pipa

Vaunukeskustelua II

929 posts in this topic

Yläkerrassa asuvana valitsisin varmaan rattaat, joissa ratasosan päälle laitetaan kantokassi. Kassissa voisi vauvaa kantaa portaissa. Kyllä kai niitä koppaosiakin voi irroitella ja joku senkin ehkä valitsisi, mutta mä en.

 

Kantokassi on kyllä vakavasti harkinnassa. Toisaalta kantokasseja voi ymmärtääkseni käyttää vain noin 6 kk ikään tai kunnes lapsi istuu. Joissakin kopissa on nostettava selkänoja, mahdollisuus kiinnittää valjaat ja jollain tapaa toimiva kantosysteemi, joten näitä harkitaan myös.

 

Ja vielä lisäisin noihin mietintöihin sen, että kumpi niitä oikeasti enemmän käyttää niin sen mieltymysten mukaan mennään. Mutta sanoisin, että tuo teleskooppi on paras kun on eri mittaisia työntäjiä.

 

Ja junasta sen verran, että meidän iCandyt mahtuu hyvin molemmista "aukoista" vaikka siinä pienemmässä saa olla tarkkana miten renkaat asettelee. Jos kovasti liikkuu juuri junalla niin noin 60 cm levyiset on melkein parhaimmat kun ne mahtuu molemmista ovista sekä tarvittaessa raitiovainuihin (myös vanhoihin).

 

Tarkoituksena on, että molemmat työntävät. Minä olen kotona ensimmäisen vuoden, ja mies ainakin puoli vuotta sen jälkeen, jos ei pidempään. Tosin on vielä epäselvää, hankitaanko matkarattaat, joita voisi käyttää sitten, kun lapsen isä on kotona...

 

Kiitos kaikista viesteistä tähän asti! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kantokassi on kyllä vakavasti harkinnassa. Toisaalta kantokasseja voi ymmärtääkseni käyttää vain noin 6 kk ikään tai kunnes lapsi istuu. Joissakin kopissa on nostettava selkänoja, mahdollisuus kiinnittää valjaat ja jollain tapaa toimiva kantosysteemi, joten näitä harkitaan myös.

 

Se 6 kk ikä tulee siitä, että sen jälkeen se lapsi ei vaan enää halua maata siinä. Saa sitä nukkumiseen käyttää sen jälkeenkin, jos vaan tila riittää. Ja jos ei riitä, veikkaan, että painoa on siinä vaiheessa sen verran, että sitä koppaa ei joko jaksa kantaa tai painorajatkin tulee vastaan. Veikkaan siis, että siinä vaiheessa, kun syystä tai toisesta vauvaa ei voi kantaa kantokassissa kerrosten väliä, ei sitä kyllä kanna (varmasti painavammassa) erikoisemmassa kopassakaan.

 

Lisäksi siinä vaiheessa on vähentynyt huimasti tarve kantaa nukkuva lapsi yläkertaan kopassa, sillä joko se on siinä vaiheessa niin herkkäuninen, että herää kuitenkin tai niin hyväuninen, että voi ottaa syliin makuupussissa.

 

Ratasosan päälle laitettava kantokassi on tuossa siirtymävaiheessa musta siitäkin hyvä, että kun lähdette kävelylle ilman nukutusajatusta, saatte lapsen valjaisiin kiinni ratasosaan, ja sitten päiväunikävelyille laitatte lapsen kassiin ja kassi kiinni, niin ei varmasti karkaa.

 

Mutta nää on siis ihan vaan mun mielipiteitä ja varmasti moni on eri mieltä ja saa ollakin. :)

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos Kärpänen, nämä on näitä juttuja, mitä vauvoista ja vaunuista tietämätön ei tajua ottaa huomioon! :grin: Eli jos ei tule hirveästi vastalauseita, niin ehkä sitten ei valita vaunuja sen perusteella, että saako isomman vauvan ylös heräämättä, vaan keskitytään muihin ominaisuuksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mainostan taas omia yhdistelmiäni: Meillä on Emmaljungan Cerox, joka täyttäisi kaikki muut kohdat, mutta ei teleskooppiaisaa. Meillä on siinä lisäksi Quadrolift-pehmykoppa. Toimisi teilläkin hyvin. Meidän taittuva aisa on lisäksi yhtä korkea kuin Edgen Sport-rungossa teleskoopin kanssa. :) Vaununkoppa olisi teillä melko turha, jos haluat kanniskella lasta kopassa ylös. Itse en ainakaan jaksaisi Edgen vaunukoppaa kantaa portaissa. Niin ja se Sport-runko tosiaan on aika leveä: Cerox on 64cm ja mahtui ainakin junassa kulkemaan tavallisesta ovesta ja käytävää pitkin. Olen tykännyt niistä bussissa ja junassa. Kääntyvä aisa on mun mielestä helpompi julkisissa kun kääntyy helposti pois tieltä vaikka ei olisikaan heittoaisa. Heittoaisaa olen käyttänyt lähinnä aurikoa vältellessä. (Mahtuu myös shoppailemaan)

 

Brion Happyissa ei ole ollut ainakaan enää 2010 mallissa heittoasiaa. Muistaakseni 2009 tai vanhemmissa on se. Brion kombin vanhoissa malleissa se löytyy kääntyvänä, mutta nyt tässä uudistetussa sekin on poistettu. Eli käytetyt Brion kombit tai Happyt ennen vuotta 2010, niin saat heittoaisan. Mun mielestä heittoaisa on ollut kiva. Teleskooppia en sen sijaan halunnut.

 

Mites Teutonian Prestiget, Hartan Topline X, Gesslein F6? Kaikki on erillisellä kantokassilla varustetut yhdistelmät.

 

Pikaisella tutkimisella Teutonioissa ja Gessleineissä on ainakin sentin korkeammalla aisa kuin muissa ja Brioissa on 6cm matalampi työntäkorkeus kuin Emmaljungissa. Tosiaan kaikissa Emmaljungissa on sama korkeus.

 

Muoks: sillä kantokopalla kantaa myös kivasti alle 6kk vauvan nukkuvana sisälle, mutta en kantelisi sen painavampaa kopalla kuitenkaan. Mutta siis pikkuvauva-aikana on ihan kiva ominaisuus ja talvivauvalle todella lämmin. Kesälläkään ei ollut liian kuuma, kun irrotti pääpuolen kaaren.

Edited by merkinkantaja

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos kommentista. Kai sitä taittuvaa aisaa pitää kokeilla käytännössä. Pelkään vain, että vaikka sen saa säädettyä korkealle, niin korkeimmassa asennossa sehän on lähempänä vaunuja, ja miehen pitää ottaa todella lyhyitä askeleita ettei potki vaunuja joka askeleella tai vaihtoehtoisesti työntää vaunuja kädet ihan suorana. Eli käyttömukavuuteen vaikuttaa muutkin asiat, kuin pelkkä aisan korkeus maasta senttimetreinä. Kiitos myös, kun osasit sanoa noista Brion heittoaisoista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos kommentista. Kai sitä taittuvaa aisaa pitää kokeilla käytännössä. Pelkään vain, että vaikka sen saa säädettyä korkealle, niin korkeimmassa asennossa sehän on lähempänä vaunuja, ja miehen pitää ottaa todella lyhyitä askeleita ettei potki vaunuja joka askeleella tai vaihtoehtoisesti työntää vaunuja kädet ihan suorana. Eli käyttömukavuuteen vaikuttaa muutkin asiat, kuin pelkkä aisan korkeus maasta senttimetreinä. Kiitos myös, kun osasit sanoa noista Brion heittoaisoista!

 

Just näin :) Meillä on taittoaisa ja sen kyllä saa miehelle tarpeeksi korkealle (185cm), mutta kun se on niin pitkäjalkainen, että ei kuulemma pysty silti ottamaan täysiä askeleita..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^ ja ^ Kannattaa oikeasti käydä ihan itse toteamassa mikä sopii teille ja mikä ei. :) Minäkin olin ihan siinä luulossa, että jalkatila ei riitä taittoaisallisessa miehelle, mutta hänen mielestään oli riittävä. Ja toisaalta yllätyin pahan kerran, kun se heitto/teleskooppiaisallinen runko oli itselleni liian korkea. :(

 

Täällä on kumminkin esitetty hyviä pointteja kummastakin vaihtikesta, joten niiden perusteella on sitten helpompi kokeilla kaupoissa mikä itsestä tyntuu parhaalta vaihtoehdolta. :)

 

Itse tutkailin eilen illalla tuota taittoaisallisen säätö mahista Scalan mainitsemasta "menee pienempään tilaan bussissa" vinkkelistä ja totesin, että saahan nuokin lyhyeksi vain taittamalla aisan ylös tai alas. Noin ylipäätään en odota into piukassa vaunujen kanssa busseissa rymyämistä. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

vielä noista aisoista. Itse olen 172 cm ja mies 191cm. Meillä ekaks oli taittoaisainen vaunu mutta vaihdettiin vaunuihin, joissa on teleskooppi. Vaihdon jälkeen molemmat huomasi, kuinka paljon korkeammalta on parempi työntää. Vaikka molemmat koki taittoaisan korkeuden hyväksi niin vaihdon jälkeen mieli muuttui! Kokeilemalla se selviää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta Mountain Buggy Swift rattaista ja vaunukopasta? Kiinnostavat siron kokonsa vuoksi, mutta mietityttää onko tuo koppa liian pieni. Ilmeisesti samaa kokoa kuin mitä Mountain buggyn tuplissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos rattaat ovat muuten teille hyvät, en hylkäisi niitä pienen kopan vuoksi. Ensinnäkin talvivauvalla koppa käy pieneksi sitä mukaan kun kerrokset vähenevät. Kopan leveyshän tuossa tulee todennäköisesti ensimmäiseksi vastaan, ja kyllä monet vauvat suostuvat makoilemaan aika tiivistikin kopassa. Lisäksi keväällä se hyöty vaunukopasta on muutenkin aika olematon (kun suojaa säältä ei niin paljon tarvita), kyllähän sen vauvan nyt voi laittaa ratasosaankin istuin makuuasennossa.

 

Mulla noissa tökkii vaan se, että ratasistuin on aina kasvot menosuuntaan. Mutta riippuu paljolti lapsesta ja käyttötarituksesta, haittaako se. Meillä esikoisen kanssa ei olis niin haitannut, kun lenkkeily oli pelkästään nukuttamista. Nyt kuopuksen kanssa se haittaisi, sillä hän on rattaissa paljon hereilläkin. Eikä todellakaan seitsenkuisena viihdy kasvot menosuuntaan, sen sijaan kasvot työntäjään päin hän viihy hyvin.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo jos koppaa käytetään esim 6kk ikään ja rattaita 3v sen jälkeen vielä-mun mielestä siinä vaiheessa ei mahdollinen vaununkopan pienuus paljoa vaakakupissa paina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta Mountain Buggy Swift rattaista ja vaunukopasta? Kiinnostavat siron kokonsa vuoksi, mutta mietityttää onko tuo koppa liian pieni. Ilmeisesti samaa kokoa kuin mitä Mountain buggyn tuplissa.

 

Muuten kivat, mutta miinusta tosiaan siitä, ettei istuinosaa saa selkä menosuuntaan, lisäksi jalkatukea ei saa säädettyä ja mun mielestä isoin miinus: kamalan pieni ja ahdas istuinosa! Meillä ei vajaa 2-vuotiaskaan (toki isokokoinen, mutta silti...) mahtunut niihin kunnolla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös mountain buggy ole urban junglen? Niihin sopii samanlainen erillinen istuinosa kasvot työntäjään päin kuin phiö&tedsillä. On ihan jist tullut uutuus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kun Mountain Buggy on se merkki, Urban Jungle malli. ;) Swiftiin ei taida saada sitä käännettävää istuinosaa, jos en ihan väärin muista. Ja UJ on huomattavasti isompi kooltaan kuin Swift...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia kommenteista toki lisää mielipiteitä otetaan vastaan. Tuo käännettävä istuin taitaa toisiaan vaan olla UJ:hin joka on kyllä kooltaan sitten huomattavasti isompi. Miinuksenahan tuossa tosiaan on tuo ettei ratasosassa saa työntäjään päin ja jalkatuki ei käänny. Molemmista ominaisuuksista meillä on jo ennestään kokemusta tuplaratasajalta ja hieman tuo harmitti ettei vauvaa saa kasvot työntäjään päin. Jostain pitää tinkiä kaikkia haluamia ominaisuuksia ei tunnu saavan samaan pakettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon 170 cm ja mies on 198 cm. Meillä on Hartanin Topline X:t joissa siis heittoaisa ja taittuva. Miehen kanssa käytiin testaamassa myös emmaljungien ceroxit ja näissä Hartaneissa jäi miehen pitkille askelille tarpeeks tilaa. Ei potki jalkaansa tonne alas vaan voi ottaa normaaleja askelia vaikka taittoaisa on aivan ylhäällä.

 

No me aletaankin tässä kohta sitten etsimään meille sopivia tuplia :D Siinä onkin savotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Onko kenelläkään kokemusta EasyWalker June -rattaista?

Mä olen niin ihastunut noihin rattaisiin, mut ois kiva tietää, et millaset ne on käytössä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

 

Osaisikohan joku mahdollisesti suositella meille vaunuja? Ollaan aika hukassa kaikkien eri ominaisuuksien ja merkkien viidakossa ja olisi kiva kuulla joitain suosituksia, jotta tietäisi, millaisia vaunuja kaupassa kannattaa katsella ja mitä ominaisuuksia suosia!

 

Ollaan aika pitkä pariskunta, 175cm ja 189cm, ja toisella meistä on selän kanssa ollut sen verran ongelmia, että kauhean matalia vaunuja ei ehkä kannattaisi hankkia, ettei kopalla kumartelu käy liikaa selälle. Julkisilla liikutaan aika paljon, joten mitään ihan maailman suurimpia vaunuja kuitenkaan ei varmaan kannata hankkia. Meillä kuitenkin on kaksi erittäin aktiivista koiraa, jotka vaativat päivittäin 3-4 pitkää lenkkiä, joten sikäli vaunujen tulisi ehdottomasti olla vakaat ja säässä kuin säässä liikkuvat. Asumme pienehköllä paikkakunnalla ja suuri osa lenkkimaastoistamme on hiekkateitä. Kotimme on sellainen, että joudumme kantamaan vauvan + vaunut yhdet ulkoportaat ylös ennen kuin pääsemme omaan kotiimme. Tässä onnistuu kyllä hyvin se, että vauvan + kopan kantaa erikseen ensin vaikka eteiseen ja sitten vasta hakee ratasosan ylös, ei siis tarvitse mitään kerrostalon kerroksia kulkea, jolloin rattaat alhaalla häiritsisivät naapureita.

 

Tuntuu, että kriteerimme ovat toisiaan poissulkevia. Toisaalta tarvitsemme näppärät ja kannettavissa olevat vaunut, toisaalta vankat ja vakaat... Huoh! Toivottavasti joku osaisi yhtään vinkata kivoja, kestäviä vaunuja, jotka voisivat sopia meille! Hinnalla ei ole kovasti väliä, jos vaan juuri sopivat löytyisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletko kattonu Hartanin Topline X? Meillä mies on pitkä 198 cm ja nuo oli sille parhaat niistä mitä käytiin testailee. Kovassa kantokopassa joka tulee ratasosan päälle on hihnat joista sen saa nakattua ensin sisälle. Ei ole ihan niin isot kun esim. emmaljungat. Meillä kaksi isoa koiraa ja lenkitys noiden kanssa onnistuu hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka! Löytyisikö käyttokokemuksia Emmaljungan Nitroista tai Ozonesta? Harkitsemme näiden kahden mallin välillä. Osaako joku peräti sanoa, mikä näiden olennaisin ero on ulkonäön lisäksi? Nythän näihin taitaa saada molempiin myös isommat talvirenkaat ostettua, joka on varmaan aika iso plussa? :) Britaxin turvakaukalon saa ilmeisesti adapterin avulla molempiin malleihin kiinnitettyä, eli ei tarvittaisi matkarattaitakaan varmaan erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

istuinosa on se ero, runko on ihan sama.

toisessa, eli nitrossa, se on ihan tavis ja 90cm pitkä

ozonessa se on ergonomisesti muotoiltu, ja ozonen istuinosa on 104cm pitkä

 

joten ozonet on pitkäikäisemmät, ja niiden lisäksi ei tarvitse ostaa uusia rattaita 2½vuotiaalle kun entiset käy liian pieneksi :)

meillä on ollut pikkupyöräiset emmaljungat jo 4v, ekana oli city jetit (poistunut malli) ja niistä sitten vaihdettiin uudempiin reilu vuosi sitten.

minusta kuppimallinen istuinosa on kaikinverroin parempi, meidän lapset on tykänneet enemmän istua sellaisessa. meillä on siis ollut tuplat ja scooteritkin ja niissä istuinasento noin 8kk ikäsellä huono; istuinosa on niin valtava ettei siihen saa hyvää asentoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

 

Osaisikohan joku mahdollisesti suositella meille vaunuja? Ollaan aika hukassa kaikkien eri ominaisuuksien ja merkkien viidakossa ja olisi kiva kuulla joitain suosituksia, jotta tietäisi, millaisia vaunuja kaupassa kannattaa katsella ja mitä ominaisuuksia suosia!

 

Ollaan aika pitkä pariskunta, 175cm ja 189cm, ja toisella meistä on selän kanssa ollut sen verran ongelmia, että kauhean matalia vaunuja ei ehkä kannattaisi hankkia, ettei kopalla kumartelu käy liikaa selälle. Julkisilla liikutaan aika paljon, joten mitään ihan maailman suurimpia vaunuja kuitenkaan ei varmaan kannata hankkia.

 

En osaa suositella, mutta osaan poissulkea. :girl_crazy: Meilla on Teutonia Mistralit ja ne on melko matalat. Ne on mahtavat tallaselle 165 cm kirpulle ja vaikka tyontokahvaa saa saadettyakin tosi paljon, niin luulisin etta kovin paljon pidemmalle ne voi olla vahemman mukavat. Ei ainakaan kannata lahtea Saksasta tilaamaan ennenkuin kokeilee jossain kaupassa. Toisaalta ne on olleet todella hyvat vaunut paljon julkisilla liikkuvalle, koska ne on kapeat. En edes tajunnut miten pienet ne on ennenkuin bussissa parkkeerasin Emmaljungien viereen. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka! Löytyisikö käyttokokemuksia Emmaljungan Nitroista tai Ozonesta? Harkitsemme näiden kahden mallin välillä. Osaako joku peräti sanoa, mikä näiden olennaisin ero on ulkonäön lisäksi? Nythän näihin taitaa saada molempiin myös isommat talvirenkaat ostettua, joka on varmaan aika iso plussa? :) Britaxin turvakaukalon saa ilmeisesti adapterin avulla molempiin malleihin kiinnitettyä, eli ei tarvittaisi matkarattaitakaan varmaan erikseen.

 

Meillä on kokemusta molemmista. Ekaksi oli Nitrot ja niillä pärjättiin ihan ok, vain kevään sohjossa teki tiukkaa päästä eteenpäin (talvipyörien avulla tää ongelma poistunee). Kun vauva 4kk iässä oli sitä mieltä, että pitää päästä pystynpään ja nähdä maailmaa, istuinosa oli huono. Vauva valui koko ajan.

Vaihdettiin Ozoneihin tuon valumisen takia ja koska Emmaljungan tyyppivika eli kuomun löystyminen alkoi 2kk käytön jälkeen. Lisäksi asutaan hissittömässä kerrostalossa ilman vaunuvarastoa, joten rattaat täytyy kantaa monta kertaa päivässä ylös alas.

 

Ozonet on kevyemmät ja niissä on parempi istuin. Tykkään muuten, mutta meille osui jotkut maanantaikappaleet, jotka on nyt toistamiseen huollossa.

57 cm kapeus on huippua. Käymme usein pikku putiikeissa ja kahviloissa, joihin ei leveämmillä rattailla olisi asiaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now