan. Alapää on kuin potkittu muussiksi ja ainoastaan istuminen tai paikoillaan seisominen ei satu, kaikki muu sattuu ja kovaa..

 

Tää on tätä kun eka raskaus sujui ilman mitään ongelmia, ei supistuksia ennen H-hetkeä, ei juurikaan liitoskipuja. Hiukan selkää särki vikana kk ja närästi, nyt sitten onkin esim supistellut rv15 :rolleyes: Niin ei tiiä sit mistään mitään vaikka toista odottaa jo :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta se on tavallaan kivaa, kun on uusia juttuja (vaikka supistelu liian aikasin ei nyt välttämättä ole sitä kivaa). On uutuudenviehätystä.

 

Se sektioarven ja navan välinen kohta voi hyvinkin olla se kohdun kohta, missä haava oli.. Ja siksi siis sattuu. Tai vatsakalvojen arpikohta. :) Mutta noista alapääkivuista en sitten taas tiedä, en ainakaan muista, että olisin moisista koskaan kuullut. Jos joku toinen osais vastata siihen. (mulla oli vaan aivan tajuttomia lonkkakipuja, ei virallisesti mitään liitoskipuja ensimmäisessä raskaudessa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoin tänään ruokaan muskottijauhetta pikkasen ja söin tosi vähän ruokaa. Äsken tarkistin netistä ettei muskottia pitäisi käyttää raskaana ollessa.

Ei kai kerta-annoksesta ruoassa tule nyt mitään haittaseurauksia? Raskaus on ihan alussa, 4+4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päätellen siitä, että minulle tuo on ihan uusi tieto (eikä myöskään esim. STM:n suosituksista löydy), muskotin käyttäminen mausteena on ihan ok. Muskottipähkinällähän saa isoina annoksina (tyyliin pussillinen kokonaisia pähkinöitä) myös päänsä sekaisin, ja sitä varmasti kannattaa raskaana ollessa erityisesti välttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oltsunäipän kysymyksestä tuleekin mieleen oma ongelma. Onko teillä muilla, joille on sektio tehty, kiristänyt vatsa heti alusta alkaen? Mun muistaakseni mulla ei ekassa raskaudessa vatsa kiristänyt näin aikasin. Iltaisin varsinkin vatsa kiristää tosi paljon. Johtuuko sektiosta vai onko tämä ihan yleinen raskaudenoire?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.